Gå til innhold

Singel og ensom i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feirer med familie i jula, og har folk rundt meg.

Men føler likevel på en ensomhet fordi jeg er singel, mens alle vennene rundt meg har kjærester og barn. Jeg ser mange koslige oppdateringer på facebook, men som faktisk gjør meg deppa over eget liv.

Flere enn meg? Hvordan takle dette?

Anonymkode: bc6ca...a82

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det også sånn.. Takknemlig at jeg har familie å være med. Men føler meg enda ensom. Blir litt på gråten og skulle ønske julen ikke fantes. 

Håper jeg klarer å skifte fokus i 2018. At det å være singel gjør meg ikke mislykket og taper. Men føler på det. 

Anonymkode: 20839...f4c

• Liker 1
Skrevet

punkt 1 så handler jula om Jesus. Jula tilhører i hovedsak de som er kristne som har sitt forhold til Gud i orden. 

Når det gjelder personlige problemer så blir det noe vanskelig å forholde seg til, fordi det er blitt sånn i Norge at det er tingene som er i fokus. Dermed blir mange som du sier ensom, det er jo egentlig veldig modig måte å si det på. Men før internett og før pc så måtte mennesker tenke annerledes. Derfor kan du jo vurdere å trekke deg vekk fra sosiale medier, og finne en vei utenom det, og da vil du finne ut hvem du egentlig er. Det finnes ikke ensomme, men bare mange som ikke har sett det som er gledens kilde.

Anonymkode: 5583c...187

Skrevet (endret)

Er ikke helt som deg, er singel, og skal feire med familien i jula, men føler meg ikke ensom. 

Å ikke ha kjæreste er da ikke verdens undergang?? Så mange vonde og sære forhold jeg leser om her på KG er jeg godt fornøyd med livet uten. 

Men, ja er 30, kvinne og skal ikke ha barn så da er det kanskje mindre stress..

jeg prøver egentlig bare å bli syk så jeg slipper flere juleselskap enn julaften..er skikkelig Grinch, liker jula men ikke menneskene🎄😏

Endret av Bianconera
Glemte to ord**
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det også sånn.. Takknemlig at jeg har familie å være med. Men føler meg enda ensom. Blir litt på gråten og skulle ønske julen ikke fantes. 

Håper jeg klarer å skifte fokus i 2018. At det å være singel gjør meg ikke mislykket og taper. Men føler på det. 

Anonymkode: 20839...f4c

Hvorfor føler du deg som en taper bare fordi du er singel?? Bli glad i degselv først, så kanskje det er plass til en til..

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Bianconera skrev:

Er ikke helt som deg, er singel, og skal feire med jula, men føler meg ikke ensom. 

Å ikke ha kjæreste er da ikke verdens undergang?? Så mange vonde og sære forhold jeg leser om her på KG er jeg godt fornøyd med livet uten. 

Men, ja er 30, kvinne og skal ikke ha barn så da er det kanskje mindre stress..

jeg prøver egentlig bare å bli syk så jeg slipper flere juleselskap enn julaften..er skikkelig Grinch, liker jula men ikke menneskene🎄😏

Er da ingen som tvinger deg til å delta på juleselskap. Jeg skal ikke feire julaften med familie i dag. Jeg er da voksen og velger selv

Anonymkode: 04f89...94a

• Liker 1
Skrevet

det handler om å feire Jesus når jula kommer, å feire jula uten å tro på Jesus, blir noe sært. 

Men Jesus avviser ikke noen å døra, det er sikkert, Han inkluderer alle!

Anonymkode: 5583c...187

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er da ingen som tvinger deg til å delta på juleselskap. Jeg skal ikke feire julaften med familie i dag. Jeg er da voksen og velger selv

Anonymkode: 04f89...94a

Klar over at det meste i livet er frivillig, dog er det noen sosiale rutiner jeg syns det er vanskeligere å bryte enn andre. Jeg kunne gjerne ha sittet alene på julaften, min mor hadde da hatt det helt j**elig på mine vegne og lagd baluba.. jeg velger da å feire julaften med familien og sier neitakk til resterende selskap. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg feirer med familie i jula, og har folk rundt meg.

Men føler likevel på en ensomhet fordi jeg er singel, mens alle vennene rundt meg har kjærester og barn. Jeg ser mange koslige oppdateringer på facebook, men som faktisk gjør meg deppa over eget liv.

Flere enn meg? Hvordan takle dette?

Sitter her med mor og bror. 3 voksne , ingen barn eller øvrig familie. Jul er dritt, vil bare glemme hele greia, men synes synd på mor som prøver å gjøre det koselig. 2 mnd siden samboer gjennom 12 år gjorde det slutt, finner liten glede og føler meg så ensom og gammel. (40) Han hygger seg med sin store familie. Jul er vanskelig. God jul til dere som sliter med ensomhet

Skrevet

Skjønner hva du mener:/ Er selv 24 år, og ingen av venninnene mine har giftet seg og fått barn ennå. Men, har lyst på min egen familie og feire med.. 

Anonymkode: eebff...d6c

Skrevet

Trist å høre at dere har det sånn i julen. Om savnet etter noen å dele livet med er såpass stort tror jeg det er mye bedre å finne gjøre en innsats for å finne noen enn å prøve å overbevise seg selv om at en egentlig helst vil være enslig og barnløs resten av livet. Et eller annet sted sitter det noen andre enslige med samme vonde savn og følelser, jeg håper dere finner hverandre.

God Jul :)

• Liker 1
Skrevet

Samme greia, har vært single i snart 7 år. I år feiret jeg med far, bror og svigerinne, som er færre enn jeg er vant med, og da føles det ekstra tomt.
Nå skal i tillegg alle de nevnte reise vekk i romjula, så jeg blir helt alene. Usikker på hva jeg skal finne på, er glad jeg har antidepressiva...

Anonymkode: 75aef...674

Skrevet

Det er vel vitenskapelig bevist at single mennesker er oftere deprimerte, tar oftere selvmord og generelt har mer miserable liv.

Anonymkode: 094e7...d46

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel vitenskapelig bevist at single mennesker er oftere deprimerte, tar oftere selvmord og generelt har mer miserable liv.

Anonymkode: 094e7...d46

Og det skal hjelpe oss på hvilken måte?

• Liker 1
Skrevet

Vel. Jeg ser ikke på det å være singel som er problem. Jeg trives godt i eget selskap (heldigvis). 

Her feirer jeg ikke jul. Jeg har alkoholiserte foreldre og søsken som er opptatt med familie på hver sin kant. Jeg har ingen venner (les;ikke en eneste venn), men har hunden og kattene mine å tilbringe dagene med. 

Så til dere som har familie rundt dere: vær takknemlig for at dere har noen. Jeg skal ikke sitte her å synes synd på meg selv, men tenker at hadde jeg hadd en mor som hadde stilt opp, en bror/søster å snakke med eller bare en eneste venn, så hadde jeg vært verdens lykkeligste. 

Når vi får mange fridager fra jobb, er som en straff for meg. Det betyr at det er lenge til jeg møter noen neste gang. Jeg har prøvd alt fra nettsteder, grupper, frivillig arbeid og aktivteter som jeg selv ikke liker en gang, bare for å treffe folk. 

Og jul er faktisk ikke den mest ensomme tiden som folk tror. Det er også påske og 17mai. Alle dager der det er stor fokus på å legge ut hvor glade folk er og hvor mange flotte folk de har rundt seg. Så til dere som har enslige venner/familie: husk å inviter de til påskehytta, 17mai feiring, en sommeraktivitet. 

For det å være helt helt alene uansett hvor mye du prøver å bli venn med naboen, kollegaer etc... det unner jeg ikke min verste fiende en gang.. 

så har dere noen rundt dere: vær takknemlige! 

Anonymkode: eaa77...e42

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg tror ganske mange må lære seg at man kan leve et lykkelig og tilfredsstillende liv som singel. Man må ikke være sammen med noen for å være lykkelig. 

Skrevet

Tror nok det er bedre å være singel enn som meg - i et samboerskap men der jeg føler meg ganske så alene :sukk:

Anonymkode: af7c5...028

Skrevet
23 timer siden, Bianconera skrev:

Jeg er motsatt her, er veldig glad i selskap (hjelper å være matvrak) og julen er årets høydepunkt slik sett :laugh:

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg tror ganske mange må lære seg at man kan leve et lykkelig og tilfredsstillende liv som singel. Man må ikke være sammen med noen for å være lykkelig. 

Selvfølgelig  ikke alle det, men det virker samtidig naturlig at de fleste har et vist behov for å kunne dele livet med en de elsker og at de som ikke får oppleve dette ofte sitter med et stort savn og går glipp av, om ikke lykke i seg selv, så i det minste en form for lykke de som har dette opplever. Særlig er jeg redd dette er en erkjennelse mange møter ettersom de blir eldre og ensomheten og savnet av kjære blir en stadig større del av hverdagen. 

Jeg skriver ikke noe av dette for å være slem mot enslige, og jeg håper så mange enslige som mulig er fornøyde med og lykkelige i sine liv, men jeg tror samtidig man gjør unge mennesker en bjørnetjeneste om en fremstiller det som et liv alene er bedre enn det virker å være for veldig mange. 

Skrevet
14 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg er i det store og hele lykkelig som singel, liker livet mitt og har ikke noe påtrengende behov for å finne en livsledsager. Jeg har familie og venner og er på ingen måte ensom. Det betyr ikke at det likevel kan være litt sårt å være enslig innimellom, særlig i typiske familietider som julen, hvor det blir veldig tydelig at man mangler noe "alle andre" har. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...