Gå til innhold

Forbikjøring, hvem er egentlig den farlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom bare på å spørre om en situasjon jeg har vært borti for mange år siden, er sikkert flere som har opplevd det eller gjort det. 
Når noen foran deg kjører 20 km under fartsgrensa, det er strekning og god sikt. Du som ligger bak kjører forbi, men da gasser bilen du skal kjøre forbi på som bare faen. Langt bort der kommer møtende bil, og du må velge mellom  å slakke ned og kjøre inn bak, eller kjøre enda foretre for å komme forbi. Jeg syns da folk som ikke vil bli forbikjørt handler veldig uaktsomt?

Anonymkode: 8cded...0ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange legger ikke merke til at de kjører sakte før noen er på vei fordi. Og for å ikke sinke trafikken mer enn de ha gjort, gir de gass. Det er du som foretar forbikjøringen som må tilpasse deg. Og når du allerede er forbi gir du bånn gass for å komme forbi. 

Skjønner ikke vha som er så uaktsomt med det. De fleste som foretar en forbikjøring må regne med å kjøre langt over fartsgrensen. Hva forventer du deg?

Anonymkode: f9bbf...1c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg anser det som uaktsomt av sjåføren som blir forbikjørt.

Unntaket er vel hvis han har lang kø bak seg. Da er det bedre å gasse på selv enn at 10andre biler også skal henge seg på for å kjøre forbi.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamfør trafikkreglene §12, fjerde ledd:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Anonymkode: ac5b8...2ce

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir forbikjørt, skal aldri gasse på for å provosere forbikjøringer som allerede er i gang, uansett grunn til forbikjøring! Da er man en potensiell morder, og burde blitt fratatt lappen pronto! 

Anonymkode: c0e9d...11d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, heipådegsann skrev:

Jo, jeg anser det som uaktsomt av sjåføren som blir forbikjørt.

Unntaket er vel hvis han har lang kø bak seg. Da er det bedre å gasse på selv enn at 10andre biler også skal henge seg på for å kjøre forbi.

Men ikke mens forbikjøringer allerede foregår.

Anonymkode: c0e9d...11d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange legger ikke merke til at de kjører sakte før noen er på vei fordi. Og for å ikke sinke trafikken mer enn de ha gjort, gir de gass. Det er du som foretar forbikjøringen som må tilpasse deg. Og når du allerede er forbi gir du bånn gass for å komme forbi. 

Skjønner ikke vha som er så uaktsomt med det. De fleste som foretar en forbikjøring må regne med å kjøre langt over fartsgrensen. Hva forventer du deg?

Det er uaktsomt. Du skal da for pokker ikke gasse på når noen prøver å kjøre forbi! Da skaper du jo farlige situasjoner. La nå heller personen passer, SÅ kan du sette opp farten til fartsgrensen. Dessuten så er det rette å slakke selv og kom deg bak bilen. Ikke kjør forbi. Dersom du ser at det kommer en bil imot og bilen du skal passere er en idiot så bør du avbryte. Ikke gasse på for mye og skape en farlig situasjon for deg selv og andre. Men som sagt, det er uaktsomt å gasse på når noen prøver å komme forbi. 

Anonymkode: 2c7c8...d6c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du støtter den som gasser på? Man skal ikke vente til noen kjører forbi med å legge merke til at man sinker trafikken. For så å se noen på vei forbi og gasse på.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slike som deg er roten til alle problemer i trafikken. Idiot.

Anonymkode: 155e9...017

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

At folk skjønner at man skal følge reglene? Det er både forbudt å øke farten når man blir forbikjørt, og å kjøre over fartsgrensen når man kjører forbi.

Anonymkode: c2a63...ab5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lager kø så hjelper jeg andre å forbikjøre trygt. I verste fall stopper jeg til siden.

Hvis andre lager kø så har jeg svært sjeldent sett noen hjelpe andre forbi. Nordmenn er rare der.

I verste tilfelle så lager de krøll i forbikjøringen også ved å gasse slik ts nevner. 

Anonymkode: 952bf...c38

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom bare på å spørre om en situasjon jeg har vært borti for mange år siden, er sikkert flere som har opplevd det eller gjort det. 
Når noen foran deg kjører 20 km under fartsgrensa, det er strekning og god sikt. Du som ligger bak kjører forbi, men da gasser bilen du skal kjøre forbi på som bare faen. Langt bort der kommer møtende bil, og du må velge mellom  å slakke ned og kjøre inn bak, eller kjøre enda foretre for å komme forbi. Jeg syns da folk som ikke vil bli forbikjørt handler veldig uaktsomt?

Sjåfører som ikke klarer å holde farsgrensen, enten de kjører for fort eller for sent, er en trafikkfare. Begge bør ryddes av veien ved å få inndratt førerkortet.

Den som kjører for sent er et irritasjonsmoment å ligge bak, men da gjelder det å ikke irritere seg, fordi forbikjøring da gjør deg til hurtigkjøreren og dermed enda farligere enn den som skaper situasjonen der du ønsker å komme deg forbi. Hvordan du løser situasjonen er dog avhengig av tid og sted. Er dette på et oversiktelig område med liten trafikk, så kan du kjøre forbi, du kan velge å stanse eller å ta en annen vei enn idioten foran deg uten å opptre like eller enda mer idiotisk som han på grunn av han. 

Ergo, her finnes ikke noe fasitsvar for alle type situasjoner en må bruke hodet og vurdere der og da. Det er og lov å stoppe og gjøre noe annet enn å kjøre bil en liten stund for å bli kvitt irritasjonsmomentet. Nruk hodet. 

Anonymkode: 20813...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det dessverre mange slike sinker. E16 har i årevis ganske rutinert blitt kalt for "dødsveien" i pressen pga slett bygging som fører til mye ulykker, og mange ras.

Det fører til at du har en del lokale som holder 60 i 80-sonen. I tillegg er det mye "tantekjøring" med damer som senker farten i svinger, oppoverbakker, tunnelmunninger eller når trafikk kommer imot. Verst er det om sommeren for da får du turistene som kjører i 40-50 for å ta bilder, og som kan finne på å bråbremse når de ser en foss eller en ørn. Dette med en 1-2km lang kø bak seg der det garantert er noen hissigpropper med kort avstand til bilen foran.

Så, kort sagt, jeg kjører som regel forbi minst 2-3 biler bare hver gang jeg skal på jobb og har god erfaring med dette. Det er svært sjeldent jeg ikke girer ned i tredje og gir bånn gass for å komme meg forbi - dette for å unngå å komme i slike situasjoner som TS beskriver. Har du hele bilens kraft til rådighet vil ingen tullebukker brått kunne "utakselere" deg og dermed gjøre en helt ordinær forbikjøring farlig. Din egen forbikjøring er med dette over på 4-5 sekunder.

Dessverre er det slik at det er svært mange sovende sjåfører på norske veier. Det er ikke alltid helt klart hvem som har skylden når ulykken først er ute. Hovedregelen må jo være at man holder seg innenfor lovens regler etter beste evne og at man ikke tar sjanser.

Anonymkode: 73964...50b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kun en umoden sjåfør du har med å gjøre, men lite du kan bry deg om. Bare slakk på gassen, og plasser deg bak bilen, og kjør den farten som passer deg deretter. 

Jeg vil tippe geografisk du er i Trøndelag? da er det ren tipping fra min side. For å se hvor de umodne sjåførene finnes.

Anonymkode: 709a1...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet den som kjører forbi som har ansvaret for at forbikjøringen er forsvarlig, men når forbikjøringen først oppstår så har ikke den som blir forbikjørt lov til å gasse på, som det ble vist til i vegtrafikkloven over her. Det er jo egentlig ganske logisk, for selv om noen andre skaper en farlig situasjon så har man selvsagt ikke rett til å bidra til å gjøre den ennå farligere når den først har oppstått, og det overrasker meg at det er så mange utvitende folk. 

Anonymkode: 493c6...d71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 25.12.2017 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Har du gitt tydelig tegn at du skal kjøre forbi? Kjører bilen foran etter fartsgrensen fordi veien er strak og ikke svingete? 

Er det ikke klart for forbikjøring skal du avbryte og legge deg bak. 

Anonymkode: f8295...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene dine, men så linker til loven.

Husk også på at når du legger deg ut til venstre, må du forsikre deg om det er klart eller ikke. Når du først passerer bilen foran (der hvor panseret ditt er forbi bilen forandra bakende) da heter det egentlig noe som «place for no return» eller lignende. Dvs, da må du komme deg forbi. På samme sted skal bilen foran deg da ta hensyn til deg og slakke ned farten minimum 10km/t, evnt mer om dere opplever fare. 

Vet at det siste er det svært få som følger og skaper derfor farlige situasjoner.

Anonymkode: ae934...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2017 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Man forventer seg at den som blir forbikjørt ikke setter opp farten og derved skaper farlige situasjoner. Det er faktisk ulovlig å sette opp farten når man blir forbikjørt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du gitt tydelig tegn at du skal kjøre forbi? Kjører bilen foran etter fartsgrensen fordi veien er strak og ikke svingete? 

Er det ikke klart for forbikjøring skal du avbryte og legge deg bak. 

Anonymkode: f8295...cc6

Blinker ut, det var en lastebil bak meg. Kom på siden av bilen jeg skulle kjøre forbi, men da gasset han på. Ingen biler i møte. Jeg ga på litt til for å komme forbi, men han gasset så på at jeg måtte bremse ned og legge meg inn igjen bak han, fordi det kom møtende bil langt fremi der. Trailersjaføren begynte å blende på oss. Sikkert på han som gasset på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...