Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm. 

Jeg tenkte også på denne nrk lisensen idag, (ville vite hva regningen kom på. 😝) da fant Jeg ut av at den sendes ut to ganger i året. Jeg flyttet i egen leilighet i april, og dermed skulke jeg vel fått regning i løpet av sommeren, noe jeg ikke gjorde. Tv'en som jeg har fikk jeg av min mormor, der jeg bor har vi get, TV og internett er inkl i leien. Men nrk lisensen kommer vel utenom?

Kanskje noen her kan komme med en logisk forklaring på hva som har skjedd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Ellendo skrev:

Hmmm. 

Jeg tenkte også på denne nrk lisensen idag, (ville vite hva regningen kom på. 😝) da fant Jeg ut av at den sendes ut to ganger i året. Jeg flyttet i egen leilighet i april, og dermed skulke jeg vel fått regning i løpet av sommeren, noe jeg ikke gjorde. Tv'en som jeg har fikk jeg av min mormor, der jeg bor har vi get, TV og internett er inkl i leien. Men nrk lisensen kommer vel utenom?

Tv lisensen er du ansvarlig for å melde fra om til lisensavdelingen selv. Blir du "oppdaget" og ikke har betalt så kan det bli dyrere enn en lisens. Er du sikker på at din mormor  ikke betaler lisensen i sitt navn fordi dere/du ikke har meldt fra? 

Anonymkode: 911d2...1d6

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250#Kan jeg dele opp lisensen?

:klappe: Hurra for de som frivillig betaler 15 % mer i tv lisens enn de trenger. Tv lisensen for 2018 er på kr. 2976 for hele året. Deler du opp og betaler 15 % mer må du ut med kr. 3 422, 40, altså kr. 446,40 i ekstra lisens rett til Nrk. Pytt sann det er jo bare kr. 37,20 ekstra. :ironi:

Flere gode økonomiske råd på tampen av 2017-  noen? 

Så mye dyrere. Det visste jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, DonaldDuck said:

Man må ha et TV å se innholdet på da. For du vil vel ikke sitte foran en PC hele tiden?

her bruker jeg pc skjerm til TV i stua. funker fint :) ingen antenneinngang = ingen nrk lisens

Anonymkode: 356d6...3e7

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Atea skrev:

Så mye dyrere. Det visste jeg ikke.

Alltid lurt å sette seg inn i og å lese ting grundig, særlig før man anbefaler andre å gjøre som en selv. Å dele opp en regning er alltid dyrere enn å betale etter fakturautsteders faktura. Det er ingen som driver med veledighet. 

I stedenfor å be om å få dele opp en faktura i flere små, anbefaler jeg å opprette en "skjult konto" i sin egen nettbank og sette inn månedlige "avdrag" til de ulike fakturaene en vet kommer. Her krone 248 i måneden til nrk lisensen. Det kan man faktisk spare kr. 37,20 på hver måned fremfor å la nrk styre på. 

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Alltid lurt å sette seg inn i og å lese ting grundig, særlig før man anbefaler andre å gjøre som en selv. Å dele opp en regning er alltid dyrere enn å betale etter fakturautsteders faktura. Det er ingen som driver med veledighet. 

I stedenfor å be om å få dele opp en faktura i flere små, anbefaler jeg å opprette en "skjult konto" i sin egen nettbank og sette inn månedlige "avdrag" til de ulike fakturaene en vet kommer. Her krone 248 i måneden til nrk lisensen. Det kan man faktisk spare kr. 37,20 på hver måned fremfor å la nrk styre på. 

Jeg betaler ikke månedlig, men var en av pådriverne for at det skulle bli mulig.

Skrevet (endret)
10 timer siden, Ellendo skrev:

Hmmm. 

Ja, lisensen kommer utenom, men NRK vet ikke at du har TV om du ikke har sendt inn omregistrering til dem. 
Det er bare å droppe det. Om de kommer for å kontrollere det, så kan du bare si at du fikk TV-en i forrige uke :P 

Endret av penny_
AnonymBruker
Skrevet

Når kommer NRK-lisensen?

Skulle ikke den forsvinne?

Sist erfaring er utrolig kort betalingsfrist.

Anonymkode: d1c19...2d7

Gjest BigBear
Skrevet
På 31.12.2017 den 23.21, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250#Kan jeg dele opp lisensen?

:klappe: Hurra for de som frivillig betaler 15 % mer i tv lisens enn de trenger. Tv lisensen for 2018 er på kr. 2976 for hele året. Deler du opp og betaler 15 % mer må du ut med kr. 3 422, 40, altså kr. 446,40 i ekstra lisens rett til Nrk. Pytt sann det er jo bare kr. 37,20 ekstra. :ironi:

Flere gode økonomiske råd på tampen av 2017-  noen? 

Sopp, du betaler ikke 15% mer pga av og dele den opp. Du betaler 15% gebyr vis faktura du deler opp ikke er betalt før hovedforfall. Fks du deler opp i mnd så betaler du ca 237?,- pr mnd, vis du ikke ved hovedforfall har betalt alle fakturene fks 31.01 så blir det gebyr på 15%

AnonymBruker
Skrevet

Les på nettsidene til nrk lisensavdelingen. 

15 timer siden, BigBear skrev:

Sopp, du betaler ikke 15% mer pga av og dele den opp. Du betaler 15% gebyr vis faktura du deler opp ikke er betalt før hovedforfall. Fks du deler opp i mnd så betaler du ca 237?,- pr mnd, vis du ikke ved hovedforfall har betalt alle fakturene fks 31.01 så blir det gebyr på 15%

Skrevet (endret)

Man kan også risikere at de står på døren din en dag og spør om du har TV, eller så ringer de deg. Jeg har opplevd begge deler🙈 Sist, da jeg fikk en telefon fra en frekk fyr sa jeg at jeg nettopp hadde kjøpt TV og slapp derfor unna og fikk regning fra den måneden vi var i. Da hadde jeg flyttet til en annen kommune bare to måneder tidligere og meldt flytting til folkeregisteret, sånn ble jeg fanget opp. Har ingen tv-abonnement i mitt navn da det er inkludert i husleien.

Om du er student og flytter hjemmefra lønner det seg alltid å sette tv'n i en av foreldrene dine sitt navn samt adresse så lenge de har TV og betaler lisens fra før av😊

Endret av Live88
AnonymBruker
Skrevet

Har også hatt nrk på døren. Meget ubehagelig. De hadde peileutstyr. 

Anonymkode: 6532c...f00

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa opp tv abonnementet mitt og trodde jeg skulle få motta NRK fortsatt. Det kan jeg ikke, fordi man ikke får inn NRK uten å ha en grunnpakke. Jeg ringte NRK og fortalte at jeg ikke får inn NRK lenger, og de sjekket opp at jeg ikke har tv-pakke noe sted og jeg slipper dermed lisens nå. Uten å plombere tven eller noen ting.

Så lenge man ikke har tv-pakke i sitt navn, eller oppgir eget navn når man kjøper tv så tror jeg ikke NRK kan vite at du har tv. 

Nå som signalene er digitale må du ha en pakke for å se NRK, og dermed er det ingen grunn til å betale 1800 kr for plombering av tven.

Anonymkode: 5e247...a66

Gjest BigBear
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les på nettsidene til nrk lisensavdelingen. 

Lol det finnes kun 2 forfallsdato på nrk lisens, samma om du deler det opp. Uff les på nettsidene. :murvegg:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa opp tv abonnementet mitt og trodde jeg skulle få motta NRK fortsatt. Det kan jeg ikke, fordi man ikke får inn NRK uten å ha en grunnpakke. Jeg ringte NRK og fortalte at jeg ikke får inn NRK lenger, og de sjekket opp at jeg ikke har tv-pakke noe sted og jeg slipper dermed lisens nå. Uten å plombere tven eller noen ting.

Så lenge man ikke har tv-pakke i sitt navn, eller oppgir eget navn når man kjøper tv så tror jeg ikke NRK kan vite at du har tv. 

Nå som signalene er digitale må du ha en pakke for å se NRK, og dermed er det ingen grunn til å betale 1800 kr for plombering av tven.

Anonymkode: 5e247...a66

Joda, for de har kontrollører som ringer folk og spør, de har peilerutstyr (hadde iallfall det før) og de kommer på døren til folk, spesielt i studentbyer. Jeg har verken tv eller noe tv-abonnement som står i mitt navn, for tven står i mammas navn og tv-abonnementet på huseierne, likevel fant de meg når jeg flyttet til en annen kommune for halvannet år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Også hatt besøk av nrk som hadde peilet inn at jeg hadde tv som står på min mor. Betaler lisens nå - og fikk angst av situasjonen i lang tid etterpå. 

Anonymkode: 6532c...f00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...