Gå til innhold

Bursdags dillemma

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si at vi inviterer alle gutta da, min gutt er fotballgutt, han er alltid å finne på fotballbanen. Han ønsker fotballbursdag. Jeg tenkte fifa på storskjerm. Er det dumt og? For de som ikke liker fotball? Kan vi heller ha wii super mario på storskjerm? Men er kanskje noen som ikke liker det heller. Det vil være andre typer leker (lego, plus plus, kappler) tilgjengelig..

ts

Anonymkode: 58c4c...4c0

Er vandt selv til at unger fordeler seg litt på hva de ønske å gjøre. Men det er såklart bursdagsbarnet som bestemmer, sett på fifa! Så tar heller de ungene som ikke liker det å finner på noe annet :) burde klke være noe problem. Ha noen leker og slikt tilgjengelig i tillegg til fifa. Alle 15 kan ikke spille samtidig uansett :) 

Anonymkode: f2f6f...f9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes 2. klasse er for tidlig å begynne å invitere bare noen få. Det gjør mye positivt for klassemiljøet når alle samles i bursdager. Min eldste går i fjerde klasse og der inviterer fremdeles de fleste alle av samme kjønn. Når man bare inviterer noen få er det fort noen som havner utenfor hver gang. Selv om man utelater mange er det kanskje en eller flere i den gruppen som aldri blir invitert i noen bursdager. For min del er jeg opptatt av å være inkluderende og å lære barna mine det samme, og det innebærer også å invitere alle guttene/jentene i bursdager så lenge som mulig.

Jeg reagerer forøvrig litt på at du stiller deg negativt til kommentarene i tråden, du oppnår sjelden støtte ved å kalle folk for mammamafia. Du har spurt hva vi mener, da må du også tåle at mange er uenige. Her høres det ut som du ikke egentlig bryr deg om råd, du har allerede bestemt deg og ønsket bare støtte i valget ditt.

Fotballbursdag høres fint ut, bare ikke legg opp til at alle inviterte gjøre noe fotballrelatert. Gutten din har sikkert leker som de som ikke liker fotball kan drive med, eller om dere har flere TV'er kan du f.eks. sette på en film. Skal man først ha temabursdag vil det alltid være noen som ikke er kjempeglad for temaet, men fellesskapet og feiringen gjør jo at det blir hyggelig likevel.,

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ild skrev:

Synes det er litt kortsiktig tenkt av deg. To timer med 15 gutter kan ha mye positivt å si på sikt. De går bare i 2. klasse nå og du vet ikke om det er de samme gutten din ønsker å leke med når de blir større. 

Jeg tenker at det er en fordel som forelder å kjenne litt til alle guttene i klassen, og deres foreldre. Du vet ikke hva som kommer og de vil forandre seg/interessene sine vil forandre seg mye (og i ulike retninger) de neste årene.

Det er liksom ikke det at det å ha alle er et stort problem. Jeg disponerer en hel skole så det er ikke plassen det står på. Nå tenker jeg mer sånn at ; er det virkelig sånn det er blitt, at hvis min gutt innviterer sine 5 nærmeste i år, så kan det potensielt brukes imot han flere år fram i tid? Jeg ser den med at de nærmeste bursdagene så kan han risikere å bli utelatt, men er det sånn om si 3 år at noen tenker, nei, deg kan vi ikke være venn med for du innviterte ikke meg i 2, klasse?  Virkelig? Barn lever jo, i nuet, så hvor har de da evt disse holdningene ifra at man ikke skal innvitere noen i bursdag fordi dem i fjor ikke innviterte meg? Til neste år er det jo kanskje 5 helt andre gutter han ville innvitert. 

Det ble litt rotete skrevet, håper du skjønner hva jeg vil fram til. Er ikke lenger denne bursdagen jeg diskuterer, vi går nok mest sannsynnlig for å innvitere alle. Jeg snakker mer på et generelt grunnlag nå.

ts

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes 2. klasse er for tidlig å begynne å invitere bare noen få. Det gjør mye positivt for klassemiljøet når alle samles i bursdager. Min eldste går i fjerde klasse og der inviterer fremdeles de fleste alle av samme kjønn. Når man bare inviterer noen få er det fort noen som havner utenfor hver gang. Selv om man utelater mange er det kanskje en eller flere i den gruppen som aldri blir invitert i noen bursdager. For min del er jeg opptatt av å være inkluderende og å lære barna mine det samme, og det innebærer også å invitere alle guttene/jentene i bursdager så lenge som mulig.

Jeg reagerer forøvrig litt på at du stiller deg negativt til kommentarene i tråden, du oppnår sjelden støtte ved å kalle folk for mammamafia. Du har spurt hva vi mener, da må du også tåle at mange er uenige. Her høres det ut som du ikke egentlig bryr deg om råd, du har allerede bestemt deg og ønsket bare støtte i valget ditt.

Fotballbursdag høres fint ut, bare ikke legg opp til at alle inviterte gjøre noe fotballrelatert. Gutten din har sikkert leker som de som ikke liker fotball kan drive med, eller om dere har flere TV'er kan du f.eks. sette på en film. Skal man først ha temabursdag vil det alltid være noen som ikke er kjempeglad for temaet, men fellesskapet og feiringen gjør jo at det blir hyggelig likevel.,

Svaret mitt jeg hadde skrevet til en annen, før jeg leste ditt svar..

Det er liksom ikke det at det å ha alle er et stort problem. Jeg disponerer en hel skole så det er ikke plassen det står på. Nå tenker jeg mer sånn at ; er det virkelig sånn det er blitt, at hvis min gutt innviterer sine 5 nærmeste i år, så kan det potensielt brukes imot han flere år fram i tid? Jeg ser den med at de nærmeste bursdagene så kan han risikere å bli utelatt, men er det sånn om si 3 år at noen tenker, nei, deg kan vi ikke være venn med for du innviterte ikke meg i 2, klasse?  Virkelig? Barn lever jo, i nuet, så hvor har de da evt disse holdningene ifra at man ikke skal innvitere noen i bursdag fordi dem i fjor ikke innviterte meg? Til neste år er det jo kanskje 5 helt andre gutter han ville innvitert. 

Det ble litt rotete skrevet, håper du skjønner hva jeg vil fram til. Er ikke lenger denne bursdagen jeg diskuterer, vi går nok mest sannsynnlig for å innvitere alle. Jeg snakker mer på et generelt grunnlag nå.

Som du ser, har jeg ikke bestemt meg. Fordi jeg syns det ble vanskelig. Føler på en måte det blir litt feil uansett hvordan vi gjør det..

Ikke meningen å kalle noen her. Jeg spør så å si aldri om noe, for jeg opplever å lese så mange tråder der ts blir «lynsja» for innlegget sitt, hva enn det måtte handle om..

ts

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Si at vi inviterer alle gutta da, min gutt er fotballgutt, han er alltid å finne på fotballbanen. Han ønsker fotballbursdag. Jeg tenkte fifa på storskjerm. Er det dumt og? For de som ikke liker fotball? Kan vi heller ha wii super mario på storskjerm? Men er kanskje noen som ikke liker det heller. Det vil være andre typer leker (lego, plus plus, kappler) tilgjengelig..

ts

Min gutt er helt uinteressert i fotball, men å ikke bli invitert i bursdag ville vært betraktelig verre enn fifa på storskjerm. ;) Så lenge det er andre alternativer tilgjengelig er det helt topp.

Han pleier dessuten av og til å bli med nabogutten på fotballbanen selv om han ikke er noe interessert i det, fordi det er det eneste nabogutten vil. For han vil gjerne være venn med ham. Så det er ikke sånn at forskjellige interesser nødvendigvis gjør det uinteressant å være sammen.

Anonymkode: 68827...232

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at det skal være nødvendig med Fifa eller Super Mario på storskjerm i en barnebursdag. Hva med å la de leke og ha det morsomt i sammen, som en gruppe, og ikke stirrende på en skjerm. 

Anonymkode: 2fcf5...8cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo ikke at 10 stykker ikke blir invitert, problemet er at det er kanskje en av disse 15 guttene som aldri blir invitert på noe som helst, fordi alle har egne små gjenger - selv om disse kan variere fra år til år er det ofte sånn at om man først er helt utenfor så er det vanskelig å bli en del av en gruppe igjen.

Fotballbursdag er det ingenting galt med, tema kan de godt ønske seg i den alderen.

Anonymkode: 0504f...74b

• Liker 2
Skrevet

Min gutt går i 7. og det er første året jeg har opplevd at invitasjoner ikke kommer, fordi bursdagsbarnet bare vil invitere med seg noen få. Første året også at min gjorde det. Vi har alltid invitert hele klassen hjem.
Det er vanskelig å avgjøre når dette blir stigmatiserende å ikke bli invitert i bursdag. Foreldrene i klassen vår er på en egen Facebookgruppe og det begynte å komme spørsmål om den eller den kunne få sitte på til bursdagen til den eller den. Det er unødvendig. Kanskje vi foreldre er sårere på våre barns vegne enn barna selv noen ganger.

Men de er 7 år. Inviter alle, synes nå jeg, gjerne jentene også. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg har opplevd et par ting i barndommen jeg aldri glemmer, er 40 år siden. Husker den grusomme følelsen da moren til en av barna utelot meg, år etter år, datteren hennes ville være sammen med meg, men hvis foreldrene har bestemt seg, så hjelper det lite hva barnet ønsker. Ha i bakhodet at det kan være samme barn som blir utelatt, uten at man kanskje husker sånt selv fra år til år. Barn lever ikke alltid i nuet, noen husker alt, spesielt hvis de er den ene som aldri får være med. 

Anonymkode: 8d53a...178

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Nå har jeg barn og bor i utlandet og må si at jeg synes det norske bursdagshysteriet er rimelig spesielt og veldig særnorskt fenomen. Jeg skjønner ikke helt hvor det kommer fra, men nå er det tydeligvis blitt en opplest og vedtatt fakta i Norge at bursdager skal være alle eller ingen... Det handler tydeligvis om alle andre enn bursdagsbarnet og er tillagt en merkelig sosial betydning som former alle sosiale miljøer for all fremtid. "Jeg inviterer deg hvis du inviterer meg" og det er tydeligvis umulig å bygge vennskap om man ikke alltid har blitt invitert i hverandres bursdager... Bursdager har rett og slett fått for stor betydning! Hva med de som aldri får feiret bursdager av ulike grunner? Hva med å lære ungene å være mer inkluderende i hverdagen, sånn helt frivillig og spontant uten tvang...? 

Anonymkode: 7e394...d81

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg er litt ubesluttsom mtp dette, derfor jeg ber om innspill. Selv om jeg ikke vet om mammamafiaen på KG er de rette å spørre🙄

ts

Nå må du skjerpe deg.  Du vet det du drive med er feil, ellers ville du ikke ha spurt om innspill her inne. ..og kjære venn.  Dette er ikke noe mammamafia på KG som synes dette er dumt, men janteloven Norge som dømmer.  

Kjør på sier jeg.  Men ikke kom og opprett et tråd i fremtiden som begynner med "Mitt barn blir aldri invitert til bursdager av guttene i klassen" . ..og når vi gå så langt som dette synes jeg en fifa bursdag hvor 15 gutter sitter og styrer på tv er latskap. 

Anonymkode: fd06d...b1b

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg barn og bor i utlandet og må si at jeg synes det norske bursdagshysteriet er rimelig spesielt og veldig særnorskt fenomen.

Jeg kan ikke med beste vilje se at det er hysteri å være opptatt av klassemiljø og inkludering. Det er definitivt langt å foretrekke framfor å bo et sted hvor alle tenker mest på seg selv, og når ingen bryr seg om klassemijø, inkludering og mobbeforebygging er det også stor sannsynlighet for at alle lukker øynene når barn blir mobbet (så lenge det ikke gjelder eget barn selvsagt). Gud forby at man skal tenke bittelitt på andre selv på sin egen bursdag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er det vel greit å invitere fem av femten - det er så klart verre om bare et par blir utelatt. 

Samtidig - hvis alle i klassen inviterer sine fem nærmeste til sin bursdag, så er sjansen stor for at det er noen som ikke blir invitert i det hele tatt! Det er jo desverre ikke slik at alle har like mange nære venner - og hvis man da ikke blir invitert så er det jo ikke så lett å få venner heller. 

Så det er vanskelig dette.

Anonymkode: af8cb...24c

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg kan ikke med beste vilje se at det er hysteri å være opptatt av klassemiljø og inkludering. Det er definitivt langt å foretrekke framfor å bo et sted hvor alle tenker mest på seg selv, og når ingen bryr seg om klassemijø, inkludering og mobbeforebygging er det også stor sannsynlighet for at alle lukker øynene når barn blir mobbet (så lenge det ikke gjelder eget barn selvsagt). Gud forby at man skal tenke bittelitt på andre selv på sin egen bursdag.

Enig!

Det er jo sånn at det et gjennom barnas bursdager at vi foreldre blir kjent med de andre barna i klassen.
Etter 6 år kjenner jeg guttene og gutteforeldrene ganske godt. Vi har møttes og vekslet noen ord ved levering/henting i bursdager i disse årene. Og det blir jo noen av disse i løpet av et år.
Det er dermed mye lettere med "bli med hjem" avtaler, og jeg ser at barna leker "på tvers av vennegjenger" både i bursdager og i hverdagen.

Jenteforeldrene vet jeg ikke så mye om, selv etter 6 år. Det er noen få, som er de som deltar på foreldrekvelder og andre aktiviteter, som man blir kjent med. Men de som vanligvis ikke kommer på denne typen tilstelninger, de møter man heller ikke i andre situasjoner.

Og jeg har også opplevd at det at vi foreldre møtes og snakker uformelt, betyr at vi kjenner og forstår klassemiljøet på en helt annen måte. For vi får høre andre foreldres versjoner og ikke bare vårt eget barns.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Tenkte i utgangspunktet at det var greit siden så mange var utelatt. Noen drar frem poenget om at noen kanskje aldri blir invitert fordi de ikke hører til en gjeng. Ville ikke undervurdert betydningen av dette og heller fremmet full inkludering, iallfall noen år til. 

Anonymkode: 62067...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Arkana said:

Og det er ganske typisk norsk og navlebeskuende å tro at man er de eneste som bryr seg og sitter på fakta om hvordan man skal gjøre ting.. Really? Du tror da vel ikke for alvor at nordmenn er de eneste som bryr seg om klassemiljø og inkludering? Hva får deg til å tro at man ikke i andre land også driver med mobbeforebygging? Jeg tror det gir mye større grobunn for mobbing å oppdra barna at alt skal være likt for alle, da blir det mye mer synlig med det og de som faller utenfor den ekstremt trange malen i Norge. Her er det ikke så voldsomt fokus på bursdag, mine blir ikke lei seg for å ikke bli invitert til alle og de inviterer heller ikke alle. De klarer merkelig nok likevel å være venner med barna i klassen......

Jeg har forøvrig bursdag midt i sommerferien og hadde egentlig aldri bursdagsselskap med klassen som barn. Ikke savnet jeg det og jeg ble likevel invitert i bursdager i løpet av skoleåret. Jeg tålte også å ikke bli invitert, men det ekleste var egentlig de få invitasjonene der man ble invitert fordi bursdagsbarnet måtte og ikke fordi man hadde lyst. Det finnes nesten ikke noe eklere enn å være uønsket gjest... 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ganske typisk norsk og navlebeskuende å tro at man er de eneste som bryr seg og sitter på fakta om hvordan man skal gjøre ting.. Really? Du tror da vel ikke for alvor at nordmenn er de eneste som bryr seg om klassemiljø og inkludering? Hva får deg til å tro at man ikke i andre land også driver med mobbeforebygging? 

Det tror jeg selvfølgelig ikke, men hvis man tenker at bursdager og invitasjoner ikke er en del av klassemiljøet og mobbeforebyggingen så har man gått glipp av noe viktig. Så det kan faktisk være at akkurat her er Norge og nordmenn spesielt flinke.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min har snart bursdag. De er 15 gutter i klassen. Han ønsker å innvitere 5 stk hjem til seg. Er dette innafor i dag? Vi har alltid bedt alle guttene. Men må jo si at en liten hjemmebursdag hørtes ganske behagelig ut. Jeg er bare redd det ikke er sosialt akseptert😅 

Vi har snakka om at innbydelser da vil bli sendt på sms til foreldrene. Vi har snakka litt om utestengelse osv..

Det sies vel at man enten bør be naturlige grupper eller under halvparten. Jeg hadde nok også sett litt an hvordan resten av klassen gjør det, det er nok mindre sårbart dersom ikke alle ber små grupper og det alltid er en eller to som blir utelatt. Og så klart invitere på melding. 

Nå vet jeg ikke hvor gammel din er, men hos min som går på ungdomsskolen er det vanlig å bare be de nærmeste vennene. Og de går ikke alltid i samme klasse som disse heller. Så på et eller annet tidspunkt blir jo dette det vanlige. 

Anonymkode: b98e1...066

Skrevet

I år (eller, i fjor da) var første året vi ikke inviterte alle jentene i selskap til min datter. Hun går nå i 7.klasse, har bursdag sent på året og det har vært betraktelig færre invitasjoner enn tidligere, så jeg tror mange begynte med dette nå.... I tillegg har hun vært utestengt og alene en periode, så det var rett og slett ikke alle hun hadde lyst til å ha i selskap... Til vanlig mener jeg jo at alle skal inviteres, og det har vi altså gjort fra og med 1. og til og med 6.klasse, men etter halvannet år med utestenging valgte jeg å si at det var greit med noen få. Tre klasser på trinnet, seks var invitert, representert fra alle klassene, fem kom. 

I 2.klasse er jeg litt delt... Jeg synes det er litt tidlig å ha "små" selskaper.... Men samtidig er det innafor å invitere 1/3.... "Normen" er vel at over halvparten bør utelates om ikke alle inviteres.... Tror jeg ville prøvd å få med alle noen år til!

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ville ikke bekymret meg for det. De fleste unger synes bursdag er stas uansett, og de herjer rundt og har det gøy. 

Så til ditt opprinnelige spm: Jeg ville definitivt invitert alle guttene. Du kan jo godt snakke med gutten din og vise forståelse for hans ønske, kanskje også foreslå at dere kan finne på noe sammen med disse guttene en annen gang (se en fotballkamp el.l), men forklare at når det er bursdag, så inviteres alle. Det er en fin måte å lære barn om inkludering på (sier ikke at han ikke er inkluderende nå, men som foreldre synes jeg vi skal være kjempeoppmerksom på å modellere slike verdier). Det er kanskje ikke så ille når man inviterer et mindretall, men samtidig sprer sånne ting seg raskt, og dere risikerer å starte en ny trend hvor bare noen av barna inviteres, og det dumme er at det da ofte er de samme som inviteres og de samme som utelates hver gang. Vennskap er ikke statisk, og i så tidlig alder, er det mye ansvar på oss voksne ift å bygge relasjoner og skape gode, inkluderende miljø rundt dem. 

Anonymkode: a231d...3dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...