Gå til innhold

Kollisjon med syklist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På jobb må jeg ut fra et veldig uoversiktlig kryss (jeg har ingen mulighet til å velge en annen vei). Det er en stor bygning som dekker sikten min for biler og syklister til venstre for meg. 

Det er ikke sykkelfelt her, men en fin nedoverbakke som gir de god fart. Veien er ikke forkjørsvei, ingen skilting så vanlig høyreregel gjelder. Jeg skal opp til venstre. Vikeplikten er en ting, jeg kommer veldig sakte ut der nettopp pga denne problematikken, så det løser seg alltid.

Problemet er de som vil sykle inn den veien jeg kommer ut av. Pga høy fart tar de ofte en stor sving og kommer over i motsatt veibane. Der står jeg da...

Pdd har dette gått bra, de har klart å styre unna. Men en dag er det en som sitter egne tanker og kjører i bilen. 

Men hvordan blir skyldspørsmålet? Jeg synes politiet er så rask med å frata bilførere lappen i møte med myke trafikanter, at jeg ble sittende å lure på det. Vil bilfører "alltid" tape i møte med myke trafikanter? 

(Selvfølgelig er liv og helse viktigst, og jeg håper jeg aldri må finne ut av dette i virkeligheten). 

Anonymkode: 10e4b...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hopp ut og ta et bilde som viser hvor du står i kjørebanen, om ikke syklisten er hardt skadd. Da må den selvfølgelig hjelpes først! Men det jeg sikter til, er at om du ikke står for mye til venstre i kjørebanen, så kan du bevise at du er hensiktsmessig plassert for andre trafikanter. Av syklister er det noen som ikke har hverken evne eller vilje til å forstå en situasjon de roter seg opp i, eller er skyld i. Sykler mye selv, men tar jo hensyn til andre trafikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister skal også følge trafikkregler om de skal sykle i veien, så om han da kjører over i motsatt kjørebane og blir truffet så vil jeg faktisk tro det er syklisten sin feil :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som syklist så følger man stort sett de samme trafikkreglene som de øvrige trafikkantene gjør, når man sykler i veibanen. Det betyr også at man skal ferdes hensiktsmessig og sykle etter forholdene. Dersom du er 100% sikker på at du ikke har vikteplikt her og du også ferdes hensynsfullt så tror jeg ikke du vil få skylden. Likevell er det store muligheter for at du rutinemessig mister førerkortet en periode når saken etterforskes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syklist er ikke en myk trafikant, det er et kjøretøy. Da gjelder også reglene for kjøretøy.

Anonymkode: ee080...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

På jobb må jeg ut fra et veldig uoversiktlig kryss (jeg har ingen mulighet til å velge en annen vei). Det er en stor bygning som dekker sikten min for biler og syklister til venstre for meg. 

Det er ikke sykkelfelt her, men en fin nedoverbakke som gir de god fart. Veien er ikke forkjørsvei, ingen skilting så vanlig høyreregel gjelder. Jeg skal opp til venstre. Vikeplikten er en ting, jeg kommer veldig sakte ut der nettopp pga denne problematikken, så det løser seg alltid.

Problemet er de som vil sykle inn den veien jeg kommer ut av. Pga høy fart tar de ofte en stor sving og kommer over i motsatt veibane. Der står jeg da...

Pdd har dette gått bra, de har klart å styre unna. Men en dag er det en som sitter egne tanker og kjører i bilen. 

Men hvordan blir skyldspørsmålet? Jeg synes politiet er så rask med å frata bilførere lappen i møte med myke trafikanter, at jeg ble sittende å lure på det. Vil bilfører "alltid" tape i møte med myke trafikanter? 

(Selvfølgelig er liv og helse viktigst, og jeg håper jeg aldri må finne ut av dette i virkeligheten). 

Uansett situasjon så er syklister myke trafikanter og bilistene får skylden/ansvaret. Du skal kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. 

Anonymkode: 0702c...324

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

syklist er ikke en myk trafikant, det er et kjøretøy. Da gjelder også reglene for kjøretøy.

Anonymkode: ee080...2d5

Feil. Dette diskuterte vi inngående på kjøreskolen min. Grunnen var at en skolebil hadde vært i kræsj med en syklist. 

Anonymkode: 0702c...324

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nettopp lappen og da kom diskusjonen opp. Kjørelæreren mente syklister som kjører i veibanen må følge trafikkreglene som alle andre på hjul. 

Anonymkode: 637c6...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Håper jeg aldri får behov for å teste ut dette, men bilder før bil flyttes skal taes dersom det skjer noe. 

Det er ingen skilting eller veimerking som tilsier noe annet enn at vanlig høyreregel gjelder her. Jeg legger meg alltid lengst ut til høyre som overhode mulig for å prøve å være mest mulig synlig, og har lav fart. De som skal rett fram er sjeldent problemet, det er de som skal inn veien jeg kommer ut av som er potensielt problemet. Farten deres er for høy til en så skarp sving, og i stede for å bremse ned tar de for stor bue og bruker all veibane (hatt noen situasjoner der det hadde blitt kollisjon om jeg hadde stått lengre fram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...