Gå til innhold

Brudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klarte å ramle skikkelig på isen her isted, og albuen smalt i bakken. Hørte en knaselyd i det jeg falt, men det kan jo ha vært grus eller noe annet. Da jeg reiste meg svartnet det og jeg måtte sitte i rundt fem minutter og lukke øynene før jeg kunne fortsette.

poenget er at albuen verker veldig, men den er ikke veldig hoven eller blå, kanskje litt hoven og varm om noe. Da er det vel ikke brudd? Det gjør vondt og stråler ut i fingrene som er litt numme, men klarer å bøye den forsiktig.

Anonymkode: 21d8e...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurt å spørre her. Hvis du legger armen i syltepressa til i morgen er den bra. Kanskje like greit å ta en tur til legen. 

• Liker 1
Skrevet

Har vært igjennom noen brudd, for stuinger og forstrekkinger opp gjennom tidene. Det jeg har hatt minst hevelse med er faktisk brudd. Er kanskje ikke det aller vondeste heller, men er virkelig ubehagelig nok når man går med det en stund uten legesjekk.

Tur på legevakt med røntgen anbefales. Om ikke annet, så gjallefall for å utelukke brudd

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig med brudd bare fordi man faller på isen, det er ikke god nok grunn til å slå opp med noen.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, bergenser skrev:

Har vært igjennom noen brudd, for stuinger og forstrekkinger opp gjennom tidene. Det jeg har hatt minst hevelse med er faktisk brudd. Er kanskje ikke det aller vondeste heller, men er virkelig ubehagelig nok når man går med det en stund uten legesjekk.

Tur på legevakt med røntgen anbefales. Om ikke annet, så gjallefall for å utelukke brudd

Takk for svar! Vurderer legetur om det ikke er bedre i morgen, men er liksom ikke noe visst om det er helt sikkert at det ikke er brudd på grunn av manglende hevelse..

Skrevet
På 12/27/2017 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vurderer legetur om det ikke er bedre i morgen, men er liksom ikke noe visst om det er helt sikkert at det ikke er brudd på grunn av manglende hevelse..

Lurte på om du har vært hos legen eller ikke? Har det blitt noe bedre eller fortsatt vondt og ubehagelig?

Skrevet
På 27.12.2017 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Den legevaktturen bør du ta nå. 

Albuebrudd tenger ikke hovne opp så enormt, men de bør ofte opereres for å bli fine igjen. 

Så reis på legevakta og fortell at du kanskje har brudd i albuen etter fall.

Røntgen vil avsløre om du har brudd, og da hvor det bruddet sitter og hvilken behandlingsform du får.  Røntgen er uhyre viktig nå fordi at er det brudd så er heling uten funksjonstap eller feilstilling svært viktig.

Skulle det vise seg å være en kraftig forstuelse så er den en litt annen sak. Det kan være vanskelig også for leger å avgjøre om en albue er forstuet eller har brudd uten røntgen. Dette er ikke noe du gambler med, så til legevakta med deg nå.

Anonymkode: 97f26...b3e

Skrevet
På 27.12.2017 den 17.06, AnonymBruker skrev:

Klarte å ramle skikkelig på isen her isted, og albuen smalt i bakken. Hørte en knaselyd i det jeg falt, men det kan jo ha vært grus eller noe annet. Da jeg reiste meg svartnet det og jeg måtte sitte i rundt fem minutter og lukke øynene før jeg kunne fortsette.

poenget er at albuen verker veldig, men den er ikke veldig hoven eller blå, kanskje litt hoven og varm om noe. Da er det vel ikke brudd? Det gjør vondt og stråler ut i fingrene som er litt numme, men klarer å bøye den forsiktig.

Herlighet, kom deg til legevakten. Er det brudd må du ha behandling. 

Anonymkode: 97489...d11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...