Gå til innhold

Hemoroider - hva hjelper?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter to barnefødsler har jeg plutselig fått et problem med vonde hemoroider. De kommer og går, men er kjempevonde, og er vanskelige å få bort.

Har ikke dratt til legen, for dette er vel et normalt problem som det ikke er så mye å gjøre med. MEN jeg skulle gjerne visst om kremene som legene kan skrive ut på resept er mye bedre enn de reseptfrie. Noen som har erfaring med reseptbelagte midler? Kan man bare forklare problemet for legen, eller må han sjekke "baki der" før han kan skrive det ut??

Pleier å kjøpe med kremer med andre virkestoffer enn norske når jeg er på ferie i utlandet. Men synes ikke de fungerer heller.

Noen som har funnet en god måte å holde disse vonde knutene i sjakk på?

Anonymkode: e4d5f...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å krype til korset og fjerne faenskapet. Særlig hvis du har tromboserte (harde) hemorider som gjør kjempevondt.
Operasjonen er relativt enkel, men det er lurt å forberede seg på at det kan gjøre noe vondt i tiden etterpå.

Selv slet jeg mye med hemorider før jeg sluttet å bruke stringtruser, gikk over til boxere og da var problemet nesten borte. Nå får jeg toppen en i året, om i det hele tatt. Med tanke på at du sliter med dem etter barnefødsler, antar jeg at det ikke er like enkelt for deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd sheriproct stikkpiller? De får du nå reseptfritt på apoteket. Legen skrev ut en krem til meg sist uten å sjekke der nede. Jeg hentet den dog aldri da den kostet over 600 kroner.

Anonymkode: 06967...fde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd sheriproct stikkpiller? De får du nå reseptfritt på apoteket. Legen skrev ut en krem til meg sist uten å sjekke der nede. Jeg hentet den dog aldri da den kostet over 600 kroner.

Anonymkode: 06967...fde

:-O 600 kroner, på resept? Hjelpe meg...

Har ikke prøvd stikkpillene til Sheriproct, kun kremen. Vet ikke om kremen hjelper, da jeg pleier å måtte bruke den i et par uker før hemoroiden forsvinner, og da er det mulig den har gått tilbake av seg selv.... Før brukte jeg Alcos Anal, som var mer effektiv, men det siste året har det ikke vært mulig å få tak i denne kremen...

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke noe bedre på resept. Scheriproct salve og stikkpiller er ikke lenger reseptbelagte. Det går også an å bruke lokalbedøvelse som xylocainkrem. Dette fikk jeg beskjed om av legen min når jeg slet med dette. Men jeg syntes ikke xylocain var så effektivt. 

Jeg hadde en trombosert hemoroide og det var så vondt. Det tok et par uker så minsket den seg og ble til slutt borte. Kroppen ordner som regel opp selv, men det tar tid. I følge legen min så er det ikke noe bedre enn scheriproct. Annet enn å lage et snitt og fjerne trombosen. Jeg feiga ut og gjorde ikke det. Det er litt styr etterpå mtp å holde det rent. 

Det beste er å forebygge som ikke ha for hard avføring, ikke ha diaré, ikke gå gravid (det er egentlig det verste, men forståelig at man ønsker barn altså) og for all del, ikke sitte lenge på do!

Anonymkode: bdf04...c20

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke noe bedre på resept. Scheriproct salve og stikkpiller er ikke lenger reseptbelagte. Det går også an å bruke lokalbedøvelse som xylocainkrem. Dette fikk jeg beskjed om av legen min når jeg slet med dette. Men jeg syntes ikke xylocain var så effektivt. 

Jeg hadde en trombosert hemoroide og det var så vondt. Det tok et par uker så minsket den seg og ble til slutt borte. Kroppen ordner som regel opp selv, men det tar tid. I følge legen min så er det ikke noe bedre enn scheriproct. Annet enn å lage et snitt og fjerne trombosen. Jeg feiga ut og gjorde ikke det. Det er litt styr etterpå mtp å holde det rent. 

Det beste er å forebygge som ikke ha for hard avføring, ikke ha diaré, ikke gå gravid (det er egentlig det verste, men forståelig at man ønsker barn altså) og for all del, ikke sitte lenge på do!

Takk for svar!

Ja, det var Xylocain (Lidocain) i kremen jeg kjøpte i utlandet (som jeg håpet og trodde var en mirakelkur, hehe, med et sterkt virkemiddel som kanskje til og med var forbudt i Norge og derfor ekstra effektivt...), men den virket faktisk dårligere enn Sheriproct.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Ja, det var Xylocain (Lidocain) i kremen jeg kjøpte i utlandet (som jeg håpet og trodde var en mirakelkur, hehe, med et sterkt virkemiddel som kanskje til og med var forbudt i Norge og derfor ekstra effektivt...), men den virket faktisk dårligere enn Sheriproct.

Nei, det er dessverre ingen mirakelkur. Uff, hemoroider er så vondt. Jeg lå på magen og gråt når det var som verst. Å tørke seg etter å ha vært på do var et sant mareritt. Føler veldig med deg. Å ha en iskald klut på hemoroiden lindret littegrann en kort stund. Vet noen bruker isbit også. Bare pass på å ha den inni en klut el. så du ikke får forfrysninger. 

AnonymBruker
Skrevet

I mangel på noe bedre på ferie en gang, brukte jeg sårsalven Brudeline (eller Brulidine?) - det hjalp faktisk! Smurte på og dyttet inn. 

Anonymkode: 0bfe7...ef3

AnonymBruker
Skrevet

Det som har fungert best for meg når hemoroiden først er der, er scheriproct stikkpiller. Disse skal oppbevares i kjøleskapet, så de både kjøler og lindrer og hjelper.

For å forebygge, bør man stå og gå lite, men ellers drive fysisk aktivitet, som bedrer blodsirkulasjonen (en hemoroide er det samme som en utposning på en blodåre i beinet, som mange også får når man går gravid).

Å sitte på hardt underlag fremkaller også lett hemoroiden. Og stringtruser er ikke bra.

Anonymkode: 6c91b...e5f

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og få strikka dem!

Anonymkode: 6ea2a...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Er de innvendige eller utvendige?

2. Er de harde eller myke? 

Jeg selv har hatt begge deler, og har hatt utskraping på tre utvendige og en HAL-RAR-operasjon på en innvendig som kostet meg over 15000. Tre år siden nå og ingen flere slike problemer. Kan av og til kjenne noe smått men da fungerer Scheriproct mer enn bra nok. Jeg brukte før en annen salve og men den bruker ingen lenger visstnok. 

Anonymkode: efd6a...c80

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til legen og få strikka dem!

Anonymkode: 6ea2a...ad1

Man strikker ikke utvendige hemoroider. Det gjelder kun innvendige som ikke har nerver på samme måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...