Gå til innhold

Hvorfor må jeg lengre ut på landet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor stammer uttrykket ‘den må du lengre ut på landet med’ fra? 

Anonymkode: 40ff0...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen referanse på det, men jeg regner med at det handler om at bønder og andre landsens folk anses som mer naive og lettlurte enn de som kommer fra byen. Hvis man prøver seg på noe lureri eller en skrøne, og den du snakker med gjennomskuer deg, kan h*n dermed be deg dra lenger utpå landet med det du driver med; underforstått: «så lettlurt er ikke jeg». 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bemerkning til svaret fra Ullvott, det var helt utmerket.
Bare et lite tillegg for direkte å svare på spørsmålet: uttrykket stammer fra byen. Det ser en allerede av ordbruken: på landet (kontra i byen). Ingen som selv bor  på landet vil si at de bor på landet, de vil bruke et egennavn på stedet eller distriktet eller en variant på i bygda, på bygda, oppi bygdene el. l. Dessuten bor de jo i landet, men det betyr i Norge.

Anonymkode: fe81b...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen bemerkning til svaret fra Ullvott, det var helt utmerket.
Bare et lite tillegg for direkte å svare på spørsmålet: uttrykket stammer fra byen. Det ser en allerede av ordbruken: på landet (kontra i byen). Ingen som selv bor  på landet vil si at de bor på landet, de vil bruke et egennavn på stedet eller distriktet eller en variant på i bygda, på bygda, oppi bygdene el. l. Dessuten bor de jo i landet, men det betyr i Norge.

Jeg er helt enig i at uttrykket stammer fra byen, det nedvurderer jo folk i strøkene utenfor, men jeg må ellers motsi deg litt. Jeg vokste opp på landet (Gudbrandsdalen) og brukte ofte dette uttrykket. "Jeg er fra landet", "jeg bor på landet", "her på landet har vi ...", og med det gav jeg uttrykk for den kraftige kontrasten jeg alltid følte til nettopp byen. Jeg kunne også bruke uttrykket "på bygda", men da var det gjerne litt mer selvironisk nedsettende om å holde til "på landet", som var mer nøytralt eller positivt ladet.

Så her varierer nok ordbruken fra sted til sted og individ til individ.

Anonymkode: 30b04...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Så her varierer nok ordbruken fra sted til sted og individ til individ.

Det er nok riktig. Men jeg lurer på om vi ikke i tillegg må ta tida i betraktning. Min tidsreferanse strekker seg tilbake til 1950-åra, altså 60 år (født 1946). For å komme tilbake til da uttrykket oppsto, må en fort vekk 60 år til tilbake i tid, men 1950-tallet er tross alt nærmere opphavet enn det din oppvekst er. Går jeg ut fra, da. Det kan også forklare at du forbinder noe nedsettende med bygda. Det er helt fremmed  for meg – heller tvert om, vil jeg si. Men dette er nok en klar utvikling vi har sett – at urbane verdier og synspunkter har fått mye større innpass på landsbygda. 
Men jeg mener altså at i denne forbindelse må en ikke stirre seg blind på dagens kultur og ordbruk, men prøve å gjette seg til forholda på opphavstidspunktet for uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...