Gå til innhold

Skatt fra utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Skjønner ikke helt hvor jeg skulle poste dette, eller hvordan jeg skal forklare. Har begynt å jobbe litt med kundeservice for et utenlandsk firma, hjemmefra. Jeg har ingen arbeidskontrakt, får stykk betalt pr melding jeg svarer kundene på via nettet. Får "lønning" utbetalt til en e-wallet en gang i uken, og da omkring 2000-3000 kr. Og da må jeg overføre de fra e-wallet til bankkonto, men blir dette som en skattepliktig jobb? Firmaet ligger i utlandet og e-walleten de betaler til er utenlandsk, jeg spør ikke fordi jeg prøver å sluntre unna, men jeg har faktisk ikke peiling på sånn. Jeg er jo heller ikke ansatt på en normal måte når jeg ikke har noen arbeidskontrakt eller noe, men bare sendte de en "søknad", fikk "opplæring" over skype, og fikk passord og brukernavn til jobb portalen etter det bare.. Jeg skjønner ikke hva jeg må gjøre. 

Anonymkode: a2bda...f0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntekt er inntekt. Når du søker om skattekort, legger du inn inntekten din på ca kr 10000 i måneden. Ettersom denne arbeidsgiveren ikke trekker skatt (slik jeg forstår innlegget ditt), får du 4 ganger i året tilsendt en innbetalingsblankett fra skatteetaten på forskuddsskatt. Har du en inntekt på kr 10 000 i måneden, vil jo nødvendigvis skattemyndighetene lure på hvor pengene kommer i fra, så her er det bedre å være ærlig helt fra begynnelsen av. Skulle det vise seg at inntekten blir lavere enn du først tror, er det bare å endre skattekortet.

Anonymkode: 09a17...95a

Skrevet

Dette virker for meg å være en grå sone siden dette er snakk om et utenlands firma, og dermed er du på en måte tilknyttet det landet som får lønn i fra. 

Forskuddsskatt slik jeg forstår det er basert på selvstendig næringsdrivende. Har du et eget firma, så betaler du kvartalsvis. Men det anbefales ikke å sette for høy forventet inntekt hvis du ikke skulle allikevel tjene det pr. år, ellers vil du måtte allikevel betale den summen du satte før ny året. Man finner raskt ut hva du skal betale i forskuddsskatt når du er inne på skatteetaten ved endring av skattekort. Men som sagt forskuddsskatt er det som jeg tolker som selvstendig næringsdrivende. Det er heller ikke dumt å forhøre med skatteetaten om det, de er plassert der for å fortelle hvordan regelverket er, ikke for å ta deg! 

Anonymkode: 60344...b38

Skrevet (endret)

Hmm.. Ja må vel skattes vel?

Endret av hakonamatata
Skrevet

Okei. Tusen takk. Men om man har et utenlandsk prepaid mastercard fra feks payoneer eller neteller ellernoe, vil da skatteetaten se det?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Okei. Tusen takk. Men om man har et utenlandsk prepaid mastercard fra feks payoneer eller neteller ellernoe, vil da skatteetaten se det?

Skatteetatens metoder er uransakelige.

Anonymkode: 31313...850

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skatteetatens metoder er uransakelige.

Anonymkode: 31313...850

Hahaha, hva skal nå det bety da? :P

Skrevet

Om du har faste vakter og kun jobber for dette firmaet, så er det ikke sikkert du vil være ansett som selvstendig næringsdrivende i skatteetatens øyne, da kan det hende du har et ansattforhold. I så fall skal du skatte som arbeidstaker og ikke selvstendig næringsdrivende. Forhør deg med skatteetaten. Skatteetaten har skrevet artikler om dette, bla her:

http://www.skatteetaten.no/upload/Brosjyrer_og_bok/Arbeidstaker_eller_naringsdrivende_BM.pdf

Det kan ha skjedd endringer, så det er er uansett lurt å kontakte dem. Men lenken over er egnet til å gi en pekepinn i diskusjonen som omhandler det å være ansatt kontra næringsdrivende. 

Det andre du må finne ut, er hvorvidt bedriften du jobber med kundeservice for trekker skatt til landet det opererer.i, for skatt skal sannsynligvis betales også der, med mindre det foreligger en skatteavtale mellom Norge og bedriften som tilsier at man kun skal betale skatt til Norge. Sannsynligvis trekker bedriften skatt til sitt eget hjemland, men det kan være lurt å sjekke opp slik at du ikke inkriminerer deg selv i landet bedriften opererer i og bidrar til et svart arbeidsmarked. Skatteetaten har nok også oversikt over hvilke land de har skatteavtaler med. 

Generelt ville jeg vært tidlig ute neste år med å få orden på disse tingene. Venter du for lenge kan du senere får problemer med skatteetaten ved stikkkontrol og i aller verste fall bli tiltalt for skatteunndragelse. Ikke vent fordi dette er byråkratisk og "kjipt" - blir du omfattet av reglene for selvstendig næringsdrivende, så er slik administrasjon noe du like gjerne kan venne deg til først som sist (det er en del mer å tenke på når man driver selv).

Anonymkode: eca45...207

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt.  Du bor utenlands og jobber utenlands.  Bare skaff deg en bankonto i det landet du er i.  Også fører du over pengene dit.  Dette sparer deg for mye bry for bare noen skarve kroner. 

Anonymkode: 68aca...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...