AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #1 Skrevet 25. desember 2017 Hei! Jeg er en 18 år gammel jente som har adhd og tar Concerta 54 mg hver dag. Har gjort det i litt over 1 år. Før jeg fikk diagnosen var jeg ekstremt aktiv, jeg trente hver dag (mest løping, men også styrke...) og hadde en annen tidskrevende fysisk hobby som jeg holdt på med hver dag. Jeg trente mer enn hva en toppidrettsutøver gjør. Jeg trivdes med å ha det sånn, alle aktivitetene mine var bare lysbetont. Jeg fikk nesten panikk av å sitte for lenge i ro, og måtte ut av huset og bevege meg. Så det var mye verre enn treningsbelastningen. Skulket de siste timene av skoledagen nesten hele tiden (før jeg fikk medisiner). Jeg slappet først av sent på kvelden etter en hel dag av aktivitet, kroppen var sliten men hodet slappet av. Jeg var litt undervektig (BMI på +/- 18, men hadde ekstremt lav fettprosent) og alle trodde jeg hadde en spiseforstyrrelse, men jeg spiste som en hest i mine øyne, men ikke nok pga mitt vanvittige energiforbruk. Utenom dette var jeg veldig ambisiøs på skolen, og fikk nesten bare 6ere på ungdomsskolen og starten av vgs på tross av skulking. Jeg gjorde skolearbeid på kvelden, hvor kroppen var sliten, men hodet var klart. Jeg holdt på slikt i åresvis, frem til jeg ble 17. Og jeg tror jeg har belastet systemet i kroppen og hormonene mine. Jeg har fått tynnere hår, jeg legger på meg veldig lett (noe jeg absolutt ikke gjorde før!). Jeg er i litt mindre aktivitet nå enn før, men ikke mye, og til gjengjeld spiser jeg mindre. På et eller annet tidspunkt vil de fleste med adhd få hormon problemer pga for mye stress (ifølge artikkelen under) Samtidig leser jeg i samme artikkel at selve adhd medisinene kan forårsake ubalanse i binyrene: http://adhdboss.com/adhd-adrenal-fatigue-risk/ Så uansett om jeg går på medisinene eller ikke, så er jeg dømt til å ha hormonforstyrrelser? Jeg vet ikke om jeg kan klare meg uten medisinene før jeg er ferdig med skolen, og det er mye lettere for meg å være sosial og "tilstede"... Anonymkode: 30ab1...069
Blod Skrevet 25. desember 2017 #2 Skrevet 25. desember 2017 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Blod, mod
Fremhevede innlegg