Gjest making.a.mess Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Jeg må si det er irriterende med alle disse tiggerne utenfor hver eneste butikk og på hvert hjørne. De prøver å huke tak i barna når man går forbi. Setter seg slik at man må trå over dem for å komme ut av butikken. Og de kommer utelukkende for å tigge og stjele ettersom de aldri vil få arbeidstillatelse. De kommer kjørende om morningen tre fire stykker, parkerer ulovlig selvsagt, før de tar ti røyk og drar til hvert sitt hjørne for å gjøre dagens tiggeøkt. Jeg har sett dem. Det er så mange av dem overalt at det virker som at folk har sett seg lei på dem og ignorerer dem. Hva syntes nordmenn om romfolket?
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. desember 2017 #2 Skrevet 23. desember 2017 Innpåslitne og frekke. Ignorere dem.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #3 Skrevet 23. desember 2017 Dette er fattige men stolte og sympatiske mennesker som trenger den hjelpa de kan få. De har en rik kultur som de kan berike vårt samfunn med, men de strever med å få endene til å møtes økonomisk. Vårt samfunn har behandlet disse menneskene på en skammelig måte. De får på ingen måte den støtten de fortjener. Anonymkode: cd53f...4f2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #4 Skrevet 23. desember 2017 Det blir veldig dobbelt. De som trenger hjelp er ikke her. Jeg vil ikke bli lurt av det organiserte systemet deres som er her og jeg gir derfor ikke penger. Jeg syns de er slitsomt pågående etter norsk standard. Hvis jeg vil gi så gjør jeg det. Hvis jeg ikke vil gi eller snakke med dem så lar jeg være. De gjør alt de kan for at vi skal se på dem og forsøker å vinke oss bort til seg, eller kommer selv bort og tigger. Jeg vil handle i butikkene uten å bli overfalt. Jeg vil ha tilbake den friheten som jeg har mistet ved butikker og i gågater. Det gjelder i forhold til alle de som henvender seg og vil ha kontakt. Kvinner som tigger penger og mannfolk som tigger om at jeg må være deres "venn" for den neste halvtimen. Æsj! Anonymkode: dca0a...ec8 6
absinthia Skrevet 23. desember 2017 #5 Skrevet 23. desember 2017 (endret) Vel, de fleste romfolk, står ikke utenfor norske butikker, men jeg liker heller ikke at det står tiggere utenfor butikkene. Husk at disse faktisk anser tigging som jobb, fordi de er oppvokst i en kultur med få synlige muligheter. Når muligheten for å tjene penger på tigging er der, holdes fokuset dessverre på dette. Jeg gir av denne grunn aldri noe til disse tiggerne. Noen av disse ville fått arbeidstillatelse, dersom de hadde en jobb de kunne takle tilgjengelig. Problemene som fører til at vi ser denne strømmen av tiggere, er mange og komplekse. Alt fra problemene som gjør at de faller tidlig ut fra skolen, problemer i forhold til Caeucescus politikk og kommunismens fall ( mindre arbeidsplasser) til at de ser hva foreldrene gjør og fortsetter med den samme kulturen, fordi det er sånn man skaffer penger. Mange av disse er vant til å bo uten elektrisitet og manglende innlagt vann, så å bo i kummerlige omgivelser i Norge, mens de tigger er ikke en like stor overgang, som det ville vært for oss. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000717/25-04-2017?autostart=true En del av de som bor her har vært i Sverige og sikkert også i Norge. Endret 23. desember 2017 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 Etter en tid med mye fokus på asyljuks, terror, religion, voldtekter osv. Så synes jeg romfolk er fine folk. Anonymkode: 10a8d...487
Gjest A National Acrobat Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 Mange av de liker ikke hunder, og da liker ikke jeg dem. De som befinner seg her jeg bor, og der jeg ferdes spytter, løper de på og prøver å sparke hunden min, ikke alle men veldig mange. Når det kommer til hunden min og dyr, blir jeg jævlig sint når folk er drittsekker. Det er ikke greit. De har blitt mye frekkere, og i tillegg henger mange stadig nedi søppelkassene i gaten jeg bor i. Jeg er ikke rasist, men det føles vemmelig når, jeg må bekymre meg for å ta med hunden til sentrum, eller om de snart begynner å campe i hagen. Mange av de tar seg litt vel mye til rette, det er ikke greit.
ops2 Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 Jeg ønsker et forbud mot tigging. Det sier vel nok. 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Hedersfolk! Anonymkode: 745bd...07e 4
JackIost Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 Tigging i Norge passer liksom ikke lenger, hvem er det som går rundt med kontanter på seg? 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #11 Skrevet 23. desember 2017 Er romfolk rumenere eller indere?Anonymkode: eb36f...68c
EvaLena Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 Jeg ønsker de dit de kommer fra. Jeg liker de virkelig ikke. 6
Drizzt Skrevet 23. desember 2017 #13 Skrevet 23. desember 2017 Jeg liker ikke at de driver med kriminalitet i Norge. Jeg liker ikke at de reiser Europa på tvers for å fremstille seg selv som fattige og trengende et sted hvor man ikke kjenner til deres levemåte. Jeg liker ikke at de forsøpler og er innpåslitne. Jeg liker ikke at de velger å leve utenfor storsamfunnet uten å bidra, men samtidig krever at storsamfunnet støtter dem økonomisk. Jeg liker ikke at de nekter barna sine skolegang og en sjanse for en bedre fremtid. Jeg liker ikke at de selger døtrene sine og gifter dem bort i e ung alder og frarøver dem skolegang og barndom. Jeg liker ikke at de velger bort ærlig jobb for mer lønnsom kriminell aktivitet. Jeg liker ikke at de ikke vil hjelpe seg selv samtidig som de klandrer alle andre for sine egne problemer. Det er omtrent alt. 16
Illuminatum Skrevet 23. desember 2017 #14 Skrevet 23. desember 2017 11 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Jeg må si det er irriterende med alle disse tiggerne utenfor hver eneste butikk og på hvert hjørne. De prøver å huke tak i barna når man går forbi. Setter seg slik at man må trå over dem for å komme ut av butikken. Og de kommer utelukkende for å tigge og stjele ettersom de aldri vil få arbeidstillatelse. De kommer kjørende om morningen tre fire stykker, parkerer ulovlig selvsagt, før de tar ti røyk og drar til hvert sitt hjørne for å gjøre dagens tiggeøkt. Jeg har sett dem. Det er så mange av dem overalt at det virker som at folk har sett seg lei på dem og ignorerer dem. Hva syntes nordmenn om romfolket? Rumenere trenger ikke arbeidstillatelse, de har den allerede
Drizzt Skrevet 23. desember 2017 #15 Skrevet 23. desember 2017 6 minutter siden, Illuminatum skrev: Rumenere trenger ikke arbeidstillatelse, de har den allerede De har det ikke automatisk. De må fortsatt søke og ha gyldig grunn til opphold - utdanning, familie eller arbeid. Det gjelder for hele EU og EØS.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #16 Skrevet 23. desember 2017 Vakkert førjulstema da. Spre dritt om en gruppe som lever under forhold ingen av oss kan sette oss inn i. Romfolk er som andre folk, forskjellige. De er først og fremst fattige og forfulgte. Det er flere som stjeler blant fattige folk - døm systemet ikke de som lider under det. Gi dem jobb istedet. De er diskriminerte, sendt i konsentrasjonsleire under krigen. Det er jul. Vis kjærlighet og omsorg - at dere er gode på bunnen selv om dere sitter på nett og sprer dritt om folk som ikke har sjans i havet til å oppnå gjennom et helt liv det vi får som gave ved fødselen i Norge. Anonymkode: 8c314...ce4 3
Gjest O.G. Skrevet 23. desember 2017 #17 Skrevet 23. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter en tid med mye fokus på asyljuks, terror, religion, voldtekter osv. Så synes jeg romfolk er fine folk. Anonymkode: 10a8d...487 Godt poeng, sånn sett.
Illuminatum Skrevet 23. desember 2017 #18 Skrevet 23. desember 2017 (endret) 19 minutter siden, Drizzt skrev: De har det ikke automatisk. De må fortsatt søke og ha gyldig grunn til opphold - utdanning, familie eller arbeid. Det gjelder for hele EU og EØS. De må vel kun registrere seg. Rett til å jobbe har de https://www.udi.no/skal-soke/registreringsordningen-for-eueos-borgere/?c=rou#link-877 Endret 23. desember 2017 av Illuminatum Presisering
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #19 Skrevet 23. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vakkert førjulstema da. Spre dritt om en gruppe som lever under forhold ingen av oss kan sette oss inn i. Romfolk er som andre folk, forskjellige. De er først og fremst fattige og forfulgte. Det er flere som stjeler blant fattige folk - døm systemet ikke de som lider under det. Gi dem jobb istedet. De er diskriminerte, sendt i konsentrasjonsleire under krigen. Det er jul. Vis kjærlighet og omsorg - at dere er gode på bunnen selv om dere sitter på nett og sprer dritt om folk som ikke har sjans i havet til å oppnå gjennom et helt liv det vi får som gave ved fødselen i Norge. Anonymkode: 8c314...ce4 Jada, la dem få alt sammen, men la dem får det der de opprinnelig hører hjemme. Ikke her. Anonymkode: dca0a...ec8 2
Drizzt Skrevet 23. desember 2017 #20 Skrevet 23. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vakkert førjulstema da. Spre dritt om en gruppe som lever under forhold ingen av oss kan sette oss inn i. Romfolk er som andre folk, forskjellige. De er først og fremst fattige og forfulgte. Det er flere som stjeler blant fattige folk - døm systemet ikke de som lider under det. Gi dem jobb istedet. De er diskriminerte, sendt i konsentrasjonsleire under krigen. Det er jul. Vis kjærlighet og omsorg - at dere er gode på bunnen selv om dere sitter på nett og sprer dritt om folk som ikke har sjans i havet til å oppnå gjennom et helt liv det vi får som gave ved fødselen i Norge. Anonymkode: 8c314...ce4 Gi dem jobb? Det er ikke mange jobber til analfabeter uten skolegang. Heller ikke noe særlig inntektsgivende jobb kan man få. Så de velger pent bort å jobbe og foretrekker familievirksomheten innen tyveri, lommetyverier, prostitusjon, svindel, o.l. raskt tjente penger. Det verste de gjør er at de fratar barna sine sjansen å komme ut av denne livsstilen og gjøre noe med livene sine. Det vanlige er at man gjør innsats for å oppnå noe i livet, så de fleste kan skylde på seg selv for situasjonen de har havnet i. Samme visa generasjon etter generasjon. Sirkelen brytes ved å sørge for at alle barna deres tas ut av dette miljøet, går på skole, utdanner seg og får en sjanse i livet. Du hjelper dem ikke ved å stakkarsliggjøre dem. Det må stilles krav til dem slik det stilles krav til alle oss andre. 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå