AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #1 Del Skrevet 1. januar 2018 Hei! På vei hjem fra kveldsvakt igår slet vi fryktelig med å komme opp en bratt og svingete bakke, som vi må opp for å komme hjem. Det kom frem mange ulike meninger om hvordan man skal håndtere slikt føre. Noen mente vi måtte gasse på, mens andre mente vi skulle ta det rolig. Og hvordan er det med gir og turtall? Forstår at giret bør være lavt, men for min del stopper kunnskapen der. Og bør man slå av ABS? Tenkte jeg skulle forhøre meg litt her om dere har noen gode tips, ettersom dette fort kan skje igjen. Skal sies at vi slet med å komme opp først, men etter en time klarte vi å kave oss opp, men for min del var det helt umålbevisst ettersom jeg virkelig har null peiling på hva jeg skal gjøre i en slik situasjon. Takk på forhånd for tips og svar Anonymkode: 7b99b...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #2 Del Skrevet 1. januar 2018 Lavt, jevnt turtall og jevn fart er min beste løsning. Er det en e Spesifikk bratt bakke og du har forhjulstrekk så kan det hjelpe å rygge opp. Anonymkode: 6d911...668 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #3 Del Skrevet 1. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lavt, jevnt turtall og jevn fart er min beste løsning. Er det en e Spesifikk bratt bakke og du har forhjulstrekk så kan det hjelpe å rygge opp. Anonymkode: 6d911...668 Uff, jeg har forhjulstrekk men haaaater å rygge mer enn jeg må Men takk for tips. Hva gjør man om man gasser og ikke kommer noen vei, egentlig? Er det da man må gi opp og vente på brøytebil? Anonymkode: 7b99b...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #4 Del Skrevet 1. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Uff, jeg har forhjulstrekk men haaaater å rygge mer enn jeg må Men takk for tips. Hva gjør man om man gasser og ikke kommer noen vei, egentlig? Er det da man må gi opp og vente på brøytebil? Anonymkode: 7b99b...576 Leverer inn førerkortet. Folk må så liten forståelse for hvordan man håndterer en bil har ingen ting i trafikken å gjøre. Anonymkode: 4be5a...ba3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 1. januar 2018 #5 Del Skrevet 1. januar 2018 Start med mest mulig fart. Kjør i 2. gir (kanskje 3., om bilen er spesielt motorsterk) opp bakken. Prøv å styre bilen til steder i veibanen som er mindre glatte. Ikke gass på, reduser heller farten litt om grepet glipper. Stopper det opp, og det ikke er mulig å få startet opp igjen i 2. gir (rygg eventuelt til et sted med bedre grep), er det bare å rygge ned bakken og ta fart på flatmark igjen. ABS har ikke noe med saken å gjøre, men differensialsperre er fint å ha på, om bilen har det. Hurtigkjetting eller dekklister på boks kan være kjekt å ha i bilen, som nødløsning. Koster ikke mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #6 Del Skrevet 1. januar 2018 Jeg tror ikke TS mener ABS, for den får du ikke skrudd av. Heldigvis. Kan han ha ment antiskrens? Heter ikke det ESP elns? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #7 Del Skrevet 1. januar 2018 3 minutter siden, Tom Bäcker said: Jeg tror ikke TS mener ABS, for den får du ikke skrudd av. Heldigvis. Kan han ha ment antiskrens? Heter ikke det ESP elns? Antispinn/traction control Anonymkode: 4be5a...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #8 Del Skrevet 1. januar 2018 Nemlig. Hvis jeg har forstått rett, så fungerer den ved å redusere hastigheten, noe som er dumt i glatte oppoverbakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #9 Del Skrevet 1. januar 2018 7 minutter siden, Tom Bäcker skrev: Jeg tror ikke TS mener ABS, for den får du ikke skrudd av. Heldigvis. Kan han ha ment antiskrens? Heter ikke det ESP elns? Stemmer, antispinn mente jeg Anonymkode: 7b99b...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #10 Del Skrevet 1. januar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leverer inn førerkortet. Folk må så liten forståelse for hvordan man håndterer en bil har ingen ting i trafikken å gjøre. Anonymkode: 4be5a...ba3 Åh nei beklager! Jeg er snart 20 år og har hatt lappen i underkant av to år. Jeg forhører meg blant annet her for å bli en bedre sjåfør, for å lære av de med erfaring. Hvis det var for godt gjort for slike nesevise personer som deg så må jeg bare unnskylde. Det er jo så mye bedre at jeg kjører i trafikken med verdens største selvtillit fremfor å ønske å forbedre meg selv Jeg har ikke opplevd slikt føre før, og en gang må være den første. Velger også sitere sensoren min på oppkjøring «Det er nå du skal lære videre å kjøre bil». Så jeg sier takk, men nei takk for rådet ditt og ønsker deg en bedre dag i morgen (for det trenger du.) Ts Anonymkode: 7b99b...576 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #11 Del Skrevet 1. januar 2018 7 minutter siden, Tom Bäcker skrev: Nemlig. Hvis jeg har forstått rett, så fungerer den ved å redusere hastigheten, noe som er dumt i glatte oppoverbakker. Hm okei. Grunnen til at jeg spør om antispinn er fordi det er flere som nevnte at det kan være en ide å skru av den Anonymkode: 7b99b...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #12 Del Skrevet 1. januar 2018 21 minutter siden, T-Rex skrev: Start med mest mulig fart. Kjør i 2. gir (kanskje 3., om bilen er spesielt motorsterk) opp bakken. Prøv å styre bilen til steder i veibanen som er mindre glatte. Ikke gass på, reduser heller farten litt om grepet glipper. Stopper det opp, og det ikke er mulig å få startet opp igjen i 2. gir (rygg eventuelt til et sted med bedre grep), er det bare å rygge ned bakken og ta fart på flatmark igjen. ABS har ikke noe med saken å gjøre, men differensialsperre er fint å ha på, om bilen har det. Hurtigkjetting eller dekklister på boks kan være kjekt å ha i bilen, som nødløsning. Koster ikke mye. Takk for hjelpsomt svar! 😊 Anonymkode: 7b99b...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #13 Del Skrevet 1. januar 2018 Antispinn er godt å ha. Prøv å kjøre litt utenfor sporet, kanskje litt sikksakk? Rygging var et knalltips i tilfelle fremhjulsdrift. Er dere flere, kan én gå ut og dirigere. Ha med kjettinger i bilen, det er jokeren! Anonymkode: e19e2...610 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. januar 2018 #14 Del Skrevet 1. januar 2018 Får du fortsatt kjøpt Knipetak? Helt suverent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #15 Del Skrevet 1. januar 2018 Da jeg var ung brukte vi kjettinger på drivhjulene. Anonymkode: ae2ae...492 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 1. januar 2018 #16 Del Skrevet 1. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! På vei hjem fra kveldsvakt igår slet vi fryktelig med å komme opp en bratt og svingete bakke, som vi må opp for å komme hjem. Det kom frem mange ulike meninger om hvordan man skal håndtere slikt føre. Noen mente vi måtte gasse på, mens andre mente vi skulle ta det rolig. Og hvordan er det med gir og turtall? Forstår at giret bør være lavt, men for min del stopper kunnskapen der. Og bør man slå av ABS? Tenkte jeg skulle forhøre meg litt her om dere har noen gode tips, ettersom dette fort kan skje igjen. Skal sies at vi slet med å komme opp først, men etter en time klarte vi å kave oss opp, men for min del var det helt umålbevisst ettersom jeg virkelig har null peiling på hva jeg skal gjøre i en slik situasjon. Takk på forhånd for tips og svar Anonymkode: 7b99b...576 Kjettinger er lurt å ha. Jeg hadde en gang en hytte som lå opp en bratt skogsvei som aldri ble brøytet eller strødd. Ikke så mye snø her ved sjøen, men is var det mer av. Kom alltid frem med kjetting. Hadde en liten Fiat med forhjulstrekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 1. januar 2018 #17 Del Skrevet 1. januar 2018 Jevnt turtall og jevn fart. Ikke så av ABS/Antispinn. De er derfor å hjelpe deg om du skulle begynne å skli. Hva var grunnen til at du ikke kom opp? Is, for mye snø? Å ha hurtigkjettinger liggende i bilen kan være en god ide. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 1. januar 2018 #18 Del Skrevet 1. januar 2018 Ser at @Sirah har kjørt opp bratte bakker før, og jeg støtter henne fullt ut! Det meste over er bare tullprat🤣😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 1. januar 2018 #19 Del Skrevet 1. januar 2018 16 minutter siden, tdm900 skrev: Ser at @Sirah har kjørt opp bratte bakker før, og jeg støtter henne fullt ut! Det meste over er bare tullprat🤣😂 Jeg har kjørt min andel bratte bakker ja 😂 Har stått fast i en del av dem også 🙈 Ikke minst TS, har du gode dekk? Dekka dine har så utrolig mye mer å si enn du skulle tro! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2018 #20 Del Skrevet 1. januar 2018 Jevn fart og turtall sier jeg og, men hvis man må stoppe er det utrolig vanskelig å komme seg videre oppover, og hvis man sklir bakover har man ikke kontroll. Derfor er det bedre å rygge fordi om man sklir så kan man styre siden man da vil skli med fronten nedover Anonymkode: 5b197...b50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå