Gå til innhold

Afrikansk jamaiker sin datter er hvit i huden og blå øyne.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet en afrikansk mann og en kvinne som var halvt afrikansk og halvt norsk, de fikk ett barn sammen som var blond, blå øyne og lys i huden. Selv om mor var blanding var hun veldig mørk i huden, og far var og veldig mørk. Så det var jo ingen som trodde at det var barnet deres.

Anonymkode: 024c8...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er spennende jeg. Er selv halvt fra et afrikansk land og halvt norsk. Har selv blitt en god blanding av mor og far. Har lys brun hud, brune øyne, mørkt hår osv. Venter nå barn med min samboer som er blond med blå øyne. Veldig spent på hvordan barnet blir seende ut :)

Anonymkode: b148a...c68

Jeg er selv halvt jamaikansk og halvt thai. Mannen min er blond med blå øyne. Vår sønn har mørkt hår, men er veldig lys i huden og blå øyne. Ingen tror at jeg er mammaen😂

En bekjent av meg er etnisk norsk, med blondt hår og blå øyne. Han er gift med en kineser. Deres barn har arvet mors hudfarge og meget smale øyne, mens håret er lys blond. 

Anonymkode: 874b5...c6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kaller ikke jamaicanere for afrikanere bare så du vet det. Det er ikke det samme. En jamaicaner heter det. Det blir som å si en engelsk nordmann bare fordi begge er hvite. (med mindre han er halv jamaicaner og halvt afrikaner da)

Anonymkode: f5474...d35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kaller ikke jamaicanere for afrikanere bare så du vet det. Det er ikke det samme. En jamaicaner heter det. Det blir som å si en engelsk nordmann bare fordi begge er hvite. (med mindre han er halv jamaicaner og halvt afrikaner da)

Anonymkode: f5474...d35

Selvsagt gjør man det. Er det en afrikaner så er det en afrikaner, er det en asiat så er det en asiat osv. Det er snakk om herkomst her,  ikke nasjonalitet. Og litt over 90% av de i Jamaica er helt eller delvis afrikansk herkomst.  

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, på wikipedia står det at over 90% er av helt eller delvis afrikansk herkomst. Og at de første afrikanerne kom i 1513.

"Afro-Jamaicans are Jamaicans of entirely or predominantly African descent. The first Africans to arrive came in 1513. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Afro-Jamaican

Anonymkode: 3f880...5ca

Anonymkode: 01055...0c6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, på wikipedia står det at over 90% er av helt eller delvis afrikansk herkomst. Og at de første afrikanerne kom i 1513.

"Afro-Jamaicans are Jamaicans of entirely or predominantly African descent. The first Africans to arrive came in 1513. "

Ja, nettopp... Som så mange andre land i Karibia som Haiti, Cuba, Bahamas etc. stammer befolkningen på Jamaica i hovedsak fra afrikanere. Men over noen hundre år er veeldig mange mikset opp med hvite, asiatere osv.  Bare se på Rihanna, hun er vel fra Barbados? "Godt blandet", noe som er lett og se på øynene...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv og gener kan slå ut på overraskende måter, det skjer stadig vekk, selv om "regelen" er at svart hår og brune øyne er dominant over blått og blondt.

En tidligere kollega av meg var gift med en marokkaner. Han så ut som en typisk marokkaner, for å si det sånn, mørkt litt krøllete svart hår, brunsvarte øyne og lysbrun hud. Min kollega var vanlig nordisk av utseende; krøllete mellomblondt hår og blågrønne øyne. Sammen fikk de en datter som hadde blondt hår og grønne øyne. Ingen kunne se på henne at hun hadde marokkansk far, og han (faren) fikk en del kommentarer på det av sine kamerater og slektninger. Enkelte dro i tvil om han virkelig kunne være faren. Det var han så absolutt.

En søster av en venninne av meg fikk i sin tid barn med en pakistansk mann. Han så ut som en typisk pakistaner. Hun var blåøyd og hadde brunt hår. Sammen fikk de en sønn med svart hår og blå øyne! Det var en slående vakker kombinasjon, det må jeg si.

Jeg har også jobbet sammen med en fyr som var halvt pakistaner. Moren var norsk, faren pakistaner og de fikk to sønner. Begge sønnene hadde olivenfarget hud, svart hår og knallblå øyne. Veldig oppsiktsvekkende.

Det viser seg altså gang på gang at arvereglene av og til får "hikke" og uventede resultater oppstår.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo ikke helt riktig å si at blå øyne er dominant, men arveanlegget for blå øyne er recessivt.. Det betyr at det er ekstremt sjeldent at to personer med blå øyne får et barn med brune øyne. Hvis personer med brune øyne er bærere for blå øyne (og det er de ganske ofte) er sjansene for at de får et barn med blå øyne ca 25%. Jeg kjenner godt til flere slike eksempler. 

Blå øyne gener vil altså aldri "dø ut" som enkelte personer hevder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/12/2017 at 6:29 PM, Nefarian said:

Ja, nettopp... Som så mange andre land i Karibia som Haiti, Cuba, Bahamas etc. stammer befolkningen på Jamaica i hovedsak fra afrikanere. Men over noen hundre år er veeldig mange mikset opp med hvite, asiatere osv.  Bare se på Rihanna, hun er vel fra Barbados? "Godt blandet", noe som er lett og se på øynene...

Tror du at Rihanna er blandet med en asiat?? Vil heller tro at det er er afrikansk/hvit blanding. Det har hun vel snakket om selv. Og da skjer det ingenting med øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at Rihanna er blandet med en asiat?? Vil heller tro at det er er afrikansk/hvit blanding. Det har hun vel snakket om selv. Og da skjer det ingenting med øynene. 

Rihanna Wearing Contact Lenses

Har ikke skrevet noe om hvilken bakgrunn Rihanna har, men øynene viser at hun i hvertfall har "hvit" bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2017 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gjør man det. Er det en afrikaner så er det en afrikaner, er det en asiat så er det en asiat osv. Det er snakk om herkomst her,  ikke nasjonalitet. Og litt over 90% av de i Jamaica er helt eller delvis afrikansk herkomst.  

Delvis ja... Hva tror du den andre delen er?

Anonymkode: 1d1ba...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette overraskende? Latin-Amerika, Afrika og Asia er ekstremt blandet. Mange vet sannsynligvis ikke, men tester på befolkningen i land i Øst-Afrika som Etiopia, viser et gjennomsnitt på på rundt 40% av caucasion-gener.

https://mathildasanthropologyblog.wordpress.com/2008/03/04/caucasian-africans/

Anonymkode: 12200...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.12.2017 den 2.25, AnonymBruker skrev:

Øhh... Selvfølgelig har afro-jamaikanere hovedsaklig afrikansk herkomst? Hadde vært helt annerledes om du søkte opp jamaikaner.

Anonymkode: d383e...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Øhh... Selvfølgelig har afro-jamaikanere hovedsaklig afrikansk herkomst? Hadde vært helt annerledes om du søkte opp jamaikaner.

Anonymkode: d383e...f01

Feil. Leste du den linken? Disse utgjør 91,4% av den jamaikanske befolkning. Altså av hele befolkningen i Jamaica, er 91,4 helt eller delvis av afrikansk herkomst. 

Anonymkode: 12200...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
På 23.12.2017 den 5.39, AnonymBruker skrev:

Jeg vet en afrikansk mann og en kvinne som var halvt afrikansk og halvt norsk, de fikk ett barn sammen som var blond, blå øyne og lys i huden. Selv om mor var blanding var hun veldig mørk i huden, og far var og veldig mørk. Så det var jo ingen som trodde at det var barnet deres.

Anonymkode: 024c8...56d

Da må mannen være av blandings rase ellers har hun vært utro. 

Anonymkode: 8053b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg jobbet med en fra Jamaica, hun var hvit i huden og hadde brune øyne. 

Anonymkode: 3023c...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir så jævla kvalm av at folk er så opptatt av utseende. 

Egentlig, hvis dere var opplyste mennesker, hadde dette vært som å sitte på do og drite. Noe man ikke snakker om. 

Ææææææsj. Dere er ekle. 

Anonymkode: cb659...932

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.12.2017 den 18.23, Nefarian skrev:

Rihanna Wearing Contact Lenses

Har ikke skrevet noe om hvilken bakgrunn Rihanna har, men øynene viser at hun i hvertfall har "hvit" bakgrunn.

Og når de viser frem black is beautiful-greier så er det de hvite trekkene deres som gjør dem pene ... 

altså, referansene fra hvitheten blir brukt til Feks rihannas fordel. 

Og alle de vakreste negressene på slike lister har masse hvitt blod i seg... så da kan jeg like gjerne være på den siden jeg lærte på skolen at jeg stammer fra AFRIKAAAAA!!!!

Perfekt da

er jeg en afrikaner da også? Siden en million-tippoldefar kom derifra.... 

fungerer jo for samene. 

Anonymkode: cb659...932

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På ‎22‎.‎12‎.‎2017 den 23.46, AnonymBruker skrev:

Så i en nylig artikkel fra DM at en afrikansk jamaiker sin datter er hvit i huden og blå øyne. Faren til jenta er en hvit brite. 

Men kommentarfelter var interessant. Folk mener at det ikke er overraskende siden faren er hvit brite. Og at det ikke er særlig skjeldent.

De to kommentarene med mest "likes".

"rabbit38, london, 11 hours ago

If her dad is white then I don¿t get why it¿s such a shock that she has a white daughter?"

"Spaines2016, England, United Kingdom, 11 hours ago

I have 3 children all by the same father,who is black. Yet all have different skin tones. This is quite normal between mixed race couples."

Stemmer dette? Eller er britene helt ute på jordet?

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-5203685/Black-mother-asks-midwife-mine.html

Anonymkode: fe7e0...c43

Afrikansk jamaiker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...