AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Kan man teste blodsukker/diabetes hos apoteket? Har gått ned veldig i vekt, i tillegg til et par andre symptomer. Er fedme klasse 2. Klager ikke på vektnedgangen, men syns det er mye og for fort med tanke på at jeg ikke har lagt ned innsats. Har ikke fastlege her jeg er i julen, men vil bare roe sjelen litt midlertidig fram til legebesøk. Apotekene har tidligere kjørt kampanjer med gratis blodsukker/diabetes tester. Kan man gjøre det nå også? Anonymkode: 8382a...2d0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 Verken blodsukkermålinger eller føflekksjekker er anbefalt å få gjort på de apotekene/den kjeden som har reklamert med at de gjør dette. Grunnen er at mange har kommet ut igjen med feiel resultater. Om de har slutte med dette eller ikke vet jeg ikke. Er du redd for diabetes så drikker og tisser du mye med ubehandlet diiabetes. Ta deg en tur til legevakten på dagtid om du er redd du ikke er frisk. Anonymkode: 4ae25...743
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Verken blodsukkermålinger eller føflekksjekker er anbefalt å få gjort på de apotekene/den kjeden som har reklamert med at de gjør dette. Grunnen er at mange har kommet ut igjen med feiel resultater. Om de har slutte med dette eller ikke vet jeg ikke. Er du redd for diabetes så drikker og tisser du mye med ubehandlet diiabetes. Ta deg en tur til legevakten på dagtid om du er redd du ikke er frisk. Anonymkode: 4ae25...743 Blodsukker taes med et stikk i fingeren. Det skal mye gjøres før en slik måling blir feil Anonymkode: 076f4...7a9 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Blodsukker taes med et stikk i fingeren. Det skal mye gjøres før en slik måling blir feil Anonymkode: 076f4...7a9 Det er mye som kan gjøres feil ved et lite stikk i fingren når et blodsukker skal måles. Derfor lærer helsepersonell opp diabetikere som skal måle blodsukkeret selv hjemme. Blodsukker og blodprøver og dermatoskop er ikke bare for apotekansatte å ta i bruk og tro at de kan det. Det har kommet frem i kritikk fra Helsetilsynet nettopp til den apotekjeden som driver/drev? med dette. Anonymkode: 4ae25...743
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye som kan gjøres feil ved et lite stikk i fingren når et blodsukker skal måles. Derfor lærer helsepersonell opp diabetikere som skal måle blodsukkeret selv hjemme. Blodsukker og blodprøver og dermatoskop er ikke bare for apotekansatte å ta i bruk og tro at de kan det. Det har kommet frem i kritikk fra Helsetilsynet nettopp til den apotekjeden som driver/drev? med dette. Anonymkode: 4ae25...743 Har du diabetes selv? Det er ikke mye hokus pokus, du må bare vite hvordan lese målene. Er du i tvil etter at du har tatt testen så kan du Google når du kommer hjem, TS. Anonymkode: fd495...d86 1
Honey Dew Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 Jeg er diabetiker og har vært det i mange år. Eneste vi fikk opplæring til når det gjaldt blodsukkermåling, var hvordan vi skulle bruke apparatet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Det er ikke så veldig mye vits. Blodsukkeret svinger veldig ila dagen og apoteket tester bare blodsukkeret der og da.. Har du akkurat spist kan blodsukkeret fort være «for» høyt, og er det lenge siden du spiste kan det være «for» lavt. Er du bekymret bør du gå til legen og få målt langtidsblodsukkeret ditt - som gjøres med en blodprøve Anonymkode: fc527...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye som kan gjøres feil ved et lite stikk i fingren når et blodsukker skal måles. Nei, det er uhyre enkelt å måle blodsukker, og det går følgelig "aldri" galt (30 års erfaring på meg selv). Møt opp fastende om morgenen; en prøve utpå dagen, etter at en har spist, er av liten verdi (bare hvis tallet skulle være ekstremt høgt). Anonymkode: b7c48...d06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå