Gå til innhold

Klage på brutt tausehetsplikt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

jeg er en jente på 20 år som nylig var innlagt på sykehuset grunnet et alvorlig selvmordsforsøk. Jeg sa til menneskene på somatisk avdeling at jeg ikke ønsket at de skulle gi beskjed til mine foreldre, og mtp at jeg er over 18 så skal jo ikke dette gjøres uansett. Likevel ga sykehuset beskjed til mine foreldre om selvmordsforsøket. Fikk beskjed om at det hadde skjedd en "glipp" i systemet og at de vedkommende som ga beskjed ikke hadde fått med seg at jeg ikke ønsket dette. Sykehuset beklaget seg i tillegg. Men jeg sliter med å forstå hvorfor sykehuset ga beskjed uavhengig om de hadde fått med seg ønsket mitt eller ei? Jeg var/er tross alt over 18 år? Har ikke helsepersonell taushetsplikt overfor mine foreldre så lenge jeg er over 18 uansett? 

Uansett, dette provoserer meg så til de grader og dette har faktisk gått ut over min allerede dårlige livskvalitet. Så jeg lurer på om jeg kan klage dette inn til noen?

Anonymkode: 841ae...43f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sikkert skrive klage så det blir skrevet som avvik, men det er nok ikke stort de kan gjøre egentlig.

Mulig at foreldrene dine er skrevet inn som nærmeste pårørende i journalen din, og da er det naturlig å fortelle dem hva som har skjedd eller skal skje. Likevel dumt altså, men ikke helt gresk.

• Liker 5
Skrevet

Hva vil du oppnå med en klage?

Skaden er skjedd foreldrene dine vet. Om du er over 18. år og bor sammen med foreldrene dine så er det vel gjort en vurdering på å si i fra? Og det er vel en lege eller annet helsepersonell som har varslet? 

Etter selvmordsforsøk kommer jo også du i kontakt med ambulant team. Så da vil jo foreldre eller andre du bor sammen med få vite på den måten. 

Anonymkode: 081bf...348

• Liker 3
Skrevet

Skriv klage til sykehuset, og så tar de det opp med den ansatte. Den ansatte vil da få en anmerkning. 

Anonymkode: 29ee1...9fb

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du bør gå videre med saken. Sånne «glipper» skal ikke skje og kan i verste fall få store og alvorlige konsekvenser. Du kommer ikke til å få problemet reversert for din del, men kanskje denne ansatte gidder å tenke seg om en gang ekstra neste gang. 

Anonymkode: a6086...e64

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, saltyliquorice skrev:

Du kan sikkert skrive klage så det blir skrevet som avvik, men det er nok ikke stort de kan gjøre egentlig.

Mulig at foreldrene dine er skrevet inn som nærmeste pårørende i journalen din, og da er det naturlig å fortelle dem hva som har skjedd eller skal skje. Likevel dumt altså, men ikke helt gresk.

De er skrevet inn som nærmeste pårørende ja, men en skal jo aldri varsle pårørende uten samtykke fra pasienten, med mindre pasienten er ute av stand til å gi samtykke. 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du oppnå med en klage?

Skaden er skjedd foreldrene dine vet. Om du er over 18. år og bor sammen med foreldrene dine så er det vel gjort en vurdering på å si i fra? Og det er vel en lege eller annet helsepersonell som har varslet? 

Etter selvmordsforsøk kommer jo også du i kontakt med ambulant team. Så da vil jo foreldre eller andre du bor sammen med få vite på den måten. 

Anonymkode: 081bf...348

Kom aldri i kontakt med ambulant team, de hadde ikke funnet det ut hvis sykehuset ikke hadde gitt dem beskjed. 

Skrevet

Hvorfor vil du ikke at foreldrene dine skal vite at du sliter så jævlig at du forsøker å drepe deg selv egentlig?

Anonymkode: 0ea6e...78d

• Liker 7
Skrevet

Dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten. Ta kontakt med politiet, og lever en anmeldelse. 

Anonymkode: e1795...8f0

• Liker 4
Skrevet

Ta kontakt med helsetilsynet. Det er ikke greit å bryte taushetsplikten, og kan få følger for helsepersonellet.

Anonymkode: 61ce3...077

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ikke at foreldrene dine skal vite at du sliter så jævlig at du forsøker å drepe deg selv egentlig?

Grunnet årevis med psykisk og fysisk mishandling. Da de fikk vite det reagerte de som forventet, og syntes utrolig synd på seg selv mens de fortalte meg at det ikke var synd på meg, men at jeg burde synes synd på dem for det jeg gjorde. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten. Ta kontakt med politiet, og lever en anmeldelse. 

Så alvorlig er det vel ikke?

Gjest NotNaomi
Skrevet

Uff. Utrolig trist å lese Ts :hug:

Du kan klage , og det som er viktig med det er at folk må si fra så det ikke skjer slike " glipper " med så mange andre. 

Og så håper jeg at du får den hjelpen du trenger !

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnet årevis med psykisk og fysisk mishandling. Da de fikk vite det reagerte de som forventet, og syntes utrolig synd på seg selv mens de fortalte meg at det ikke var synd på meg, men at jeg burde synes synd på dem for det jeg gjorde. 

Så alvorlig er det vel ikke?

Ah ok.

Nei så alvorlig er det ikke så lenge foreldrene dine står som pårørende. Men legg inn en klage så blir det notert ett avvik.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er skrevet inn som nærmeste pårørende ja, men en skal jo aldri varsle pårørende uten samtykke fra pasienten, med mindre pasienten er ute av stand til å gi samtykke. 

Kom aldri i kontakt med ambulant team, de hadde ikke funnet det ut hvis sykehuset ikke hadde gitt dem beskjed. 

Da jeg var inn og ut av sykehus i sommer så gav jeg beskjed til personalet om at pårørende ikke skulle varsles fordi jeg ville skåne de. Da ble det skrevet med rød skrift i journalen at de ikke skulle varsles. Slik var det helt til jeg selv sa i fra at heretter skulle de få vite det. 

Du kan klage, men du får neppe noen erstatning av noe slag. Den ansatte har nok allerede fått tilsnakk, og du kan være helt sikker på at det ble ikke gjort for å være slem. Snarere tvert imot. Jeg personlig hadde ikke ønsket at det skulle få noe videre konsekvenser for den som gjorde det. 

Skrevet

Var det såpass alvorlig at de kanskje var usikre på om du ble å overleve? Isåfall ville det vel vært på sin plass at de kontaktet nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 8a125...585

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politiet er vel ikke den rette instans. 

Anonymkode: aff8c...f4d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ah ok.

Nei så alvorlig er det ikke så lenge foreldrene dine står som pårørende. Men legg inn en klage så blir det notert ett avvik.

Hun har vært i bevisst tilstand og fortalt at de ikke skal fortelle videre. Dessuten over 18 år. Jeg kan ikke skjønne hensikten for at de har fortalt. 

Anonymkode: aff8c...f4d

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var det såpass alvorlig at de kanskje var usikre på om du ble å overleve? Isåfall ville det vel vært på sin plass at de kontaktet nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 8a125...585

De var kun litt usikre på om jeg kom til å overleve, men det var overveiende sannsynlig at jeg kom til å overleve. Jeg var i tillegg ved bevissthet når jeg ble funnet og dratt med til sykehuset av ambulansen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De var kun litt usikre på om jeg kom til å overleve, men det var overveiende sannsynlig at jeg kom til å overleve. Jeg var i tillegg ved bevissthet når jeg ble funnet og dratt med til sykehuset av ambulansen. 

Mulig at "litt" usikker holder ved en eventuell senere vurdering. Når det gjelder samtykkekompetanse så kan den falle bort, helt eller delvis når pasienten er til fare for seg selv eller andre. Avgjørelsen tas som regel av helsepersonalet.

Bare nevner det i tilfelle dette blir et tema ved en eventuell samtale/klagesituasjon, så er du forberedt/obs :) Vil du klage så gjør du det uansett, da får du det i alle fall notert som et avvik og det blir tatt opp på avdelingen så det ikke skjer igjen.

Skrevet

Nærmeste pårørende skal varsles ved innleggelse- iallefall psykiatrisk sykehud. Men ikke om hvorfor/bakgrunn for innleggelse. Så hva som har blitt sagt til foreldrene dine er viktig for om du har en klagesak eller ikke. Har du så dårlig forhold til foreldrene dine foreslår jeg å endre hvem som er oppført som nærmeste pårørende. Det kan du regulere litt selv- men det kan ikke være typ katten din. 

Anonymkode: 201ef...72d

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nærmeste pårørende skal varsles ved innleggelse- iallefall psykiatrisk sykehud. Men ikke om hvorfor/bakgrunn for innleggelse. Så hva som har blitt sagt til foreldrene dine er viktig for om du har en klagesak eller ikke. Har du så dårlig forhold til foreldrene dine foreslår jeg å endre hvem som er oppført som nærmeste pårørende. Det kan du regulere litt selv- men det kan ikke være typ katten din. 

Anonymkode: 201ef...72d

I mitt tilfelle ble det varslet om innleggelse på somatisk avdeling og grunnen til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...