Gå til innhold

Broen

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, punkyB skrev:

Hun kan jo selvsagt ombestemme seg. Men det var jo på en måte en avslutning ved at hun kastet politiskilte og bare svare i telefonen med navnet sitt.  

Ja, det var jo en avslutning og de har sagt det var siste sesong, jeg mener bare at de avsluttet på en måte som gjør at de kan, hvis de vil, gjenopplive serien. 

Det var forsåvidt en fin slutt, Saga skal gå videre og lære hvem hun er og hva hun selv har lyst til. Litt synd vi ikke får vite hva det er. Og nå fabulerer jeg selvsagt vilt, men de kunne laget en spin-off hvor vi får følge Saga i sitt nye liv. :biggrin:

Skrevet

Veldig fin avslutning! Glad for at verken Saga eller Henrik ble drept. 

• Liker 3
Skrevet

Mange løse tråder. Småskuffa!

Anonymkode: d1c9a...874

Skrevet
9 timer siden, Memena skrev:

Skaperen av Broen hadde live-chat med seerne i kveld og der kan du lese svarene på mye av det du lurer på. Gå inn på vi som älskar Bron på Fb, så finner du det der

Link? finner ikke...

Anonymkode: 5c03e...e36

Skrevet

Er det bare meg eller blir Saga utrolig overdrevent fremstilt? Greit hun har aspergers og er sosialt inkompetent, men i denne sesongen synes jeg de har brukt hvert eneste ord hun sier til å poengtere hvor sosialt dum hun liksom er.

Kan ikke huske det var så ille i de første sesongene?

Uansett en veldig god serie.

Anonymkode: 323ab...b02

• Liker 2
Skrevet

Noe som har irritert meg er at hver gang danskene nevnte hvor "farlig" Saga var for de, fordi hun hadde satt Martin i fengsel og Hanne manglet et ben, så var det ingen som noen gang nevnte hun Pernille som døde i sesong 1. 

Anonymkode: 9921a...811

Skrevet

Det er ingen som har sagt at Saga har Asperger eller at hun har en diagnose i det hele tatt, og det er nok helt bevisst. Hun er den hun er og det går derfor ikke an å si at hun er overdrevet framstilt, for hun framstiller ingen andre enn seg selv. 

• Liker 8
Skrevet

Kjempeteit at psykologen begynner å snakke om at det er kanskje andre ting Saga vil bare fordi hun ble politi pga søsteren. Selv om det var grunnen i begynnelsen betyr det ikke at det er grunnen nå. Hun er dyktig, blir likt av kollegaene sine og har det bra i jobben. Nå skal hun plustelig kaste skiltet (tjenestefeil btw) og starte med noe helt annet der hun risikerer å mislykkes, bli mislikt av kollegaer og generelt ikke klare seg så bra som hun gjør nå? Det er ikke en happy ending å forlate en karriere man gjør det bra i og der man blir likt. Vi så aldri noe hint om at Saga mislikte jobben sin heller. 

Var noe annet teit hun sa i en annen episode også, men husker ikke hva. Også har hun det kjempeteite ansiktsuttrykket som jeg regner med skal se empatisk/ forståelsesfult ut men der hun bare virker nedlatende. 

On 2/18/2018 at 11:18 PM, punkyB said:

Nå fikk man jo plutselig løsningen - men synes jo det var litt uklart hvorfor og hvem som gjorde hva. Eller var det Brian som hadde utført alle mordene ?   Hun moren til Tommy så man jo ikke noe mer til - hvor mye involvert var egentlig hun eller bare visste hun hvem som gjorde det.

Moren til tommy visste vel hvem som visste hva hun visste, men hun var ikke interessert i å fortelle det. Hun visste nok ikke hvem som gjorde det. Hun var ikke med på det. Så vidt jeg vet visste hun ikke at Brian kunne gå heller, så det er lite sannsynlig hun ville mistenkt han. 

Brian og hun dama har noke drept noen hver. Virket som om det første mordet var det eneste hun dama hadde alibi for, så man kan nok anta at det var det eneste mordet Brian gjorde. Men de har vel snakket sammen, planlagt og hjulpet hverandre

Den gjengen som bodde på den gården - hun gamle damen og ikke minst han som stjal ungene forsvat jo også plutselig helt - han som stjal ungene ble jo avslørt men savner litt svar på hvorfor igjen.

Han fortalte hvorfor han stjelte ungene, om det er det du mener. Den episoden der Henrik og han snakker sammen. Husker ikke hva han sa, det var ikke så interessant. De ble med han frivillig først, men så ville kjæresten til Henrik tilbake, og han endte opp med å drepe henne fordi han ville vel at de skulle være familien hans eller sånn. Han havnet ivertfall i fengsel og det var der vi så han sist. 

Hun gamle dama hadde ingenting med kidnappingen å gjøre, så ingen grunn til å trekke henne frem i flere episoder. Hun visste ikke at han hadde kidnappet jentene

Hvorfor lakk han etterforskeren info fikk vi ikke svar på.

Blir hintet til gjennom serien at han ønsker jobben som sjef som politisjefen har. Han forsøker å svekke imaget hennes, få henne til å virke inkompetent, slik at hun får sparken og han kan ta jobben hennes. Du ser i den siste episoden hvor viktig det var for han å presentere løsningen på saken foran pressen. Han var ute etter status og høyere stilling

De to jentene kom og dro .

Ja?

Fikk jo heller ikke svar på de som dro til utlandet og var mistenkte en stund - var det bare en vanli reise ?

Vet ikke hvem du sikter til her. Sikkert bare en vanlig reise, regner jeg med. 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Er det bare meg eller blir Saga utrolig overdrevent fremstilt? Greit hun har aspergers og er sosialt inkompetent, men i denne sesongen synes jeg de har brukt hvert eneste ord hun sier til å poengtere hvor sosialt dum hun liksom er.

Kan ikke huske det var så ille i de første sesongene?

Uansett en veldig god serie.

Serieforfatteren har aldri sagt hun har aspergers, så vidt jeg vet. Det er noe seerne har antatt. Er uansett enig i at en godt voksen kvinne lærer mer av sine feil og forstår mer hva som er normalt/ greit i en sosial setting enn henne. Det er veldig vanskelig å se for seg at hun er 40 (?) og ingen noensinne har sagt til henne at andre mennesker ikke liker at hun spør dem ut om sex og utroskap. Om noen sa dette til henne når hun var for eks 22, så ville hun husket det og ikke snakket om sex med andre på samme måte. Det er andre tilfeller der noen forteller Saga at å si det eller gjøre det er ugreit og hun legger det på minne og gjør ikke samme feilen igjen. Selv om man ikke forstår sosiale koder, går det an å pugge noen av dem. For eks kan man pugge at man ikke spør andre mennesker som sex eller at noen mennesker gir klemmer for å vise omsorg og varme. Man føler det kanskje ikke selv, men man har kunnskapen om at det er slik for de fleste andre. 

Anonymkode: bdedc...f23

Skrevet
14 timer siden, Arkana skrev:

Det er ingen som har sagt at Saga har Asperger eller at hun har en diagnose i det hele tatt, og det er nok helt bevisst. Hun er den hun er og det går derfor ikke an å si at hun er overdrevet framstilt, for hun framstiller ingen andre enn seg selv. 

Ikke heng deg opp i diagnoser da.

Jeg synes bare det fremstår lite troverdig at hun oppfører seg som et menneske som er ute i verden for første gang og aldri har lært noe av sosiale koder gjennom 40 år. Det står i kontrast til hvor intelligent hun er ellers. Og mulig jeg bare har blitt mer oppmerksom på det, men jeg synes hun er mer sosialt "dum" enn hun var i starten av serien. Altså at det har blitt verre.

Og det er litt det jeg mener med at hun er overdrevent fremstilt fordi de skal gjøre et poeng ut av hennes manglende sosiale kompetanse HELE tiden. Hver gang hun åpner munnen.

• Liker 1
Skrevet

Er det bare meg eller ser Saga mye mer herjet ut nå enn i de første sesongene, hun har blitt så mye eldre i ansiktet. Er det bare sminking tro...?

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare det fremstår lite troverdig at hun oppfører seg som et menneske som er ute i verden for første gang og aldri har lært noe av sosiale koder gjennom 40 år.

Hun har hatt en forferdelig og kjærlighetsløs oppvekst med grov omsorgssvikt og en mor som tok livet av søsteren hennes. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt.

Endret av Arkana
  • Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Hun har hatt en forferdelig oppvekst med grov omsorgssvikt og en mor som tok livet av søsteren hennes. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt.

Jeg synes heller ikke det er rart at hun er som hun er og har sosiale problemer eller utfordringer gitt hennes bakgrunn, misforstå meg rett. 

Jeg synes bare det virker som hun har blitt "dummere" i denne siste sesongen at hun blir altfor karikert i forhold til hva man kan forvente som normalt gitt en viss utvikling gjennom et helt voksenliv...

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjempeteit at psykologen begynner å snakke om at det er kanskje andre ting Saga vil bare fordi hun ble politi pga søsteren. Selv om det var grunnen i begynnelsen betyr det ikke at det er grunnen nå. Hun er dyktig, blir likt av kollegaene sine og har det bra i jobben. Nå skal hun plustelig kaste skiltet (tjenestefeil btw) og starte med noe helt annet der hun risikerer å mislykkes, bli mislikt av kollegaer og generelt ikke klare seg så bra som hun gjør nå? Det er ikke en happy ending å forlate en karriere man gjør det bra i og der man blir likt. Vi så aldri noe hint om at Saga mislikte jobben sin heller. 

Skaper Hans Rosenfeldt sa at han tenkte at hun kom til å fortsette som politi, men av andre grunner. 

Anonymkode: 143c4...59c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare det virker som hun har blitt "dummere" i denne siste sesongen at hun blir altfor karikert i forhold til hva man kan forvente som normalt gitt en viss utvikling gjennom et helt voksenliv...

Tja, jeg vet ikke. Jeg synes hun viste stor utvikling med tanke på hennes forhold til Henrik. F.eks. klarte hun å fortelle Henrik hva hun følte for ham og hun tok kontakt med ham da hun fant ut hva som hadde skjedd med Jennifer (han avviste henne, men det tålte hun) rett og slett fordi hun følte et samhold med ham. Hun tør å bli glad i noen og vise følelser.

Det er vel ikke akkurat mange år mellom sesongene her så det er kanskje å forvente litt mye at hun skal utvikle seg så veldig på denne tiden i forhold til hva hun har gjort hittil. Hun har båret på mye vondt og det at hun nå kan legge det bak seg er jo en enorm omveltning. :)

• Liker 1
Skrevet
På 18.2.2018 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde hele tiden at de to jentene var døtrene til Henrik. De ligna jo på de to på bildet.... Og hun Astrid oppførte seg jo relativt merkelig og det var flere hint om at hun ikke var den hun utga seg for å være. Altså sånn om man også ser helt bort i fra at hun latet som i sitt eget hode.

Anonymkode: 51c48...06a

På 18.2.2018 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Litt skuffet over slutten, og mange løse tråder. Hvorfor er de to jentene så sentrale når vi likevel ikke fant ut noe mer om dem? Hvorfor er datteren til Henrik så rar? Er det i det hele tatt hans datter?

Anonymkode: 499ca...a74

Dette hang jeg meg opp i også. Syns bildet han fant hjemme hos Frank (?) og Astrid lignet veldig mye på de to jentene. Særlig hun yngste. Jeg trodde lenge at det kom til å komme en avsløring om at Astrid ikke var "den Astrid", men det kom aldri. Syns disse to jentene henger litt i luften - dette kombinert med Astrid sin oppførsel (særlig når hun klemmer Henrik utenfor gravplassen) gjør at jeg tenker at det har skjedd en liten "byttefeil" her eller hva man skal kalle det. 

Ellers var det en grei avslutning. Nå er det vel ikke mer Broen, så dette er vel det siste vi får se av Saga og Henrik. Syns det var fint at de i hvert fall ble venner på slutten. 

Skrevet
On 2/18/2018 at 6:23 PM, AnonymBruker said:

Prøvde å finne sesong 1 for å se serien på nytt, men på nrk var den utgått, netflix hadde kun ses 2 og tvsumo ses 3. Tips?

Anonymkode: afcca...7b7

Søk på "broen season 1 free online"

Anonymkode: 43e41...e7e

Skrevet
On 2/20/2018 at 11:49 PM, Newroz said:

Dette hang jeg meg opp i også. Syns bildet han fant hjemme hos Frank (?) og Astrid lignet veldig mye på de to jentene. Særlig hun yngste. Jeg trodde lenge at det kom til å komme en avsløring om at Astrid ikke var "den Astrid", men det kom aldri. Syns disse to jentene henger litt i luften - dette kombinert med Astrid sin oppførsel (særlig når hun klemmer Henrik utenfor gravplassen) gjør at jeg tenker at det har skjedd en liten "byttefeil" her eller hva man skal kalle det. 

Kanskje det var fordi de ikke ville gjøre det åpenbart at hun var den forsvunnede jenta da de først introduserte henn i serien. At de forsøkte å gjøre det til en plot twist at "oi, hun må være datteren til henrik". Om hun lignet kjempemasse ville jo alle tenkt det sekundet de så henne

Ellers så har tydeligvis Astrid tunge psykologiske problemer, og det virker ikke som følelsene og tankene hennes fungerer helt som andre menneskers. Da vi ser de to sammen i leiligheten til Henrik mot slutten og hun sier "du er jo pappaen min", så blir han glad. Men når hun går bak han og skal innpå rommet sitt, så ser vi at hun ser på han som om hun ikke egentlig mente det, men at det var en slags manipulasjon av Henrik. Hun ser mer likegyldig/ kynisk/ bitter ut. 

• Liker 2
Skrevet
On 2/20/2018 at 11:49 PM, Newroz said:

Ellers var det en grei avslutning. Nå er det vel ikke mer Broen, så dette er vel det siste vi får se av Saga og Henrik. Syns det var fint at de i hvert fall ble venner på slutten. 

De ble mer enn det. Saga har aldri sagt til Henrik at hun trenger ham før, og hun har aldri kysset ham som vi har sett heller.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ble mer enn det. Saga har aldri sagt til Henrik at hun trenger ham før, og hun har aldri kysset ham som vi har sett heller.

Sant, sant. De kommer nok tilbake til hverandre så fort Saga er ferdig med sin reise - hva enn den innebærer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...