Gå til innhold

Hvordan er din barn med asperger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min:

- Noen ting er ekstremt svart/hvitt

- Må gjenta beskjeder flere ganger

- Litt dårlig motorikk

- Blir enkelte ganger fort sliten av støy/bråk

- Tygger på alt mulig rart

- Skjønner ikke sosiale koder 

- Ting må forklares flere ganger hvis det er noe barnet ikke får lov til.

Hvordan er deres barn med denne diagnosen? Hvordan lærte dere barnet sosiale koder og andre ting? Hvordan ble det når barnet ble voksen?

Anonymkode: b965b...53d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt!

AnonymBruker
Skrevet

Overse frekt svar over her, ikke verdt å bruke tid på. Mitt aspergerbarn er likt ditt. Blir veldig fort sliten med mye folk rundt seg, og faller lett utenfor. 

Anonymkode: b5bbe...eaf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overse frekt svar over her, ikke verdt å bruke tid på. Mitt aspergerbarn er likt ditt. Blir veldig fort sliten med mye folk rundt seg, og faller lett utenfor. 

Hvor gammel er ditt barn? Min er 9 år.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er ditt barn? Min er 9 år.

Mitt er 11. Må si hun har hatt en god utvikling og idag er mer 'normal' - dvs at det ikke er lett for fremmede å se. Hun er til tider litt fjern (ser tomt ut i luften). 

Skrevet

Aspergertråder på KG utvikler seg aldri seriøst. Avventer å svare.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nekter å svare på spørsmålet med å liste opp typiske aspergertrekk. Jeg setter meg aldri ned med barnet mitt og tenker asperger. 

Anonymkode: 32b35...2a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nekter å svare på spørsmålet med å liste opp typiske aspergertrekk. Jeg setter meg aldri ned med barnet mitt og tenker asperger. 

Anonymkode: 32b35...2a5

Jeg tenker ikke barnet mitt som det. Men høre om andre har samme likhetstrekk. Og hvordan foreldrene gjør det. Jeg vil gjøre det beste for barnet mitt og da er det veldig flott å diskutere det..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Aspergertråder på KG utvikler seg aldri seriøst. Avventer å svare.

Ja, ser det.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker ikke barnet mitt som det. Men høre om andre har samme likhetstrekk. Og hvordan foreldrene gjør det. Jeg vil gjøre det beste for barnet mitt og da er det veldig flott å diskutere det..

Du burde melde deg inn i Autismeforeningen. Og finne noen av Facebook-gruppene om autister. Da får du seriøse svar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ungdomsskolejente med Asperger. Hun er usikker sosialt og har endel persepsjonsvansker, spesielt knyttet til lyd. Har litt dårlig motorikk, men har blitt bedre de siste årene pga. trening. Det sosiale har også blitt bedre, de brukte spes.ped timer på sosial trening på barneskolen, for hun er sterk faglig. Så nå har hun en fin vennegjeng, uten at hun er den med hundrevis av venner på sosiale medier. 

Hun har lært seg at når folk sier noe som er helt ulogisk, så er det sannsynligvis ikke det de mener. Og hun vet betydningen av vanlige uttrykk. Så hun tror ikke at noen hopper over et fat dersom noen sier at de skal hoppe over middagen. 

Mi har lite atferdsproblemer og trekker seg heller inn i seg selv når ting blir vanskelige. Derfor er det viktig å passe på både for oss og lærere at ting går greit, for hun spør sjelden om hjelp. Har en tendens til å fryse helt dersom hun ikke vet hva hun skal gjøre. Så er viktig å forberede når noe utenom det vanlige skal skje.

Ellers er hun skoleflink, kanskje litt for perfeksjonistisk. Flink til å tegne og liker godt å lese både fantasy, manga og fakta. Ellers er hun opptatt av Japan og Korea, spiller piano og liker å programmere. 

Det viktigste for oss er å passe på at både hun og søsken har det bra. Derfor deler vi oss ofte opp slik at alle kan få være med på det de vil. Viktig at ikke søsken føler at de har ofret for mye i barndommen. Ellers er vi nøye med å følge opp i forhold til skolen, har ofte nærgruppemøter og jeg har jevnlig kontakt med lærer. Og syns vi er blitt ganske gode på å gi beskjeder på rett måte og ha gode samtaler. Min erfaring er at vi gjerne snakker godt sammen når vi går tur eller kjører en tur i bilen. 

I forhold til skolen har jeg funnet ut at høflig, men bestemt er en god kombinasjon. Og å vite hvilke retter man har. 

Anonymkode: 5f67a...d9e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ungdomsskolejente med Asperger. Hun er usikker sosialt og har endel persepsjonsvansker, spesielt knyttet til lyd. Har litt dårlig motorikk, men har blitt bedre de siste årene pga. trening. Det sosiale har også blitt bedre, de brukte spes.ped timer på sosial trening på barneskolen, for hun er sterk faglig. Så nå har hun en fin vennegjeng, uten at hun er den med hundrevis av venner på sosiale medier. 

Hun har lært seg at når folk sier noe som er helt ulogisk, så er det sannsynligvis ikke det de mener. Og hun vet betydningen av vanlige uttrykk. Så hun tror ikke at noen hopper over et fat dersom noen sier at de skal hoppe over middagen. 

Mi har lite atferdsproblemer og trekker seg heller inn i seg selv når ting blir vanskelige. Derfor er det viktig å passe på både for oss og lærere at ting går greit, for hun spør sjelden om hjelp. Har en tendens til å fryse helt dersom hun ikke vet hva hun skal gjøre. Så er viktig å forberede når noe utenom det vanlige skal skje.

Ellers er hun skoleflink, kanskje litt for perfeksjonistisk. Flink til å tegne og liker godt å lese både fantasy, manga og fakta. Ellers er hun opptatt av Japan og Korea, spiller piano og liker å programmere. 

Det viktigste for oss er å passe på at både hun og søsken har det bra. Derfor deler vi oss ofte opp slik at alle kan få være med på det de vil. Viktig at ikke søsken føler at de har ofret for mye i barndommen. Ellers er vi nøye med å følge opp i forhold til skolen, har ofte nærgruppemøter og jeg har jevnlig kontakt med lærer. Og syns vi er blitt ganske gode på å gi beskjeder på rett måte og ha gode samtaler. Min erfaring er at vi gjerne snakker godt sammen når vi går tur eller kjører en tur i bilen. 

I forhold til skolen har jeg funnet ut at høflig, men bestemt er en god kombinasjon. Og å vite hvilke retter man har. 

Anonymkode: 5f67a...d9e

Som å lese om min. Bare min ikke er fagelig flink pga dysleksi og elendig oppfølgig de første 5 åra. Men smart er hun.  Over normalen i ig. Lærer seg selv det hun vil lære som engelsk osv. Men kan til tider være veldig bokstavelig og trenger et tydelig språk. ( som ta på jakka . Ikke kan du ta på jakka.) Min er ungdom.. men hun er aelg selv først å fremst.  Og det er det veldig viktig  at du som foreldre husker det. 

Anonymkode: 00c6b...46a

Skrevet

Ryddet for personangrep og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre?

Skrevet (endret)

JA jeg og sønnen min på 10 har asperger, jeg går på kurs og lærer om diagnosen vår:)  et svært nyttig kurs for folk med asperger.

Endret av Anciol
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anciol skrev:

JA jeg og sønnen min på 10 har asperger, jeg går på kurs og lærer om diagnosen vår:)  et svært nyttig kurs for folk med asperger.

Hva slags kurs er dette? 

Anonymkode: 82dce...245

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags kurs er dette? 

Anonymkode: 82dce...245

ET kurs som går gjennom NAV,  hvor du lærer om diagnosen og typiske trekk , samt at du får trening i sosialisering og lærer teknikker for å bli sosial og henge med i dagens samfunn! Foregår på A2G !

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Anciol skrev:

ET kurs som går gjennom NAV,  hvor du lærer om diagnosen og typiske trekk , samt at du får trening i sosialisering og lærer teknikker for å bli sosial og henge med i dagens samfunn! Foregår på A2G !

Ja vi skal også på kurs. Der de skal fortelle om forskjellige rettigheter man har. Og økonomisk støtte man får. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...