Gå til innhold

Nye biler, DAB+ og trafikkmeldinger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er her andre med nyere biler som har problemer med å få inn trafikkmeldinger etter overgang til DAB+?

Vet ikk hva dette heter i ulike bilmerker, men TP i min bil. Kan og få inn trsfikkmeldinger over navigeringen, men alt er "dødt" til tross for at forhandler sier alt er korrekt innstilt til å ta inn. Nylig var det en som sa at dette skyldes over gang fra FM til DAB. :vetikke:

Ønsker å høre fra både dem som får inn meldinger og dem som ikke får noe. Gjerne også med info om bilmerke. 

Anonymkode: 7b90a...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tv2 hadde en sak med dårlig dekning på DAB, er visst ikke akkurat et bedre alternativ enn FM.

Anonymkode: 9d5d0...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært noe problem siden jeg installerte DAB i bilen for tre år siden. Derimot er dekningen for DAB helt horribel når man kommer et stykke utenfor Oslo. Jeg har klaget til både nrk og kringkastingsrådet, men de nekter for at det er dekningsproblemer, og skylder på mitt utstyr......som om en korrekt installert og konfigurert DAB-radio til over 10.000,- ikke skulle være bra nok? Jeg kjenner mange som opplever de samme problemene, men nrk sier at det ikke er dekningsproblemer. Da er det rart at det ofte er vanskelig å få med seg mer enn en hakv setning av nyhetssendingene....

Anonymkode: c6caa...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får bare bite tenna sammen og holde ut i 3-4 år til og så gå over til streaming av musikk og radio da. Med  den historiske utviklingen på datapakker som har vært bør det ikke ta stort lengre tid enn dette til man får store nok datapakker rimelig nok til å gjøre dette.

Dere får heller angre på at dere gadd å bruke så mye penger på DAB når den til kommer ;)

Anonymkode: 0c058...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere får bare bite tenna sammen og holde ut i 3-4 år til og så gå over til streaming av musikk og radio da. Med  den historiske utviklingen på datapakker som har vært bør det ikke ta stort lengre tid enn dette til man får store nok datapakker rimelig nok til å gjøre dette.

Dere får heller angre på at dere gadd å bruke så mye penger på DAB når den til kommer ;)

Det er ikke pengene som er problemet, de har jeg nok av. Det er arrogansen til NRK som er det egentlige problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke pengene som er problemet, de har jeg nok av. Det er arrogansen til NRK som er det egentlige problemet.

Bare vær klar over at overgangen til DAB har pågått i veldig lenge😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tdm900 said:

Bare vær klar over at overgangen til DAB har pågått i veldig lenge😊

Som betyr at det er greit å ha dårlig dekning og det er også greit å få arrogante svar fra NRK?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som betyr at det er greit å ha dårlig dekning og det er også greit å få arrogante svar fra NRK?

Har ikke problemer med dekning der jeg ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært noe problem siden jeg installerte DAB i bilen for tre år siden. Derimot er dekningen for DAB helt horribel når man kommer et stykke utenfor Oslo. Jeg har klaget til både nrk og kringkastingsrådet, men de nekter for at det er dekningsproblemer, og skylder på mitt utstyr......som om en korrekt installert og konfigurert DAB-radio til over 10.000,- ikke skulle være bra nok? Jeg kjenner mange som opplever de samme problemene, men nrk sier at det ikke er dekningsproblemer. Da er det rart at det ofte er vanskelig å få med seg mer enn en hakv setning av nyhetssendingene....

Du svarer på noe helt annet enn det jeg spør om. 

Dab+ radioen fungerer helt perfekt. De problemene du beskriver har jeg null problemer med.

Det er trafikkmeldinger via ett eller annet system i bilen, som at veien er stengt på grunn av ulykke, eller arbeid i tunnelen jeg spør om. På navigeringen kan jeg gå inn og få trafikkmeldinger og, men der lastes ingenting inn. Det leses heller ikke opp via TP. Jeg hadde en akkurat lik bil før denne og der fungerte dette. Da visste jeg hvorfor veien ble til en lang stillestående kø, eller at tunnelen var stengt før jeg kom til røde lys og lukket bom. Nå er alt taust. Om dette skyldes bilen eller omgivelsene er det jeg prøvermå finne svar på. 

TS. 

Anonymkode: 7d36d...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du svarer på noe helt annet enn det jeg spør om. 

Dab+ radioen fungerer helt perfekt. De problemene du beskriver har jeg null problemer med.

Det er trafikkmeldinger via ett eller annet system i bilen, som at veien er stengt på grunn av ulykke, eller arbeid i tunnelen jeg spør om. På navigeringen kan jeg gå inn og få trafikkmeldinger og, men der lastes ingenting inn. Det leses heller ikke opp via TP. Jeg hadde en akkurat lik bil før denne og der fungerte dette. Da visste jeg hvorfor veien ble til en lang stillestående kø, eller at tunnelen var stengt før jeg kom til røde lys og lukket bom. Nå er alt taust. Om dette skyldes bilen eller omgivelsene er det jeg prøvermå finne svar på. 

TS. 

Er ikke det du etterspør egentlig en tjeneste du må betale for? Det var i hvert fall beskjeden jeg fikk med min navigasjonsenhet. Dette har strengt tatt ikke noe med DAB å gjøre, og derfor misforstod jeg spørsmålet ditt. 

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med den som har levert navigasjonsenheten til bilen din. Bilforhandleren din kan sikkert formidle kontaktinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det du etterspør egentlig en tjeneste du må betale for? Det var i hvert fall beskjeden jeg fikk med min navigasjonsenhet. Dette har strengt tatt ikke noe med DAB å gjøre, og derfor misforstod jeg spørsmålet ditt. 

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med den som har levert navigasjonsenheten til bilen din. Bilforhandleren din kan sikkert formidle kontaktinformasjon.

Det har ingenting med navigasjonsenheten å gjøre. TS snakker om radiomeldinger

Anonymkode: 4c087...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du leser grundig det som alt er blitt skrevet så ser du at jeg hadde en tre år gammel bil der dette fungerte. Ny bil av samme merke og modell ble kjøpt og jeg forventet at den skulle ha samme funksjon på de fleste områder og bedre funksjon på andre områder. 

Problemet er tatt opp med forhandler og drøftet med flere, de har undersøkt alle innstillinger, bedre enn jeg kan, flere ganger uten å finne noen feil i innstillingene på bilen. Noen mener disse meldingene forsvant da vi gikk over til Dab og fm ble slukket for enkeltes del, mens andre ikke vet. 

Jeg har ikke betalt for å få trafikkmeldingene opplest i bil på den gamle bilen og sksl heller ikke betal for dette i den nye bilen. Det jeg derimot skal betale for når ett års prøvetid er utløpt er tjensten der jeg trykker på en knapp i bilens tak og kommer frem til en "hjelpetjeneste" for bilen og for det meste i trafikken. Samt en rød alarmknapp dersom jeg er i akutt fare eller akutt syk, samt dersom airbager utløses så får de automatisk beskjed og kontakter meg i bilen. Får de ikke kontakt alarmerer de politi og helse, ser hvor bilen er og sender hjelp. (Siste avsnitt er en avsporing fra det jeg spør om i hi.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null problemer med trafikkmeldinger i bilen min ihvertfall, originalmontert DAB+-radio (Tesla). Får de også om jeg hører på f.eks P8, må ikke høre på NRK. Dekningen er også god, langt bedre enn FM var. Null utfall på de 283km jeg har til hytta, som tildels går på grusveier langt til fjells. Tror mange av DAB-problemene folk har skyldes kjipe glassantenner som følger med adaptere og/eller billige adaptere med dårlige tunere. Prøv en ordentlig takantenne så tipper jeg problemet blir borte. Ønsker man ikke å montere en slik permanent før man har testet det finnes det antenner med magnetfot som kan settes på taket og ledning tas inn gjennom vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...