Gå til innhold

Ikke spise kjøtt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En vegetarianer kan spise animalske produkter som lages uten at dyret dør, slik som ost, egg, honning osv. Men de som spiser produkter der dyret må dø for at produktet skal utvinnes, er ikke vegetarianer. Slik som gelatin. 

Anonymkode: c6fa1...c0a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegetarianere unngår ikke kun kjøtt, nei. De unngår også alt annet som kommer fra selve dyret i seg selv. En veganer unngår i tillegg det som kommer fra dyret. 

Du har ikke forstått hva en vegetarianer faktisk er. 

Anonymkode: e78d1...c99

Jeg har vært vegetarianer i ni år, da :P 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Tibbie said:

Du blander vegetarianer og veganer :) En veganer unngår alt som er animalsk, som ost, melk, egg ol. Vegetarianere unngår kun kjøtt.

De som er veggiser men spiser fisk kaller seg fleksiterianere.

Hvis man er "vegetarianer men spiser fisk" så heter det pescetarianer. En fleksiterianer er en som spiser hovedsaklig vegetar, men også spiser kjøtt noen ganger.

AnonymBruker
Skrevet

En vegetarianer kan spise animalske produkter som lages uten at dyret dør, slik som ost, egg, honning osv. Men de som spiser produkter der dyret må dø for at produktet skal utvinnes, er ikke vegetarianer. Slik som gelatin. 

Anonymkode: c6fa1...c0a

Akkurat. Jeg spiser gelatin, altså er jeg ikke vegetarianer. 

Akkurat nå, Tibbie skrev:

Jeg har vært vegetarianer i ni år, da :P 

Ikke hvis du spiser feks gelatin.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vet du feks hva gelatin er? Det inneholder produkter fra selve dyret, og et enkelt googlesøk viser deg at det ikke er noe vegetarianere spiser, selv om det ikke er kjøtt. 

Herregud. Selvsagt vet jeg det. Jeg laget lammerull med aspik/geltin i går. 

Du får huske på å holde deg unna gummibjørner også nå da. Antar at du er i denne aldersgruppen...

Endret av Perle
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Perle skrev:

Herregud. Selvsagt vet jeg det. Jeg kaget lammerull med aspik/geltin i går.. 

Du får huske å holde deg unna gummibjørner også nå da.Antar at du er i den aldersgruppen. 

Hvorfor skal jeg det? Jeg er ikke vegetarianer. 

AnonymBruker
Skrevet

Har sett muslimer spise Hobby, Seigmen osv.. 

Mange som ikke aner hva gelatin er..

Er gelatinen vegetabilsk så står det ALLTID det på varen.

Anonymkode: 9c4ed...b44

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det het pescetarianer? Men mange vegetarianere vet egentlig ikke at de er pescetarianer.

Anonymkode: a86ca...605

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trodde det het pescetarianer? Men mange vegetarianere vet egentlig ikke at de er pescetarianer.

De spiser fisk. Det gjør ikke jeg. 

Skrevet
3 minutter siden, noragrets skrev:

Hvis man er "vegetarianer men spiser fisk" så heter det pescetarianer. En fleksiterianer er en som spiser hovedsaklig vegetar, men også spiser kjøtt noen ganger.

Ok, blander de nye fancy begrepende:P Det er så mange merkelapper!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har sett muslimer spise Hobby, Seigmen osv.. 

Mange som ikke aner hva gelatin er..

Er gelatinen vegetabilsk så står det ALLTID det på varen.

Anonymkode: 9c4ed...b44

Dette er rart, fordi alle mine muslimske venner vet at gelatin er lager av grisebein. De som er vitende spiser kun godteri som har halal stempel, eller innholdet viser at de bruker kubein eller agar agar

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Tibbie said:

Ok, blander de nye fancy begrepende:P Det er så mange merkelapper!

Og lacto-ovo vegetarianer spiser meieri produkter og egg, men ikke kjøtt og fisk... masse navn å huske på.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De spiser fisk. Det gjør ikke jeg. 

Da er du mest sannsynlig ovo-lacto vegetarianer.

AnonymBruker
Skrevet

Da er du mest sannsynlig ovo-lacto vegetarianer.

Men så er jeg ikke det, fordi jeg spiser dyr. Bare ikke selve kjøttet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men så er jeg ikke det, fordi jeg spiser dyr. Bare ikke selve kjøttet.

Hva mener du at du spiser dyr men ikke kjøttet? Mener du meieri produkter og egg?  

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du at du spiser dyr men ikke kjøttet? Mener du meieri produkter og egg?  

Nei, produkter som inneholder feks bein fra dyr, eller kraft som er kokt på kjøtt osv. 

Gjest carmabell
Skrevet

Pescetarianer - spiser fisk, egg, melk osv, men ikke kjøtt fra fugl og dyr ( bortsett fra fisk da selvfølgelig)
Vegetarianer - spiser ikke noe fra selve dyret som fører til slakting (ikke kjøtt, fulg, fisk, gelatin, sjømat, men spiser egg, melk osv)
Veganer - spiser ikke selve dyret eller noe som helst fra det (dvs samme som vegetarianer, men at de i tillegg ikke spiser melk, honning, egg osv, bruker ikke ull eller skinn osv)

Fleksitarianer: spiser hovedsaklig plantebasert, men har melk, egg, kjøtt, fisk osv eller noe av det i kosten sin også.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, carmabell skrev:

Pescetarianer - spiser fisk, egg, melk osv, men ikke kjøtt fra fugl og dyr ( bortsett fra fisk da selvfølgelig)
Vegetarianer - spiser ikke noe fra selve dyret som fører til slakting (ikke kjøtt, fulg, fisk, gelatin, sjømat, men spiser egg, melk osv)
Veganer - spiser ikke selve dyret eller noe som helst fra det (dvs samme som vegetarianer, men at de i tillegg ikke spiser melk, honning, egg osv, bruker ikke ull eller skinn osv)

Fleksitarianer: spiser hovedsaklig plantebasert, men har melk, egg, kjøtt, fisk osv eller noe av det i kosten sin også.

Som sagt spiser jeg alt annet enn selve kjøttet fra hvilket som helst dyr, enten det lever i havet eller ikke. 

Gjest carmabell
Skrevet

Som sagt spiser jeg alt annet enn selve kjøttet fra hvilket som helst dyr, enten det lever i havet eller ikke. 

Hadde du ikke spist gelatin ville jeg ha sagt du var vegetarianer. Men ift begrepene vil du da gå under fleksetarianer, men det igjen kan jo bli problematisk om du skal et eller annet og må melde deg på som fleksitarianer. Nå får jeg helt sikkert noe hate her, men hadde jeg vært deg hadde jeg sagt "jeg er vegetarianer, bortsett fra at jeg spiser gelatin". Det finnes ikke noe eget begrep så vidt jeg vet for veggiser som spiser gelatin og vegetarianer er jo tross alt det nærmeste, så lenge du spesifiserer du spiser gelatin. 

Jeg er selv vegetarianer og jeg hater når folk "misbruker" begrepet vegetarianer, men i din situasjon hadde jeg synes det hadde vært helt ok å sagt man er det (men at man spiser gelatin).

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og lacto-ovo vegetarianer spiser meieri produkter og egg, men ikke kjøtt og fisk... masse navn å huske på.

Det har jeg ikke hørt om en gang :klo::fnise:  Men så lenge folk kutter litt animalsk ut av kosten sin, så bryr jeg meg ikke så mye om hva de kaller seg :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...