AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #21 Skrevet 27. desember 2017 På 12/23/2017 den 18.09, abrasiveRefraction skrev: Du har tre forsøk på å få bilen inn på en plass. Og du kan ofte velge en enkel metode (sving fram, rygg rett bak). Å kunne parkere er vel ikke for mye å forlange? Det går an å parkere idiotisk uten å treffe en annen bil. Dette. Da jeg kjørte opp kommenterte sensor at parkeringen min kanskje ikke var verdens peneste, men det var ingenting farlig med den, så dette kunne jeg få fortsette å øve på med lappen i hånda. Sensor kan stryke deg på akurat hva de vil, og du kan klage, men det eneste det gir deg er en ny mulighet, og det får du uansett. Synes forøvrig kjørelærer ikke høres spesielt dyktig ut, med mindre du var hans første elev må han da ha opplevd at folk stryker før. Det er faktisk han som skal feilsøke og støtte eleven, siden han tydeligvis har sendt deg avgårde, før du var klar. Anonymkode: 7cff3...641 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #22 Skrevet 27. desember 2017 Kjenner en som rygga inn i veggen på parkeringshuset. Han sto 😂 Anonymkode: e6c20...800
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #23 Skrevet 27. desember 2017 Nei. Her har sensor åpenbart gått langt utover sin myndighet. Sensor har bare lov til å stryke deg dersom du har glemt å ta med bensin. Det står svart på hvitt i loven. Anonymkode: 4ab86...d0e 2
Freesia97 Skrevet 28. desember 2017 #24 Skrevet 28. desember 2017 Sikkerhetsspørsmålet er egentlig ikke så viktig men det er STOR sjanse for at man stryker hvis man ikke kan rygge. Men jeg synes veldig mange sensorer er altfor strenge. Og veldig mange stryker selv om de kun har småfeil.
Duff Skrevet 28. desember 2017 #25 Skrevet 28. desember 2017 (endret) Ett tips er å aldri tro at sensor ikke får med seg alt. Glemmer du blinklys så si det med en gang. Ofte spør sensor om du har noen kommentarer til hvordan det gikk, bruk sjansen til å si hva du vet ble feil f.ks at ryggingen kunne vert penere. Selv glemte jeg å blinke i ett kryss og jeg avbrøt også runda jeg skulle kjøre pga snøvær. Det var første dag med snø når jeg kjørte opp og brøytinga var ikke helt bra. Det var ett pluss fikk jeg vite fordi jeg så egen begrensning. Endret 28. desember 2017 av Duff
ajarRun Skrevet 28. desember 2017 #26 Skrevet 28. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette. Da jeg kjørte opp kommenterte sensor at parkeringen min kanskje ikke var verdens peneste, men det var ingenting farlig med den, så dette kunne jeg få fortsette å øve på med lappen i hånda. Sensor kan stryke deg på akurat hva de vil, og du kan klage, men det eneste det gir deg er en ny mulighet, og det får du uansett. Synes forøvrig kjørelærer ikke høres spesielt dyktig ut, med mindre du var hans første elev må han da ha opplevd at folk stryker før. Det er faktisk han som skal feilsøke og støtte eleven, siden han tydeligvis har sendt deg avgårde, før du var klar. Anonymkode: 7cff3...641 Det står følgende på et vedtak etter oppkjøring: "Dersom du har fått IKKE BESTÅTT til prøven, har du rett til å klage på vedtaket. Klageretten gjelder likvel IKKE sensors skjønnsmessige vurdering av kjøremåten din i forhold til kravene. Klagen må gjelde saksbehandlingfeil eller at sensor har lagt feilaktive fakta til grunn for avgjørelsen sin." Du kan ikke klage fordi sensor mener du ikke er god nok til å rygge. Du kan klage hvis sensor mente du parkerte på en ulovlig plass men skiltingen viser at det er lov å parkere der. 2 timer siden, Freesia97 skrev: Sikkerhetsspørsmålet er egentlig ikke så viktig men det er STOR sjanse for at man stryker hvis man ikke kan rygge. Men jeg synes veldig mange sensorer er altfor strenge. Og veldig mange stryker selv om de kun har småfeil. Sikkerhetsspørsmålet er en toerfeil. Svarer du feil på det har du kun to mulige toerfeil før du stryker. Spørsmålene er ikke hemmelige og er lett å pugge. Kan ikke skjønne at noen slurver med disse. Jeg synes sensorene ikke er strenge nok. Alt for mange får førerkort. Det er mange som består førerprøven som jeg er redd for å møte på veien. Problemet er tilbakemeldingen. Man får kun vite to-tre grunner til at man består. Det er helhetsvurderingen som teller. De som stryker er ofte svake teknisk og mangler evne til å planlegge (klarer ikke å finne egnet plass å snu eller en god parkeringsplass) eller så har de ikke klart å kjøre i en halvtime uten å forårsake en ulykke (men sensor griper inn og stopper ulykken fra å skje). Det er ikke mye å forlange at man kan kjøre i 30 minutter, holde fartsgrensen, parkere, finne en plass å snu og ikke være livsfarlig. Kravene burde være mye høyere, og tilbakemeldingene skulle gjerne vært en karakter fra -10 til 10. Slik at 0 er bestått og 10 er perfekt kjøring. Problemet nå er at noen som så vidt klarer en oppkjøring kommer tilbake å sier: "Jeg hadde kun EN feil!" Alle har bare en eller to feil. De forteller ikke mer. Dessverre gir dette inntrykk av at trafikklærerne bare vil tappe dem for penger. En karakterskala ville hatt mange fordeler. Da vil man kunne se om man så vidt bestod eller om man var godt innenfor. Så kan man velge skoler som lager gode sjåfører, ikke skoler som bare gjør deg så vidt i stand til å bestå en prøve. 2 timer siden, Duff skrev: Ett tips er å aldri tro at sensor ikke får med seg alt. Glemmer du blinklys så si det med en gang. Ofte spør sensor om du har noen kommentarer til hvordan det gikk, bruk sjansen til å si hva du vet ble feil f.ks at ryggingen kunne vert penere. Selv glemte jeg å blinke i ett kryss og jeg avbrøt også runda jeg skulle kjøre pga snøvær. Det var første dag med snø når jeg kjørte opp og brøytinga var ikke helt bra. Det var ett pluss fikk jeg vite fordi jeg så egen begrensning. Å bruke muligheten til å forklare hva man tenker er absolutt positivt. Det er vanskelig noen ganger å forstå hva tanken bak handlingene er. Og en elev som er klar over sine feil er mye tryggere enn en som ikke er det. 3
Freesia97 Skrevet 28. desember 2017 #27 Skrevet 28. desember 2017 11 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Det står følgende på et vedtak etter oppkjøring: "Dersom du har fått IKKE BESTÅTT til prøven, har du rett til å klage på vedtaket. Klageretten gjelder likvel IKKE sensors skjønnsmessige vurdering av kjøremåten din i forhold til kravene. Klagen må gjelde saksbehandlingfeil eller at sensor har lagt feilaktive fakta til grunn for avgjørelsen sin." Du kan ikke klage fordi sensor mener du ikke er god nok til å rygge. Du kan klage hvis sensor mente du parkerte på en ulovlig plass men skiltingen viser at det er lov å parkere der. Sikkerhetsspørsmålet er en toerfeil. Svarer du feil på det har du kun to mulige toerfeil før du stryker. Spørsmålene er ikke hemmelige og er lett å pugge. Kan ikke skjønne at noen slurver med disse. Jeg synes sensorene ikke er strenge nok. Alt for mange får førerkort. Det er mange som består førerprøven som jeg er redd for å møte på veien. Problemet er tilbakemeldingen. Man får kun vite to-tre grunner til at man består. Det er helhetsvurderingen som teller. De som stryker er ofte svake teknisk og mangler evne til å planlegge (klarer ikke å finne egnet plass å snu eller en god parkeringsplass) eller så har de ikke klart å kjøre i en halvtime uten å forårsake en ulykke (men sensor griper inn og stopper ulykken fra å skje). Det er ikke mye å forlange at man kan kjøre i 30 minutter, holde fartsgrensen, parkere, finne en plass å snu og ikke være livsfarlig. Kravene burde være mye høyere, og tilbakemeldingene skulle gjerne vært en karakter fra -10 til 10. Slik at 0 er bestått og 10 er perfekt kjøring. Problemet nå er at noen som så vidt klarer en oppkjøring kommer tilbake å sier: "Jeg hadde kun EN feil!" Alle har bare en eller to feil. De forteller ikke mer. Dessverre gir dette inntrykk av at trafikklærerne bare vil tappe dem for penger. En karakterskala ville hatt mange fordeler. Da vil man kunne se om man så vidt bestod eller om man var godt innenfor. Så kan man velge skoler som lager gode sjåfører, ikke skoler som bare gjør deg så vidt i stand til å bestå en prøve. Å bruke muligheten til å forklare hva man tenker er absolutt positivt. Det er vanskelig noen ganger å forstå hva tanken bak handlingene er. Og en elev som er klar over sine feil er mye tryggere enn en som ikke er det. Det er mange som får førerkort selv om de gjør mye feil (har lest dette flere steder). Men også er det noen som kjører helt greit ikke gjør noen store/farlige feil men får stryk allikevel. Fordi ryggingen ikke var helt perfekt, fordi de kjørte feil sted enn det sensor sa (selv om det ikke skal regnes som feil er det faktisk noen sensorer som regner det som feil). Noen forteller (på forum, blogger eller andre lignende steder) at de nesten krasjet under oppkjøring og at sensor måtte gripe inn, men så fikk de lappen allikevel!!!!!! Så det er mye urettferdighet altså!
ajarRun Skrevet 28. desember 2017 #28 Skrevet 28. desember 2017 5 timer siden, Freesia97 skrev: Det er mange som får førerkort selv om de gjør mye feil (har lest dette flere steder). Men også er det noen som kjører helt greit ikke gjør noen store/farlige feil men får stryk allikevel. Fordi ryggingen ikke var helt perfekt, fordi de kjørte feil sted enn det sensor sa (selv om det ikke skal regnes som feil er det faktisk noen sensorer som regner det som feil). Noen forteller (på forum, blogger eller andre lignende steder) at de nesten krasjet under oppkjøring og at sensor måtte gripe inn, men så fikk de lappen allikevel!!!!!! Så det er mye urettferdighet altså! Førerpøven er en helhetsvurdering. Man stryker ikke på bagateller. Oppfattningen til eleven av hva som førte til stryk og hva sensor skriver i vedtaket er ofte milevis fra hverandre. Mange stryker rett og slett fordi de er for teknisk dårlige. Mange stryk ville jeg kunne identifisert mens jeg lå i bagasjerommet i de tre første kryssene. Det er så tydelig. Dårlig kontroll på clutch, rykkete styring og lavt teknisk nivå. Dette gjelder særlig de som ikke kan øvelseskjøre tilstrekkelig hjemme. Det er svindyrt å ta alle timene hos en trafikkskole. Å kjøre feil stryker du ikke alene på. Hvis du ikke klarer å oppdage kryssene er det fort nok til å stryke. At man gjør en grov feil, mens man har teknisk god kontroll vil føre til at man kan stå så lenge helhetsvurderingen er bra. Man har tre forsøk på å rygge inn på en plass. Det er imponerende å ikke klare det i en moderne bil med sensorer og god svingradius. Husk at elevene bare får vite de viktigste årsakene til stryk. Man får ikke vite alt. Sensor gir bare noen høydepunkter som fører til stryk. Elevene får sjeldent med seg alt som blir sagt. Be om å få en kopi av vedtaket, da får man ofte bedre forståelse for hva som er feil. Klarer man ikke sikkerhetskontrollen har man et veldig svakt utgangspunkt. Men den er trivell å få til bare man pugger litt. Det er relativt få som stryker (personer med utenlandsk bakgrunn trekker statistikken kraftig opp), og de som gjør det er farlige. Jeg har vært med på mange prøver, og de har alvorlige mangler. Som at de lager milevis med kø eller holder på å krasje flere ganger (i løpet av 30 minutter!!!).
Freesia97 Skrevet 28. desember 2017 #29 Skrevet 28. desember 2017 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Førerpøven er en helhetsvurdering. Man stryker ikke på bagateller. Oppfattningen til eleven av hva som førte til stryk og hva sensor skriver i vedtaket er ofte milevis fra hverandre. Mange stryker rett og slett fordi de er for teknisk dårlige. Mange stryk ville jeg kunne identifisert mens jeg lå i bagasjerommet i de tre første kryssene. Det er så tydelig. Dårlig kontroll på clutch, rykkete styring og lavt teknisk nivå. Dette gjelder særlig de som ikke kan øvelseskjøre tilstrekkelig hjemme. Det er svindyrt å ta alle timene hos en trafikkskole. Å kjøre feil stryker du ikke alene på. Hvis du ikke klarer å oppdage kryssene er det fort nok til å stryke. At man gjør en grov feil, mens man har teknisk god kontroll vil føre til at man kan stå så lenge helhetsvurderingen er bra. Man har tre forsøk på å rygge inn på en plass. Det er imponerende å ikke klare det i en moderne bil med sensorer og god svingradius. Husk at elevene bare får vite de viktigste årsakene til stryk. Man får ikke vite alt. Sensor gir bare noen høydepunkter som fører til stryk. Elevene får sjeldent med seg alt som blir sagt. Be om å få en kopi av vedtaket, da får man ofte bedre forståelse for hva som er feil. Klarer man ikke sikkerhetskontrollen har man et veldig svakt utgangspunkt. Men den er trivell å få til bare man pugger litt. Det er relativt få som stryker (personer med utenlandsk bakgrunn trekker statistikken kraftig opp), og de som gjør det er farlige. Jeg har vært med på mange prøver, og de har alvorlige mangler. Som at de lager milevis med kø eller holder på å krasje flere ganger (i løpet av 30 minutter!!!). Jeg synes fortsatt at det er mye urettferdighet når det gjelder hvem som får lappen og hvem som ikke får det. Så du synes det er bedre at en som kjører bra men holder på å krasje under oppkjøring er en mindre farlig sjåfør enn en som ikke klarer å rygge veldig bra og ikke klarer å svare på sikkerhetsspørsmål? 😏 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #30 Skrevet 28. desember 2017 Hadde i mind tid flere stryk i Bergen, å for en plass for oppkjøring. En gang fikk jeg beskjed om å rygge ut fra en busslomme og noen hundre meter opp en ganske så trafikkert vei, spurte om han faktisk var seriøs, det var han. Så strøk da når jeg tydeligvis hindret trafikken. En annen gang kjørte jeg «litt rotete», det var alt...Stryk. En gang rygget jeg litt for nære en mur, og siden bilen var så liten burde jeg klart bedre. Så stryk. Kom til fornuften og tok oppkjøring et annet sted, «ingen ting å utsette på kjøring». Anonymkode: e9dde...044 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #31 Skrevet 28. desember 2017 Jeg bestod oppkjøringen på klasse CE selv om jeg gjorde en haug med idiotiske feil. Jeg var så stressa og nervøs at jeg gjorde så dumme feil som jeg egentlig ikke burde gjort feil. Men...jeg bestod fordi jeg kom sensoren i forkjøpet, forklarte hva jeg gjorde feil, forklarte at jeg var nervøs OG ikke minst forklarte hva jeg burde gjort. Anonymkode: 68798...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #32 Skrevet 30. desember 2017 On 12/28/2017 at 10:34 PM, Freesia97 said: Jeg synes fortsatt at det er mye urettferdighet når det gjelder hvem som får lappen og hvem som ikke får det. Så du synes det er bedre at en som kjører bra men holder på å krasje under oppkjøring er en mindre farlig sjåfør enn en som ikke klarer å rygge veldig bra og ikke klarer å svare på sikkerhetsspørsmål? 😏 Man stryker ikke av å «ikke klare rygge veldig bra, og ikke klarer sikkerhetsspørsmål», punktum. Men du må gjerne fortsette innbille deg det. Du har lest om det i en blogg, sier du? Da er nok sannheten mer: Svak kjøreteknisk, feil girvalg, noe bomgiringer, ujevn fart, ujevn føring av bil, kutting av svinger, manglende speilbruk, dårlig blikkbruk, dårlig planlegging = brå og ubehagelige nedbremsinger, ingen anelse om hva vedkommende gjør under rygging og ikke noe forhold til sikkerhetskontroll-spørsmålet. I eleven som strøk sitt hode, kan dette fort summeres opp med «Jeg rygget ikke så bra og svarte feil på spørsmålet! Urettferdig dritt-sensor!» Anonymkode: 693ab...1c9 4
Freesia97 Skrevet 30. desember 2017 #33 Skrevet 30. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Man stryker ikke av å «ikke klare rygge veldig bra, og ikke klarer sikkerhetsspørsmål», punktum. Men du må gjerne fortsette innbille deg det. Du har lest om det i en blogg, sier du? Da er nok sannheten mer: Svak kjøreteknisk, feil girvalg, noe bomgiringer, ujevn fart, ujevn føring av bil, kutting av svinger, manglende speilbruk, dårlig blikkbruk, dårlig planlegging = brå og ubehagelige nedbremsinger, ingen anelse om hva vedkommende gjør under rygging og ikke noe forhold til sikkerhetskontroll-spørsmålet. I eleven som strøk sitt hode, kan dette fort summeres opp med «Jeg rygget ikke så bra og svarte feil på spørsmålet! Urettferdig dritt-sensor!» Anonymkode: 693ab...1c9 Er du sensor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå