Gå til innhold

Top Gear`s hyllest til Ayrton Senna.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For oss motornerder her på KG som ikke kan vente til 2018 sesongen i Formel 1 og andre motorsporter, Så synes jeg at det var passende og legge ut Top Gear`s hyllest video av Ayrton Senna. Jeg personlig mener at Senna var det største talentet som noensinne har sittet bak ratten i en racerbil.

 

Anonymkode: ba100...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fangio, Rosenmeyer og Clark var nok bedre, pluss andre førere.

Anonymkode: a14e6...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 24.12.2017 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Fangio, Rosenmeyer og Clark var nok bedre, pluss andre førere.

Anonymkode: a14e6...c8b

Det kan jeg ikke si meg enig i, Med unntaket av Jim Clark. Og sammenlignet med andre store F1 førere som Graham Hill. Stewart, Fittipaldi, Lauda, Piquet, Prost, Schumacher, Hakkinen, Alonso, Hamilton og Vettel. Så hadde Senna det lille ekstra og det har aldri vært en bedre fører under våte forhold som det Senna var, Også var han en mester på gatebaner det er en grunn til at han kaltes for "The king of Monaco". Jeg anser Senna som den beste F1 føreren i historien.

Anonymkode: ba100...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke si meg enig i, Med unntaket av Jim Clark. Og sammenlignet med andre store F1 førere som Graham Hill. Stewart, Fittipaldi, Lauda, Piquet, Prost, Schumacher, Hakkinen, Alonso, Hamilton og Vettel. Så hadde Senna det lille ekstra og det har aldri vært en bedre fører under våte forhold som det Senna var, Også var han en mester på gatebaner det er en grunn til at han kaltes for "The king of Monaco". Jeg anser Senna som den beste F1 føreren i historien.

Anonymkode: ba100...442

Kjenner du til førere som f.eks Moss, Rosenmeyer og Fangio?

Fangio er ofte ansett som tidenes beste fører, og det i kåringer der juryen har lagt større faglig tyngde enn Top Gear som kun er morsom TV-underholdning. 

Jeg klarer ikke å få den blinde avgud dyrkingen av Senna som enkelte har. Han var best i en periode, men ikke den største totalt sett. 

I det første innlegget så omtaler du Senna som det største talentet som noen sinne har sittet bak ratten ( du mener nok rattet) i en racerbil. I det neste innlegget ditt så er Senna degradert til beste F1 fører i historien. Jeg er ikke enig noen av påstandene dine, pluss at jeg syns det er litt meningsløst og tullete med slik kåringer siden det er så subjektivt og ikke målbart.

 

Anonymkode: a14e6...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat gått bort en mann som mange har hatt stor beundring for:

Hvem som er "best" eller har mest meritter blir en litt barnehageaktig diskusjon. Alle liker vel sine helter? Min favoritt er 90-tallets BTCC med en hyperaggressiv Nigel Mansell og, ikke minst, den gjengen her:

phawci8jalxcdauhaweu.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du til førere som f.eks Moss, Rosenmeyer og Fangio?

Fangio er ofte ansett som tidenes beste fører, og det i kåringer der juryen har lagt større faglig tyngde enn Top Gear som kun er morsom TV-underholdning. 

Jeg klarer ikke å få den blinde avgud dyrkingen av Senna som enkelte har. Han var best i en periode, men ikke den største totalt sett. 

I det første innlegget så omtaler du Senna som det største talentet som noen sinne har sittet bak ratten ( du mener nok rattet) i en racerbil. I det neste innlegget ditt så er Senna degradert til beste F1 fører i historien. Jeg er ikke enig noen av påstandene dine, pluss at jeg syns det er litt meningsløst og tullete med slik kåringer siden det er så subjektivt og ikke målbart.

 

Anonymkode: a14e6...c8b

Ja, Jeg kjenner til Moss, Rosenmeyer og Fangio. Og Tazio Nuvolari er ofte ansett som en bedre føreren enn begge de tre.

Fangio er høyt rangert, Men jeg tror aldri at noen har påstått at han var bedre enn verken Senna eller Schumi, Senna ble rangert som den beste F1 føreren i historien i kåringen av de 50 beste førerne av Autosport i 2009, Hvor 23 motorsports reportere fra ulike nasjoner og 29 tidligere F1 førere var i panelet, Så vi kan trygt si at dem vet hva de snakker om. Og Bernie Ecclestone sa senest i 2015 at Senna var den mest talentfulle føreren F1 har hatt.

Jeg har fulgt F1 siden 1986, Og fulgte rivaliseringen mellom Senna og Prost. Og Senna´s storhetstid mellom 1987-1993, Og jeg kan med trygghet si at det har aldri vært en bedre fører under vått forhold enn det som Senna var, De eneste førerne som siden har prestert i nærheten av det som Senna gjorde på våt bane er Schumacher og Max Verstappen. Og jeg tror aldri at det har vært en fører som har prestert så bra i dårlig materiale som det Senna gjorde, Se bare på 1993 sesongen. Tiltross for at både Schumacher og Hamilton nå har flere poles enn hva Senna hadde, Så har Senna fortsatt bedre statistikk i pole positions henhold til antallet løp kjørt, Også har han fortsatt rekorden med flest seire i Monaco GP(6 seirer,inkludert fem i rad 1989-1993) Kort og godt Senna er den største F1 føreren i historien.

Vel, Jeg regner med at du skjønte hva jeg mente? Og jeg mente først og fremst Formel 1, Men anser Senna i samme klasse som førere som f.eks Mario Andretti, AJ Foyt, Graham Hill, Jim Clark og Michael Schumacher. Alle som har peiling på F1 og motorsport generelt vet at Senna er blant de aller største som noensinne har sittet i en racerbil. Om du er enig i det eller ei opptil deg. Jeg kan være enig at det ikke går an og sammenligne Senna, Schumacher eller Hamilton mot førere som kjørte på 1930. 40 og 50 tallet. Bilsport var mer som en hobby og ikke en seriøs idrett på den tiden, Det var først på 1960-tallet hvor Formel 1 og annen motorsport ble mer profesjonell.

Anonymkode: ba100...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, catman skrev:

Det er jo akkurat gått bort en mann som mange har hatt stor beundring for:

Hvem som er "best" eller har mest meritter blir en litt barnehageaktig diskusjon. Alle liker vel sine helter? Min favoritt er 90-tallets BTCC med en hyperaggressiv Nigel Mansell og, ikke minst, den gjengen her:

phawci8jalxcdauhaweu.jpg

Ja, Dan Gurney var uten tvil en av de største. Og han er sammen med førere som Stirling Moss, Wolfgang Von Trips, Jacky Ickx, Ronnie Peterson, Carlos Reutemann, Didier Pironi og Mark Webber og JP Montoya de beste førerne som aldri ble verdensmester i Formel 1.

BTCC var rått under 90-tallet! Gav alltid racing av høy kvalitet og med flere anerkjente førere. Men Nigel Mansell kjørte vel aldri fast i BTCC? Han kjørte vel 1 løp i 1993 og et par løp i 1996 og 98?

Anonymkode: ba100...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde han ikke det? Det sier vel sitt om kjørestilen hans at jeg likevel husker han så godt. Mondeo om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, catman skrev:

Gjorde han ikke det? Det sier vel sitt om kjørestilen hans at jeg likevel husker han så godt. Mondeo om jeg ikke tar feil.

Jeg tror aldri at Mansell kjørte fast i BTCC slik jeg husker det så kjørte han 1 BTCC løp i 1993 og enkelte løp i 1996-97-98? Det er mulig at jeg tar feil her. Men jeg husker også at han han kjørte en blå Mondeo.

Anonymkode: ba100...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...