AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Vi har i lengre tid mistenkt at vår 6-åring kan ha ADHD. Hun sliter veldig med konsentrasjonen og å sitte stille, og vi har mye trøbbel hjemme med det. Samtidig er vi litt redd for å snakke med skolen om det (første foreldresamtale er snart)...vil nødig at folk skal tenke at det er noe galt med henne, at hun har EN DIAGNOSE liksom.... jeg lurer derfor på hva man får igjen for å ha fått diagnosen? Får man hjelp av noen sort? Anonymkode: b67f1...a6a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Dere bør absolutt be om utredning! Hun får krav på tilrettelagt undervisning, som er gull verdt. I tillegg kan hun få medisiner, som hjelper noe helt vilt. Nevøen min er også 6, og har fått diagnosen adhd. Han fikk en helt ny hverdag etter han fikk diagnosen, og endelig fikk hjelp. Medisinene har en helt fantastisk virkning på ham. Han slet noe voldsomt med å sitte stille på skolen før han fikk medisiner, og slet så mye med konsentrasjonen at han hadde store problemer med å følge undervisningen. Nå har han fått en helt ny hverdag etter medisinene kom, og gleder seg til å gå på skolen for å være med kameratene sine der. Anonymkode: 0bcce...099 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Drit i hva andre folk tenker, og det er vel bare et fåtall som trenger å vite det? Livskvaliteten økes betraktelig med hjelp, det vet jeg av personlig erfaring. Anonymkode: ed402...f06 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har i lengre tid mistenkt at vår 6-åring kan ha ADHD. Hun sliter veldig med konsentrasjonen og å sitte stille, og vi har mye trøbbel hjemme med det. Samtidig er vi litt redd for å snakke med skolen om det (første foreldresamtale er snart)...vil nødig at folk skal tenke at det er noe galt med henne, at hun har EN DIAGNOSE liksom.... jeg lurer derfor på hva man får igjen for å ha fått diagnosen? Får man hjelp av noen sort? Anonymkode: b67f1...a6a Man får MASSE hjelp! Tilrettelagt undervisning, ekstra ressurser i skole ved behov, foreldreveiledning, mulighet for å teste medisin og mye annet. Vesla mi er seks år og fikk diagnosen for 13 mnd siden. Hun har brukt medisiner i 11 mnd (stor hjelp), har ekstra ressurs i skolen, tilrettelagt undervisning, tilrettelagte lekser, støtte i samspill - for ikke å snakke om hvor mye mer forståelse hun møter på spilloppene sine fra omgivelsene! (Jada, hun får oppdragelse, det tar bare litt lengre tid før den virker enn for de fleste 😉) Anonymkode: 14db9...65a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 Det er alltid lurt å få en diagnose, for da kan man få hjelp. For det første vil særlig lærerne har mye større forståelse for henne og hun vil ha krav på veldig mye hjelp. Skolene er glade for at man får diagnoser for da får de penger/ressurser til å hjelpe barnet. Anonymkode: 4f4fe...da2 1
Gjest NotNaomi Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 Det er viktigere at jenta deres får tilrettelagt og hjelp framfor at dere er redd andre skal tenke at det er noe " galt " med henne og at hun har en diagnose . Jez
Måbarefåsiat... Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 Mange bra svar her. Og helt rett. Du skal også slutte å skamme deg over datteren din. Ja, hvis hun har adhd, så er det noe galt. So what? 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Takk for gode svar! Det er ikke det at jeg er redd for hva folk «skal tro», men jeg er redd for at foreldre og venninner skal behandle henne annerledes. Vennemiljøet her kan være ganske rått blant jentene. Men så lenge det er skikkelig hjelp å få, så er det jo verdt det uansett😊 Anonymkode: b67f1...a6a
Sarah1991 Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 Er masse hjelp å få, og nå får man også depotmedisiner, dvs at man kan få medisiner bare en gang om dagen. Da jeg begynte på ritalin da jeg var 6 år, tok jeg 2,5 tablett om dagen, ble mobbet for det. Men da jeg begynte på Concerta og tok bare en tablett om dagen, før jeg begynte på skolen, var det ingen som visste om jeg hadde ADHD hvis jeg ikke fortalte det selv. Nå må du også huske på at du har en datter i 2018. ADHD er ikke tabu nå lengre, slik det var på 90-taklet og tidligere da jeg fikk diagnosen. Ja, jeg har vanskeligheter med å konsentrere meg, jeg er ganske glemsk, jeg har store følelser (dvs at jeg føler ting VELDIG, jeg er enten forbanna, verden raser rundt meg, eller jeg er overlykkelig). Men... Jeg er også empatisk, omsorgsfull, kreativ og systematisk. En ADHD diagnose er en fantastisk ting å ha synes jeg. Det gjør meg unik og spesiell og jeg er glad jeg er annerledes enn andre uten ADHD. Det finnes også mange grupper og tiltak for barn og unge med ADHD diagnoser. Uansett er dattera di sikkert fantastisk og en diagnose vil ikke gjøre henne til ei anna ei. Tablettene hjelper slik at hun har lettere for å konsentrere seg og få med seg ting. P.S. Får hun diagnosen ADHD, husk å spis frokost før tablett, tablettene gjør at du mister matlysten, det er en av bivirkningene. Men hvis man starter dagen med frokost får man satt i gang systemet og man vil da føle seg sulten😉 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 Vi har ei jente på 11 som er henvist til BUP nå. Det er egentlig litt seint.. Er vel sikker på at hun får en ADHD diagnose. I tillegg viser evnetester at hun ligger langt foran jevnaldrende på enkelte områder. Vi har venta og venta, og håpt at hun skulle vokse av seg uroen og humørsvingningene. Ser nå at det burde vært tatt tak i før.. Anonymkode: 32969...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 Når du Evt. Får kurs om ADHD etter diagnosen så kommer du, i hvertfall jeg gjorde det, tenke at ADHD er jo helt "vanlig" å ha. Det handler om noe greier som ikke sender nok signaler eller noe sånt og hvor mange mennesker fungerer 100% som de skal egentlig?? Lavt stoffskifte, mangel på ting, sykdommer og andre diagnoser som finnes. Er ikke rart det er "noe" med alle og ADHD er bare en av tingene man kan "feile". Gullverdt med utredning om det skulle være en ADHD diagnose. Tilrettelegging ikke minst. Gjør det for barnets skyld. Mange skulle ønske de fikk diagnosen tidligst mulig. Lykke til. Anonymkode: e1984...961
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Og ADHD er ikke bare negativt. De har mange styrker også. Uten diagnoser hadde ikke verden gått videre heller. Det kan være veldig utfordrende og mange hinder på veien, men støttespillerne disse barna har med seg på veien er veldig viktige så kunnskap, muligens medisin og veiledning er noe dere må foreldre har ett stort ansvar få. Styrk barnet deres på godt og vondt og drit i hva andre tenker og mener som ikke kjenner dere nok. Enkelte kan virke som de sitter på en høy stol, men det er nesten garantert at de slitter med noe annet de ikke ønsker at andre skal vite. ADHD er ikke noe man klarer å skjule hele tiden så rett dere i ryggen. Folk som dømmer for noe så "lite" har ikke peiling. Folk som mangler kunnskap kan en ikke ta stilling til. De vet ikke bedre Anonymkode: e1984...961
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Medisiner som gjør at konsentrasjonsevnen blir mer normal og at hun derfor kan fungere mer normalt på skole, prestere på skole og ikke bli fortvilt og slutte, og ikke konstant ha et slitsomt og utmattende tankekjør. Kjenner et par som har startet på medisiner først som eldre og de sa at det var som at de endelig skjønte hvordan det var å ha roen som menneske. Anonymkode: 6b1e7...586
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 2 timer siden, Sarah1991 skrev: Er masse hjelp å få, og nå får man også depotmedisiner, dvs at man kan få medisiner bare en gang om dagen. Da jeg begynte på ritalin da jeg var 6 år, tok jeg 2,5 tablett om dagen, ble mobbet for det. Men da jeg begynte på Concerta og tok bare en tablett om dagen, før jeg begynte på skolen, var det ingen som visste om jeg hadde ADHD hvis jeg ikke fortalte det selv. Nå må du også huske på at du har en datter i 2018. ADHD er ikke tabu nå lengre, slik det var på 90-taklet og tidligere da jeg fikk diagnosen. Ja, jeg har vanskeligheter med å konsentrere meg, jeg er ganske glemsk, jeg har store følelser (dvs at jeg føler ting VELDIG, jeg er enten forbanna, verden raser rundt meg, eller jeg er overlykkelig). Men... Jeg er også empatisk, omsorgsfull, kreativ og systematisk. En ADHD diagnose er en fantastisk ting å ha synes jeg. Det gjør meg unik og spesiell og jeg er glad jeg er annerledes enn andre uten ADHD. Det finnes også mange grupper og tiltak for barn og unge med ADHD diagnoser. Uansett er dattera di sikkert fantastisk og en diagnose vil ikke gjøre henne til ei anna ei. Tablettene hjelper slik at hun har lettere for å konsentrere seg og få med seg ting. P.S. Får hun diagnosen ADHD, husk å spis frokost før tablett, tablettene gjør at du mister matlysten, det er en av bivirkningene. Men hvis man starter dagen med frokost får man satt i gang systemet og man vil da føle seg sulten😉 Så fint og betryggende! Beskrivelsen din av deg høres ut som min datter - hun har også veldig mye følelser, som vi ikke alltid vet hvordan vi skal takle. Hun blir rasende om vi sier nei til noe lite, og ekstremt glad når noe gjør henne glad. Jeg syns hun er flott, og har tenkt at hun sikkert finner noe gøy å bruke evnene hennes til. Hun er veldig kreativ, liker å bruke hendene. Men skolen er hun ikke så glad i. Jeg skal huske på innlegget ditt dersom det viser seg at hun har diagnosen. Uansett, egentlig:-) Og takk til dere andre, det var veldig hyggelige og betryggende innlegg - ikke alltid som forventet på kg;-) Jeg er veldig stolt av datteren min, selv om jeg ikke alltid «forstår» oppførselen hennes. Dere har gjort meg trygg på at vi kan være helt åpne i kommunikasjonen med skolen. Medisiner høres jo skummelt ut, men dersom hun føler seg bedre så er det jo kjempefint Anonymkode: b67f1...a6a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå