Gå til innhold

Oppblåst, presser på ribbene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare lurer på hvor normalt dette er. Er alltid oppblåst, fasting og diett har liten effekt, trening merker jeg heller ikke effekt av. Jeg varierer mellom å være medium oppblåst til kjempeoppblåst. Er veldig slank og fortsatt i 20-årene. Har vært oppblåst noen år, med et par episoder av at den forsvinner fordi jeg har hatt omgangssyke, drukket alt for mye eller av andre grunner hatt diare og oppkast. Diare og oppkast er det eneste som har lindret, men det er ikke akkurat noe jeg kan drive med ukentlig:P  

De siste ukene har jeg begynt å kjenne press under nederste delen av ribbebeinene når jeg sitter. Jeg lurer på om jeg har lagt på meg litt mye magefett som i kombinasjon med den veldig oppblåste magen kan føre til dette presset? Går som en oval regnbuestrek nederst langs ribbene, tvers over magen

(Har vært til spesialist på mage og tatt gastroskopi, de fant ikke noe, legene sier endre diett og det er alt de kan gjøre). 

Anonymkode: a968a...ec8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magetrøbbel (som er det du har) er veldig vanlig, ja.

Du sier diett ikke har noen virkning. Betyr det at du har forsøkt å over en periode («en periode» er på 8 uker) kutte ut raske karbohydrater, over en periode kutte ut melkeprodukter, over en annen spise vegetar, over en periode å spise mat uten komplekse fiber og at du har forsøkt low foodmap og så bortetter?

Dersom du ikke har gjort desse forsøkene har du ikke testet ut «diett». Ja: å teste fordøyelsen vs mat tar årevis. Og hva du tåler vil forandre seg. Både gradvis og plutselig. Dersom du er heldig er du allergisk mot noe. Trolig noe lite som er i mye mat. Klassikere er hvitløk (eller løk), pepper (eller paprika og chili) eller e-stoff. 

Sånn ellers så er gastroskopi en poengløs øvelse siden du jo har luft i tarmene. Gå tilbake til legen. Insister på at det taes CT av hele buken. Ikke gi deg på dette punktet. Insister også på at du testes for å utelukke at din ibs ikke er en ibd. Du må åpenbart også testes for vanlige matallergier, cøliaki må utelukkes og dersom du har smerter etter alt dette og en ikke finner forklaring er rektoskopi neste steg. Stå på krava, Ts. Leger er utrolig sløve med magelidelser, så du må bare mase, Google og vite at den som kommer til å utrede deg, det er deg selv. Det finnes ikke leger som kan mage i Norge. Google (bruk engelske kilder) kan mye mer enn dem.

Anonymkode: 26179...dee

• Liker 2
Skrevet

Hvor ofte har du avføring da? Forstoppelse er en klassiker som kan gi mye rare plager. Mye fokusert på hos barn, lite hos voksne. Jeg er forstoppet, og merker mye det samme som deg. 

Anonymkode: fa621...dc8

Skrevet

Noen ganger har jeg så mye luft i magen at den enten er hard som en stein eller at den beveger seg, sistnevnte var mildt sagt skremmende første gangen. 

Har i ettertid funnet ut at jeg er laktoseintolerant, men merker at jeg blir slik når jeg spiser for mye brød i løpet av en dag også. 

Kutt de ut i noen uker og se hva som skjer :) noen kan dessuten få luft i magen av å ha på seg noe som strammer rundt magen/mellomgulvet, eks: high waist bukser.

Skrevet

Diett har liten effekt i hverdagen, men har hatt hjelp i ekstremdietter før. Dvs først fastet jeg i ca 30 timer før jeg spiste 2-4 gulrøtter per dag til det hadde gått ca 3 døgn. Deretter drakk jeg 1-3 glass proteinpulver i vann(vegetabilsk, dvs rent risprotein eller erteprotein uten søtning, sukker, kakao eller annet tilsatt for smak). Etter en uke eller så har jeg i tillegg spist grønnsakssuppe der det er mye vann i forhold til grønnsaker. Etterhvert hadde jeg litt olivenolje eller kokosfett i suppen. Holdt på sånn 2-3 måneder og magen fikk gradvis tilbake sin evne til å fordøye igjen, denne kroniske oppblåstheten forsvant, ble bare oppblåst etter at jeg spiste, men det gikk gradvis bort etterhvert som magen fordøyet, noe jeg ser på som mer normalt. I motsetning til å være ekstemoppblåst etter 30 timer med minimal eller ingen mat. Men det tok laaaaang tidog det skjedde veldig gradvis

Men det er ekstremt vanskelig å ikke spise for mye et par dager på rad, eller spise litt for mye fett eller en dum kombinasjon av karbohydrater, protein og fett som er tungfordøyelig. Den gjennomsnittlige personen kan overspise på julaften fordi det er så god middag + spise godteri og øl på kvelden. Gjør jeg noe tilsvarende selv med sunn mat og snacks er magen min ødelagt for flere dager. Jeg må alltid begrense meg, og kan ikke spise hjemmelaget snacks på flere timer etter middag, gjør jeg det ødelegger jeg magens sjanse til å fordøye middagen for flere dager. 

TLDR: Mitt problem virker hovedsaklig være knytt til et problem med magens evne til å fordøye generelt (inkludert bakterier i magen og den slags) og/ eller musklene sin evne til å trekke seg sammen og skyve maten videre. 

Så når jeg spiser litt for stor posjon til middag er jeg nødt å fast 12-18 timer for at magen skal klare fordøye det. Om jeg alikevel spiser fordi jeg selvsagt blir sulten etter 3-6 timer igjen, forverrer jeg problemet og det bygger på seg selv. Jeg kan oppleve ekstrem sult og cravings og det krever ekstremt med selvkontroll for å ikke spise.

Så jeg klarte det ikke i lengden, og det siste året har jeg spist normalt og det betyr at jeg har oppblåst mage 24 timer i døgnet, det handler bare om å ha en stor mage vs å ha en ekstrem stor mage. Jeg spiser vegansk (kan nevne at dette problemet begynte mange år før jeg ble veganer). Ingen kornprodukter, da jeg merker forverring av glutenfri kornprodukter. Spiser lite frukt da jeg føler meg dårlig av de fleste frukter, inkludert banan som skal være bra for magen. De siste månedene drikker jeg hovedsaklig proteinshakes som min proteinkilde, fordi kikerter og bønner blir for "tungt". Linsesuppe bruker føles litt bedre, så lenge det er mye vann i

Men det skal sies at dess mindre oppblåst magen er, dess bedre den er, dess bedre fordøyer og tåler jeg frukt og annen mat som er "nei"-mat ellers. Så for meg virker ikke dette som et allergi eller irritantproblem per se, men et problem med magens evne til å fordøye.

Det ble litt langt, jaja. Jeg skal huske å spørre om mulighetene for CT og spørre om det har blitt gjort tester på om det kan være relatert til ibd, er usikker på hvilke tester som har blitt gjort. 

21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor ofte har du avføring da? Forstoppelse er en klassiker som kan gi mye rare plager. Mye fokusert på hos barn, lite hos voksne. Jeg er forstoppet, og merker mye det samme som deg. 

Anonymkode: fa621...dc8

Normal avføring på alle måter, noe som kanskje er rart i seg selv? Vetikke. Satt og leste litt siden jeg skrev innlegget, og noen mener at noen mager er hypersensitive på luft og håndterer den dårlig, samt at det hypotetiseres om at de samme magene kan ha problemer med lommer av væsker som heller ikke går gjennom magen skikkelig. Det er da relatert til muskler o.l i magen som ikke slapper av når de skal, og andre som ikke trekker seg sammen når de skal. 

Anonymkode: a968a...ec8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...