Gå til innhold

Hoste som ikke gir seg - tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forkjølelsen jeg hadde før jul gikk til brystet og nå har jeg hostet i over en uke. Sånn slimhoste som skrangler i brystet. Har aldri hatt det før og det er skikkelig plagsomt. Er det vanlig at det henger i så lenge? 8 dager nå. Er ikke syk og slapp, ikke feber, men har denne plagsomme hosten som ikke slipper. Tips for å få det til å gå over fortere?

Anonymkode: bc987...323

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge det legen sa til meg da jeg slet med det samme for noen år siden, så kan slik hoste sitte igjen i flere uker etter at restene av symptomene har gått over - det er helt normalt. Det må bare gå sin gang.

Men det finnes jo ulike typer hostesaft man kan ta, f.eks slimløsende. Selv er jeg veldig glad i Bergensk Brystbalsam (fås på apoteket uten resept) for å roe ned de verste hostekulene. Det får det ikke til å gå over fortere i det lange løp, men lindrer der og da.

Anonymkode: 7aeaa...e0f

Skrevet

En uke er ikke lenge. Den type hoste kan sitte i lenge. Sist jeg hadde det var jeg ikke symptomfri før etter 4 uker. Drikk masse vann og få opp gørra så går det seg til. 

Anonymkode: 3d4f2...92e

Skrevet

Jeg har hostet konstant siden slutten av oktober nå... er vist et virus som går som er veldig langtekkelig og lite å gjøre med. Har prøvd antibiotika, slimløsende og hostestillende uten særlig hell. 

Anonymkode: b46a9...e39

Skrevet

Gutten min hadde skikkelig host og da viset det seg at han hadde lungebetennelse og :( Har selv ligget i julen og hoter som bare det. Julaften var jeg tom for hostesaft og tok en sterk en :) Hjalp gjennom julemiddagen :) Masse god bedring med hosten. 

Anonymkode: 0e543...56b

Skrevet

Jeg har hostet masse i 2 uker nå, til jeg har brekt meg hver gang nesten. Jeg fikk solvipect comp på resept hos legen og det hjelper meg litt ihvertfall. Det er fryktelig slitsomt med mye hoste, men kan dessverre sitte noen uker...

Anonymkode: dece1...085

Skrevet

Bronkyl hjalp meg veldig! 

Anonymkode: 8b080...b8c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forkjølelsen jeg hadde før jul gikk til brystet og nå har jeg hostet i over en uke. Sånn slimhoste som skrangler i brystet. Har aldri hatt det før og det er skikkelig plagsomt. Er det vanlig at det henger i så lenge? 8 dager nå. Er ikke syk og slapp, ikke feber, men har denne plagsomme hosten som ikke slipper. Tips for å få det til å gå over fortere?

Anonymkode: bc987...323

Det er helt normalt. 

1. Forsøk å ikke hoste. Hoste avler hoste, så la det være sånn på normalen.

2. Når du «må» hoste: bruk triksene i boka. Gå inn i dusjen og still deg i varm damp. Pust inn gjennom et klede (eller en klut) dynket i rent varmt vann. Hold hodet over et kar med varmt vann og pust inn dampen. (Eller alle tre) Så hoster du så effektivt du kan (ja, hosting er som alt annet teknikk) og fokuserer på å få harka gøgget ut, fortrinnsvis spytt ut slimet da det kan gi deg magevondt. 

3. Hold deg i moderat aktivitet. Dytt deg så langt du kommer uten å dytte for langt. Bevegelse løsner slim, for mye vil bare provosere hosten. Så hør på kroppen, men ikke sitt i sofaen hele kvelden.

4. Ikke ligg flatt. Legg 2-4 puter under hodet/overkroppen og sov semi-sittende. Funker kun dersom gøgg som hoper seg opp gjennom natta er et problem. Når du våkner så gurgler du nese og svelg og får ut så mye gugge som mulig.

Anonymkode: 8a6e4...651

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd.

Blod, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...