Gå til innhold

DAB+ dekning langs veiene

Cata

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd her på forumet så ble jeg nysgjerrig på om det er flere enn jeg som opplever at DAB+ dekningen er elendig langs veiene? Jeg har en ganske ny bil og har i løpet av sommeren og høsten kjørt ganske vidt omkring og jeg opplever at så snart jeg kommer inni "dalstroka innafor", dvs. vekk fra de mest tettbygde strøkene og gjerne litt innimellom fjell så er dekningen rett og slett katastrofal. Da jeg f.eks. kjørte Setesdalen i sommer så gav jeg opp hele radioen for jeg hørte bare et ord her og der. Flere av de strekningene jeg kjørte i sommer har jeg kjørt tidligere i "FM alderen" og hadde da full dekning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så på forbrukerinspektørene at det er mange som opplever dårligere dekning med DAB (ligger på TV2 Sumo).

Anonymkode: 05c00...717

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever akkurat det samme. Men nrk nekter for at det skjer, selv om jeg vet om svært mange med samme problem. Det nytter visst ikke å klage.

Anonymkode: ea78e...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dab i bilen og den detter ut ganske så ofte i forhold til fm, selv når jeg ikke er et øde sted... Synes dab er ræva så takk og lov for spotify og podcaster

Anonymkode: d556c...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har DAB i bilen og dekningen er LANGT bedre enn den tidligere var på FM på den strekningen jeg kjører. Har praktisk talt null utfall på hele strekningen til hytta, som bl.a går på Rv4 på deretter Fv34 langs Randsfjorden. TIl og med de siste 13km grusvei oppe på fjellet har dekning helt frem til hytteveggen, med FM hadde vi kanskje litt skurrende P1 (og kun P1) mesteparten av den veien, om værforholdene var bra. 

Men jeg har også originalmontert DAB-radio med skikkelig antenne. Har man en adapter koblet til en kjip vindusantenne så er det klart dekningen blir mye dårligere. Det hadde den blitt på FM også, med vindusantenne. Få koblet opp en skikkelig antenne på taket isteden så tenker jeg dekningen blir en helt annen (forutsatt en adapter av normalt god kvalitet da og ikke billigste type som kobles i sigarettenneruttaket....). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Har du bil med originalmontert DAB radio, dvs at den bruker ordentlig utvendig antenne?

Ja, den er originalmontert. Hvor antennen er, aner jeg ikke. Tror muligens den er på taket- det er en liten forhøyning der som ser ut til å være for antenne.

Endret av Cata
Korrigert tastefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har DAB+ i sin bil, men det er jo en katastrofe dekningsmessig. Jeg har dermed ikke giddi å kostet det på min bil. Hører på lokale (pluss danske) FM-kanaler og Spotify. Har innimellom brukt nettradio fra mobilen og dette fungerer greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Samboer har DAB+ i sin bil, men det er jo en katastrofe dekningsmessig. Jeg har dermed ikke giddi å kostet det på min bil. Hører på lokale (pluss danske) FM-kanaler og Spotify. Har innimellom brukt nettradio fra mobilen og dette fungerer greit.

Nettradio fungerer greit i sentrale strøk men kjører man på litt mer avsidesliggende veier faller det fort ut når mobilen bytter fra 4G eller 3G til EDGE. DAB har generelt mye bedre dekning, selv om det kan være motsatt i en del tunneler ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, -jk- skrev:

Nettradio fungerer greit i sentrale strøk men kjører man på litt mer avsidesliggende veier faller det fort ut når mobilen bytter fra 4G eller 3G til EDGE. DAB har generelt mye bedre dekning, selv om det kan være motsatt i en del tunneler ennå.

Det har du rett i og i mer avsideliggende strøk er det lokale FM-kanaler eller Spotify som blir brukt :) 

Her jeg bor er DAB en fullstendig katastrofe. Og jeg bor rimelig sentralt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ofte lange strekninger.
Og i arbeidsbilen er det ettermontert DAB+
Mister dekningen ofte.
Men i min private bil med dab fra fabrikken mister jeg kun dekning i enkelte tuneller som ikke er utbygd.

Mellom trondheim og narvik er det sammenhengende dekning utenom i tunellene med fabrikkmontert, men med adapter har jeg kanskje dekning 70% av strekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dårlig dekning med DAB i andre sine biler. Det detter ut ofte. Men ji bilen min har jeg ikke DAB, jeg har minnepinne med musikk, fordi jeg HATER radio, fy faen, for noe møl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, Ginavn said:

Jeg har opplevd dårlig dekning med DAB i andre sine biler. Det detter ut ofte. Men ji bilen min har jeg ikke DAB, jeg har minnepinne med musikk, fordi jeg HATER radio, fy faen, for noe møl

Ja hvorfor kan de ikke spille bra musikk på radio? Dette skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvorfor kan de ikke spille bra musikk på radio? Dette skjønner jeg ikke.

Ikke jeg heller. Det var en radiokanal med noe akseptabel musikk, Radio Rock, men spillelista var ikke særlig imponerende. Så kan du vedde på at den ene gangen om dagen de spiller noe jeg liker, er det ikke dekning. For ikke å nevne reklamene, og tulle-prat, som jeg kaller det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det stort sett bare Lt. Wee show på mPetre som har ok musikk, så det går mye i Spotify. Men NRK Alltid Nyheter og lignende er kjekt å ha da, særlig når de har samsending med BBC World Service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DAB+, bor på landet, og denne sentraliseringskåte regjeringen har funnet enda et knep for å gjøre dette med å bo på landet mindre attraktivt. Ingen dekning i de fleste tunnellene eller på mer avsiddesliggende veier.

Anonymkode: 6a19a...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

DAB+, bor på landet, og denne sentraliseringskåte regjeringen har funnet enda et knep for å gjøre dette med å bo på landet mindre attraktivt. Ingen dekning i de fleste tunnellene eller på mer avsiddesliggende veier.

Anonymkode: 6a19a...86e

Var det FM-dekning i tunnelene tidligere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...