Gå til innhold

Kvinner her med Premenstrual dysphoric disorder?(PMDD)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei andre med-kvinner,

jeg har vært plaget i forkant av menstruasjon i en to års periode uten å se sammenhengen mellom syklus og hormoner. Det når nå først det halve året at jeg har forstått hva som skjer. Gynekologen satte meg opp på SSRI for å ta i perioden hvor sympt er som verst(10-14 dager før menstruasjon). Dessverre fikk jeg bivirkninger av disse (konstant kalde ben, nese og hender) og så ingen annen utvei enn å kutte disse ut. Samtidig fjernet jeg hormonspiralen i håp om at det skulle bedre tilstanden. Den første syklusen var min første syklus uten noen sterke pms eller pmdd symptomer. Nå er jeg på min andre runde på tur inn mot mens syklusen og det føles som at jeg er på tur til å gå fra vett og forstand. De to siste ukene har jeg vært så sliten og trøtt, økt vekt, den siste uken mer utbrudd i ansikt og kropp, og nå siden igår utrolig sint og utrolig lei meg/deprimert. Gråter og er helt fortvilet. Ironien er at dette avtar så fort mensen er i gang, men jeg går altså å har det helt ræva i over to uker og det går utover livskvaliteten min.

Er det noen andre som har det slik? Hva gjør dere og hvor har dere fått hjelp?

Anonymkode: 24db5...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, du må jo (forutsatt at du forsøkte dem foreskrevne ssri i over 4 uker - dersom du gav deg før vil han si du må forsøke lengre)dra tilbake til legen og få resept på en ny type ssri og gjenta eksperimentet. Og gjenta. Og så videre.

Dersom du ønsker «naturlige» remedier så er trening, nedstressing og en sunn balansert diett det som hjelper. På alt. Og dermed også på dette.

Anonymkode: fb700...4f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også forsøke p-pillen Yaz. Visstnok markedets eneste som har vært med i studier med pms der det er klinisk funnet effekt. :vetikke: 

Alt dette vet jo også legen din. Eller Google. Du må alltid Google lidelsene dine. Og lese deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto jeg deg riktig om du brukte ssri bare for et par uker i mnd, for å så slutte også begynne på dem igjen? For det er absolutt ikke sånn de skal brukes. De må tas hele tiden, hver dag. Om man begynner og slutter så får du ingen virkning, bare bivirkninger. 

Anonymkode: 967ee...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte hvem andre som er i samme situasjon og på hvilken måte de har fått hjelp. Grunnen til dette er mange og til dels fordi at jo SSRIen som fungerer best skal tas slik som beskrevet. Når det gjelder å slite med dette gjelder ikke "normalen" av behandling slik man er vant med.

Og nei - min lege vet ikke alt dette, hun reagerte når jeg fortalte hvordan medisinering jeg hadde fått, og det sier jo litt når pasient vet mer enn lege om behandlingen. Den er foreskrevet av gynekolog.

Om noen vil diskutere akkurat det viser jeg til dette: 

Medikamentell 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp det å fjerne hormonspiralen? Jeg har samme problem som deg Ts, og har hormonspiral...

Anonymkode: 49dfd...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter til vanlig med svært kraftig PMS (PMDD), men for øyeblikket er jeg gravid, og da slipper jeg unna.

For meg hjelper hormonprevensjon, men det gjør til gjengjeld at jeg blir jevnt over nedstemt/følelsesløs hele syklusen og at jeg mister sexlysten. Uten hormonprevensjon er jeg normal til vanlig, men får altså denne kraftige PMS'en. Jeg må velge mellom to onder og har av disse valgt å leve med PMS'en.

Her er en tråd om samme tema hvor jeg har svart ganske utfyllende, men kort sagt er det som hjelper for meg nok hvile og ro, å ta hensyn til meg selv, og å snakke om det med de rundt meg slik at de kan vise forståelse. Dette fjerner ikke symptomene, men det gjør det lettere for meg å håndtere de. Med tiden har jeg også lært meg å kjenne igjen de destruktive tankene som følger med PMS'en (for min del) og det har blitt lettere å stå i det ved å tenke "dette er ikke meg, det går over". Men det er klart det er sykt vanskelig når det står på, spesielt siden det går utover arbeidsevnen min.

SSRI har jeg ikke prøvd, da jeg ikke ønsker dette selv. Men det er riktig at det ved PMDD skal tas kun i perioder av syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte hvem andre som er i samme situasjon og på hvilken måte de har fått hjelp. Grunnen til dette er mange og til dels fordi at jo SSRIen som fungerer best skal tas slik som beskrevet. Når det gjelder å slite med dette gjelder ikke "normalen" av behandling slik man er vant med.

Og nei - min lege vet ikke alt dette, hun reagerte når jeg fortalte hvordan medisinering jeg hadde fått, og det sier jo litt når pasient vet mer enn lege om behandlingen. Den er foreskrevet av gynekolog.

Om noen vil diskutere akkurat det viser jeg til dette: 

Medikamentell 

Ja, det er jo greit og som forventet. Men du må jo uansett ta ssri i 4 uker til sammen for å vite hvilke bivirkninger som er kortvarige og hvilke som er permanente. Altså over 3 premensturuelle perioder. Før det aner verken jeg eller du eller legen om akkurat du tilpasser deg medisinen sånn at det for deg er mer livskvalitet i å ta den enn i å ikke ta den. Livskvalitet er subjektivt, så du må altså bare teste. Og det er revnende likegyldig hva som funker for andre - vi andre har andre prioriteringer, vurderinger og bivirkninger/symptomer.

Eventuelt be om hormonprevansjonen paz. 

Eller satse hardt på mind-controll. Altså å puste deg gjennom symptomene. Alt er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er vanlig å få ssri (ikke hvilke som helst) å ta de dagene man har symptomer. Man begynner gjerne to dager før forventa symptomer og stopper når de går over. Type 7 dager per mnd eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det TS? I feel you 

Anonymkode: c725e...0a7

Det går VELDIG bra :-)

Jeg startet opp på p-ring(gynekolog valgte det for å ha noen hormoner i «bunnen») og SSRI igjen - men vi halverte dosen. Jeg fikk ingen bivirkninger på medisinen i det hele tatt.

Jeg registrerer at etter å ha gått på denne medisinen i over ett år er jeg 10/12 sykluser helt i vater uten særlige andre bivirkninger enn økt søvnbehov. En av periodene hvor det ble ille var sommerferien 2018 hvor jeg var på ferie med barna og glemte å ta medisinen nå og da. Det gikk fint akkurat der og da - men så fort eggeløsningen var i gang var det helt katastrofe i form av depresjonssymptomer/lei meg/tomhet. Siden jeg hadde denne opplevelsen har jeg tatt medisinen hver dag etter å ha få kjent på hvor hardt det er uten den. Uten tvil min redning i møte med PMDD og dens virkning.

Takknemlig for at det har funket så bra :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går VELDIG bra 🙂

Jeg startet opp på p-ring(gynekolog valgte det for å ha noen hormoner i «bunnen») og SSRI igjen - men vi halverte dosen. Jeg fikk ingen bivirkninger på medisinen i det hele tatt.

Jeg registrerer at etter å ha gått på denne medisinen i over ett år er jeg 10/12 sykluser helt i vater uten særlige andre bivirkninger enn økt søvnbehov. En av periodene hvor det ble ille var sommerferien 2018 hvor jeg var på ferie med barna og glemte å ta medisinen nå og da. Det gikk fint akkurat der og da - men så fort eggeløsningen var i gang var det helt katastrofe i form av depresjonssymptomer/lei meg/tomhet. Siden jeg hadde denne opplevelsen har jeg tatt medisinen hver dag etter å ha få kjent på hvor hardt det er uten den. Uten tvil min redning i møte med PMDD og dens virkning.

Takknemlig for at det har funket så bra 🙂

Hvilken medisin er det og hvor ofte tar du den. 

Studier, jobb og nære relasjoner bærer meget negativt preg av min PMDD lidelse. Føles som Å være i fengsel halve måneden 😭😭😭

artig at du svarte Ts, ettersom tråden din er fra 2017:) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og herlig at du har det bedre nå !!! 

Jeg sliter. Dag 16 i syklus nå. Slitsomt å battle såååå mørke tanker og fatigue og samtidig skulle være smilende og effektiv overalt. 

Vil gjemme meg i sengen men da føler jeg meg bare lat og svak så biter tenna sammen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og herlig at du har det bedre nå !!! 

Jeg sliter. Dag 16 i syklus nå. Slitsomt å battle såååå mørke tanker og fatigue og samtidig skulle være smilende og effektiv overalt. 

Vil gjemme meg i sengen men da føler jeg meg bare lat og svak så biter tenna sammen. 

I feel you. 

Jeg har ikke vært til legen med min pmdd enda, valgte å først prøve reseptfrie alternativer. (Trodde ikke legen ville tatt meg seriøst så har ikke orket å prøve). Brukte johannesurt i en periode og merket drastisk positiv endring. Tror også det hjalp i seg selv å vite hva humørsvingningene kom av. Har iløpet av mine 10-12 år med pmdd aldri koblet sammenhengen med syklusen. Har vært innom alle mulige diagnoser på meg selv for å lete etter svar på hvorfor jeg var som jeg var, men fant liksom aldri noen diagnose som passet helt. Var en enorm lettelse å oppdage pmdd og at jeg ikke var alene. (Vennene mine var også temmelig lettet...) Har snakket åpent om dette med alle rundt meg, og ingen jeg kjenner har dette selv og ingen klarer å se for seg hvordan det er. Ikke rart jeg har følt meg som en alien i alle år, si😂 Har i hvert fall et helt annet liv idag, enn jeg hadde for ett år siden! .

Anonymkode: 8c575...787

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 27.3.2019 den 5.25, AnonymBruker skrev:

I feel you. 

Jeg har ikke vært til legen med min pmdd enda, valgte å først prøve reseptfrie alternativer. (Trodde ikke legen ville tatt meg seriøst så har ikke orket å prøve). Brukte johannesurt i en periode og merket drastisk positiv endring. Tror også det hjalp i seg selv å vite hva humørsvingningene kom av. Har iløpet av mine 10-12 år med pmdd aldri koblet sammenhengen med syklusen. Har vært innom alle mulige diagnoser på meg selv for å lete etter svar på hvorfor jeg var som jeg var, men fant liksom aldri noen diagnose som passet helt. Var en enorm lettelse å oppdage pmdd og at jeg ikke var alene. (Vennene mine var også temmelig lettet...) Har snakket åpent om dette med alle rundt meg, og ingen jeg kjenner har dette selv og ingen klarer å se for seg hvordan det er. Ikke rart jeg har følt meg som en alien i alle år, si😂 Har i hvert fall et helt annet liv idag, enn jeg hadde for ett år siden! .

Anonymkode: 8c575...787

Jeg har hatt det på samme vis, ikke visst om pmdd før for inntil et år siden. 

Veldig mange blander m pms - Men når mensen kommer er det jo en lettelse. 

Fikk du skrevet ut Johannesurt da? 

Det hjelper å vite ja så slipper man å føle seg gal😅😭 nå vet jeg at de dagene i kalender blir harde så unngår viktige ting de dagene... 

Har endret diett for å lette symptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...