Gå til innhold

Nordmenn blir dummere. Er du enig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Avisene skriver i dag at nordmenn blir dummere. Gjennomsnittlig IQ faller (se artikkel her https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/studie-nordmenn-blir-dummere/3423401292.html).

Er du enig? Jeg er 100 % enig! Føler det selv også, at jeg blir dummere og dummere for hvert år som går. Og jeg velger å legge noe av skylden på dagens teknologi! :P

Ta gjerne IQ test og se om du er over eller under snittet. Dette er link til hjemmetesten til Mensa: http://test.mensa.no

Endret av Ostepooopp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste ikke artikkelen og gidder ikke ta noen test. 

Jeg bare lurer på: hvordan dum? Mattedum? Emosjonell dum? Språkdum? 

Kanskje det er EQ som blir viktigere enn IQ framover? Kan i hvert fall håpe. 

Anonymkode: d589b...164

Skrevet

Ja

Når man opplever at veldig mange ikke kan prosentregning eller klarer å følge en samtale/diskusjon om f.eks økonomi / samfunn/ politikk i inn-og utland / miljøutfordringer, så tenker jeg at vi blir dummere ja.

Anonymkode: 6ebf7...618

• Liker 5
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Om du måler min IQ med matte, staving og grammatikk vil jeg være dum som et brød.

Om du måler min IQ med historie og geografi vil jeg være litt smartere men fremdels ganske dum.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skriver at færre når målet i både ordforståelse og matematikkforståelse. 
Den testen jeg la ved tar litt tid, men det er gøy å se resultatet da.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Når man opplever at veldig mange ikke kan prosentregning eller klarer å følge en samtale/diskusjon om f.eks økonomi / samfunn/ politikk i inn-og utland / miljøutfordringer, så tenker jeg at vi blir dummere ja.

Anonymkode: 6ebf7...618

Enig! Man har jo feks kalkulator i lommen til en hver tid pga mobil, så man gidder ikke regne ut de minste ting lenger. Jeg tar opp mobilen selv, og merker at jeg sliter med ting jeg enkelt tok før. Helt idiotisk!

4 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Om du måler min IQ med matte, staving og grammatikk vil jeg være dum som et brød.

Om du måler min IQ med historie og geografi vil jeg være litt smartere men fremdels ganske dum.

IQ måles ikke med direkte spørsmål sånn sett, så kunnskap spiller ingen rolle i den forstand.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

EQ bygger dessverre ikke hus, veier eller får opp olje. Så EQ er absolutt viktig, men IQ er også svært viktig om en ikke vil bo i en grotte, eller oppleve at 50 prosent av barna man føder, dør av barnesykdommer. Vi er så vant til velstand at vi tror det kommer gratis, mens mennesker for eksempel fra India ville tatt en opplysning svært seriøst, de har fattigdom tett på seg, og vet at EQ ikke er nok for å ha et godt liv.

Anonymkode: 08ba9...09c

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

" Jeg leste ikke artikkelen og gidder ikke ta noen test", hvis du skrev dette uten ironi, så viser det bare at latskap gjør at nordmenn blir dummere. Hvis dette er gjengs for mange i dag så er det ikke rart at vi blir dummere, nysgjerrigheten etter kunnskap for kunnskapens skyld, begynner å forsvinne. Samtidig er vi så velstående at mange ikke har noe driv i seg etter å få det bedre. Om noen 10-år vil India og Kina dra fra oss, det er de som har befolkningen som er sulten på kunnskap, og som har et nødvendig driv for å komme seg ut av fattigdom.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

EQ bygger dessverre ikke hus, veier eller får opp olje. Så EQ er absolutt viktig, men IQ er også svært viktig om en ikke vil bo i en grotte, eller oppleve at 50 prosent av barna man føder, dør av barnesykdommer. Vi er så vant til velstand at vi tror det kommer gratis, mens mennesker for eksempel fra India ville tatt en opplysning svært seriøst, de har fattigdom tett på seg, og vet at EQ ikke er nok for å ha et godt liv.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Jeg leste ikke artikkelen og gidder ikke ta noen test", hvis du skrev dette uten ironi, så viser det bare at latskap gjør at nordmenn blir dummere. Hvis dette er gjengs for mange i dag så er det ikke rart at vi blir dummere, nysgjerrigheten etter kunnskap for kunnskapens skyld, begynner å forsvinne. Samtidig er vi så velstående at mange ikke har noe driv i seg etter å få det bedre. Om noen 10-år vil India og Kina dra fra oss, det er de som har befolkningen som er sulten på kunnskap, og som har et nødvendig driv for å komme seg ut av fattigdom.

Jeg er helt enig med deg! 

Det finnes ingenting positivt i at vi blir dummere. Som jeg nevnte føler jeg dette på meg selv også. Vi er som du sier vandt til velstand. Vi er vandt til at ting ordner seg, så vi ser ingen grunn til å utvikle oss og tilegne oss mer kunnskap enn vi må. Vi er late!

La oss håpe det snur, ellers skal man ikke se bort i fra at Norge mottar nødhjelp fra feks Kina og India noen år frem i tid..

• Liker 1
Skrevet

Man blir vel ikke automatisk smartere bare fordi man leser ett par bøker om ett emne, og klarer å huske en del informasjon man har lest...

Anonymkode: 92057...667

• Liker 3
Skrevet

Har Ca.110 i IQ, noe som er rett over gjennomsnittlig. Men jeg er langt under snittet flink i matematikk, er jo litt merkelig siden matte handler om å se logiske mønster.

Anonymkode: 8ede7...972

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir vel ikke automatisk smartere bare fordi man leser ett par bøker om ett emne, og klarer å huske en del informasjon man har lest...

Anonymkode: 92057...667

Jeg er mye mer bekymret over den manglende nysgjerrigheten mange har. Her har vi tilgang til all verdens kunnskap gjennom nettet, men mange folk søker bare kunnskap hvis de skal bestå en eksamen. Hvor har det blitt av gleden over å lære noe nytt, rett og slett for kunnskapens skyld? Jeg lærer nye ting hver dag fordi jeg synes det er gøy å lære, men merker jo selv at jeg har mye mer kunnskap enn mange av mine venner. Hvis det er noe de lurer på, så tar de en tlf til meg fordi de regner med at jeg kan det de lurer på, men å Google selv, det er visst ikke så interessant, dessverre. Her i Norge er det kjedelig å lære, og skole er noe ork, mulighetene til å gå på skole, skulle vært overført til barn i utviklingsland, ordet kjedelig hadde ikke kommet ut av deres munn.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har Ca.110 i IQ, noe som er rett over gjennomsnittlig. Men jeg er langt under snittet flink i matematikk, er jo litt merkelig siden matte handler om å se logiske mønster.

Fikk du 110 på den mensa-testen som hun la ved link til? Om ja, når syntes du oppgavene i den testen begynte å bli vanskelig?

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå handler ikke IQ om matematikkk. 

Det går på logisk sans og evnen til å lære. At man ser løsninger, forstår og ser sammenhenger. 

Så det at du ikke er god i matte har ikke så mye å si for IQ’en din sin del :) Jeg er heller ikke spesielt flink i matte (kunne muligens vært det, men falt ut på ungdomsskolen pga en dårlig lærer, og «gadd» rett og slett ikke følge med mer, dumt av meg). Men fikk allivele 116 på testen til Mensa (på nett). 

Skrevet

Innvandring drar gjennomsnittelig iq ned. Spesielt ikke-vestelig. (Miljø, ernæring osv)

Er ikke lov å si det, men det er jo derfor.

Anonymkode: 1c4e6...abe

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innvandring drar gjennomsnittelig iq ned. Spesielt ikke-vestelig. (Miljø, ernæring osv)

Er ikke lov å si det, men det er jo derfor.

Anonymkode: 1c4e6...abe

Tull. Andelen 2.gen.innvandrere som tar høyere utdanning er større enn innfødte nordmenn. Innvandring gjør oss smartere. 

Anonymkode: 9acbf...4d5

Skrevet

Når man leser alt makkverket folk klarer å komme med på for eksempel KG, så tenker jeg at det sikkert er riktig. 

Anonymkode: 1b182...8a8

• Liker 1
Skrevet

Når man leser ymse tråder her inne, og noen faktisk mener at KG er gjennomsnittet av befolkningen - da er det klart at intelligensen er over stupet og rett til bunns :P 

(Har tatt nettversjonen av Mensatesten og fikk full score.) 

Anonymkode: a8e03...f5f

Skrevet

Nedgangen i IQ korrelerer med økningen i invandringen. 

Bare nevner det.

Er ikke vanskelig å få norsk pass, men er ikke nordmann av den grunn. Men i undersøkelser som dette, regner man de med norsk pass.

Anonymkode: b764f...d76

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Andelen 2.gen.innvandrere som tar høyere utdanning er større enn innfødte nordmenn. Innvandring gjør oss smartere. 

Anonymkode: 9acbf...4d5

Tror du på sistnevnte selv? Minner meg om gamle slagere som «innvandring er økonomisk lønnsomt», «innvandrere fra Syria er høyt utdannet og kan gå rett inn i yrkeslivet» osv..

Man må ta inn over seg at innvandring har en høy pris. Noen lyspunkter finnes, men det er laaaaangt mellom dem. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...