Gå til innhold

Syk etter tur til Thailand

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom hjem fra Thailand i går og er dårlig. Det begynte ca 12 timer før flyet hjem gikk. Begynte med at jeg fikk skjelvinger og frøys veldig. Fikk ikke varmen selv om vi hadde 30 grader på rommet. 

Fikk opp varmen etterhvert, men følte meg slapp. Så kom magekrampene og diareen. Diaré var ikke gøy når man er på et fly i 12 timer. Så siden flyturen og fram til nå har jeg vel vært på do rundt 20 ganger. Kommer bare bittelitt hver gang jeg er på do. Føler meg også kvalm når magekrampene kommer. Ingen matlyst. Det eneste jeg har lyst på er cola, men det er vel ikke bra nå? 

Vil bli frisk til jul.. noe jeg kan gjøre for å bli fort frisk? Kjenner at halsen begynner å bli sår også, uff.. 

Anonymkode: 49637...51e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legen din NÅ

Anonymkode: d6a24...977

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som matforgifting eller influensa.

Pass på å drikke masse, og ikke bare vann. Du trenger næring i tillegg. Cola er helt flott hvis du får det i deg. Du trenger sukker og salt og det får du faktisk i cola, og når man er syk så gjør man det man kan for å få i seg noe. Prøv også med salte kjeks i små porsjoner, men væske er det viktigste når du har diare så du ikke blir dehydrert.

Er det matforgiftning går det heldigvis fort over :) 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ring legen din NÅ

Legekontoret er nok stengt nå, så da må nok ts vente til i morgen. Kanskje h*n allerede er bedre til da :) Hvis ts blir mye verre, kan hen ringe legen, men foreølpig er det nok ikke så mye legen kan gjøre.

Skrevet

Mitt legekontor stenger kl 1530 i dag og er stengt frem til 3. Juledag, det er legevakten som er alternativet for meg i mellomtiden. Om det er slik for TS også vet jeg ikke, men det kan være lurt å finne ut om noen som har peiling kan svare asap i stedet for å sitte her på KG og håpe på riktig svar.. :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt legekontor stenger kl 1530 i dag og er stengt frem til 3. Juledag, det er legevakten som er alternativet for meg i mellomtiden. Om det er slik for TS også vet jeg ikke, men det kan være lurt å finne ut om noen som har peiling kan svare asap i stedet for å sitte her på KG og håpe på riktig svar.. :)

Legevakten har mer enn nok å gjøre i julehelgen, og ts blir nok ikke prioritert på bakgrunn av symptomene som blir beskrevet, men et alternativ kan være å ringe legevakten rett og slett for å be om råd :) 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, altflyter skrev:

Legevakten har mer enn nok å gjøre i julehelgen, og ts blir nok ikke prioritert på bakgrunn av symptomene som blir beskrevet, men et alternativ kan være å ringe legevakten rett og slett for å be om råd :) 

Når ts kommer fra utlandet og Thailand, så skal hun prioriteres når hun har de symptomene hun beskriver. Det gjelder om hun ringer en overtravel legevakt eller et lite legekontor. 

TS kontakt legevakt der du bor. Kg er ikke rette stedet å søke medisinsk hjelp når du er så pass dårlig. Væske er bra enten det er cola eller vann.

Anonymkode: 4b484...22a

• Liker 3
Skrevet

Jeg opplevde lignende symptomer etter ferie i Thailand, iskald under dyna med periodevis glodvarme strømninger gjennom kroppen. Var sengeliggende og helt utmatta 2 dager, men så ble det bra igjen. Symptomene samsvarte med denguefeber, så jeg regner med det var det som lå i bunn, men neimen ikke helt sikker. 

Det finnes ingen spesifikk behandling for dengue, og det går som regel over etter 2-7 dager.

Skrevet

Takk for råd :) 

Fikk tak i cola, farris, loff og ritz. Drakk en halvliter med 50/50 farris og eplejuice. Føltes ut som jeg hadde drukket 4 liter og så måtte jeg på do. Redd alt kommer ut igjen? Urinen er ganske mørk. 

Hva kan de eventuelt gjøre hos legen? De får jo ikke gjort så mye? Ble syk den 2 uka i Thailand også (var der i 3). Da hadde jeg nedsatt allmenntilstand, diaré og oppkast. Men det gikk over relativt fort. Men nå er diareen mye, mye verre og krampene i magen er det aller verste. De gjør meg kvalm. Har ikke hatt så vondt i magen bortsett fra noen anfall med gallestein. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk tak i cola, farris, loff og ritz. Drakk en halvliter med 50/50 farris og eplejuice. Føltes ut som jeg hadde drukket 4 liter og så måtte jeg på do. Redd alt kommer ut igjen? Urinen er ganske mørk. 

Hva kan de eventuelt gjøre hos legen? De får jo ikke gjort så mye? Ble syk den 2 uka i Thailand også (var der i 3). Da hadde jeg nedsatt allmenntilstand, diaré og oppkast. Men det gikk over relativt fort. Men nå er diareen mye, mye verre og krampene i magen er det aller verste. De gjør meg kvalm. Har ikke hatt så vondt i magen bortsett fra noen anfall med gallestein. 

Du burde snarest ta kontakt med legevakt, samme sympt fikk jeg på vei hjem fra ferie i Spania...det var rett på isolat hvor jeg lå med intravenøs antibiotika og væske i 3 dager. Matforgiftning kan faktisk være veldig farlig! Du kan også ‘ha’ med deg ting som smitter andre. God bedring❤️

• Liker 2
Skrevet

Du må ringe legevakten. Det kan være både matforgiftning men også dengue feber.  Er rwgnsesong i Thailand nå, og de trives godt da. 

Anonymkode: 0c0aa...e4b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du for lite væske så blir urinen mørk. Du er følgelig i ferd med å bli dehydrert. Væske intravenøst er derfor noe lege må vurdere. Det samme gjelder tilstanden din og å finne ut om du har fått en matforgiftning eller en annen type infeksjon og å behandle deg. Igjen, kontakt legevakten.

Anonymkode: 4b484...22a

• Liker 2
Skrevet

Ringen legevakt å drøft med dem med tanke på at du har vært i utlandet, så får du råd videre om hva du skal gjøre 😊

Skrevet

Var hos legen i stad. Veldig høy CRP og litt feber. Fikk smertestillende, syrenøytraliserende og kvalmenedsettende. Blir lagt inn i morgen om jeg ikke klarer å holde på drikke 

Skrevet

Da jeg hadde lignende symptomer ble jeg lagt inn i 4 dager. Kontaktet legen 2-3 dager etter at det slo ut og ble lagt rett på isolat (siden det tok tid å få svar på prøvene. Det var bakterier (salmonella) i mitt tilfelle og det må bare gå over, men intravenøst osv hjelper jo veldig på formen og føler kanskje jeg ble raskere bra.

Anonymkode: fe9b3...f13

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er rwgnsesong i Thailand nå

Nei.

• Liker 2
Skrevet

Noen som vet hvor lang tid det tar før kroppen har tatt opp noe? Drakk, tok medisin og spiste et halvt rundtstykke før jeg la meg. Våknet nå 06.30 og hadde diaré. Men da har vel kroppen rukket å få i seg noe eller? 

Skrevet

Man blir ikke dehydrert av å ha diare i 1 dag... Ikke ved mindre alt man drikker kommer rett opp igjen også og det later det ikke til å gjøre hos TS.

Anonymkode: 67b56...6e5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke dehydrert av å ha diare i 1 dag... Ikke ved mindre alt man drikker kommer rett opp igjen også og det later det ikke til å gjøre hos TS.

Anonymkode: 67b56...6e5

Jo det har gjort det i 2 dager nå.? En liten slurk cola - par minutter så rett ut igjen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...