Gå til innhold

Forbedre kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært et år i militæret hvor jeg fikk all maten servert rett i fanget, og nå er jeg student og må lage min egen mat og jeg føler at all min kunnskap om mat og næringsstoffer og kosthold bare har forsvunnet fra hodet mitt. Jeg trenger derfor noen enkle og gode tips, om man kan si det sånn.

Jeg er ikke helt løk, så jeg vet jo at loff, pasta, ol ikke er så bra. Og jeg prøver å sette opp en plan over måltider fremover i tid, og tenker å prøve å ha fokus på at det skal være sunt. Jeg er generelt ikke så veldig glad i kjøtt eller kylling, men liker fisk godt. Blir endel salater siden det er enkelt, ellers blir det gjerne en eller annen stekt fisk og grønnsaker. Jeg prøver å komme på andre gode, sunne måltider, men jeg føler meg så blank. Har prøvd å google "sunn middag" og lignende, men alt ser så fancy ut med mye ingredienser og mye styr og jeg er ikke noe særlig flink på kjøkkenet.. 

En annen ting jeg lurer på er om ris er sunt eller ikke. Har prøvd å google, men finner noen som mener det ene og andre som mener noe annet.. 

Tar gjerne i mot tips til frokost/lunsj/kvelds også, men det er i hovedsak middagen jeg sliter mest med.

Anonymkode: e3fdf...774

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foretrekker du skriftelig oppskrift, eller for eks youtube videoer som viser deg hvordan du skal gjøre det?

På youtube kan du nok finne mange simple, healthy recipies

Om du ikke liker kjøtt og kylling så godt, så kan du jo forsøke å lære et par oppskrifter med linser, bønner eller kikerter. Hummus og falafel er som regel populært. Du trenger jo ikke bli vegetarianer for å stjele de beste vegetariske rettene til middag ;) 

Anonymkode: ac0eb...a0c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Foretrekker du skriftelig oppskrift, eller for eks youtube videoer som viser deg hvordan du skal gjøre det?

På youtube kan du nok finne mange simple, healthy recipies

Om du ikke liker kjøtt og kylling så godt, så kan du jo forsøke å lære et par oppskrifter med linser, bønner eller kikerter. Hummus og falafel er som regel populært. Du trenger jo ikke bli vegetarianer for å stjele de beste vegetariske rettene til middag ;) 

Foretrekker skrevne oppskrifter, og helst på norsk. 

Falafel er veldig godt, men jeg har prøvd og feilet litt for mange ganger på å lage det fra bunnen, så det blir kjøpt ferdig om jeg skal ha det:fnise:

Skrevet

Kroppen må ha energi for å kunne fungere. Karbohydrater er den viktigste energikilden i så form. Derfor anbefaler helsedirektoratet at en del av middagen skal være f.eks potet, pasta eller ris. Kroppen har det best med langsomme karbohydrater sånn at fullkornspasta og fullkornsris eller villris er mer å foretrekke på normal basis. Du trenger også fett, og det er ikke så mye fett i salat. Olivenolje, nøtter, avocado og fet fisk er sunne kilder til fett, men det er ingenting i veien for litt smør på brødskiva og melk og rømme og sånne ting altså.

Anonymkode: 1d3c6...8ce

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen må ha energi for å kunne fungere. Karbohydrater er den viktigste energikilden i så form. Derfor anbefaler helsedirektoratet at en del av middagen skal være f.eks potet, pasta eller ris. Kroppen har det best med langsomme karbohydrater sånn at fullkornspasta og fullkornsris eller villris er mer å foretrekke på normal basis. Du trenger også fett, og det er ikke så mye fett i salat. Olivenolje, nøtter, avocado og fet fisk er sunne kilder til fett, men det er ingenting i veien for litt smør på brødskiva og melk og rømme og sånne ting altså.

Anonymkode: 1d3c6...8ce

Med salat mener jeg vel egentlig bare en god blanding ingredienser, hehe. 

Har en favoritt som består av quinoa, bønner, linser, brokkoli, gulrøtter, sukkererter, ruccola og kesam. Men den er det vel ikke så veldig mye fett i da.. Ellers er jeg veldig glad i laks da, og det er jo en type fet fisk :)

Skrevet

Du kan jo lage wok! Det er både enkelt og sunt, itillegg til at du selv kan bestemme hva du vil ha oppi. Finnes også utrolig mange wok oppskrifter på nettet.

Til frokost kan du lage deg havregrøt. Det er super enkelt og tar ca 5 min.

Jeg er heller ikke spesielt glad i kjøtt, men jeg prøver jo også å unngå det med tanke på dyrevelferden:)

• Liker 1
Skrevet

og forresten så er det super godt med laks og wok sammen!! 

husk også at hvis du ikke spiser særlig med kjøtt, må du få i deg alle proteinene, vitaminene, mineralene, jern osv på en annen måte.

Skrevet
20 minutter siden, ulven298 said:

og forresten så er det super godt med laks og wok sammen!! 

husk også at hvis du ikke spiser særlig med kjøtt, må du få i deg alle proteinene, vitaminene, mineralene, jern osv på en annen måte.

Kjøtt er ikke akkurat høyt på vitaminer og mineraler :P

Biff har 25g protein, laks har 20g protein (per 100g selvsagt). Tror kanskje du overvurderer kjøtt her en smule. 

• Liker 2
Skrevet

Sunt kosthold er ikke så komplisert, men det er komplekst. Stikkord er balanse og variasjon. Ingen matvarer er i seg selv sunne eller usunne, du trenger ikke spise alt, og det er ingen ting du må spise eller ikke kan spise. Det du trenger er litt av hvert, og ikke for mye av noe.

Å sette opp en plan for måltidene er veldig lurt. Du trenger ikke så mange oppskrifter. Oppskrifter er for spesifikke retter. Sunne måltider kan gjerne være enkle og "anonyme". Tenk at du bygger opp hvert måltid fra komponenter. Til middag trenger du komponentene protein, fett, grønnsaker og stivelse. Det er lett å huske på, og gir samtidig uendelige variasjonsmuligheter: Velg en type fisk eller kjøtt, og hvis det er magert, velg noe fett ved siden av. Velg noe stivelse og grønnsaker som passer til. Frokost og lunsj kan du bygge opp med stivelse, melk, frukt, protein og grønnsaker. Når du setter opp en plan for en hel uke, er det lettere å se hvor du mangler noe, eller legge inn ting som du liker å spise, men ikke får plass til hver dag (feks nøtter, sjokolade). 

Hvis du vil ta det ett skritt videre, kan du ha faste ting på faste ukedager. Det er ihvertfall lurt å ha en rotasjon så du kommer gjennom flest mulig forskjellige matvarer. Det er ikke bare sunt med variasjon - å spise ensformig er kjedelig.

Jeg har skissert hvordan jeg gjør/tenker. Husk at planen din skal være din, så alt du gjør, må du gjøre på din måte.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, ulven298 skrev:

Du kan jo lage wok! Det er både enkelt og sunt, itillegg til at du selv kan bestemme hva du vil ha oppi. Finnes også utrolig mange wok oppskrifter på nettet.

Til frokost kan du lage deg havregrøt. Det er super enkelt og tar ca 5 min.

Jeg er heller ikke spesielt glad i kjøtt, men jeg prøver jo også å unngå det med tanke på dyrevelferden:)

Jeg har alltid tenkt på wok som den tradisjonelle greia, men skal se hva jeg finner av alternative oppskrifter :)

2 timer siden, Pringle skrev:

Sunt kosthold er ikke så komplisert, men det er komplekst. Stikkord er balanse og variasjon. Ingen matvarer er i seg selv sunne eller usunne, du trenger ikke spise alt, og det er ingen ting du må spise eller ikke kan spise. Det du trenger er litt av hvert, og ikke for mye av noe.

Å sette opp en plan for måltidene er veldig lurt. Du trenger ikke så mange oppskrifter. Oppskrifter er for spesifikke retter. Sunne måltider kan gjerne være enkle og "anonyme". Tenk at du bygger opp hvert måltid fra komponenter. Til middag trenger du komponentene protein, fett, grønnsaker og stivelse. Det er lett å huske på, og gir samtidig uendelige variasjonsmuligheter: Velg en type fisk eller kjøtt, og hvis det er magert, velg noe fett ved siden av. Velg noe stivelse og grønnsaker som passer til. Frokost og lunsj kan du bygge opp med stivelse, melk, frukt, protein og grønnsaker. Når du setter opp en plan for en hel uke, er det lettere å se hvor du mangler noe, eller legge inn ting som du liker å spise, men ikke får plass til hver dag (feks nøtter, sjokolade). 

Hvis du vil ta det ett skritt videre, kan du ha faste ting på faste ukedager. Det er ihvertfall lurt å ha en rotasjon så du kommer gjennom flest mulig forskjellige matvarer. Det er ikke bare sunt med variasjon - å spise ensformig er kjedelig.

Jeg har skissert hvordan jeg gjør/tenker. Husk at planen din skal være din, så alt du gjør, må du gjøre på din måte.

Takk for gode tips, og gode forklaringer. Jeg har vel egentlig sånn passe grei oversikt over hvilke næringsstoffer et måltid bør inneholde, problemet er bare å finne ingredienser som kan bli en god og spennende rett. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt på wok som den tradisjonelle greia, men skal se hva jeg finner av alternative oppskrifter :)

Takk for gode tips, og gode forklaringer. Jeg har vel egentlig sånn passe grei oversikt over hvilke næringsstoffer et måltid bør inneholde, problemet er bare å finne ingredienser som kan bli en god og spennende rett. 

Det er der personlig smak kommer inn, og kokebøker kan hjelpe deg med ideer.

Skrevet
3 minutter siden, Pringle skrev:

Det er der personlig smak kommer inn, og kokebøker kan hjelpe deg med ideer.

Jeg har ingen kokebøker, men leser mye på blogger og lignende for å finne oppskrifter. Problemet er at de oppskriftene gjerne har så mange ingredienser og er veldig «fancy» istedenfor litt enklere som jeg kunne tenke meg.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen kokebøker, men leser mye på blogger og lignende for å finne oppskrifter. Problemet er at de oppskriftene gjerne har så mange ingredienser og er veldig «fancy» istedenfor litt enklere som jeg kunne tenke meg.

Men du vet jo hvordan du bygger opp et måltid. Du vet også hva du liker. Du er nødt til å finne et kompromiss mellom "godt og spennende" og "fancy".

Endret av Pringle
Skrevet
42 minutter siden, Pringle skrev:

Men du vet jo hvordan du bygger opp et måltid. Du vet også hva du liker. Du er nødt til å finne et kompromiss mellom "godt og spennende" og "fancy".

Jeg vet jo det, men samtidig ikke. Det eneste jeg kommer på å lage er salat og fisk og grønnsaker. Og pizza. Det blir veldig kjedelig å spise det hele tiden. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo det, men samtidig ikke. Det eneste jeg kommer på å lage er salat og fisk og grønnsaker. Og pizza. Det blir veldig kjedelig å spise det hele tiden. 

Kan du lage mat sammen med noen? Melde deg på et matlagingskurs?

Skrevet

Hvis du er glad i fisk, har du jo allerede der en fordel.

Gå inn på salma.no og se alle oppskriftene med Salmalaks. 

Husk at du ikke nødvendigvis trenger å bruke alle ingrediensene i hver oppskrift. Jeg lager veldig ofte wrap eller burger med laks, og jeg gjør det sjelden veldig komplisert.

Anonymkode: 2285e...eec

Skrevet

WOK med scampi eller fisk i biter. Kjøp ferdig wokblanding (jeg synes de som IKKE er fryst er best. Fryste grønnsaker kan bli litt dvaske da en del vann kommer i pannen under wokingen). Ellers kan du kutte opp grønnsaker i strimler. F.eks paprika, minimais, sukkererter, sopp, gulrot, squash og brokkoli. 

SUPPER. Som regel lett å lage og sunt (ikke velg suppene som kun er basert på fløte). Tomatsuppe er raskt og enkelt. Google så finner du masse ulike oppskrifter. Om du ikke synes suppe er så mettende, så kan du tilsette f.eks kjøttboller eller linser/bønner. 

RENT KJØTT/FISK med wokede grønnsaker / bakt i ovn og søtpotetmos. Sjysaus inneholder mindre kalorier. Evt. en klatt mager kesam. Evt. kan alt lages i en form og settes i ovnen (pass på at noen ting trenger ulik steketid). Enkelt! Og lite oppvask :)

Ellers ville jeg sørget for å hatt litt basisvarer tilgjengelig hele tiden slik at du lett kan lage deg et måltid om du ikke orker å gå på butikken. Jeg pleier alltid å ha løk, ris, pasta, hakkede tomater, som regel noe fryst kjøtt/karbonadedeig, frukt, grønnsaker som holder seg en stund (søtpotet, potet, brokkoli, blomkål). 

Ville satt opp ukeplan over hva du vil lage til middag. Da er det lettere å handle 1 dag i uken og du kan prøve å sørge for at noen av rettene skal ha samme ingredienser så du slipper å kjøpe for mye slikt at det blir dårlig etter noen dager. Jeg synes også det er lurt å legge grønnsaker som er skjært i, i plast glidelåsposer i kjøleskapet. Da holder de seg mye lenger! 

Skrevet

Tror jeg har glemt å spørre om dette: Er du matlei? Har du blitt så opptatt av å spise sunt at matgleden har forsvunnet?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjøp inn mye ulike tørrvarer og hermetikk, det står seg "for alltid". Kjøp bønner i hermetikk av ulike typer: chilli, curri, tacobønner, bønneblanding

Kjøp inn tørre linser og bønner. De du må bløtlegge selv er gjerne billigere

Kjøp inn ulike frosne grønnsaker og evt wokblandinger om du liker det

Pasta trenger ikke være usunt, du har både fullkorn og pasta laget av grønnsaker, står seg også leenge og du kan ha det liggende

Fisk kan du ha et utvalg av i frysen

Kjøp inn ulike krydder, bare til ulike typer middag er det gjerne greit med en 15+ ulike typer. Du lærer å bruke dem etterhvert som du blir kjent med hva de smaker

Kjøp inn grønnsaker og frukt som står seg en stund, for eks løk og hvirløk brukes til mye og står en stund (med mindre du kjøper veldig overmodne). Noe frukt og grønnsaker kan evt fryses om du finner ut du vil det. 

Kjøp også ris og diverse nøtter (usaltet og ukrydret). 

Bruker selv kokosfett, soyasaus, rapsolje og olivenolje, men vet noen ikke er så glad i oljer. 

>>>>>>>>

Nå er alt mye lettere. Det eneste du trenger å gjøre nå, er å gå i skapet ditt, se hvilken fisk eller bønne du har lyst på. Ta frem for eks kidneybønner i chillisaus. Om du ikke aner hva den smaken passer sammen med, google kidneybønner i chillisaus oppskrift

Har du lyst på laks og brokkoli, google laks brokkoli saus oppskrift 

Har du lyst på kokosmelk og pasta, google kokosmelk pasta oppskrift

Eksperimenter med smaker. Ta frem kokosmelk, stek fisk og forsøk putte fisken i den varmede/ kokte kokosmelken. Hvordan smaker det? Fælt? Er det noe krydder som kan redde smaken? Google fisk i kokosmelk om du ikke tørr prøve deg frem

Vær bevisst på hvordan maten du lager smaker, legg merke til om det smaker for mye rosemarin eller er det smakløst? Dess mer bevisst du blir på smaker, dess bedre blir du på å forstå hva som passer sammen, og hva som ikke gjør det

• Liker 1
Skrevet

Bruk matprat.no og godfisk.no. Ikke tenk så mye på hvorvidt en matvare er sunn eller ei, spis det du liker. 

Anonymkode: 62f18...33a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...