Gå til innhold

Bursdags dillemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min har snart bursdag. De er 15 gutter i klassen. Han ønsker å innvitere 5 stk hjem til seg. Er dette innafor i dag? Vi har alltid bedt alle guttene. Men må jo si at en liten hjemmebursdag hørtes ganske behagelig ut. Jeg er bare redd det ikke er sosialt akseptert😅 

Vi har snakka om at innbydelser da vil bli sendt på sms til foreldrene. Vi har snakka litt om utestengelse osv..

Anonymkode: 58c4c...4c0

Videoannonse
Annonse
Gjest The ceiling lamp
Skrevet

Det er alltid en fare for at noen føler seg utelatt. Samtidig er 5 av 15 de færreste og det burde være ok. Hvor gammel er de? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri unnlatt å innvitere bare noen få.. Det er det at han vil ha 5 av 15 som gjør at jeg mener det må det jo være rom for, eller? De går i 2.klasse..

Jeg har vurdert å høre med kontaktlærer, men jeg vil ikke være den mora som plager læreren med alt mulig🙈

ts

AnonymBruker
Skrevet

5 av 15 er greit, men ikke del ut innbydelsene på skolen.

Anonymkode: 5c9c7...b1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker han selv om han da bare blir invitert til bursdagen til de 5, og ikke de andre guttene i klssen? 

Anonymkode: 20f4b...0af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker han selv om han da bare blir invitert til bursdagen til de 5, og ikke de andre guttene i klssen? 

Anonymkode: 20f4b...0af

Her er jeg veldig enig! Men på en annen side, så er dette kanskje den store, kule gruppa på seks stk, som alltid henger sammen og ikke slipper inn i. Majoriteten av de resterende er grupperinger på 2-3 og minoriteten er alene i friminuttene. 

Dette er bare et eksempem fra min side, men er dette situasjonen, så vil han ikke ha noe problem med å ikke bli bedt til de andre selvom han ikke ber de. 

Jeg syns 5 av 15 stk er ok, ville vært annerledes med 10 av 15. Men her er det jo faktisk 5 av 14 som er invitert /evt 6 av 15. Som skal være med i bursdagen... 

Syns du burde se an grupperingene, og hvordan miljøet i klassen er TS. Om barna erter hverandre med; "bare de kuleste kommer i bursdagen til Elias, så dere er ikke invitert!" Er ofte barnevakt for ei jente som går i 2. Klassen, og hun er stor-mobber! 

Anonymkode: e2ed5...ae7

Skrevet

Synes det er litt kortsiktig tenkt av deg. To timer med 15 gutter kan ha mye positivt å si på sikt. De går bare i 2. klasse nå og du vet ikke om det er de samme gutten din ønsker å leke med når de blir større. 

Jeg tenker at det er en fordel som forelder å kjenne litt til alle guttene i klassen, og deres foreldre. Du vet ikke hva som kommer og de vil forandre seg/interessene sine vil forandre seg mye (og i ulike retninger) de neste årene.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg veldig enig! Men på en annen side, så er dette kanskje den store, kule gruppa på seks stk, som alltid henger sammen og ikke slipper inn i. Majoriteten av de resterende er grupperinger på 2-3 og minoriteten er alene i friminuttene. 

Dette er bare et eksempem fra min side, men er dette situasjonen, så vil han ikke ha noe problem med å ikke bli bedt til de andre selvom han ikke ber de. 

Jeg syns 5 av 15 stk er ok, ville vært annerledes med 10 av 15. Men her er det jo faktisk 5 av 14 som er invitert /evt 6 av 15. Som skal være med i bursdagen... 

Syns du burde se an grupperingene, og hvordan miljøet i klassen er TS. Om barna erter hverandre med; "bare de kuleste kommer i bursdagen til Elias, så dere er ikke invitert!" Er ofte barnevakt for ei jente som går i 2. Klassen, og hun er stor-mobber! 

Anonymkode: e2ed5...ae7

Jeg mener 2.klasse er for tidlig og sårbart å begynne å sortere.

har selv ei jente i 2.klasse, og det har aldri vært et tema å ikke invitere alle, selv om det er bare 3-4 stykker hun er mest med på fritiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det ville nok vært mye verre, hvis du inviterte tretten eller fjorten stykker av de femten guttene...

Anonymkode: e5c4b...1d6

AnonymBruker
Skrevet

For tidlig å bare be noen synes jeg, de går bare i 2.kl.

Anonymkode: 897ae...a98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er altfor tidlig at man ille inviterer alle når de går i 2. klasse. 

Anonymkode: 46dbb...2c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes også det se tidlig å sette det standpunktet. Her er det vanlig at barna ber alle jenter/gutter ut barneskolen. Veldig glad for det da jeg tror det er viktig for miljøet. Innen sønnen din er ferdig på barneskolen har han helt sikkert byttet venner litt om hverandre. Bare en fordel at ikke det blir selektering når de bare er syv år. 

Anonymkode: 1641c...09d

AnonymBruker
Skrevet

neineinei.. hadde du syntes det var ok om de 10 andre droppet å invitere ditt barn resten av året?

Anonymkode: 5dd23...516

AnonymBruker
Skrevet

Guttegruppa er såpass forskjellig og med så forskjellige interesser. Min gutt er en omgjengelig gutt, innkluderende også. Men jeg opplever at interessen blant gutta gjør at de deler seg litt. Men så vidt jeg vet er det ingen i gruppa som er alene. Jeg syns det må være greit å be 1/3 av guttene ja, å unnlate bare en syns jeg blir noe helt annet.

Men jeg er litt ubesluttsom mtp dette, derfor jeg ber om innspill. Selv om jeg ikke vet om mammamafiaen på KG er de rette å spørre🙄

ts

AnonymBruker
Skrevet

Spør du læreren får du nok og til svar at det bør være alle eller ingen desverre (pleier være slikt på de laveste klassenivåene).

Nå er det jo ikke bare noen få som blir ekskludert, men har selv vært en av dem som ikke blir invitert og det kan være ganske så sårt. De går tross alt kun i 2. klasse.

Anonymkode: f2f6f...f9b

AnonymBruker
Skrevet

De har nok bursdag som en felles interesse....tenkte ikke på at din var alene om å ikke bli invitert, men om din ikke var en av de 5 hos de 10 andre. 

Anonymkode: 5dd23...516

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Guttegruppa er såpass forskjellig og med så forskjellige interesser. Min gutt er en omgjengelig gutt, innkluderende også. Men jeg opplever at interessen blant gutta gjør at de deler seg litt. Men så vidt jeg vet er det ingen i gruppa som er alene. Jeg syns det må være greit å be 1/3 av guttene ja, å unnlate bare en syns jeg blir noe helt annet.

Men jeg er litt ubesluttsom mtp dette, derfor jeg ber om innspill. Selv om jeg ikke vet om mammamafiaen på KG er de rette å spørre🙄

ts

Dette her handler ikke om mafiavirksomhet. De færreste er faktisk uenig med deg. La meg gi deg et eksempel: 

Gutten din har fem gode venner han inviterer i bursdagen sin.  De ti andre potensielle vennene inviterer han ikke. Neste år er i gutten din en del av denne seksergruppa lenger. Han er byttet ut med en annen. Han blir derfor ikke invitert i bursdager til denne gruppa siden de kun inviterer hverandre. Siste året har han ikke hatt noen faste venner og vært litt her og der. Så siden han ikke inviterte de ti andre guttene til sin bursdag er faren for at ingen av de inviterer han heller. Ergo plutselig blir han ikke invitert i noen bursdager fordi han faller mellom alle stoler. 

Hvordan hadde du følt dette hadde vært? For alt du vet så er det slik gutt i klassen.

Anonymkode: 1641c...09d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid hele klassen. De er mer enn 15 stk. Dette er 4. barnet vi har, og alle klarer 2 timer. 5 kan også være mye ;)

Tenker det er rart å sortere så voldsomt her, som en annen sier. Når de blir eldre, og slutter med vanlige selskaper, kan man velge noen få.

Anonymkode: 84d89...a73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på. Men forbered gutten din på at det da kan være ti bursdager han ikke blir invitert i. Synes han det er greit, så er det helt ok.

Anonymkode: 9e5de...0fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at vi inviterer alle gutta da, min gutt er fotballgutt, han er alltid å finne på fotballbanen. Han ønsker fotballbursdag. Jeg tenkte fifa på storskjerm. Er det dumt og? For de som ikke liker fotball? Kan vi heller ha wii super mario på storskjerm? Men er kanskje noen som ikke liker det heller. Det vil være andre typer leker (lego, plus plus, kappler) tilgjengelig..

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...