AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #1 Skrevet 28. desember 2017 Er det lov å skifte ytterdør i borettslag med oppgang? Jeg ser at alle inngangsdørene til leilighetene i borettslaget er like. Jeg vet ikke om dette er fordi de bare ble skiftet samtidig, eller fordi vi er pålagt å ha samme dør. Mitt argument for å skifte dør er at det kommer mye støy igjennom inngangsdøren og karmen fra oppgangen. Ingen støy fra leiligheter ellers. Erfaringer? Anonymkode: adfcb...640
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #2 Skrevet 28. desember 2017 Ofte er ytterdørene til leilligheter i borettslag med flere leilligheter i samme oppgang en spesialdør ("branndør"), og dessuten tilhører ytterdøren borettslaget og ikke oss som eier/ bor i borettslagsleiilighetene. Uansett bør du snakke med styret i ditt borettslag og høre med de om det er mulighet for å bytte dør til en dør som demper mer støy. Anonymkode: 8356e...c2f 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 Les dokumentene for ditt borettslag og se hva som er bestemt. Her har vi ikke en gang lov til å sette en skrue eller spiker i ytterdøren, ettersom dette vil ødelegge noe av dørens effekt (hindre at brann spres). Anonymkode: 8356e...c2f 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #4 Skrevet 28. desember 2017 Kanskje bedre og lyddempende tetningslister mellom dør og karm vil hjelpe? MEN spør borettslaget om lov før du eventuelt monterer tetningslister. Anonymkode: 8356e...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #5 Skrevet 28. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lov å skifte ytterdør i borettslag med oppgang? Jeg ser at alle inngangsdørene til leilighetene i borettslaget er like. Jeg vet ikke om dette er fordi de bare ble skiftet samtidig, eller fordi vi er pålagt å ha samme dør. Mitt argument for å skifte dør er at det kommer mye støy igjennom inngangsdøren og karmen fra oppgangen. Ingen støy fra leiligheter ellers. Erfaringer? Anonymkode: adfcb...640 Detteer noe du må få tillatelse fra styret til å gjøre på egenhånd. Dørene skal være like fordi det skal se "skikkelig" ut i trappeoppgangen. Og styret er ansvarlig for at der er branndører mot trappene. Du kan lese i ditt brl. sine vedtekter om hva som der er bestemt at er ditt ansvsr og hva som er brl. sitt ansvar å vedlikeholde. Ditt argument om støy kan være nok til at alle dørene bør byttes ut. Men da blir nok dette en generalforsamlingssak. Der enten du eller styret tar saken opp der. Er det mulig å skaffe likedan utseende messig dør? Da vil i tilfelle saken stille seg annerledes. Anonymkode: 26481...b3e 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #6 Skrevet 29. desember 2017 Takk for svar alle sammen. Jeg er usikker på om det er en type branndør e.l. I allefall syntes jeg døra sett fra siden er relativt tynn. den virker ikke veldig mye tykkere enn en vanlig inne-dør. Jeg skal høre likevel Det skal nok litt til å få byttet dører i hele borettslaget. Vi er 20 oppganver, med to og to leiligheter i hver etasje. Jeg bor i 2. etg, slik at nesten alle som bor i min oppgang går forbi min dør på vei opp. Ytterdøra smeller veldig hver gang den åpnes/lukkes, og lyden bærer godt i trappeoppgangen. Mange barn som ikke vil gå opp trappen som står og skriker/gråter, folk som prater på vei opp osv. blir veldig ekko. skal høre med de Anonymkode: adfcb...640 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #7 Skrevet 29. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen. Jeg er usikker på om det er en type branndør e.l. I allefall syntes jeg døra sett fra siden er relativt tynn. den virker ikke veldig mye tykkere enn en vanlig inne-dør. Jeg skal høre likevel Det skal nok litt til å få byttet dører i hele borettslaget. Vi er 20 oppganver, med to og to leiligheter i hver etasje. Jeg bor i 2. etg, slik at nesten alle som bor i min oppgang går forbi min dør på vei opp. Ytterdøra smeller veldig hver gang den åpnes/lukkes, og lyden bærer godt i trappeoppgangen. Mange barn som ikke vil gå opp trappen som står og skriker/gråter, folk som prater på vei opp osv. blir veldig ekko. skal høre med de Anonymkode: adfcb...640 Hvor gamle er disse dørene og bygget? Blokker bygget på slutten av 1970 tallet har i alle fall branndører. Har ikke ditt brl. Branndører så argumenter for at det bør dere ha. En annen ting er at ei ytterdør som står og smeller kan reguleres på dørpumpen. Det kan være langt enklere å få til raskt enn å nytte dører. Barn som hyler er vel et morgen/ettermiddagsproblem? Anonymkode: 26481...b3e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 Bygget er bygget i 1936, men jeg er usikker på når dørene er fra. døren står ikke nødvendigvis og smeller, men når den åpnes og smekker igjen så høres det godt oppover i bygget. Barna er for det meste et problem på ettermiddagen, men alle som går inn/ut høres veldig godt i trappa. Noen sleper en barnevogn opp noen trinn, andre løper alltid opp/ned trappene, noen har livlige samtaler i lag mens de går opp, noen har gjerne fest hvor folk flyr opp og ned for å røyke. Så i løpet av en dag er det i grunn en del støy fra trappeoppgangen. Anonymkode: adfcb...640
Morpheus Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 Hør med formann Narvestad først. Vi aner ikke hvordan han vil reagere. 1
Salka Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 40 minutter siden, Morpheus skrev: Hør med formann Narvestad først. Vi aner ikke hvordan han vil reagere. Skulle skrive det samme. ingen avgjørelser i borettslaget må tas uten å høre med Narvestad! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå