Gå til innhold

Hvordan gikk du ned i vekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg flyttet til Asia og hadde helt uten å ane det gått ned 7 kg etter ti måneder. Jeg spiste mye og slanket meg ikke (trodde faktisk jeg hadde gått opp i vekt inntil jeg kom hjem og prøvde bukser osv).

Svaret ligger i dietten; fisk, kylling, grønnsaker og frukt samt ris og nudler. Mye chili i maten hever forbrenningen og gjør at man spiser litt mindre.

Mindre brødmat, rødt kjøtt, salt, godteri (spiser oliven, nøtter og ost isteden), poteter/pasta og animalsk fett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gikk et Grete Roede-kurs (sept-okt 2004) og fortsatte hjemme på egenhånd etter det. På tre måneder hadde jeg gått ned 15 kg' date=' og har holdt meg der siden.[/quote']

15 kg på tre måneder er helt vanvittig bra! Gratulerer!!!

:-)

Brukte selv et halvt år på ti kg, sakte men godt.

Færre kalorier, og relativt lavt karboinntak. Lav GI og mange små måltider.

Byttet ut brød med rugsprø, grov Wasa og havregrøt. Kostfiber metter, og metthetsfølelsen varer mye lenger.

Kuttet ut sukker helt i en lang periode. Etter en stund ble jeg nesten dårlig hvis jeg fikk i meg mye sukker, fordi kroppen var uvant med et høyt blodsukkernivå. Det sier meg noe om hardt mye sukker får kroppen til å jobbe for å rette opp "feilen"...

Omega 3 eller tilsvarende er viktig, fordi kroppen trenger en viss mengde av det riktige fettet for å kunne forbrenne kroppsfett.

Dessuten: Spiser meg aldri stappmett, hvis det ikke er selskap eller liknende. Etter en stund føler man seg uansett mett nok - og; hvis man ikke føler seg litt sulten innimellom, så forbrenner man heller ikke fett. (Med mindre man er påvirket av andre faktorer som demper sult, som f.eks. varmt klima, sykdom eller medisiner.)

Har også blitt mye flinkere til å lage ting fra bunnen av, slik at jeg får de riktige tingene oppi. :-)

Det beste er vel at jeg har lært mye mer om kosthold, og om hva forskjellige matvaretyper gjør med kroppen. Det fører automatisk til at man får et bedre kosthold. I slankesammenheng synes jeg det er vesentlig at man har en viss kunnskap om dette, ellers blir det lett prøve-og-feile-metoden.

Det var det jeg kom på i farta en tidlig morgen....

Edit: Glemte å si at jeg allerede i forkant gikk en times tur med hunden hver dag. Det er begrenset hvor mye mer man får tid til da, men la på en del styrketrening de tre siste månedene. Og det hjalp!

Gjest Coolaid
Skrevet

Er du en feit mann som nerder på HS?

:ler: Hjertelig velkommen til HS.... :ler: (Er moderator der)
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gikk ned i vekt fra 72 kg til 52 kg på litt over et halvt år. (Nå skal det sies at jeg gikk opp de tjue kiloene på bare to år, i en depressiv periode, så de satt ikke fast så lenge :wink: )

Min oppskrift: Jeg begynte å SPISE og jeg begynte å TRENE.

Med det mener jeg at jeg alltid spiste noe sunn ordentlig mat, før jeg fikk lov å spise godteri eller snack som jeg egentlig hadde lyst på. Jeg tvang meg selv til å spise fire ordentlige måltider per dag, selv om jeg ikke var sulten til f.eks. frokost. Jeg sluttet å drikke kaffelatte med fet helmelk i og sukker i:erstattet med te. Jeg sluttet med muffins og kaker: erstattet med knekkebrød/brød. Jeg sluttet med MrLee nudler: erstattet med ordentlig middag. Men jeg sluttet også å tenke slanketanker: når jeg var sulten, så spiste jeg, men det måtte være ordentlig mat. Den sunne og regelmessige maten fikk blodsukkeret mitt under kontroll og regulerte apetitten min, slik at jeg fikk mindre lyst på søtsaker og fikk mer energi slik at jeg orket å trene skikkelige økter.

I begynnelsen var jeg i SVÆRT dårlig form: så jeg gikk turer. Gikk en times tur hver morgen, og en times tur med en venninne nesten hver kveld. Etterhvert begynte jeg å jobbe litt i morgenturen min, helt til jeg en morgen klarte å jogge i hele 30 minutter ute gå pauser, og fra da av jogget jeg en halv time hver morgen. Etterhvert begynte jeg i treningssenter med vekttrening, og det er det smarteste jeg har gjort, for jeg raste ned i vekt ca to uker etter at jeg begynte å pumpe opp musklene mine. (Muskler forbrenner mer enn fett :wink: )

Jeg har holdt vekten min på 52-55 kg ved å spise sunt, masse og regelmessig, pluss å trene masse: vekter og kondisjon.

Jeg gikk ned fra klestr 42 til 32/34: Jeg kunne skrevet et eget innlegg om hva det gjør med selvtillitten! Shopping er nå blitt GØY. Det tok meg et år å bli vant til det nye utseendet mitt og de drastiske endringene i hvordan mennesker behandlet meg på skolen,på utesteder (jeg blir sjekket opp!!! :sjarmor: ) i butikkene, osv.

Mitt råd er altså; ikke slank deg. SPIS (sunt) så du får energi til å TRENE, så vil kroppen din regulere seg selv. Stol på det!

Gjest gjest 2
Skrevet

Til forrige innlegg.

Hvor får du kjøpt klær i str. 32/34?. Er ikke det barnestr.

Da jeg veide 55 kg brukte jeg klesstr. 36, jeg er 1,70 høy og den gang var jeg meget veltrent. Så hva er høyden din.

Er innlegget et tulleinnlegg, i så fall, dårlig gjort i en seriøs tråd.

Gjest Anonymous
Skrevet
Til forrige innlegg.

Hvor får du kjøpt klær i str. 32/34?.   Er ikke det barnestr.

Da jeg veide 55 kg brukte jeg klesstr. 36, jeg er 1,70 høy og den gang var jeg meget veltrent.  Så hva er høyden din.

Er innlegget et tulleinnlegg, i så fall, dårlig gjort i en seriøs tråd.

Enig. Jeg syntes innlegget virket seriøst, inntil det med klesstørrelsen.

I Norge kjøper ikke jenter over 20 år klær i størrelse 32/34.

Minstestørrelsen er 36 / XS, eller i noen ekstreme tilfeller 34.

Dersom man er en veltrent 36 eller 38 er det supert! Da kan man vel gå inn i modellklær.

Skrevet

Jeg går alltid ned når jeg er forelska jeg... glemmer å spise! Så det er mitt råd :P

Gjest Daniella_
Skrevet
Jeg går alltid ned når jeg er forelska jeg... glemmer å spise! Så det er mitt råd :P

Eller man kan prøve det motsatte. Gjør det slutt med samboern deres. DA skal jeg love dere at dere raser ned :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet

Man får kjøpt klær i 32-34 på Hennes&Mauritz og man kan godt bruke denne størrelsen selv om man er over 20år. Snakk om å generalisere!

Skrevet

Eller man kan prøve det motsatte. Gjør det slutt med samboern deres. DA skal jeg love dere at dere raser ned :tunge1:

Er det sant? Når jeg har blitt dumpa/har dumpa sitter jeg foran tv med masse godteri og synes synd på meg selv, og da går jeg masse opp hehe!

Skrevet

Har forresten fler gensere i størrelse 34 og tilogmed en topp i størrelse 32 og jeg er 19 år (ikke over 20 da, men ikke langt ifra heller) tøys og tull på dere. Det er ikke supert med andre størresler enn de du sier? Uff og uff. For en holdning!

Skrevet

I fjor måtte jeg gå på en diett pga. skulle teste for mat allergier. Jeg sluttet med sukker, melk og alt mel bortsett fra glutenfritt mel. Gikk ned nærmere ti kilo på 3 mnd.

Men spiste masse hele dagen, gikk ikke sulten! Det krevde en del planlegging, for kunne ikke ta meg en skive med pålegg... Typisk laget jeg omelett kvelden før som jeg kunne spise til frokost, på jobb har vi en salatbar med meget godt utvalg, samt kunne jeg spise mange av varmrettene, så lenge jeg kuttet ut sausen som det kunne være hvetemel i osv.

Tror det er viktig å ikke være sulten, da holder man jo bare ikke ut til slutt! Men lager man maten fra bunnen av, uten å bruke suppeposer og annen ferdig mat som garantert inneholder sukker så tror jeg man kommer langt med det. :)

Skrevet

Enig. Jeg syntes innlegget virket seriøst, inntil det med klesstørrelsen.

I Norge kjøper ikke jenter over 20 år klær i størrelse 32/34.

Minstestørrelsen er 36 / XS, eller i noen ekstreme tilfeller 34.

Er 34 ekstreme tilfeller??? Da er alle butikker ekstreme for ALLE butikker har str 34! Og bruker ikke folk over 20 år 32/34? Hva FAEN vet du om det? Mange jeg kjenner (deriblant meg selv) bruker den str. Og jeg er 26 år, 58 kg og 172 høy! På hennes og mauritz har de dobbeltstørrelser som 32/34 osv og der bruker jeg det. Andre butikker starter på 34 (Noen på 32) og der bruker jeg det. Og 34 er xs mens 36 er s!! Men å kalle folk useriøse fordi de bruker denne str er dårlig gjort og helt idiotisk. Det sier mer om deg enn den som skrev innlegget. Du er vel bare misunnelig. Så slutt å døm andre og få deg et liv!!!!
Skrevet

Jeg har aldri gått bestemt inn for å gå ned i vekt, i såfall har det skjedd ubevisst. Det var en periode jeg var stressa, itillegg til at jeg var veldig forelska (hehe), og det gjorde sin innvirkningen. Jeg glemte rett og slett å spise. Gikk ned 5 kg på meget kort tid, uten at det var sunt for meg. Likevel ikke et godt råd dersom noen ønsker å gå ned i vekt, men det var i hvertfall den måten kiloene raste av meg.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg kjøpte inn kokebok fra Grete Roede, og satte i gang på egen hånd!! Etter å ha fulgt dette opplegget i neste tre mnd begynte jeg å trene noen ganger i uken på et treningssenter i tillegg. Jeg har gått ned 20 kg på denne måten. Jeg trener ikke nå lenger, og har heller ikke fulgt Grete Roede opplegget mitt på over et år (halvannet minst) Jeg har ikke gått opp igjen i det hele tatt.

Jeg var forøvrig 23 år når jeg begynte slankingen, 175cm og veide 78kg når jeg begynte slankingen. (Har sikkert noe å si det også for hvilken slankeform som er vellykket)

Skrevet
Man får kjøpt klær i 32-34 på Hennes&Mauritz og man kan godt bruke denne størrelsen selv om man er over 20år. Snakk om å generalisere!

Ja, er enig der, selv bruker jeg str 32/34 på hennes og maurits gensere/topper, er 24 år, og 1.64... Så kanskje ikke så lurt å uttale seg om noe man ikke har så mye peiling på???

Gjest Annbjørg
Skrevet

Jeg gikk ned i vekt etter fødselen min ved å trille turer med barnevogna i all slags vær, HVER dag. Gjerne med en skikkelig tung handlepose under vogna. Og jeg valgte alltid veien med flest oppoverbakker. Ungen sov, og jeg svettet. Glemmer aldri den dagen jeg trillet i 2 timer i regnvær. Jeg bare MÅTTE ut. Hadde aldri giddet det i dag.... :roll:

Jeg spiste frukt til frokost og utover formiddagen (tok som oftest en liten lur før kl 12, så jeg hadde ikke behov for noen stor frokost). Jeg spiste alltid salat i pitabrød til lunsj (ufattelig hvor mange gode salater man kan lage). Spiste en normal porsjon middag, og brødmat til kvelds. Spiste lite godteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...