Gå til innhold

Kresne barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gir man kresne barn??

Da snakker jeg ikke kjøtt, ikke fisk, ikke grønnsaker.. Det eneste de liker av middag er pasta, pannekaker og en type laks som jeg lager.. Ikke en gang pølser spiser de..  på brødskiva går det i sylte og ost..

Noen som har gode oppskrifter/tips??

Anonymkode: ba67e...ba8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da sier man at enten får de ete det man serverer, eller så får de gå sultne.... Det er helt ok å ikke like et par-tre ting, men om man er så vanvittig kresen at man nekter å spise omtrent alt unntatt pannekaker og pølser, så må man bare lære seg at man ikke tar sin død av å spise noe som ikke smaker kjempegodt til enhver tid. 

Anonymkode: dbac4...395

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da sier man at enten får de ete det man serverer, eller så får de gå sultne.... Det er helt ok å ikke like et par-tre ting, men om man er så vanvittig kresen at man nekter å spise omtrent alt unntatt pannekaker og pølser, så må man bare lære seg at man ikke tar sin død av å spise noe som ikke smaker kjempegodt til enhver tid. 

det er jo selvfølgelig det jeg gjør.. jeg lager ikke spesialmat til de kresne.. De får spise brødskive i stedet dersom de er sultne.. Men det er jo ikke sunt å leve slik, og jeg føler det jo på meg at barna mine ikke får næringsrik og god mat..

• Liker 1
Skrevet

Så lenge barnet ikke er undervektig/har lite energi eller en diagnose, så er jeg enig med posten over her. Man serverer mat, gjør det til en positiv opplevelse å sitte rundt matbordet, og så serverer man ikke annen mat utenom. Har slitt med det samme med det ene barnet mitt. Vi måtte kjøre taktikken om å servere mat, så fikk han ta om han var sulten nok. Det tok eviglang tid, men det gikk til slutt. I dag er han altetende.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er jo selvfølgelig det jeg gjør.. jeg lager ikke spesialmat til de kresne.. De får spise brødskive i stedet dersom de er sultne.. Men det er jo ikke sunt å leve slik, og jeg føler det jo på meg at barna mine ikke får næringsrik og god mat..

Ikke la de gjøre det, du må kjøre en litt hardere linje. Om du er bekymret for at barnet mangler vitaminer eller mineraler, ta blodprøver hos legen. Skulle det vise seg at dette stemmer, ta en prat med barnet om hvilke matvarer man finner de og de vitaminene og mineralene i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det smakeplikt. Spesielt på grønnsaker. Og de får ikke brødskive til middag. Da får de gå sultne til kvelds, og da må de ha grønnsaker på skivene (paprika, agurk, tomat o.l.). De kan velge hvilken grønnsak, men å ikke spise grønnsaker er ikke et alternativ. 

Ungene involveres også i matlagingen, og da er det straks mer interessant å smake og spise når de har vært med og laget selv. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sillyline skrev:

Ikke la de gjøre det, du må kjøre en litt hardere linje. Om du er bekymret for at barnet mangler vitaminer eller mineraler, ta blodprøver hos legen. Skulle det vise seg at dette stemmer, ta en prat med barnet om hvilke matvarer man finner de og de vitaminene og mineralene i.

jeg nekter ikke barna mine mat når de er sultne.. Det gjør jeg ikke.. og du svarer ikke på spørsmålet mitt.. Jeg spurte om tips og oppskrifter når det gjelder maten..

• Liker 2
Skrevet

Bruk Youtube og Pinterest. Der er det kjempemange gode forslag til matretter for picky eaters :D Bla. hvordan man "lurer" inn ting de ikke liker.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her er det smakeplikt. Spesielt på grønnsaker. Og de får ikke brødskive til middag. Da får de gå sultne til kvelds, og da må de ha grønnsaker på skivene (paprika, agurk, tomat o.l.). De kan velge hvilken grønnsak, men å ikke spise grønnsaker er ikke et alternativ. 

Ungene involveres også i matlagingen, og da er det straks mer interessant å smake og spise når de har vært med og laget selv. 

Vi har smakeplikt vi også.. Men når de brekker seg etter en liten bit så skjønner jeg at de faktisk ikke liker det

• Liker 2
Skrevet

PS; følg "FitMomma4Three" på Instagram. Hun legger ut videoer og innlegg hver dag med veganske matretter til barna sine som er fulle av vitaminer og grønnsaker. Matrettene, matlagingen og serveringen er gjort sånn at barna skal elske maten, selv om at den er sunn :D

Barna er i hvert fall sunnere enn det jeg er :P

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Tibbie skrev:

PS; følg "FitMomma4Three" på Instagram. Hun legger ut videoer og innlegg hver dag med veganske matretter til barna sine som er fulle av vitaminer og grønnsaker. Matrettene, matlagingen og serveringen er gjort sånn at barna skal elske maten, selv om at den er sunn :D

Barna er i hvert fall sunnere enn det jeg er :P

takk :)

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Min er også sånn. Spiser kun kyllingkjøttboller fra Prior, havregrøt laget kun på min måte med rett kombinasjon av grøt, melk, lønnesirup og sviskejuice kokt på nøyaktig 5 min i mikrobøgerovn, brødskiver med leverpostei(av og til) og min spesiallagde middag med akkurat rett kombinasjon av kjøtt, søtpotet, gulerøtter, mais, erter, knekkebrød(!); brun ris, fløte og smør. Var en kombinasjon som jeg prøvde og feilet med fra han startet med fast føde.

Det er ikke snakk om å være vanskelig. Han sulter heller enn å spise noe annet. Han prøver nesten alt en gang, men han får bokstavlig talt frysninger om han ikke liker det, brekker seg, lager grimase og låser kjeven ved flere munnfuller. Eller han nekter å svelge. En gang gikk han med maten i munnen i over en time uten å svelge. 

Er vi på besøk og jeg ikke får laget maten akkurat som gjort hjemme så spiser han ikke. Så vi er avhengig av iallefall å ha kyllingkjøttboller med oss overalt da det er fet eneste han garantert spiser.

Jeg satser på å ha positive opplevelser rundt mat og tilbyr alltid andre ting, men jeg vil ikke at måltider bare skal handle om stress og at han blir urolig. Det kan bare trigge til at han får mer spisevegring. Heldigvis så er det han spiser proppfull av næring og han vokser som et uvær og er glad og fornøyd. Så lenge han vokser og utvikler seg som han skal så satser jeg heller på at ved å ha det positivt rundt måltider og la han spise i eget tempo så vil han etterhvert prøve mer og mer nye ting.

I barnehagen prøver de jevnt å gi han nye ting og noen ganger tar han en bit eller to, men han spiser aldri et fullt måltid med mindre det er hans egen matpakke og da hovedsakelig kjøttbollene. Vi har prøvd å ikke tilby det for å se om han velger noe annet, men da spiser han ikke i det hele tatt. Og jeg vet at han er sulten og nøyaktig hvor mye han klarer å spise til hvert måltid før han er skikkelig mett.

Jeg tenker at de få tingene ungene dine liker må du prøve å være kreativ med. Lure inn forskjellige ting inn i maten som de ikke vet om. Vi startet med litt kyllingkjøttboller most med søtpotet og fløte og tilsatt mer og mer inntil den kombinasjonen vi har i dag. Stappe ting inni pølsene, lage pannekakerøren med andre ingredienser. Matmuffins, minipaier med pølse og moste grønnsaker(er enkelt å lage i muffinsformer og kjapt å steke og kan fryses til matpakker etc), jeg har prøvd alt mulig :P 

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kresen og vet hvor jævlig det er å bli tvunget til å smake/spise noe man absolutt ikke liker. Det er grusomt. Jeg har ett barn som er kresen, det andre er ikke. Han kresne spiser ofte tilbehøret som poteter og grønsaker (han elsker grønsaker, men liker ikke kjøtt). Noen ganger så får han noe annet istedenfor kjøtt, men spiser tilbehøret som vi gjør. 

Å legge barnet sultent fordi hen er kresen er jo omsorgssvikt. Man er ikke kresen fordi man er vanskelig, som mange tror. Hørt om supersmakere?

Gode forslag om youtube og pinterest. 

Anonymkode: eb9e4...421

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg nekter ikke barna mine mat når de er sultne.. Det gjør jeg ikke.. og du svarer ikke på spørsmålet mitt.. Jeg spurte om tips og oppskrifter når det gjelder maten..

Aha, tips og oppskrifter, ja. Da anbefaler jeg å gå ut ifra det de allerede liker, og begynne å variere der. For eksempel andre pålegg på pannekakene. Du nekter de forresten ikke mat, du gir dem bare maten som blir servert. Er de sultne nok, så spiser de. Hva er alderen deres? Man må jo også se an alderen på hvor streng man skal være?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer an på settingen. Er det egne barn må de lære seg å spise det som serveres, men man kan f.eks. sørge for at minst én ingrediens er noe de klarer å spise og innimellom må man også ha middager de liker selv om en selv ikke synes det er noe særlig. Er det snakk om gjester, f.eks. familie på besøk eller barnas venner som kommer på middag lager man selvfølgelig noe de liker. Her ville jeg lagt pannekaker eller f.eks. pasta med kjøttsaus (og så kan de kresne få pasta med ketchup om det er akseptabelt). Taco pleier også å gå greit, da er jo alt i egne boller og alle kan forsyne seg med det de liker om det så bare er skjell med revet ost i. Eller hva med "lag din egen pizza". Kjevle ut mange små deiger og så kan barna selv smøre på saus og legge på topping etter eget ønske.

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GoldenLioness skrev:

Min er også sånn. Spiser kun kyllingkjøttboller fra Prior, havregrøt laget kun på min måte med rett kombinasjon av grøt, melk, lønnesirup og sviskejuice kokt på nøyaktig 5 min i mikrobøgerovn, brødskiver med leverpostei(av og til) og min spesiallagde middag med akkurat rett kombinasjon av kjøtt, søtpotet, gulerøtter, mais, erter, knekkebrød(!); brun ris, fløte og smør. Var en kombinasjon som jeg prøvde og feilet med fra han startet med fast føde.

Det er ikke snakk om å være vanskelig. Han sulter heller enn å spise noe annet. Han prøver nesten alt en gang, men han får bokstavlig talt frysninger om han ikke liker det, brekker seg, lager grimase og låser kjeven ved flere munnfuller. Eller han nekter å svelge. En gang gikk han med maten i munnen i over en time uten å svelge. 

Er vi på besøk og jeg ikke får laget maten akkurat som gjort hjemme så spiser han ikke. Så vi er avhengig av iallefall å ha kyllingkjøttboller med oss overalt da det er fet eneste han garantert spiser.

Jeg satser på å ha positive opplevelser rundt mat og tilbyr alltid andre ting, men jeg vil ikke at måltider bare skal handle om stress og at han blir urolig. Det kan bare trigge til at han får mer spisevegring. Heldigvis så er det han spiser proppfull av næring og han vokser som et uvær og er glad og fornøyd. Så lenge han vokser og utvikler seg som han skal så satser jeg heller på at ved å ha det positivt rundt måltider og la han spise i eget tempo så vil han etterhvert prøve mer og mer nye ting.

I barnehagen prøver de jevnt å gi han nye ting og noen ganger tar han en bit eller to, men han spiser aldri et fullt måltid med mindre det er hans egen matpakke og da hovedsakelig kjøttbollene. Vi har prøvd å ikke tilby det for å se om han velger noe annet, men da spiser han ikke i det hele tatt. Og jeg vet at han er sulten og nøyaktig hvor mye han klarer å spise til hvert måltid før han er skikkelig mett.

Jeg tenker at de få tingene ungene dine liker må du prøve å være kreativ med. Lure inn forskjellige ting inn i maten som de ikke vet om. Vi startet med litt kyllingkjøttboller most med søtpotet og fløte og tilsatt mer og mer inntil den kombinasjonen vi har i dag. Stappe ting inni pølsene, lage pannekakerøren med andre ingredienser. Matmuffins, minipaier med pølse og moste grønnsaker(er enkelt å lage i muffinsformer og kjapt å steke og kan fryses til matpakker etc), jeg har prøvd alt mulig :P 

Wake-up call - barnet ditt HAR spisevegring! Du gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette så nn! Hva gjør dj når gutten begynner på skolen og blir bedt i bursdager/overnattingsbesøk osv?? Skal du springe etter han med kjøttbollene?! 

Anonymkode: 6f145...e5a

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wake-up call - barnet ditt HAR spisevegring! Du gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette så nn! Hva gjør dj når gutten begynner på skolen og blir bedt i bursdager/overnattingsbesøk osv?? Skal du springe etter han med kjøttbollene?! 

Anonymkode: 6f145...e5a

Han er 2 år. Å stresse med det vil ikke føre noen vei. Såfremt han fremdeles er åpen for å prøve nye ting og utvikler seg normalt så er det ikke noe fare. 

Verken vi eller barnehagen er bekymret så ro deg ned noen hundre hakk.

Skrevet

Det er helt normalt at barn har kortere eller lengre perioder med varierende kresenhet. Det er ikke bekymringsfullt. Friske barn tåler fint perioder med suboptimalt kosthold og de fleste barn kommer også over kresenheten av seg selv. Hvis kostholdet er svært begrenset både i variasjon og mengde over lang tid, barnet faller fra vekstkurven sin eller det mangelfulle kostholdet går ut over helsen eller dagliglivet bør det derimot gjøres noe med. Det finnes spiseteam på sykehus man kan be om henvisning til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan det faktisk er mulig å oppdra barn til å starte å bli kresne en gang! 

Vi var fire søsken og vi fikk det som ble servert, måtte smake litt, men ikke mye om vi ikke likte det som ble servert. Valgte vi å ikke spise, fikk vi gå sultne til neste måltid. Dette resulterte i 4 altetende barn.

Samme strategi gjelder her i huset. Vi laget hjemmelaget mat til babyene og lot de smake på alt de kunne spise. Alle tre barna spiser alt de får servert, uansett hovedrett, tilbehør eller hva det skulle være. 

Jeg mener derfor dette er foreldrenes feil fra starten av. Og da får dere ta konsekvensene av det også.

Anonymkode: a3cb9...2b1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...