Gravity Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Jeg er en kvinne på 40 som bare har hatt soppinfeksjon noen få ganger i livet. Første gangen var da jeg var 16 år. Husker fortsatt den spesielle kløen, litt sånn "tørrkløe" på/mellom kjønnsleppene. Fikk diflucan av fastlegen, og så var det over. Har siden bare hatt noen få tilløp og brukt Canesten krem noen dager, og så har det gått over. De to siste gangene har det derimot vært skikkelig hissig. For drøyt et år siden gikk jeg til og med til fastlegen fordi jeg ble så rød, hoven og sår på kjønnsleppene. Hadde da prøvd diflucan uten noe effekt. Jeg lurte på om det var en annen infeksjon, siden det oppstod etter tur i svømmehallen. Men det hjalp med klotrimazol-krem. Denne gangen var det like rødt og hissig. Prøvde først diflucan, ingen effekt. Så klotrimazol en ukes tid, men det hjalp ikke - den hadde dog gått ut på dato, så jeg kjøpte ny Canesten. Etter en uke er det mye bedre, er ikke rød og sår, men har fortsatt litt "tørrkløe". Siden det er jul nå, får jeg ikke gått til legen før på nyåret. Lurer på om det er noen erfarne "soppdamer" her i forumet som kan si meg noe om forskjellen på lett infeksjon ("tørrkløe og lite/ingen rødhet) og hissig infeksjon (kjønnslepper røde, såre og hovne som kjøttkaker). Er det vanlig at det ikke går helt over med Canesten hvis det er hissig? Bør jeg behandle en runde til? Er vaginaltablett et must (har ikke prøv denne gangen)? Hvorfor hjelper ikke diflucan? Har lite erfaring med dette, så blir takknemlig for svar!
skruf Skrevet 24. desember 2017 #2 Skrevet 24. desember 2017 Sist jeg hadde soppinfeksjon så måtte jeg ta to runder med diflucan før det ga seg. Farmasøyten på apoteket sa at det er ikke uvanlig at man må behandle det med en runde til før det gir seg. Kan også anbefale deg å bruke vivag melkesyrekapsler i en periode for å få en bra bakterieflora. Jeg bruker f,eks alltid vivag i ei uke etter mensen er ferdig for å forebygge sopp. Likedan bruker jeg ellen-tamponger pga de inneholder melkesyrebakterier.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #3 Skrevet 24. desember 2017 21 timer siden, Gravity skrev: Jeg er en kvinne på 40 som bare har hatt soppinfeksjon noen få ganger i livet. Første gangen var da jeg var 16 år. Husker fortsatt den spesielle kløen, litt sånn "tørrkløe" på/mellom kjønnsleppene. Fikk diflucan av fastlegen, og så var det over. Har siden bare hatt noen få tilløp og brukt Canesten krem noen dager, og så har det gått over. De to siste gangene har det derimot vært skikkelig hissig. For drøyt et år siden gikk jeg til og med til fastlegen fordi jeg ble så rød, hoven og sår på kjønnsleppene. Hadde da prøvd diflucan uten noe effekt. Jeg lurte på om det var en annen infeksjon, siden det oppstod etter tur i svømmehallen. Men det hjalp med klotrimazol-krem. Denne gangen var det like rødt og hissig. Prøvde først diflucan, ingen effekt. Så klotrimazol en ukes tid, men det hjalp ikke - den hadde dog gått ut på dato, så jeg kjøpte ny Canesten. Etter en uke er det mye bedre, er ikke rød og sår, men har fortsatt litt "tørrkløe". Siden det er jul nå, får jeg ikke gått til legen før på nyåret. Lurer på om det er noen erfarne "soppdamer" her i forumet som kan si meg noe om forskjellen på lett infeksjon ("tørrkløe og lite/ingen rødhet) og hissig infeksjon (kjønnslepper røde, såre og hovne som kjøttkaker). Er det vanlig at det ikke går helt over med Canesten hvis det er hissig? Bør jeg behandle en runde til? Er vaginaltablett et must (har ikke prøv denne gangen)? Hvorfor hjelper ikke diflucan? Har lite erfaring med dette, så blir takknemlig for svar! Har du soppinfeksjon utvendig så har du og soppinfeksjon innvendig/i skjeden. Behandler du bare ett av stedene blir du muligens bedre før det blusser opp på nytt. Og du må bruke canesten tilstrekkelig lenge og grundig før du tar knekken på soppinfeksjoner. Uheldig for deg står det leveringsvansker/legemiddelmangel på canesten. Apoteket kan veilede deg i alternative produkter. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/canesten-bayer-ab-547234 du trenger kombinasjonspakken. Anonymkode: b3248...bec
Gravity Skrevet 24. desember 2017 Forfatter #4 Skrevet 24. desember 2017 14 hours ago, skruf said: Sist jeg hadde soppinfeksjon så måtte jeg ta to runder med diflucan før det ga seg. Farmasøyten på apoteket sa at det er ikke uvanlig at man må behandle det med en runde til før det gir seg. Kan også anbefale deg å bruke vivag melkesyrekapsler i en periode for å få en bra bakterieflora. Jeg bruker f,eks alltid vivag i ei uke etter mensen er ferdig for å forebygge sopp. Likedan bruker jeg ellen-tamponger pga de inneholder melkesyrebakterier. 3 hours ago, AnonymBruker said: Har du soppinfeksjon utvendig så har du og soppinfeksjon innvendig/i skjeden. Behandler du bare ett av stedene blir du muligens bedre før det blusser opp på nytt. Og du må bruke canesten tilstrekkelig lenge og grundig før du tar knekken på soppinfeksjoner. Uheldig for deg står det leveringsvansker/legemiddelmangel på canesten. Apoteket kan veilede deg i alternative produkter. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/canesten-bayer-ab-547234 du trenger kombinasjonspakken. Anonymkode: b3248...bec Okay, takk for svar begge to. Er greit å høre at det ikke er så uvanlig at soppinfeksjonen kan være litt gjenstridig. Føler det er litt frustrerende at det har vart såpass lenge. Skal prøve vaginaltablett om jeg får tak i! Diflucan er ganske dyrt, så kjenner at jeg vegrer litt for å prøve flere runder, selv om det absolutt er mer lettvint enn å kline med den kremen i ukesvis....
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #5 Skrevet 24. desember 2017 31 minutter siden, Gravity skrev: Okay, takk for svar begge to. Er greit å høre at det ikke er så uvanlig at soppinfeksjonen kan være litt gjenstridig. Føler det er litt frustrerende at det har vart såpass lenge. Skal prøve vaginaltablett om jeg får tak i! Diflucan er ganske dyrt, så kjenner at jeg vegrer litt for å prøve flere runder, selv om det absolutt er mer lettvint enn å kline med den kremen i ukesvis.... Ville bekymret meg langt mer for bivirkninger enn for prisen av Diflucan. Det hjelper ikke om du bare bruker stikkpiller for bruk i skjeden, vagitorer, om du ikke samtidig også smører utvendig med krem og holder på tilstrekkelig lenge. Du bør og forsøke å finne ut hvorfor du får sopp. Vasker du undertøy og kluter/-håndklær på minst 60 grader? Er du undersøkt for diabetes? Bruker du andre medisiner som kan gi sopp som bivirkning? M.m. Anonymkode: b3248...bec
Gravity Skrevet 25. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 25. desember 2017 22 hours ago, AnonymBruker said: Ville bekymret meg langt mer for bivirkninger enn for prisen av Diflucan. Det hjelper ikke om du bare bruker stikkpiller for bruk i skjeden, vagitorer, om du ikke samtidig også smører utvendig med krem og holder på tilstrekkelig lenge. Du bør og forsøke å finne ut hvorfor du får sopp. Vasker du undertøy og kluter/-håndklær på minst 60 grader? Er du undersøkt for diabetes? Bruker du andre medisiner som kan gi sopp som bivirkning? M.m. Anonymkode: b3248...bec Tenkte selvsagt stikkpille + krem , har jo prøvd krem en stund allerede. Har som nevnt i første innlegg vært veldig lite plaget med sopp de siste 25 år.... fikk et hissig utbrudd etter å ha vært i svømmehallen (det har gitt meg tilløp/symptomer tidligere også), og denne siste lurer jeg på om jeg fikk etter å ha begynt med et nytt glidemiddel....
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #7 Skrevet 25. desember 2017 6 minutter siden, Gravity skrev: Tenkte selvsagt stikkpille + krem , har jo prøvd krem en stund allerede. Har som nevnt i første innlegg vært veldig lite plaget med sopp de siste 25 år.... fikk et hissig utbrudd etter å ha vært i svømmehallen (det har gitt meg tilløp/symptomer tidligere også), og denne siste lurer jeg på om jeg fikk etter å ha begynt med et nytt glidemiddel.... Hvordan glid er det? Hvis det er silikon kan man få sopp hvis man ikke valser det ordentlig vekk, dessverre. Men da vet du at det nødvendigvis ikke er merket, og at deg er tilfeldig Anonymkode: 8de12...a29
Gravity Skrevet 25. desember 2017 Forfatter #8 Skrevet 25. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan glid er det? Hvis det er silikon kan man få sopp hvis man ikke valser det ordentlig vekk, dessverre. Men da vet du at det nødvendigvis ikke er merket, og at deg er tilfeldig Anonymkode: 8de12...a29 Dermica intim fra apoteket. Det skal være vannbasert, ifølge apotek1. Men det kan jo være andre ingredienser som ikke fungerer for meg. Man blir jo smurt godt inn både innvendig og utvendig, og det kan jo ikke vaskes bort innvendig.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #9 Skrevet 25. desember 2017 57 minutter siden, Gravity skrev: Tenkte selvsagt stikkpille + krem , har jo prøvd krem en stund allerede. Har som nevnt i første innlegg vært veldig lite plaget med sopp de siste 25 år.... fikk et hissig utbrudd etter å ha vært i svømmehallen (det har gitt meg tilløp/symptomer tidligere også), og denne siste lurer jeg på om jeg fikk etter å ha begynt med et nytt glidemiddel.... Sopp i underlivet får du ikke som følge av en tur i svømmehallen. Mener du problemet oppstod som følge av besøk i svømmehall så kom deg til lege! Har du sittet i boblebad el? Anonymkode: b3248...bec
Gravity Skrevet 26. desember 2017 Forfatter #10 Skrevet 26. desember 2017 11 hours ago, AnonymBruker said: Sopp i underlivet får du ikke som følge av en tur i svømmehallen. Mener du problemet oppstod som følge av besøk i svømmehall så kom deg til lege! Har du sittet i boblebad el? Anonymkode: b3248...bec Så påståelig du er da? Det er ikke uvanlig å få soppinfeksjon på grunn av vått badetøy, ihvertfall. Og om du hadde lest det første innlegget mitt så står det der at jeg faktisk var hos legen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå