Gå til innhold

Har du ei god brødoppskrift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som ikkje drysser....og som er saftige....😀

Anonymkode: e335f...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la inn denne oppskriften her for mange år siden, og bruker den fortsatt med jevne mellomrom. Syns brødene blir gode, det eneste jeg etterhvert har endret på er at jeg hever lenger både før de trilles ut og etterpå.

4-korn brød fra Grete Roede

3 dl 4-korn blanding

3 dl vann

1 liter skummet melk

50 gram gjær

1 ts salt

1ss olje

5 dl sammelt hvete grov

5 dl sammalt hvete fin

5 dl sammalt rug grov

ca 10 dl hvetemel

1. kok opp vannet og tilsett 4-korn blandingen. La dette stå og svelle noen minetter og avkjøl blandingen.

2. Smuldre gjøren i bakebollen og hell over lunken melk, rør til gjæren er oppløst. Om du bruker tørrgjær blandes den i melet

3. tilsett salt, olje, 4-korn blandingen og det grove melet

4. tilsett hvetemel til deigen er smidig og ikke kleber

5. hev deigen under plast i ca 30-40 minutter

6. ha deigen på bakebordet, del den i tre emner, form til brød og legg i smurt form

7. etterhev på lunt sted under plast i ca 30 min

8. pensle med vann og stek på midterste rille i ovnen på 200 grader i 35-40 minutter. avkjøl på rist

Disse brødene er kjempegode, og smuldere lite. De holder seg godt, og er også fine å putte i fryseren!

Skrevet

Jeg prøvde denne https://trinesmatblogg.no/2010/11/sissels-grovbrød/ for noen år siden, og har stort sett laget varianter over denne, etter hva jeg har i skapet, siden. Brødene blir rett og slett mye bedre om en lar korn og gryn ligge i bløt en stund. Jeg bruker litt mer vann, til " bløtleggingen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...