Gå til innhold

Har «ste-besteforeldre» en tittel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har dem. BeSTEforeldre

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min morfar og mormor hadde begge nye ektefeller da jeg ble født. Sa bare bestemor/far om alle mine inkludert farfar. 

Anonymkode: 17d9c...64f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjente aldri min morfar. Min mir hadde brutt kontakten med ham og han døde da jeg var barn. Mormor giftet seg allerede på ny før jeg ble født og denne mannen ble min «bestefar». 

Han var for meg bestafar+navn på lik linje med de andre mor og farsforeldrene mine. :)

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har et navn. Ester, Ågot, Bjørn, Jon, Kevin, Didrik, Roy, Ronny, osv.

Anonymkode: 55ddb...447

Det har biologiske besteforeldre også.... ;)

Anonymkode: 1349a...366

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde selvfølgelig vært noe helt annet om vi og barnet vårt hadde et nært forhold til henne, men verken jeg eller mannen min «kjenner» henne. Vi vet hun er sammen med faren til mannen min, at hun har tre barn med han, og hva hun jobber som. Hun snakker aldri med oss, kommer aldri på besøk og sier ikke stort annet enn «hei» til oss når vi kommer på besøk som blir sjelden på grunn av avstanden.

Biologiske besteforeldre føler seg litt overkjørt og tråkket på tærne over at hun bare har bestemt at hun skal være bestemor da alle vil ha et «eget navn» og ikke dele det navnet med en annen, på en måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette bedre. 

Jeg har selv vokst opp med dobbelt opp med farmor og farfar, noe jeg husker som forvirrende. Ene settet med farmor og farfar presset meg mer eller mindre til å kalle dem det, noe som føltes feil for meg, og jeg hadde konstant dårlig samvittighet. Har ikke lenger noe som helst kontakt med det ene settet lenger. Sier ikke at det automatisk blir slik for vårt barn, men synes likevel det skal få bli litt opp til han/henne hva h*n kaller denne ste-bestemoren.

Jeg synes det er litt frekt(?) at hun selv bestemmer seg for å gi seg selv en tittel til vårt barn, når hun har oppført seg som hun har gjort ovenfor mannen min i alle år. Hvorfor skal vi bare være bra nok nå som vi har barn.. 

Anonymkode: 1f523...f5e

Sånn du beskriver her, er jo det selvsagt unaturlig å title damen som besteforeldre. 

Anonymkode: 1349a...366

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på forholdet til barnet. Min manns mor er bestemor til barna våre, hennes mann er bestefar - selv om han ikke mannens far. Mannens far er farfar, og hans kone er totalt uinteressert i ungene. Hun kalles ved navn. 

Skrevet

Min ekte farfar døde før jeg ble født, og farmor fant seg en ny som ble min farfar. Jeg og søsteren min kalte han "faffo", (fordi vi ikke klarte å si farfar) det var helt greit for de voksne fram til vi ble store nok til å si farfar, da var det ikke greit lenger, visstnok.. Vi måtte si "faffo" eller "navn", for han var jo ikke farfaren våres.. Næhei, men han var den vi kjente som farfar og å måtte tilpasse oss de voksnes plutselige endringer fordi vi plutselig kunne snakke rent lenger, var ikke gøy. Så vi fortsatte å kalle han farfar, noe jeg tror han satte pris på :) Fortsatt i dag når vi snakker om han (over 20 år etter hans død) må jeg forklare for mamma, pappa og onkel hvem jeg mener når jeg sier farfar, og det irriterer meg litt, egentlig.. Tante og farmor hadde ingen problemer med å forstå at han var "farfar" for oss..

Barn godtar det meste av navn, men vær konsekvent overfor barna om hva dere kaller menneskene i livet dems. Hvis det er ei dere møter og omtrent bare sier hei til ville jeg sagt klart ifra til vedkommende at "du heter X. Hvis du vil ha en tittel i livene til barna må du gjøre deg fortjent til det, og det er litt for sent etter at de er født."

Anonymkode: 164cf...f75

Skrevet

Ungene våre har mange sett besteforeldre. Litt forvirrende kanskje nå som de er småbarn, men akkurat dette med biolgiske opphav og ste- osv spiller i grunn liten rolle for barn. Det som betyr noe er at dette er personer de har et «besteforelder-forhold» til som de er glade i. Kan ikke bli for mange av det spør du meg. 

På min side er min stefar den som står barna nærmest, og han har aldri vært noe annet enn «beste» (kallenavn for bestefar» for dem. Min far er bestefar. På farsiden er det 6 besteforeldre totalt med steforeldrene til pappaen, og alle har sine egen titler (farfar, far, farfar «per») osv. 

Anonymkode: 0a4da...74e

Skrevet

Min mors samboer kaller vi bare ved navn, da han ikke har vært en del av min oppvekst. Svigerfars samboer kaller vi derimot for bestemor, da hun har vært en del av samboers oppvekst. I tillegg er hun veldig engasjert og glad i sine «barnebarn», så da er hun jo en bestemor tenker jeg :) 

For mine barn sin del så har de dermed flere besteforeldre med samme kallenavn. Det er bestemor og «Svein» (min mor og hennes samboer), bestefar (min far), bestemor og bestefar (samboers far og samboer) og farmor (samboers mor). Det ble sånn da alle besteforeldrene helst ville kalles bestemor/bestefar fremfor mormor/morfar eller farmor/farfar. Det hender han største blir litt forvirret og spør hvilken bestefar vi skal besøke i dag, men det går uansett greit. 

Noen jeg kjenner kaller ste-bestemor bare for be-ste :) 

Anonymkode: 49412...028

Skrevet

Mine sier bestemor og bestefar til alle men slenger på navnet bak. Det er til både bio og str  og det har blitt en del da vi begge har skilte foreldre 😂

Anonymkode: 6615f...078

Skrevet

Fornavnet. Hva ellers. 🧐😣

Anonymkode: 55ddb...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...