AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Skrevet 1. januar 2018 Har en i familien som har et problem, som har vart i 2 år (!). Jeg trodde det hadde løst seg nå men nei... Hva gjør egentlig foreldre som har bosatt seg nær hverandre, har delt bosted og 50/50: men ingen kommunikasjonsarena? Far: - Blir svært provosert over SMS, selv om de er positive/nøytrale/informerende: tannlegetime, frisør, skole, lekser, viktige beskjeder ift barnet. - Får støtte av sine «venner» på at all SMS er hersketeknikk og manipulerende - Vil ellers ikke snakke muntlig noe særlig. Maks. 3 setninger: ferdig snakket. Mor: - Ser at eneste mulighet for informasjon/kommunikasjon om barnet er SMS. Far responderer uansett ikke på e-post, telefon eller SMS. Hvordan kan slike foreldre ha 50/50? En forutsetning er at de må samarbeide og få til diverse sammen. Ref. Skole/venner/beskjeder/viktige hendelser/helse/ferie etc. Mor mener hun er raus, delende og positiv med far. Hun blir frustrert over at far stenger henne ute og vil ikke kommunisere. Far er ofte sur, har vært «syk»(?) og borte fra arbeidslivet i 5 år men er tilbake. Han mener hun bruker hersketeknikker og manipulerer. Begge de to er single...men fortsatt frustrert over kommunikasjonen/mangel på det. Hva gjør andre?! 😳 Anonymkode: 84eda...a4c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Skrevet 1. januar 2018 Enkelte foreldre evner dessverre ikke å gjøre det beste for barna, noe som innebærer å klare å kommunisere som voksne mennesker etter et brudd. Blir så irritert på sånne. Men nei, dette er langt fra optimalt når man har en 50-50 ordning. Ønsker man barna halve tiden får man pokker meg ta seg sammen og klare å snakke med den andre forelderen om barna som man tross alt har laget sammen og satt til verden. Anonymkode: 09c95...e99
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Skrevet 1. januar 2018 Er det urimelig av barnets mor å sende SMS som er ift de, sønnen, og forhold som angår barnet? Dette er i ukene mor har sønnen og hun sender har hun sagt SMS om barnet ift sykdom, jul (hvis hennes tur til å ha barnet i julen), om klær/sko/ski, skole, lekser. Barnets far sier han kun aksepterer SMS ved livsfare/nød. Moren sier at hun da blir fratatt enhver mulighet til kommunikasjon. De få gangene de sees ved overlevering vil hun ikke bruke på å ramse opp alt hun mener er nødvendig å få sagt. Barnet skal ikke måtte høre på det, sier moren. Eksempel: Sønnen fortalte mor at «far byttet aldri sengetøy. Det er møkk på det». Moren sendte SMS til faren om det og hun ba ham være grei å vaske sengetøyet. Faren var skikkelig sur da de møttes og me te han vasket sengetøy. Moren på sin side sa hun ble engstelig da hun hørte dette fra barnet og hennes eneste mulighet til å få sagt ifra var SMS. Faren sier han har flere betrodde som mener moren med dette manipulerer ved å sende SMS. Moren sier hun i 90% av tilfelle e sender nøytrale info-SMS som angår barnet. Faren vil visstnok ikke snakke, går på lavgir og er generelt i forsvarsposisjon. Jeg foreslo Familievernkontor - men de er lunkne til det, grunnet de er skeptiske til sosionomer og psykologer som jobber med andres konflikter (!) Kanskje en privatpraktiserende familieterapeut...? Anonymkode: 84eda...a4c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #5 Skrevet 1. januar 2018 Om sms'ene er av den karakter som fremkommer av eksemplet så er jeg enig m far i at det er endel av mors hersking. nøytrale beskjeder kunne fint blitt sagt slik barna hører det: feks: han har fått øyebetennelse- du må dryppe han Morgen og kveld. type : gutten sier du ikke vasker sengetøyet - du må gjøre det- det er unødige komentarer som kommer fra ei tispe.. Anonymkode: 33d4f...f35 2
Zienna Skrevet 1. januar 2018 #6 Skrevet 1. januar 2018 Mitt eldste barnebarn har hatt 50/50 i ti år. Om moren hadde ønsket det, kunne hun juridisk gjort faren til en 14-dagerspappa som kun bidro med økonomisk bidrag. Heldigvis gjorde hun ikke det. Kommunikasjonsform var et tema på familievernkontoret. Foreldrene ble rådet til å aldri diskutere temaer på SMS, men snakke sammen. Det var kun lov å skrive "Ring meg" om den andre ikke svarte umiddelbart. Emnet skulle KUN omhandle barnet. De fulgte rådet. Jeg vet at begge foreldrene har svelget kameler, men de forsto heldigvis at det var nødvendig. Jeg synes det er forkastelig at mor sender melding til far om at sengetøyet må vaskes. Hun burde ha såpass menneskekunnskap at hun forsto at en slik melding er både sårende og provoserende. Om hun snakket med barnefaren, om alle de gode egenskapene deres felles barn har, så kunne hun jo på en positiv måte si at barnet synes at sengetøyet ikke er helt rent.... Lagt til at hun forstår at det er travle dager... Det er mange måter å pakke kritikk pent inn på, og det er i slike sammenhenger det behøves! 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 Det er vanlig å snakke sammen. Jeg er enig i at SMS er lite egnet. Ved overlevering kan man sitte med med en kopp kaffe, og snakke sammen og se på kalenderen, gi beskjed om bursdager og annet. Ofte vil det være greit for barnet også, at barnet hører at foreldrene samarbeider og det ikke er ok å si noe til den ene og ikke den andre. Det med sengetøyet, det finns jo ikke noen "kommunikasjonsplattform" som et egnet til å nevne det? Anonymkode: a59cb...972
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #8 Skrevet 2. januar 2018 Jeg kan ikke forstå at en informativ sms er dårlig egnet, ei heller at det skal være manipulerende eller er hersketeknikk. Om man skriver: Hei, Per har fått innkalling til tannlegen 10.01.18 kl 09.00 hilsen Line, så kan vel dette kalles hverken manipulerende eller er hersketeknikk? Om man derimot skriver: Hei, Per har fått innkalling til tannlegen 10.01.18 kl 19.00 igjen siden du glemte sist time... Hilsen Line.... Da kan det derimot virke provoserende... Om mor får innkalling til tannlegetime i sin postkasse, så anser jeg det som greit å sende en enkel sms med feks: Per har tannlegetime 10.01.18 kl 9.00 - om man skal gi tre beskjeder muntlig ved overlevering som feks: bursdag hos Tom 11.01.18 kl 17-18, tannlegetime 10.01.18 kl 09.00 og her er øyedråper som skal dryppes hver morgen og kveld.... Jeg har relativt god hukommelse, men hadde lett misset på en av disse tre beskjedene. Om ikke noen av foreldrene ønsker å dra til Familievernkontoret, så prøv heller en time med en privat familieterapaut slik man får bli enige om hvordan man skal kommunisere, om det er far som er vanselig, så får heller han legge føring og mor rette seg etter dette; og det familieterapauten foreslår. De fleste av oss har mail som sjekkes ofte, og om far ønsker mail i stedet for sms bør mor rette seg etter dette. (Selv om det kan virke tungvindt og unødvendig når det er lettest å sende sms) Anonymkode: 03eaf...201 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #9 Skrevet 2. januar 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig å snakke sammen. Jeg er enig i at SMS er lite egnet. Ved overlevering kan man sitte med med en kopp kaffe, og snakke sammen og se på kalenderen, gi beskjed om bursdager og annet. Ofte vil det være greit for barnet også, at barnet hører at foreldrene samarbeider og det ikke er ok å si noe til den ene og ikke den andre. Det med sengetøyet, det finns jo ikke noen "kommunikasjonsplattform" som et egnet til å nevne det? Anonymkode: a59cb...972 Foreldrene treffes for kaffe og snakker sammen ved overleveringer. Mor har fortalt at de snakker pent om hverandre til barnet. Hun har og fortalt at de er venner. Men at far er mye taus/fåmælt. Mye kan skje på en uke og alt dette kan ikke vente til når de treffes...og hvordan skal far huske klokkeslett/info om alt kommer muntlig på en gang. Mor fortalte at hun har forsøkt brev og postkort via posten med beskjeder/info, men han svarte visst ikke, ei heller på e-post. Når de skal samarbeide om noe fram i tid, og planlegging er nødvendig vurderer mor og gjøre alt alene og at han da går glipp av hendelser - fordi han ikke vil ha SMS. Anonymkode: 84eda...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #10 Skrevet 2. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig å snakke sammen. Jeg er enig i at SMS er lite egnet. Ved overlevering kan man sitte med med en kopp kaffe, og snakke sammen og se på kalenderen, gi beskjed om bursdager og annet. Ofte vil det være greit for barnet også, at barnet hører at foreldrene samarbeider og det ikke er ok å si noe til den ene og ikke den andre. Det med sengetøyet, det finns jo ikke noen "kommunikasjonsplattform" som et egnet til å nevne det? Anonymkode: a59cb...972 Dette gjør de. De har kaffe sammen og utveksler/«drøfter» kalendre. Mor har klaget en fel over at hun ikke har mulighet til å gi/motta info til de ulike hendelser. F.eks barn som har bursdag. Begge foreldre vil delta med barnet sitt. Mor kan ikke få kommunisert via noe hvor de møtes/når/hvem som handler gaven, etc. Hun føler det stuck, har hun sagt. Anonymkode: 84eda...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #11 Skrevet 2. januar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke forstå at en informativ sms er dårlig egnet, ei heller at det skal være manipulerende eller er hersketeknikk. Om man skriver: Hei, Per har fått innkalling til tannlegen 10.01.18 kl 09.00 hilsen Line, så kan vel dette kalles hverken manipulerende eller er hersketeknikk? Om man derimot skriver: Hei, Per har fått innkalling til tannlegen 10.01.18 kl 19.00 igjen siden du glemte sist time... Hilsen Line.... Da kan det derimot virke provoserende... Anonymkode: 03eaf...201 Enig med deg. En kort, saklig sms er verken provoserende eller manipulerende. Det er jo mulig far er uvanlig hårsår og vanskelig, men jeg blir litt nysgjerrig på volumet av sms og beskjeder, hva hun synes er nødvendig å gi beskjed om, og tonen det gjøres i. At mor selv synes hun er "raus og deler mye" betyr ikke at ikke det kan oppfattes helt annerledes. Som masete, kontrollerende og innpåsliten, for eksempel. Sengetøykommentaren, for eksempel, hadde nok mange tatt ille opp. Jeg er tilhenger av at foreldre som samarbeider bra har mye kontakt (så mye som de selv ønsker og synes er passende), mens foreldre med dårlig samarbeid bør ha minst mulig kranglesoner. Det er ingen som er uenig i at nødvendige beskjeder skal formidles, men det går an å samle opp, det går an å sende en liste på mail, det går an å rett og slett la være å formidle ting som ikke egentlig er så nødvendige hvis man vet det kan oppfattes som mas. Og hvis det er så viktig for far å la være å svare på en fullstendig nøytral liste på mail, for eksempel, så får det stå for hans regning. Er en slik liste sendt, så er jobben gjort, og mor trenger ikke mase etter bekreftelser og tilbakemeldinger. Anonymkode: 3554a...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #12 Skrevet 2. januar 2018 Her kom det flere fornuftige innspill. Jeg vil vise den til hun som for tiden er litt uviss/avventende over situasjonen. Anonymkode: 84eda...a4c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Jeg tipper det er mye mer en "informasjons sms" som din venninnen sender, og derfor har faren blitt frustrert og irritert. Hvis han ikke engang vil ha informasjon om tannlege timer via sms kan da han få regningen når barnet ikke dukker opp på timen...og hvis faren nekter å godta sms fra ts i forhold til legetimer kan ts passe på at legetimer hun har satt opp for barnet faller på hennes uker. I forhold til sengetøyet, hvor gammel er barnet vi snakke om nå? Jeg ville ha vist barnet hvordan den skifter sengetøyet og be barnet å gjøre det selv. Anonymkode: 50cb7...30c 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #14 Skrevet 4. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper det er mye mer en "informasjons sms" som din venninnen sender, og derfor har faren blitt frustrert og irritert. Hvis han ikke engang vil ha informasjon om tannlege timer via sms kan da han få regningen når barnet ikke dukker opp på timen...og hvis faren nekter å godta sms fra ts i forhold til legetimer kan ts passe på at legetimer hun har satt opp for barnet faller på hennes uker. I forhold til sengetøyet, hvor gammel er barnet vi snakke om nå? Jeg ville ha vist barnet hvordan den skifter sengetøyet og be barnet å gjøre det selv. Anonymkode: 50cb7...30c Legetimer, etc, var for å holde hverandre oppdatert, slik at begge vet om at nå har de sjekket det og det. (Det er da viktig?) Sengetøy fortalte mor kunne bli på hos far i et par måneder (!!) Tenk selv, svette, midd, annet. Et barn på 6 år skal vel ikke skifte sengetøy selv?! 😳 Anonymkode: 84eda...a4c 1
regine Skrevet 4. januar 2018 #15 Skrevet 4. januar 2018 Her syns jeg vel at både mor og far höres ganske talentlöse ut ifht å löse problemene. Det förste de burde gjöre er å komme seg til rådgivning, famvernkontoret eller noe tilsvarende. De kan ikke bestemme noe, men de kan fortelle foreldrene hvor vanskelig det er for barna når de ikke kommuniserer og de kan hjelpe til med å avklare hva og hvordan det skal kommuniseres. Dernest tenker jeg at mor bare må sende korte, informative SMSer, uansett hva far sier. Hun må kunne sende melding om legetimer/tannlege/barnebursdager, men utover det bare kutte ut annen kommunikasjon. Ingenitng om mökkete sengetöy (men hvorfor har en mann som ikke har boevne nok til å skifte sengetöy såpass små barn 50%.......) eller annet som kan tolkes - kun ren informasjon. heller ingenting om at «Nå har XX gjort sånn og sånn og fått YY i julegave». Alt sånt er stöy, og gir far vann på mölla om at mor er masete. Viktig at far selvsagt også sender tilsvarende beskjeder om avtaler - dette MÅ begge foreldrene gjöre om de önsker at BARNA skal ha noen som helst mulighet til å ha hele liv. Begge bör unngå meldinger som krever svar - det skaper bare frustrasjon. Greit at man bör kunne si «OK» når man får en SMS om en viktig avtale, men om det ikke skjer så har mor informert og må da forutsette at far har fått og fölger opp. Slutt med kaffemötene - de bringer tydeligvis ingenting bortsett fra at far og mor blir frustrert. Ikke bruk bringe/hente situasjonen til infoutveksling, ha en bok som fölger barna hvor viktige ting kan noteres ned. Men der og - ikke ha ambisjoner om lange dagboksnotater om hva lille Ole har gjort siste uka etc etc etc. Jeg vet ikke hvorfor foreldre med såpass små barn og såpass store kommunikasjonsproblemer har valgt 50/50 for barna. Men når de nå har det, så skylder de barna å ta grep sånn at det fungerer sånn noenlunde. Det höres ut som mor er mest «frustrert» over alt far ikke gjör, eller det hun mener han ikke gjör, så da bör hun ta initiativ til å rydde opp her. Samt huske på at hun kan ikke endre far, kun sin egen måte å agere/reagere på. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #16 Skrevet 4. januar 2018 10 timer siden, regine skrev: Her syns jeg vel at både mor og far höres ganske talentlöse ut ifht å löse problemene. Det förste de burde gjöre er å komme seg til rådgivning, famvernkontoret eller noe tilsvarende. De kan ikke bestemme noe, men de kan fortelle foreldrene hvor vanskelig det er for barna når de ikke kommuniserer og de kan hjelpe til med å avklare hva og hvordan det skal kommuniseres. Dernest tenker jeg at mor bare må sende korte, informative SMSer, uansett hva far sier. Hun må kunne sende melding om legetimer/tannlege/barnebursdager, men utover det bare kutte ut annen kommunikasjon. Ingenitng om mökkete sengetöy (men hvorfor har en mann som ikke har boevne nok til å skifte sengetöy såpass små barn 50%.......) eller annet som kan tolkes - kun ren informasjon. heller ingenting om at «Nå har XX gjort sånn og sånn og fått YY i julegave». Alt sånt er stöy, og gir far vann på mölla om at mor er masete. Viktig at far selvsagt også sender tilsvarende beskjeder om avtaler - dette MÅ begge foreldrene gjöre om de önsker at BARNA skal ha noen som helst mulighet til å ha hele liv. Begge bör unngå meldinger som krever svar - det skaper bare frustrasjon. Greit at man bör kunne si «OK» når man får en SMS om en viktig avtale, men om det ikke skjer så har mor informert og må da forutsette at far har fått og fölger opp. Slutt med kaffemötene - de bringer tydeligvis ingenting bortsett fra at far og mor blir frustrert. Ikke bruk bringe/hente situasjonen til infoutveksling, ha en bok som fölger barna hvor viktige ting kan noteres ned. Men der og - ikke ha ambisjoner om lange dagboksnotater om hva lille Ole har gjort siste uka etc etc etc. Jeg vet ikke hvorfor foreldre med såpass små barn og såpass store kommunikasjonsproblemer har valgt 50/50 for barna. Men når de nå har det, så skylder de barna å ta grep sånn at det fungerer sånn noenlunde. Det höres ut som mor er mest «frustrert» over alt far ikke gjör, eller det hun mener han ikke gjör, så da bör hun ta initiativ til å rydde opp her. Samt huske på at hun kan ikke endre far, kun sin egen måte å agere/reagere på. Ja, høres litt håpløst ut det der...glad jeg ikke må forholde meg til tause menn av få ord..høres slitsomt ut Tror jeg bare sender denne tråden til moren...takk for gode innspill. Anonymkode: 84eda...a4c 1
Surriball Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 Lær barnet å ta av sengetøyet selv, så får pappaen legge på nytt hvis barnet ikke greier. Sms er ok til å gi beskjeder, forutsatt at de faktisk er enkle beskjeder. "tannlegetime da og da" "foreldresamtale på skolen da og da" "medisinen skal tas sammen med måltid morgen og kveld" "turdag i barnehagen på mandag" Alt annet må mor svelge unna. Hun kan ikke legge seg oppi hvordan han yter omsorg. Hvis det dukker opp ting hun synes er graverende så får hun skrive det ned med dato og be om samtale på familievernkontoret eller hos privat familieterapeut. Men far kan ønske å gjøre det annerledes enn mor. Man kan ha ulike meninger om hva som er bra nok påkledning, hva slags gaver man kjøper I bursdager og hvor ryddig huset skal være. Det må man faktisk bare godta. Hun kan ikke detaljstyre ham, det skjønner jeg er provoserende. Hun må også heller ikke forvente svar på slike nøytrale beskjeder. Jeg skjønner godt at det er vanskelig. Jeg synes det er vanskelig nok selv. Men man må bare godta at man viser omsorg på forskjellige måter og at man kan ha ulike standarder. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #18 Skrevet 5. januar 2018 On 1/4/2018 at 8:59 AM, AnonymBruker said: Legetimer, etc, var for å holde hverandre oppdatert, slik at begge vet om at nå har de sjekket det og det. (Det er da viktig?) Sengetøy fortalte mor kunne bli på hos far i et par måneder (!!) Tenk selv, svette, midd, annet. Et barn på 6 år skal vel ikke skifte sengetøy selv?! 😳 Anonymkode: 84eda...a4c Hello - jeg spurte alders på barnet fordi jeg visste ikke. Hvordan vet du at sengetøyet blir ikke vasket i flere måneder? Et barn på 6 har fortalt dette? BULLSHIT sier jeg. Tydeligvis har moren drevet med mye mer en bare informasjon om legetime ellers ville mannen ikke reagert sann. Anonymkode: 50cb7...30c 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #19 Skrevet 5. januar 2018 1 time siden, Surriball skrev: Lær barnet å ta av sengetøyet selv, så får pappaen legge på nytt hvis barnet ikke greier. Sms er ok til å gi beskjeder, forutsatt at de faktisk er enkle beskjeder. "tannlegetime da og da" "foreldresamtale på skolen da og da" "medisinen skal tas sammen med måltid morgen og kveld" "turdag i barnehagen på mandag" Alt annet må mor svelge unna. Hun kan ikke legge seg oppi hvordan han yter omsorg. Hvis det dukker opp ting hun synes er graverende så får hun skrive det ned med dato og be om samtale på familievernkontoret eller hos privat familieterapeut. Men far kan ønske å gjøre det annerledes enn mor. Man kan ha ulike meninger om hva som er bra nok påkledning, hva slags gaver man kjøper I bursdager og hvor ryddig huset skal være. Det må man faktisk bare godta. Hun kan ikke detaljstyre ham, det skjønner jeg er provoserende. Hun må også heller ikke forvente svar på slike nøytrale beskjeder. Jeg skjønner godt at det er vanskelig. Jeg synes det er vanskelig nok selv. Men man må bare godta at man viser omsorg på forskjellige måter og at man kan ha ulike standarder. Moren er rimelig frustrert over at de årlig skal planlegge sammen barnets bursdager (lokaler, mat, leker for barna, musikk etc) og spør meg hvordan hun skal få til det om faren ikke svarer på SMS. «Kan du ordne det, så ordner jeg det»: hva skal de bestille av mat, hvem gjør det, hvem sender invites, er stolleken innenfor i 2018 og hva mer... Jeg har ingen råd til henne..men ser at flere av dere her har råd. Anonymkode: 84eda...a4c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 Selv var jeg vel ca 13-14 år første gang jeg lærte å skifte på eget sengetøy 🙂 Anonymkode: 84eda...a4c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå