Gå til innhold

tilbehør til hjort....


Sjanten

Anbefalte innlegg

Jeg og samboerern min har 1 års dag på mandag. Tenkte jeg skulle lage en skikkelig god, romantisk middag med rødvin, levende lys og hele pakka. Har indrefilèt av hjort liggende i frysen som jeg tenkte jeg skulle bruke, og lurte på om noen har forslag om hvordan hva jeg skal lage til??

Har lyst å lage noe annet enn tilbehør enn sånne vanlige ting som rosenkål, sopp, gulrot, brokkoli, fløtepoteter. Noen ideèr??

Og har noen andre ideèr til hvordan jeg kan gjøre dagen skikkelig romantisk, er jeg veldig interrisert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo stjele litt fra vår bryllupsmeny som var som følger: Helstekt hjortefilet med portvinsmarinert pære, ristet sopp, rødløk, asparges og glaserte blå druer. Krokettpotet og morkelkremsaus.

Bruk hermetiske pærer og la de ligge litt i portvin før du varmer de i ovnen. Glasserte druer tror jeg at du får ved å varme de forsiktig i ovnen med litt sukker over. Krokettpoteter kan du få i mange varianter i frysedisken og morkelkremsaus er rett og slett en soppsaus. Bruk kraft fra filleten, spe på med fløte og evt. litt maisenna. Stek masse fersk sopp til (kanskje egenplukkede kantareller????) og ha dette i sausen - krydre med litt hakket fersk persille og nykvernet pepper.

Dette smaker helt nydelig - brukte det senest på vår 1 års bryllupsdag. Rødvin som passer godt til: Cuvèe Christer Berens Abruzzo, Italia. Evt. en amarone-vin fra Italia (betraktelig dyrere, men smaker som fløyel!!!!)

Lykke til:-)

Snuppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha kjørt for en hjemmelaget soppsaus med masse sopp;

ferske kantareller som stekes i smør, spe på med fløte og kraft fra kjøttet og la dette koke inn. Krydres med persille og litt pepper.

serveres med poteter som du skrubber helt rene, eventuelt skreller og koker halvferdig. Deretter deles de i båter og legges i en smurt form: ca 200 grader til de er gjennomstekt.

Og selvsagt en god rødvin til! Er som Snuppa litt glad i italienske viner, og hvis amarone-vin blir for dyrt, så prøv en Chianti-vin.

Ville ha avsluttet middagen med et eksklusivt utvalg av sjokolader/konfekt. Da får dere rydda unna oppvasken først, og kan bare nyte desserten med resten av rødvinen i dempet belysning og litt koselig bakgrunnsmusikk (Dropp TV'n den kvelden!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fløtegratinerte poteter, ristet sopp og sprøstekt bacon, kokte grånnsaker som broccoli, gulrøtter, og en deilig viltsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...