Gå til innhold

Strengt borettslag. :)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv plaget med mye støy fra mine naboer og fikk en idé.

Ville DU bodd i et borettslag der du betalte mer per boenhet fordi støyisoleringen var bedre enn den påbudte isoleringen i følge byggeforskriftene?

Og der det ikke var lov til å ha mer enn f.eks. én fest i året per enhet?

Hvor det skulle være ro mellom 09 og 20?

Hvor det var lov å klage hvis naboen ser på TV eller hører på musikk med høyt volum?

Anonymkode: 9bc81...d50

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke støy fra naboer og liker like lite å ta hensyn til naboer. 

De ekstra kronene ville jeg lagt i rekkehus eller enebolig og litt lengre reisevei eventuelt. 

Anonymkode: b2fbd...b54

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville DU bodd i et borettslag der du betalte mer per boenhet fordi støyisoleringen var bedre enn den påbudte isoleringen i følge byggeforskriftene?

Hvor det skulle være ro mellom 09 og 20?

Hvor det var lov å klage hvis naboen ser på TV eller hører på musikk med høyt volum?

Ville heller hatt det rolig på kveld og natt

Anonymkode: bea51...d8c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller hatt det rolig på kveld og natt

Anonymkode: bea51...d8c

Haha! Var meningen å skrive mellom 20 og 09! :P

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke støy fra naboer og liker like lite å ta hensyn til naboer. 

De ekstra kronene ville jeg lagt i rekkehus eller enebolig og litt lengre reisevei eventuelt. 

Anonymkode: b2fbd...b54

Ser den.

Men det koster dobbelt så mye for et rekkehus i Oslo, med like mange rom som en 4-roms i en blokk. Hadde maksimalt kostet 100.000,- for den ekstra støydempingen. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser den.

Men det koster dobbelt så mye for et rekkehus i Oslo, med like mange rom som en 4-roms i en blokk. Hadde maksimalt kostet 100.000,- for den ekstra støydempingen. :)

Nå bor ikke jeg i Oslo, men her koster rekkehus det samme som leilighet. Så jeg bor i halvparten av tomannsbolig. Og har en svært rolig nabo.

Anonymkode: 6b13d...293

Skrevet

Naboene er rolige. Takk og pris. Men det er lov å se på tv.

Har pusset opp og lagt ekstra lyd-filt under parketten. Nå synes jeg dine naboer er litt strenge ts. Det er vanlig å kunne støye litt utover de tidene du nevner.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Synes problemstillingen er merkelig.

Det er ingen boliger som ikke er oppført i hht boligforskriftene. Men de senere år har disse blitt skjerpet når det gjelder blant annet støy. Det har imidlertid ikke tilbakevirkende kraft for boliger som allerede er oppført, med mindre man skal pusse opp.

Kjøper du en nyere bolig vil denne som oftest være dyrere enn en bolig med elendig lydisolering og dårlig standard med tanke på isolasjon og ventilasjon.

Så ja: Jeg er villig til å betale mer for en mer moderne bolig med moderne isolering. Festing i utrengsmål utenfor stilletiden er uansett ikke min stil og jeg har bodd i flere sameier der dette ikke var lov. Etter kl 23 skal det være stille - også når man fester. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Synes problemstillingen er merkelig.

Det er ingen boliger som ikke er oppført i hht boligforskriftene. Men de senere år har disse blitt skjerpet når det gjelder blant annet støy. Det har imidlertid ikke tilbakevirkende kraft for boliger som allerede er oppført, med mindre man skal pusse opp.

Kjøper du en nyere bolig vil denne som oftest være dyrere enn en bolig med elendig lydisolering og dårlig standard med tanke på isolasjon og ventilasjon.

Så ja: Jeg er villig til å betale mer for en mer moderne bolig med moderne isolering. Festing i utrengsmål utenfor stilletiden er uansett ikke min stil og jeg har bodd i flere sameier der dette ikke var lov. Etter kl 23 skal det være stille - også når man fester. 

Hei. Kan du fortelle mer om dette? Er det krav om å legge lydisolering under parkett i leiiligheter i borettslag når man pusser opp og legger ny parkett? Kan du også poste link til mer informasjon om dette, da det er svært interessant.

Anonymkode: c3a35...f0c

Gjest Blondie65
Skrevet

Hei. Kan du fortelle mer om dette? Er det krav om å legge lydisolering under parkett i leiiligheter i borettslag når man pusser opp og legger ny parkett? Kan du også poste link til mer informasjon om dette, da det er svært interessant.

Nei, det kan du Google selv. Prøv med bygningsforskriften.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Nei, det kan du Google selv. Prøv med bygningsforskriften.

Tusen takk :blomst:

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville heller bodd et sted der de ordensreglene som finnes faktisk blir fulgt. Her feks skal det være stille etter 22. Folk kan ha fest så ofte de vil, bare de følger de reglene. Men det gjør de jo ikke, mange som tror det er greit å bråke på natten "en gang iblant". Hvis alle her skulle hatt støyende fest en gang i året ville det blitt støy hver dag/natt. Og så har vi jo de som synes søndagen er den perfekte dagen å pusse opp... selv om det er den eneste dagen det ikke er lov. Og de som tror de kan borre 1. juledag fordi den faller på en mandag, osv. 

Anonymkode: 26bae...327

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Ja, jeg tror jeg ville gjort mye for det. 

Det var ikke stille før kvart på 7 i morges. Vi har kjempegod isolering, stilletid fra 23. Likevel er det de som bare tenker på seg selv (?) og "det er jo nyttårsaften", og har nachspiel så jeg blir gal. Jeg er lei av å sende meldinger og ringe på. Politiet har ikke kapasitet og styret får ikke gjort noe. Det er alltid en unnskyldning, men skal ikke jeg få lov til å feire jul og nyttår i fred og ro om det er det JEG vil? Eller er det bare de som har behov for fest som skal få "ta den helt ut" siden det bare er "en gang i året"? Det er bursdag, 17.mai, nyttår, jul, starten på sommerferien,  siste helg før man begynner på jobb igjen osv. EN gang i året, men det blir mange ganger til sammen det!

Jeg blir dårlig av den jævlige bassen og det skulle da ikke være så mye å forlange at man tenkte litt på andre også innimellom. Jeg vil faktisk kunne komme hjem fra fest, selv på nyttårsaften klokken 5 om natten og ha det STILLE! Ikke en jævla dunking som få hjernecellene mine til å ta selvmord i hopetall. 

Endret av Rainstorm
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rainstorm said:

Det var ikke stille før kvart på 7 i morges. Vi har kjempegod isolering, stilletid fra 23. Likevel er det de som bare tenker på seg selv (?) og "det er jo nyttårsaften", og har nachspiel så jeg blir gal. Jeg er lei av å sende meldinger og ringe på. Politiet har ikke kapasitet og styret får ikke gjort noe. Det er alltid en unnskyldning, men skal ikke jeg få lov til å feire jul og nyttår i fred og ro om det er det JEG vil? Eller er det bare de som har behov for fest som skal få "ta den helt ut" siden det bare er "en gang i året"? Det er bursdag, 17.mai, nyttår, jul, starten på sommerferien,  siste helg før man begynner på jobb igjen osv. EN gang i året, men det blir mange ganger til sammen det!

Det er nettopp problemet, det hadde ikke hjulpet å betale ekstra for strengere regler, hvis folk uansett ikke  gidder følge dem. I tillegg til alle "en gang i året" så har man de som tror at nabovarsel betyr at man fritt kan bryte husordensreglene. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er nettopp problemet, det hadde ikke hjulpet å betale ekstra for strengere regler, hvis folk uansett ikke  gidder følge dem. I tillegg til alle "en gang i året" så har man de som tror at nabovarsel betyr at man fritt kan bryte husordensreglene. 

Men hvis det kommer nabovarsel fra samme nabo om fest ofte, er jo dette i seg selv grunn til å klage hvis de bråker for mye. Da har du jo svart på hvitt at de skal ha fest og det eneste som gjenstår er jo å dokumentere bråket etter kl 23. Få med deg en fra styret neste gang du får nabovarsel og ring på sammen kl 23 og gjør oppmerksom på at reglene tilsier at det nå skal være stille. 

Gjest supernova_87
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da tenker jeg at hvis dette var et nabolag der man visste at det var spesielle sånne hensyn så ville bare de som ønsket det samme dratt dit. Hvis 6 av 7 som bor i den bygningen er sånne som følger reglene får man til mer enn hvis 5 av 7 ikke bryr seg. Man er bra idiot om man flytter til et spesialtilpasset borettslag for mennesker som vil ha det stille når man selv vil ha fest hele tiden. 

Men altså kanskje man er bra idiot uansett om man plager folk på den måten jeg beskrev? 

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, Rainstorm skrev:

Men da tenker jeg at hvis dette var et nabolag der man visste at det var spesielle sånne hensyn så ville bare de som ønsket det samme dratt dit. Hvis 6 av 7 som bor i den bygningen er sånne som følger reglene får man til mer enn hvis 5 av 7 ikke bryr seg. Man er bra idiot om man flytter til et spesialtilpasset borettslag for mennesker som vil ha det stille når man selv vil ha fest hele tiden. 

Men altså kanskje man er bra idiot uansett om man plager folk på den måten jeg beskrev? 

Her er du jo inne på noe vesentlig: kulturen i borettslaget/sameiet. Er det kultur for fest hele tiden eller er det kultur for å ha det fredelig. Dessverre finne man ikke dette ut før man har egen erfaring. En av de tingene man som styreleder oftest får spørsmål fra meglere når en av naboene skal selge er hvor lydt det er og hvor mye festing som foregår. Jeg mener fortsatt at et aktivt styre som opprettholder reglene og ikke er redd for å slå ned på dårlig naboskap er helt nødvendig.

Da jeg var styreleder gjorde jeg dette til et tema på beboermøte vi alltid hadde etter generalforsamlingen. Hver gang snakket vi om festing, dugnad og hvordan vi ville ha det (men etter generalforsamlingen, slik at det ikke kom i offisielle protokoller som kunne tolkes dit hen at vi hadde problemer med dette). Vi hadde utfordringer i en periode, men siden alle visste at dette ikke var ønsket fra styret og at vi ville ta tak i det forsvant problemene også etterhvert som de ble meldt. Hadde også et godt forhold til politiet - de kom ved flere anledninger og avsluttet pågående fester etter stilletiden. Vi fikk til og med kastet ut en av de verste uromakerne og en annen valgte å flytte selv etter at det ble gjort klart at så høy musikk rett inn i naboens soverom ikke var akseptabelt, selv på dagtid.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så enkelt at bygningsforskriftene gjelder, og har vært gjeldende i alle år, for det tidspunktet en bolig blir oppført. Lover gis aldri med tilbakevirkende kraft fordi det er Grunnlovstridig. 

Ønsker en beboer innenfor sitt boareal å isolere mer enn det loven påkrever så er det fritt frem. Men det en skal være oppmerksom på er at ved en bygningsbrann så vil ikke nødvendigvis denne typem ekstraisolering blir tilgodesett ved en gjenoppbygging. 

Skal man bo i boligfelleskap i form av blokk eller annen boform med nære naboer så må en tåle at naboene lever og fører en normal livsførsel. 

Anonymkode: 96051...b7f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg blir dårlig av den jævlige bassen og det skulle da ikke være så mye å forlange at man tenkte litt på andre også innimellom. Jeg vil faktisk kunne komme hjem fra fest, selv på nyttårsaften klokken 5 om natten og ha det STILLE! Ikke en jævla dunking som få hjernecellene mine til å ta selvmord i hopetall. 

Godt det er flere som meg!

Jeg er så lei, så jævla lei av at folk bor i blokk når de ikke tenker på andre enn seg selv.

Jeg har ikke råd til å flytte til enebolig, så jeg er pent nødt til å leve med naboer. Skulle lett ha betalt mye for å bo i en blokk med ekstra støydemping i alle boenheter og strenge regler når det kommer til støy. Naboene mine sier de aldri hører meg. Hadde bare alle tatt hensyn...

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så enkelt at bygningsforskriftene gjelder, og har vært gjeldende i alle år, for det tidspunktet en bolig blir oppført. Lover gis aldri med tilbakevirkende kraft fordi det er Grunnlovstridig. 

Ønsker en beboer innenfor sitt boareal å isolere mer enn det loven påkrever så er det fritt frem. Men det en skal være oppmerksom på er at ved en bygningsbrann så vil ikke nødvendigvis denne typem ekstraisolering blir tilgodesett ved en gjenoppbygging. 

Skal man bo i boligfelleskap i form av blokk eller annen boform med nære naboer så må en tåle at naboene lever og fører en normal livsførsel. 

Anonymkode: 96051...b7f

Takk for svar. Dessverre er det enkelte naboer som ikke har en normal livsførsel og som dessverre ikke ønsker å ta hensyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...