Gå til innhold

Dame som frir til mannen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år gammel, kvinne. Har ikke planer om giftemål enda, da jeg og samboer fremdeles er studenter med dårlig råd. Men jeg har lenge tenkt på at jeg kunne tenke meg å fri til han, den dagen det føles rett. Men jeg er litt usikker.

Dette er kanskje et dumt spørsmål å komme med i 2018, men er det egentlig sosialt akseptert når damen frir til mannen? Er det noen damer her inne som har fridd til mannen sin? Menn som har blitt fridd til? Er litt redd samboeren min vil føle seg "liten" på noen måte. Eller at han tenker på å fri til meg, og blir skuffet eller såret av at jeg kommer han i forkjøpet. Jeg vil jo ikke spørre hva han tenker om det heller, for jeg vil jo at det skal være en overraskelse at jeg frir. Jeg er kanskje litt merkelig på den fronten, syns selv historier om damer som frir er kjemperomantisk. 

Ville dere latt være? Er det risky? Eller syns de fleste menn det er fint å bli fridd til?

Anonymkode: 51f45...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er  sosialt akseptert tror jeg, men jeg hadde aldri gjort det.  Mannen hadde garantert følt seg mindre mann av det, og presset og stresset. Andre menn blir glad for at den andre spør , fordi de ikke tør å spørre selv i frykt for å gjøre det feil eller få et nei

Anonymkode: 07e33...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fridde til noværande kjæraste (eller forlovede då ;))

Var ganske risky då det var eit "overaskelsesfrieri". Me hadde ikkje prata om me to skulle gifte oss, men eg visste at han ynskja å gifte seg ein dag. Og eg syns at han er så flott at eg ville det skulle vere med meg! Så eg kjøpte ringer, satt meg ned på kne og fridde på tradisjonelt vis på lille julaften :)

Eg har aldri vurdert å fri før og ynskja opprinneleg eit typisk klisjefrieri med fin ring og alt det der. Men så tenkte eg meg om og såg at denne mannen hadde gjort så mykje for meg allreie, at så lenge det blei han var frieriet ubetydeleg.

Mannen blei forresten overlukkeleg og sa ja utan å nøle! Men gjett om han blei overraska! :fnise: Han forstod ikkje kvifor eg var så nervøs og lurte på om eg skulle fortellje at eg var gravid. Men det fekk han ikkje til å stemme då eg drakk øl.

Btw: Eg forstår godt kvifor menn ofte bruker lang tid på å fri. Eg var kjempenervøs på førehånd! Det er nervepirrande greier.

Endret av Stiv Heks
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 22 år gammel, kvinne. Har ikke planer om giftemål enda, da jeg og samboer fremdeles er studenter med dårlig råd. Men jeg har lenge tenkt på at jeg kunne tenke meg å fri til han, den dagen det føles rett. Men jeg er litt usikker.

Dette er kanskje et dumt spørsmål å komme med i 2018, men er det egentlig sosialt akseptert når damen frir til mannen? Er det noen damer her inne som har fridd til mannen sin? Menn som har blitt fridd til? Er litt redd samboeren min vil føle seg "liten" på noen måte. Eller at han tenker på å fri til meg, og blir skuffet eller såret av at jeg kommer han i forkjøpet. Jeg vil jo ikke spørre hva han tenker om det heller, for jeg vil jo at det skal være en overraskelse at jeg frir. Jeg er kanskje litt merkelig på den fronten, syns selv historier om damer som frir er kjemperomantisk. 

Ville dere latt være? Er det risky? Eller syns de fleste menn det er fint å bli fridd til?

Anonymkode: 51f45...b60

Hihi, jeg fridde skuddårsaften for mange år siden. Han sa nei. Var ikke særlig høy i hatten da, det gjorde såpass vondt at det gradvis drepte følelsene mine og et år etterpå flyttet jeg fra ham. Da ville han plutselig gifte seg, men da var det for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med mannen om hva han generelt mener om at kvinner frir.

Mannen min hadde sikkert likt å blitt fridd til. Men han kom meg i forkjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i alle år både tenkt og sagt at det å fri, det får jammen meg samboeren min gjøre, men i fjor vår endret denne tanken seg av mange grunner. Vi har lenge snakket om at vi vil gifte oss, så jeg spurte ved en anledning om hva han ville syntes dersom jeg skulle ha funnet på å fri. "Kjør på, bare gøy det!" var svare jeg fikk. Jeg lot det gå 6mnd (nevnte ikke bryllup og frieri igjen) mens jeg planla frieriet. Da dagen endelig kom og jeg fridde var det en rimelig overraska, men veldig fornøyd og lykkelig mann som svarte ja :) Samtlige av venner og familie ble ganske overreasket siden jeg hadde vært så bastant på at dette skulle han gjøre, men har utelukkende fått positive tilbakemeldinger på det. Men som Sphynx sier, sikkert lurt å lufte temaet for kjæresten din slik at du vet hvor landet ligger ;) 

Anonymkode: 7ec0c...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke vente lenger på han, så jeg gjorde det selv:fnise: Min mann er en skikkelig "manne mann", og han følte seg ikke som mindre mann etter dette. 

Glad for å slippe det tror jeg :fnise:

Gjør som du føler for

Anonymkode: 7964e...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2018 at 3:01 PM, AnonymBruker said:

Det er menn som skal fri.

Anonymkode: efef1...cbb

Hvorfor det?

Anonymkode: 98cdb...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fridde til mannen min, og han sa ja :)

Hvorfor i all verden skulle det fått ham til å føle seg mindre som en mann? Dummeste jeg har hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker vel at jenta frir, men å gå ned på kne  syns jeg er litt rart. Tror jeg ville bare spurt om han hadde lyst til å gifte seg over er godt måltid biff. Og jeg ville fridd med en gave han ønsket seg, og ikke en ring. 

Anonymkode: c10f8...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt forbanna om fruen hadde fridd. Fått nei med engang.

Anonymkode: 1fe14...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...