AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #1 Skrevet 27. desember 2017 Jeg var innom flyplassen i Amsterdam her om dagen og det var jo tidenes sikkerhetskontroll som tok evigheter. Måtte gjennom en bodyscanner. I løpet av den tiden så kunne jo noen tatt tingene mine og stukket av.. jeg hadde både veske, kamera, mobil og ipad. Lommebok etc. Hvem er ansvarlig om noe av dette blir borte? Går det på reiseforsikringen? Er jo ikke min feil at jeg må gjennom de greiene der. Anonymkode: d4927...bcc
stan Skrevet 27. desember 2017 #2 Skrevet 27. desember 2017 Det tror jeg er sjeldent skjer. Området er i tillegg til vaktene videoovervåket. Eventuelt tyv går jo inn i et avgrenset område som også er videoovervåket. De fleste sikkerhetskontroller har et vist system på dette. Men om det er veldig mye folk og kaotisk har det hendt jeg har bedt om at sakene mine passes på før eventuelt kroppsvisitering. Spør man på en hyggelig måte, er det ikke noe problem. Men om det skulle skje, så antar jeg at flyplassen har et erstatningsansvar. I forhold til forsikringselskapet er det viktig at man får en form for dokumentasjon på det som skjedde. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #3 Skrevet 27. desember 2017 2 minutter siden, stan said: De fleste sikkerhetskontroller har et vist system på dette. Men om det er veldig mye folk og kaotisk har det hendt jeg har bedt om at sakene mine passes på før eventuelt kroppsvisitering. Spør man på en hyggelig måte, er det ikke noe problem. Der har jeg motsatt erfaring. Jeg pleier spørre (alltid vennlig), men får alltid nei. Eneste man kan gjøre er å gjemme verdisakene best mulig før de sendes gjennom. Men så hender det jo at vekterne tar ut ting og tang og lar det ligge fritt, og da er det lite man kan gjøre. Det er også fort gjort å miste kontrollen på at man har fått med seg alt når det spres utover. Anonymkode: 247fb...2c5 1
stan Skrevet 27. desember 2017 #4 Skrevet 27. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der har jeg motsatt erfaring. Jeg pleier spørre (alltid vennlig), men får alltid nei. Eneste man kan gjøre er å gjemme verdisakene best mulig før de sendes gjennom. Men så hender det jo at vekterne tar ut ting og tang og lar det ligge fritt, og da er det lite man kan gjøre. Det er også fort gjort å miste kontrollen på at man har fått med seg alt når det spres utover. Anonymkode: 247fb...2c5 Det er viktig å påpeke at det er de andre reisende man er bekymret for. Selv i Kina har det gått bra, og de har ikke mye humoristisk sans. Men det kommer jo helt an på hvem man treffer på. Likevel holder jeg selvfølgelig er øye med tingene mine. Jeg har bestandig med meg mye. Så det går gjerne med fem-seks slike bakker for alle pc'r, pad'er og annet mikkmakk. Det siste nå er jo at man må ta fram alle kabler. Og at de konfiskerer powerbanker som er for store. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #5 Skrevet 27. desember 2017 4 minutter siden, stan said: Det er viktig å påpeke at det er de andre reisende man er bekymret for. Selv i Kina har det gått bra, og de har ikke mye humoristisk sans. Men det kommer jo helt an på hvem man treffer på. Likevel holder jeg selvfølgelig er øye med tingene mine. Jeg har bestandig med meg mye. Så det går gjerne med fem-seks slike bakker for alle pc'r, pad'er og annet mikkmakk. Det siste nå er jo at man må ta fram alle kabler. Og at de konfiskerer powerbanker som er for store. Men hvis man blir tatt til side for kroppsvisitering forsvinner tingene ut av syne, ofte langt avgårde. At man må ta frem kabler har jeg enda ikke vært borti, men virker som det stadig er noe nytt. De har begynt å spørre etter kamera blant annet. Vil det si at man må sende mobilen løst gjennom, siden den har kamera? Bra å ha en billig modell, da... Anonymkode: 247fb...2c5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var innom flyplassen i Amsterdam her om dagen og det var jo tidenes sikkerhetskontroll som tok evigheter. Måtte gjennom en bodyscanner. I løpet av den tiden så kunne jo noen tatt tingene mine og stukket av.. jeg hadde både veske, kamera, mobil og ipad. Lommebok etc. Hvem er ansvarlig om noe av dette blir borte? Går det på reiseforsikringen? Er jo ikke min feil at jeg må gjennom de greiene der. Anonymkode: d4927...bcc De har jo bilder av både deg, tingene dine og dem som er før og etter deg. I tillegg til røntgenbildene er vel alle sikkerhetskontroller videoovervåket? Og du har vel en skikkelig reiseforsikring fra et seriøst selskap? Anonymkode: d3411...6cf
Christiane_W Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 I Dubai opplevde jeg å måtte være med en (kvinnelig) sikkerhetsvakt inn i et avlukke for "patdown" pga at spilene i BH'en min utløste metalldetektoren. Da lå både MacBook Pro, iPad, iPhone, speilreflekskamera med div objektiver og diverse andre eiendeler igjen i fire-fem bakker på båndet etter røntgenmaskinen. Jeg spurte pent om jeg kunne samle opp eiendelene mine først, men fikk nei og fikk beskjed om at de passet på. Var ikke veldig høy i hatten da, men heldigvis var alt der da jeg kom tilbake et par minutter senere.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #8 Skrevet 29. desember 2017 På Gardemoen tok jeg en gang feil ryggsekk. Oppdaget det tilfeldigvis da jeg måtte betale for en venninnes Tax free-varer (fordi mannen hennes med lommeboken hadde gått i forveien til gaten), og gikk da tilbake og byttet ryggsekk. Damen som eide ryggsekken sto bare der og ventet, og ingen vektere sa noe. Anonymkode: 043c3...8bd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #9 Skrevet 29. desember 2017 I Norge holder sikkerhetskontrollen tingene dine i en dag, før de sendes videre til Avinor. Anonymkode: cf17d...323
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #10 Skrevet 29. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Norge holder sikkerhetskontrollen tingene dine i en dag, før de sendes videre til Avinor. Anonymkode: cf17d...323 Du er selv ansvarlig for dine eiendeler når du legger de på sikkerhets båndet, så lenge en vekter ikke stjeler/ødelegger tingene dine. Anonymkode: cf17d...323
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #11 Skrevet 29. desember 2017 Ting blir stjålet i sikkerhetskontrollen stadig vekk. Dessverre er det en risiko den enkelte passasjer må leve med. Har selv blitt frastjålet en laptop. Først blir man presset frem av vaktene som vil ha fortgang i køen. Ofte står man fem-seks stk på rekke og alle har en tre bokser hver som sakl fylles med ting. Man står som sild i tønne og ingen har kontroll på hvem som legger hva i hvilken boks. Da er det lett for sidemannen å plassere jakken sin over din boks med laptop mens du går gjennom metalldetekoren. Etter at boksene er gjennom røntgen står du og venter på den siste boksen med laptopen som ikke dukker opp, for sidemannen har allerede tatt den med seg og forsvunnet. Dette skjedde meg på Gardermoen og sikkerhetskontrollen har intet ansvar. Det er den enkelte reisende sitt ansvar og en risiko de selv har akseptert ved å velge å reise. Anonymkode: 6906b...e87
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå