Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #1 Skrevet 4. februar 2005 Jeg har fått oppsigelse pga. nedskjæringer. Hvis jeg ikke klarer å få meg jobb til jeg har min siste arbeidsdag, lønner det seg å sykmelde seg, slik at jeg får sykepenger istedet for arbeidsledighetstrygd? I en liten periode...? Vi klarer oss nemlig ikke hvis en av oss må ha kun 62% inntekt...
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #2 Skrevet 4. februar 2005 Dessverre tror jeg nok det er slik at det lønner seg å være sleip! Sykepenger blir jo beregnet ut fra lønnen din de siste 4 ukene, inntil 6G eller noe sånt. Men du bør jo ha en reell grunn for sykmelding. Og har du samvittighet til det?
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #3 Skrevet 4. februar 2005 tRODDE VIRKELIG AT DET GIKK AN? DE NYE REGLENE ER O SÅ STRENGE+ HVILKE DIAGNOSE BLIR MAN SYKMELDT PÅ SOM FRISK?
Gjest Bellatrix Skrevet 4. februar 2005 #4 Skrevet 4. februar 2005 HVILKE DIAGNOSE BLIR MAN SYKMELDT PÅ SOM FRISK? Det lurte jeg også på. Hva skal du sykemelde deg for? Det er jo folk som sykemelder seg uten å egentlig være syke som skaper fordommer og vanskeligheter for folk som virkelig er syke.
~sikka~ Skrevet 4. februar 2005 #5 Skrevet 4. februar 2005 Ryggplager og hodepine / migrene - er vel de sykdommene som er vanligst og enklest å fake...
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #6 Skrevet 4. februar 2005 Ryggplager og hodepine / migrene - er vel de sykdommene som er vanligst og enklest å fake... Det er ganske umoralsk av folk som gjør det: vi skattebetalere må jo betale for folk som er friske, men som likevel sykemelder seg. Dessuten kan det ødelegge for oss andre som faktisk har slike plager: vi kan risikere å ikke bli trodd eller bli møtt med skepsis fordi andre har faket. :-x
~sikka~ Skrevet 4. februar 2005 #7 Skrevet 4. februar 2005 Jepp jeg er ganske enig der ja... men jeg må nok inrømme at jeg har faket for å få sykmelding en gang, fikk ikke dårlig samvittighet, jeg betaler da skatt jeg også.
glaciera Skrevet 4. februar 2005 #8 Skrevet 4. februar 2005 De nye sykemeldingene er vanskeligere å utnytte fordi det er krav om å oppgi arbeidsdyktighetsgrad fra første dag, krav om å stille seg til disp for andre enn sine vanlige oppgaver osv. Det er dumt å misbruke velferdsordningene, fordi de blir bare dårligere for alle når folk gjør det. Da blir det riktig ille for dem som faktisk ER syke og ikke kan spekulere i ulike ordninger. Synes det vil stå mer respekt av deg å ta enklere arbeid i en jobbsøkefase for å møte utgiftene dine.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2005 #9 Skrevet 5. februar 2005 Ryggplager og hodepine / migrene - er vel de sykdommene som er vanligst og enklest å fake... jaså? Sier du det? jeg er alvorlig plaget med dette og eg spyr av dine ord. du får ikke sykemld for rygg bare for å gå kjeme. Det skal ske noe og da blir det vel behandling. Ikke noe bilig affære. eg betaler 250 kr hver gang. Beh 2-3 g pr uke. Ikke rart en får sure blikk om en er syk pga ryggplager. Det kommer vel fra slike som deg som synes det er lett å fake. pga slike som deg fikk vi ny ordning. Noe som har gått utover oss kronikere.
Gjest Embla s Skrevet 5. februar 2005 #10 Skrevet 5. februar 2005 Det er så ufattelig dårlig å spekulere i velferdsordningene våre! De som gjør det ødelegger for dere selv og alle andre! Må være utrolig kjipt for de som faktisk har ryggvondt eller migrene når det er allment kjent at dette er de letteste fake-grunnene :-?
rutti Skrevet 7. februar 2005 #11 Skrevet 7. februar 2005 Nå MÅ du slutte trådstarter. Man må da ha mer selvrespekt enn som så enn å sykemelde seg uten noen grunn,. Tenk på de som faktisk er syks ( feks meg) og som går hver eneste dag påå jobb helt til kroppen faktisk sier stopp. NÅ må vi skjerpe oss.
Ugla Skrevet 8. februar 2005 #12 Skrevet 8. februar 2005 Hvis jeg ikke klarer å få meg jobb til jeg har min siste arbeidsdag, lønner det seg å sykmelde seg, slik at jeg får sykepenger istedet for arbeidsledighetstrygd? Mener du på alvår å ha tenkt tanken.... :o Har du da tekt på at dersom du innen kort tid skulle bli VIRKELIG syk, og bli langtids-sykmeldt, da kan din "liksom-sykmelding", og tiden imellom bli regnet med. Man får ikke sykepenger hvor lenge man vil, skjønner du!
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #13 Skrevet 8. februar 2005 Jeg har fått oppsigelse pga. nedskjæringer. Hvis jeg ikke klarer å få meg jobb til jeg har min siste arbeidsdag, lønner det seg å sykmelde seg, slik at jeg får sykepenger istedet for arbeidsledighetstrygd? I en liten periode...? Vi klarer oss nemlig ikke hvis en av oss må ha kun 62% inntekt... Ja det lønner seg selvsagt å sykemelde seg, da opprettholder du dagens lønn. Merk at jeg sier dagens lønn, du må altså da sykemelde deg mens du enda er i jobb, fordi det er lønnsvilkårene den dagen du blir sykemeldt som gjelder. Jeg forsøkte å gjøre dette trikset da jeg var singel og oppsagt og hadde dårlig råd, men jeg ventet til første dag uten jobb før jeg gikk til lege og fikk sykemelding fordi jeg ikke ville at min arbeidsgiver skulle kunne si at "nei hun ble sykmeldt her, hun" dersom jeg skulle trenge han som referanse. Dessverre for meg fikk jeg bare sykepenger tilsvarende arbeidsledighetstrygden, så noen økonomisk gevinst ble det ikke.
Gjest Bellatrix Skrevet 8. februar 2005 #14 Skrevet 8. februar 2005 Takk for at dere gjør det vanskelig for oss som virkelig er syke å bli trodd...
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #16 Skrevet 8. februar 2005 Sorry meg, men jeg har NULL respekt for mennesker som dere.. Sutrepomper som ikke fortjener et rødt øre!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå