Gå til innhold

Hvordan forholde meg til tantebarnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i familiemiddag hos søsteren min tidligere i kveld, og møtte tantebarnet mitt som jeg ikke har sett på en stund. Vi har alltid vært ganske nære, og vi alle i søskenflokken m/familie har veldig god kontakt. I hvert fall - sist gang jeg så tantebarnet mitt hadde hun fødselsnavnet sitt, men hun har nå endret navn. Hun fortalte meg de personlige grunnene for navneendringen sin, men jeg synes det nå er så vanskelig å forhold seg til henne. 

Skal jeg bruke hennes gamle navn, slik jeg har blitt kjent med henne? Eller hennes nye, som alle andre rundt henne allerede bruker? Det er tydeligvis en ganske "big deal" for henne, men jeg skjønner det ikke helt. Er det egoistisk av meg om jeg enda vil bruke hennes gamle navn, når hun ønsker at jeg bruker hennes nye?

Anonymkode: e20bc...3c1

Videoannonse
Annonse
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Ja, det er egoistisk av deg å bruke hennes opprinnelige navn. Hvorfor skal dette handle om deg? Det er jo hennes ønske at du bruker hennes nye navn. Synes du skal gjøre det hun ønsker. 

Skrevet

Søskenbarnet mitt endret navnet som voksen. Jeg bruker det gamle og det gjør resten av familien også. Hun vil vi skal bruke det nye, men det blir feil for oss alle. Ingen i familien eller gamle kjente bruker det nye, kun nye folk hun møter. 

Anonymkode: 8cc5a...bcd

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre. Bruk det navnet hun ønsker. 

Anonymkode: 06380...020

• Liker 10
Skrevet

TS her: Jeg bare synes det er så underlig hvordan alle rundt henne klarer å bruke det, hun er jo på en måte "min (navn)". Til og med foreldrene hennes bruker hennes nye navn, og da jeg spurte de om de ikke var litt skuffet over at hun hadde endret navnet sitt, sa de at de godt forstod situasjonen hennes. 

Jeg fikk en melding av moren forleden da hun hadde endret navn, hvor moren fortalte at hun ønsket vi alle bruker det. Men det føles jo ikke riktig? Jeg føler ikke jeg lenger har samme bånd med henne, når hun ikke har sitt opprinnelige navn. 

Gjest SelinaKyle
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Jeg bare synes det er så underlig hvordan alle rundt henne klarer å bruke det, hun er jo på en måte "min (navn)". Til og med foreldrene hennes bruker hennes nye navn, og da jeg spurte de om de ikke var litt skuffet over at hun hadde endret navnet sitt, sa de at de godt forstod situasjonen hennes. 

Jeg fikk en melding av moren forleden da hun hadde endret navn, hvor moren fortalte at hun ønsket vi alle bruker det. Men det føles jo ikke riktig? Jeg føler ikke jeg lenger har samme bånd med henne, når hun ikke har sitt opprinnelige navn. 

Høres ikke ut som forholdet er så nært i utgangspunktet, dersom det at hun har skiftet navn gjør at du ikke føler samme bånd. Hva er forholdet deres egentlig basert på? Skjønner jo det er rart å bruke et nytt navn, men synes du overreagerer veldig. Hvorfor får du dette til å handle om deg? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herrjemini du tuller? Vel. Hvis tilknytningen din er sterkere til navnet enn barnet - som også hadde god grunn til å endre navn - så burde du kanskje ta en titt i speilet å vurdere litt hva som er galt med deg.

• Liker 34
Skrevet

barnslig og respektløst rett og slett.

Anonymkode: 82612...00e

• Liker 5
Skrevet

Så du ønsker altså å sette dine egne følelser over hennes og kalle henne ved gammelt navn fordi det er det du liker- til tross for at det vil såre henne

Altså, om du vil prioritere deg selv og synes det er greit at andre får en ekkel følelse av det du sier, kjør på

Anonymkode: 2fa0a...a7a

• Liker 8
Skrevet

Når foreldrene hennes aksepterer navnebytte burde det ikke du være den som streiker. Regner med det blir som når folk bytter etternavn, uvant i starten men etterhvert går det av seg selv. Jeg kjenner for øvrig et par som ikke kaller seg for det navnet de fikk av foreldrene, ingen som stritter imot der. Har også både kolleger og bekjente som har fått mellomnavn for husefredens skyld som barn, men som etter å ha blitt kalt sitt første navn hele livet bytter til mellomnavnet som voksen. En lite overgangsperiode, så går det bra for alle. Selv har jeg aldri likt navnet mitt, hverken som barn eller voksen. Valget stod mellom tre navn da jeg ble født, og de har valgt det verste syns jeg. Drømte hele barndommen om å endre navn da jeg ble gammel nok, men skal innrømme at jeg er for feig. Tøft gjort av tantebarnet ditt å ta steget!

Anonymkode: 10e67...e12

• Liker 10
Skrevet

Her er det ikke hva du syns og føler som teller. Hun har endret navn og de rundt bør respektere det og bruke det nye navnet. Jeg hadde nok tatt en prat med henne og vært ærlig og fortalt at jeg synes det er vanskelig og at det kan hende du sier feil i starten, men at du selvfølgelig respekterer hennes ønske og skal kalle henne det nye navnet fra nå. 

• Liker 6
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

ta deg sammen. dette fikser du

Anonymkode: 06c54...c0f

• Liker 4
Skrevet

Du må ikke finne på å bruke det gamle navnet.

Finn på et nytt du !

Anonymkode: 149ab...fd0

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg spørre om navnet jenta har endret navn til er av en mer maskulin type? 

Anonymkode: 2cd35...9c3

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)

Det er bare uvant i en periode , og så blir det en vane å kalle henne hennes nye navn . Slet litt selv med avvenning av nytt navn , men så gikk det greit . Syns det var vanskelig når en byttet både kjønn og navn også , men som sagt så er det en tilvenningssak :-)

Og ja , du må respektere hennes ønske . 

Rettelse : avvenning av gammelt navn skulle det stå.

Endret av NotNaomi
Skrevet

Ja, du må bruke det navnet hun har valgt.  Det handler ikke om deg, dette.

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig skal du bruke hennes nye navn. 

• Liker 3
Skrevet

Det har kanskje vært en vanskelig prosess for henne og da bør ikke du legge sten til byrden ved å gjøre det vanskeligere enn nødvendig. 

Vær en støttende tante og bruk det nye navnet.

• Liker 8
Skrevet

Det er jo bare uvant i en overgangsperiode! Netcom blir Telia, Braathens blir SAS, Sovjetunionen blir Russland og Christiania blir Oslo. Livet går videre. Eller insisterer du enda på at du skal besøke operaen i Christiania og at det regner mye i Bjørgvin, byen mellom de syv fjell?

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...