Gå til innhold

Hvilket servise samler du på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samler og samler. Jeg er mann. Jeg har kjøpt en kåk og pusset opp et kjøkken for X antall kroner og skal invitere til Jul for første gang. Da måtte jeg kjøpe noe da :)

Helst ville jeg nok kjøpt Amherst servise fra Wedgwood, men det hadde de ikke så da ble det Silver paisley - Royal Bone China.

Jeg har et spørsmål til dere der ute. I og med at det fortsatt er god tid til jul. Hva trenger man av serveringsfat, boller og sånn til finservise?  Ser ikke for meg at det kommer mer enn 8 stykker til jul. Har kjøpt 8 middagstalerkner, 8 suppetalerkner, 8 små talerkner, 8 desertboller. og til sånne serveringsgerier har jeg kjøpt,  sausenebb med fat, 1 stort serveringsfat, 2 store ovale salatboller, to store runde serveringsboller. Noe jeg har glemt som jeg burde ha?

Jeg kan virkelig ikke noe om hva jeg trenger og hadde satt veldig pris på innspill om hva det er urt å ha. Har penger, mangler kompetanse :)

Anonymkode: 1d850...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samler og samler. Jeg er mann. Jeg har kjøpt en kåk og pusset opp et kjøkken for X antall kroner og skal invitere til Jul for første gang. Da måtte jeg kjøpe noe da :)

Helst ville jeg nok kjøpt Amherst servise fra Wedgwood, men det hadde de ikke så da ble det Silver paisley - Royal Bone China.

Jeg har et spørsmål til dere der ute. I og med at det fortsatt er god tid til jul. Hva trenger man av serveringsfat, boller og sånn til finservise?  Ser ikke for meg at det kommer mer enn 8 stykker til jul. Har kjøpt 8 middagstalerkner, 8 suppetalerkner, 8 små talerkner, 8 desertboller. og til sånne serveringsgerier har jeg kjøpt,  sausenebb med fat, 1 stort serveringsfat, 2 store ovale salatboller, to store runde serveringsboller. Noe jeg har glemt som jeg burde ha?

Jeg kan virkelig ikke noe om hva jeg trenger og hadde satt veldig pris på innspill om hva det er urt å ha. Har penger, mangler kompetanse :)

Det høres for meg ut til at du har rimelig full kontroll!  :)  Du har ikke nevnt bestikk, men det har du vel sikkert kontroll på?..

Men for å dekke et virkelig flott og hyggelig bord, er ikke ensartet servise og bestikk det viktigste. Jeg bruker alltid servietter i lin, kanskje en fin løper eller duk og pynter bordet ut i temaet for kvelden.  Når bordet skal dekkes kan du bruke kreativiteten din!  

Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Det høres for meg ut til at du har rimelig full kontroll!  :)  Du har ikke nevnt bestikk, men det har du vel sikkert kontroll på?..

Men for å dekke et virkelig flott og hyggelig bord, er ikke ensartet servise og bestikk det viktigste. Jeg bruker alltid servietter i lin, kanskje en fin løper eller duk og pynter bordet ut i temaet for kvelden.  Når bordet skal dekkes kan du bruke kreativiteten din!  

Ok. Så da mener du ikke jeg mangler noe åpenbart av serverings servise? Det var bra :)

Modern sendte med meg sølvbestikk da jeg flyttet hjemmefra. Det får endelig sin bruk. Trenger sikkert en puss, men der syntes jeg at jeg er på grensen til fjong. :)

Jeg har også et Copenhagen blank bestikksett, sånn ellers. Det er en rest etter en ex og som jeg er skikkelig fornøyd med, så på bestikk tror jeg det er bra :)

Duk og servietter.... Der sier du noe. Finnes ikke noe utover papirservietter her i huset. Mormor hadde lin-servietter i sånn serviettring. Takk for tipset! :) Anbefaler du noe sted å handle slikt?

Kreativitet ved dekking av bord? ... der har jeg ikke evner. Får satse på at noen av gjestene kan bistå med å dekke på. :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så da mener du ikke jeg mangler noe åpenbart av serverings servise? Det var bra :)

Modern sendte med meg sølvbestikk da jeg flyttet hjemmefra. Det får endelig sin bruk. Trenger sikkert en puss, men der syntes jeg at jeg er på grensen til fjong. :)

Jeg har også et Copenhagen blank bestikksett, sånn ellers. Det er en rest etter en ex og som jeg er skikkelig fornøyd med, så på bestikk tror jeg det er bra :)

Duk og servietter.... Der sier du noe. Finnes ikke noe utover papirservietter her i huset. Mormor hadde lin-servietter i sånn serviettring. Takk for tipset! :) Anbefaler du noe sted å handle slikt?

Kreativitet ved dekking av bord? ... der har jeg ikke evner. Får satse på at noen av gjestene kan bistå med å dekke på. :)

Du finner linservietter på mange nettsteder, kid og princess osv.  Jeg har dem i hvitt, oransje, lindegrønt og mange fler.  Poenget er at de koster lite, men gir deg den lille prikken over i-en i mange år framover.  Du trenger bare å stryke og brette dem enkelt.  Jeg garanterer at de aller fleste blir veldig imponert :) 

Du må forresten ikke satse på at gjestene skal pynte bordet.  Bordet må være ferdig når gjestene kommer.  Bruk glass, lys og det grønne du har av.  Min erfaring er at et bord blir til uten planlegging. 

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du snakker om jul, så spørs det jo litt hva du skal servere, også. Du må nesten telle opp alle tingene som hører til maten og kjøpe en serveringsgjenstand til hver av tingene. Hos oss, som har svineribbe, har vi et stort fat til ribbe pølse og medisterkaker samlet, en bolle til surkål, en bolle til rødkål, en bolle til poteter, et sausnebb til ribbefett, et fat til lefser, et fat til flatbrød, skåler til hhv sennep og tyttebær, og tja... har jeg glemt noe nå? Jo, vi bruker ikke saus, men hvis man har saus i tillegg, må man ha noe å servere den av også. 

Hvis det er en julemiddag hvor man i tillegg til det som legges oppå tallerkenen også serverer flatbrød, lefse eller annet på siden, er det kjekt med asjetter ved siden av middagstallerkenen. De trenger ikke være fra samme serviseserie. Mange velger rett og slett en helt nøytral, hvit asjett til dette, og andre igjen bruker asjetter i glass.  

Jeg ville vurdert å skaffe meg er et par små serveringsfat til servering av nettopp lefse, flatbrød o.l. Slike fat er veldig anvendelige og kan også brukes som påleggsfat hvis du skal bruke samme servise til frokost-/lunsjservering ved en annen anledning. Eller som kakefat til kaffen, for den del. 

Endret av Ullvott
Skrevet (endret)

Har flere serviser fra Royal Copenhagen og Villeroy & Boch, men nå ønsker jeg meg det nye Mariusserviset til Porsgrund. Fint til vinteren.

Endret av Saul
Skrevet

Jeg setter startskuddet for samlingen min til i år. Mamma og jeg har tilbragt utallige koselige timer på Christiania Glasmagasin under oppveksten min og kikket på serviser. Nå blir jeg straks 30 år, og tenker at dette er noe koselig jeg kan begynne på nå. 

Etter alle de gangene vi var og kikket kom jeg allikevel alltid til konklusjonen om at mammas servise var det fineste. Jeg skal derfor begynne å samle på det samme som hun har, nemlig Villeroy & Boch sitt Vieux Luxembourg. En klassiker som jeg tror jeg aldri vil bli lei av. 

I tillegg ønsker jeg meg kaffeserviset fra Royal Copenhagen "Stjerne Riflet Jul", det har så utrolig vakkert motiv, ble helt forelsket første gang jeg så det! 

Tipper at det neste jeg må investere i er et skikkelig skap å oppbevare det i. Hvor har dere penservisene deres? Har ikke skapplass nok på kjøkkenet. Kunne tenkt meg et sånt skap med glassdører sånn at man kan se det, selv om det ikke står framme. 

a0d576184705560909de2e2ce4364215.jpg

Royal-Copenhagen-Kerzenhalter-Star-Fluted-mit-Griff.794978_5.jpg

Skrevet

Har alltid lurt på hva denne kollektive samlingen av service og bestikk blant folket skal være godt for:fnise:

Anonymkode: 5754a...c29

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, mercury_ skrev:

I tillegg ønsker jeg meg kaffeserviset fra Royal Copenhagen "Stjerne Riflet Jul", det har så utrolig vakkert motiv, ble helt forelsket første gang jeg så det! 

Tipper at det neste jeg må investere i er et skikkelig skap å oppbevare det i. Hvor har dere penservisene deres? Har ikke skapplass nok på kjøkkenet. Kunne tenkt meg et sånt skap med glassdører sånn at man kan se det, selv om det ikke står framme. 

Royal-Copenhagen-Kerzenhalter-Star-Fluted-mit-Griff.794978_5.jpg

Jeg har verken plass eller råd til juleservise, men akkurat dette juleserviset er så vakkert at jeg kunne falt for fristelsen hvis jeg hadde vunnet i lotto eller noe. 

Jeg har mitt penservise i et gammelt og solid arvet skap. Glassdører kan fungere, men da må det ikke være for fullt i skapene, for da ser det bare rotete ut. (Snakker av egen erfaring, for jeg har noen skap med glassdører på kjøkkenet :)

Skrevet
23 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg har verken plass eller råd til juleservise, men akkurat dette juleserviset er så vakkert at jeg kunne falt for fristelsen hvis jeg hadde vunnet i lotto eller noe. 

Jeg har mitt penservise i et gammelt og solid arvet skap. Glassdører kan fungere, men da må det ikke være for fullt i skapene, for da ser det bare rotete ut. (Snakker av egen erfaring, for jeg har noen skap med glassdører på kjøkkenet :)

Ja, det blir nok med en skål eller noe i år, jeg har ikke plass eller råd jeg heller. 

Det med rot bak glassdører er et godt poeng. Må definitivt tenke over det. 

Skrevet

Ingen. Jeg er ikke 90 enda. 

Anonymkode: 157f1...ee0

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Mange. Jeg nærmer meg 90 med stormskritt.

• Liker 1
Skrevet

Iittala Origo orange og Jasper Conran Wedgewood. Samler også på Lotus-skåler fra Lucie Kaas (har til og med en gammel kaffekjele med det gamle mønsteret). Og Mummi-kopper 😊 

Samler også på vinglass fra Holmegaard, dersom det kan defineres som servise.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du er 90 er det kanskje litt sent å begynne å samle. Men det er nå bare min mening, da :fnise: 

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet
On 1/5/2018 at 9:37 PM, absinthia said:

Jeg har arvet dette annes+bilder+002.JPG etter mormor, men det manglet et par tallerkener og et par har blitt knust av mine barn,  så jeg saumfarer bruktbutikker etter manlende deler til dette og et servise som jeg arvet etter oldemor.  Så overtok vi min samboers besteforeldres hus og der var det jammen et par kaffeserviser som jeg nå har fått nogenlunde intakte. 

Nice.

Anonymkode: 5c753...57f

• Liker 1
Skrevet
On 1/6/2018 at 6:28 AM, Perle said:

Flere, men nå prøver jeg å gjøre farmors stråservise komplett. 

C1A8AB15-FEF0-443A-98FD-F536B80F546F.jpeg

Nice

Anonymkode: 5c753...57f

Skrevet

Pillivuyt plisse.

Min hovedregel er at alt i huset skal være slitesterkt og multifunksjonelt. Mitt service skal kunne slenges i ovnen på 200 grader og komme levende fra det, kan ikke fordra sånne tynne tallerkner som får riper bare du ser på dem med en gaffel i hånda.

Anonymkode: 26a9e...2dc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pillivuyt plisse.

Min hovedregel er at alt i huset skal være slitesterkt og multifunksjonelt. Mitt service skal kunne slenges i ovnen på 200 grader og komme levende fra det, kan ikke fordra sånne tynne tallerkner som får riper bare du ser på dem med en gaffel i hånda.

Som aber: Men nå har jeg 6 stk, som er presist det antallet folk bordet mitt tar unna. Så da har jeg nok til jeg får meg et større bord. Det er forskjell på å samle og å hoarde.

Skrevet

Hverdag wedgewood 

Pent : Extreme platium

Jul: Porsgrund porselen

9D6849B9-68FD-4CE4-B74D-B2947202588E.jpeg

D0CA3399-8989-4D57-BBC6-12CC1C6952DF.jpeg

3A6482EF-0F86-4CBF-8509-E85446D3B3C2.jpeg

Anonymkode: 8e553...534

Skrevet

La denne til i bokmerker. -Må sjekke...

-Du trenger vel noe norsk og dansk Kvalitets Krystall og... :lur:

a.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...