Olava Skrevet 29. desember 2017 #1 Skrevet 29. desember 2017 Game of thrones er akkurat riktig sjanger for meg, både i bøker og TV serier. Jeg har egentlig vært litt slik at jeg gjerne vil lese bøkene før jeg ser serien.. men så er jeg litt redd for at det kan ødelegge serien for meg. At det kan bli et svært irritasjonsmoment at de har utelatt ditt og datt fra bøkene. Og jeg har sett litt her og der av serien, og vet at jeg syns den er god som den er. Jeg prøver som regel å ha et åpent sinn til filmatiserte bøker, men om jeg har lest boka først så tar jeg meg i å bli irritert likevel.. Så dette spørsmålet er vel til dere andre som har lest og sett begge deler. Hvor flinke har de vært til å følge bøkene i serien? Og hva vil dere anbefale? Siden jeg er også litt redd for at om det er altfor likt så syns jeg plutselig at bøkene blir kjedelige, fordi jeg vet hva som skjer. Så jeg setter pris på råd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #2 Skrevet 29. desember 2017 TV-serien følger bøkene tett opp til sesong 3 hvor innholdet i bøkene blir så stort at tv-serien har en tendens til å droppe, eller slå sammen karakterer og storylines. Fra og med sesong 4 begynner det å bli mer og mer to forskjellige fortellinger. Jeg ville ha anbefalt å både se og lese alt. Gjerne se serien først, og eventuelt sløyf å lese den første (og andre) boken om det blir ulidelig likt. Om du skal ha enten eller ville jeg ha gått for kun bøkene da de desidert er noe av det beste jeg har lest. Anonymkode: 146f5...159 2
Olava Skrevet 29. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: TV-serien følger bøkene tett opp til sesong 3 hvor innholdet i bøkene blir så stort at tv-serien har en tendens til å droppe, eller slå sammen karakterer og storylines. Fra og med sesong 4 begynner det å bli mer og mer to forskjellige fortellinger. Jeg ville ha anbefalt å både se og lese alt. Gjerne se serien først, og eventuelt sløyf å lese den første (og andre) boken om det blir ulidelig likt. Om du skal ha enten eller ville jeg ha gått for kun bøkene da de desidert er noe av det beste jeg har lest. Anonymkode: 146f5...159 Takk for svar Ut fra det du skriver så tenker jeg det kan være best for meg å se serien først. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 De fire fire første sesongene er basert på de tre første bøkene. Alt er glimrende, både serie og bøker. Umulig å si hva som er «best», selv så jeg sesong 1-3 først, leste deretter bøkene. Tror faktisk man trygt kan se serien først, kanskje angrer jeg litt på at jeg ikke så sesong 4 først. Men etter sesong 4 spiller det ingen rolle. Bøkene blir betydelig svakere, mens serien ikke bare blir svakere men etter hvert helt elendig. Dette delvis fordi de ikke kan bygge på bøkene lenger, fordi det ikke passer helt og fordi serien etter sesong 5 er kommet lenger enn bøkene, da ble det helt krise. Se sesong 1-4, les så bok 1-3, og så trenger du strengt tatt verken se eller lese mer. Anonymkode: 994d5...b14 2
Olava Skrevet 30. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: De fire fire første sesongene er basert på de tre første bøkene. Alt er glimrende, både serie og bøker. Umulig å si hva som er «best», selv så jeg sesong 1-3 først, leste deretter bøkene. Tror faktisk man trygt kan se serien først, kanskje angrer jeg litt på at jeg ikke så sesong 4 først. Men etter sesong 4 spiller det ingen rolle. Bøkene blir betydelig svakere, mens serien ikke bare blir svakere men etter hvert helt elendig. Dette delvis fordi de ikke kan bygge på bøkene lenger, fordi det ikke passer helt og fordi serien etter sesong 5 er kommet lenger enn bøkene, da ble det helt krise. Se sesong 1-4, les så bok 1-3, og så trenger du strengt tatt verken se eller lese mer. Anonymkode: 994d5...b14 Takk for råd Kommer nok til å se alt uansett, og lese alt. Nå har jeg ihvertfall begynt å se første sesong
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå