Gå til innhold

Sosialangst eller paranoia

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan for eksempel være redd for at jeg tenk blir nervøs og anspent rundt andre, tenker  negativt om meg, at jeg ser rar ut eller at jeg kommer til å gjøre noe dumt eller flaut. 

Anonymkode: 7b552...25c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mulig å stille en diagnose over nettet, men det er typisk for de med sosial angst å ha en frykt for å si noe dumt, se rar ut, gjøre noe teit osv, men at det er til hinder i hverdagen hvor du ikke klarer å være i situasjoner hvor du må omgåes andre mennesker. Dra til legen for utredning, tenker jeg er lurt.

AnonymBruker
Skrevet

Typisk sosial angst er en unormal og overdreven frykt og tankekjør om "tenk om..." "tenk om...." tanker. "Tenk om de syntes jeg er rar, tenk om jeg sa noe dumt nå, tenk om jeg ikke var høflig nok, tenk om det kom feil ut og de syntes jeg var frekk, tenk om det er meg de ler av, tenk om de syntes jeg er stygg" og gradvis blir disse "tenk om" tankene en virkelighet om du ikke stopper de, og man tror oppriktig at alle som ler på gaten ler av deg, og at hvis en bekjent sier til en venninde at hun føler seg så stygg på håret mens du står der kan du oppfatte seg som at hun egentlig hinter til at du er stygg på håret.

Sosial angst hindrer en fra å delta i sosiale settinger, ofte er man ikke klar over at det er angsten før det har gått for langt, men at man gjør seg klar til å møte venner eller dra på fest, og fem minutter før man skal ut av døra får man plutselig ikke lyst lenger, eller blir kvalm og holder seg hjemme.

Det som er synd er at det ikke er så mye hjelp å få med sosial angst, er min erfaring etter lege og psykolog, men det som hjalp meg var å betro meg med alle rare tanker til min beste venninde, sånn at hver gang vi var sosiale sammen så kunne jeg spørre henne om det var sånn jeg fryktet og tenkte på. "Tror du Anniken syntes jeg sa noe rart nå? Lo de der borte fordi jeg går merkelig eller? Er det unormalt at jeg ikke sa noe der hvor det ble stille stund " og jo mer jeg hørte meg selv si tingene høyt og få hennes ærlige respons jo mer innså jeg hvor mye unødvendig tankekjør jeg hadde. Det var jo bare i hodet mitt og ingen andre som engang registrerte eller tenkte på. Akuratt som når jeg går til bussholdeplassen og ser noen andre står der alene, så tenker jo ikke jeg om de "åh stakkars hun står der alene, hun er sikkert kjempe rar haha så teit " , så ingen tenker jo sånn om meg heller selvom hodet mitt følte det sånn noen ganger!

Etter mye sosial trening og eksponeringstrening så har jeg lært meg å gi faen, og uansett OM noen skulle tenke noe om meg, så får jeg ikke gjort noe med det eller den jeg er, så det er ikke noe å bry seg om uansett.
Prøv å tenk sånn du også :)

Anonymkode: 6f881...847

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...