Gå til innhold

Billig sunn mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dårlig råd for tiden og må bruke lite penger på mat! Men jeg vil fortsatt leve sunt og spise variert. Har dere noen tips? Må prøve under 1500kr i løpet av 1 mnd..

Jeg har ulike typer tørkede bønner og linser hjemme så dette kommer godt med. Poteter vet jeg er billig. Frosne erter og noe annet av grønnsaker har jeg i fryseren.

noen dager spiser jeg bare ostesmørbrød til middag (med riktig krydder føles det ut som god pizza). Jeg vil helst unngå hvit ris og kjøtt som ikke er økologisk (så derfor kan jeg ikke spise kjøtt ofte). Hvilken fisk er billigst?  Sei og sild har jeg spist mye..

Anonymkode: 11efc...f3b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1500 kroner er tilstrekkelig for en kort/inaktiv og nøysom/fleksibel kvinne, ihvertfall for en periode. Det er lurt å begrense inntaket av kjøtt, men har du dårlig råd kan du ikke være kresen. "Økologisk" er dessuten bare en jukse-merkelapp for å tjene mer på folks dårlige samvittighet. 

Mine heteste tips er forøvrig å planlegge, sånn at du aldri kaster noe spiselig, og så langt det lar seg gjøre, ikke lar noe spiselig bli uspiselig. Det betyr at du ikke kjøper noe basert kun på gode intensjoner, men mat du har lyst på og en konkret plan for. 

Roter og alterner (feks epler og ris den ene uka, pærer og pasta den andre). Se etter varer nedsatt pga dato. Anse holdbarhetsdatoen som veiledning, bruk sansene og sunn fornuft også. Se på kilopris og kjøp så store pakninger du kan lagre og få spist opp i tide. Sammenlign på likt grunnlag - pepper og epler vil ha forskjellig kilopris, men så bruker du også mye mindre pepper (forhåpentligvis). Kjøp billigste alternativ når to er like gode. Unngå fordyrende elementer som helsekost, hipstermat, ferdiglaget og enkeltpakket, om du ikke faktisk sparer nok arbeid og tid til å rettferdiggjøre påslaget. Se på hva du får for pengene (næring) og hva det er verdt for deg (smak, praktisk), ikke bare på hva det koster.

Hvilke matvarer som er billige, varierer en del, men stort sett kan du finne dette billig: Egg, hvetemel, pasta, ris, havregryn, poteter, frosne grønnsaker, epler, appelsiner, bananer, hermetiske tomater, bønner, tunfisk, peanøtter, raps-, soya- og solsikkeolje, løk, gulrøtter, kål. Men det er viktigere at du spiser det opp, enn at det er billigst.

Følg med på tilbud, og slå til når det er noe du kan benytte deg av. Men vær oppmerksom på at alle "tilbud" ikke er reelle - sammenlign med førprisen (noen ganger må du lete for å finne den, hvis du ikke har den i hodet), se på andre merker og pakningsstørrelser.

Endret av Pringle
  • Liker 5
Skrevet

Havregryn, linser, bønner, ris, grønnsaker, gulrot, brokkoli og first price paprika får du billig. Bruk krydder og lag forskjellige blandinger av det. Husman knekkebrød er veldig billig i dobbel pakke. Gulost er det mye protein i, og kjøper du en kilo, har du den en stund.

Anonymkode: 370a0...7ab

Skrevet

Her går det mye i wok- 500g svinestrimler på rema til 35 kr holder til kjøtt i 4 dager her, deler i 4 porsjoner og fryser ned. Kjempegodt med frosne wokgrønnsaker (rema, 500g 20kr, holder til to middager), og kikoman. Namnam!

• Liker 1
Skrevet

Du er allerede godt på vei. Er du nær en innvandrerbutikk der du får 1-2kg poser med bønner, kikerter og linser som du må bløtlegge selv, så er det et kupp. 

Frosne grønnsaker er ofte billig, som du allerede vet.

Noen butikker har dyre grønnsaker, så vær obs på det. 

Ellers så hjelper det om du er slank og noe småspist :P 

Invester i en del ulike krydder. Har du 10 ulike krydder har du milgheten til å lage 5-8 ulike smaker på de samme ingridiensene. 

Bake brød selv er nok billigere. Bak i store kvanta på søndager og frys ned. 

Anonymkode: ad4f6...146

• Liker 1
Skrevet

TS her.  Her er det mange bra tips! Takk for svar :) Ertesuppe er utrolig godt og erter er superbillig så det var middag i to dager med poteter, gulrøtter og en søt liten persillerot. Nå får jeg masse gratis mat i jula av familien så tror jeg unngår å kjøpe kjøtt på en uke iallefall :)

• Liker 1
Skrevet

Poteter er gjerne billig, men mye dyrere enn ris og pasta (men ser du vil begrense inntaket av hvit ris) Kikerter er veldig billig, og linser (ikke de oppbløtte, men kjøp tørkede). Sopp er god erstatning for kjøtt, pleier å lage spaghetti med tomatsaus, med mye grønsaker (løk, tomater, selleri, gulrot) og sopp som erstatning for kjøtt. Ellers er Wok godt og billig, trenger ikke kjøtt der.

• Liker 1
Skrevet

Kidneybønner koster 4 kr for en boks. Hakkede tomater og tomatpuré, hvitløk, løk i løsvekt, gulrøtter og ingefær. Bland alt i en gryte med masse godt krydder så har du en god, sunn og mettende rett. Kaller det "chili sin carne" 😂

Ellers er det billig å lage supper. Søtpotetsuppe for eksempel - himmelsk.

Anonymkode: 1bd45...5f4

Skrevet

Lapskaus, fiskeboller i krydra saus - krydrer den hvite sausen med feks karri, sennep, tørket koriander.. Bali kyllinggryte, spaghetti i en god tomatsaus (med eller uten kjøttdeig). Lag store prosjoner og frys ned porsjonsvis.

Skrevet
23 hours ago, Tvist said:

Sopp er god erstatning for kjøtt

Sopp er ingen erstatning for kjøtt ernæringsmessig, hverken med tanke på energiinnhold eller proteininnhold (ned mot en tidel!).
Billig protein finner en i erter/bønner/linser, men de må kompletteres i samme måltid med proteiner fra grove kornprodukter (for å få  fullverdig protein, like bra som protein fra kjøtt, fisk og melk).

Skrevet
4 minutter siden, GauteS skrev:

Sopp er ingen erstatning for kjøtt ernæringsmessig, hverken med tanke på energiinnhold eller proteininnhold (ned mot en tidel!).
Billig protein finner en i erter/bønner/linser, men de må kompletteres i samme måltid med proteiner fra grove kornprodukter (for å få  fullverdig protein, like bra som protein fra kjøtt, fisk og melk).

Gjerne ikke ernæringsmessig, men det passer godt smaksmessig og blir ofte brukt som erstatning for kjøtt. Det er ikke et problem å få nok proteiner, om man spiser kjøtt eller ikke, så det ville jeg ikke stresset med.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Tvist said:

Det er ikke et problem å få nok proteiner, om man spiser kjøtt eller ikke, så det ville jeg ikke stresset med.

Du kan jo spise desto mer egg, fisk eller melkeprodukter (ost), men ellers er det kombinasjonen belgfrukter pluss korn samtidig som er gangbar kilde for de essensielle aminosyrene. Disse er livsviktige å få tilført via kosten. Det er for enkelt å tro at protein = protein; kvaliteten (aminosyresammensetninga) er viktig. Det er slett ikke lett å sørge for å ha nok av alle essensielle aminosyrer tilgjengelig for kroppen til enhver tid om en ikke spiser kjøtt, fisk, egg og ost.

Skrevet
11 minutter siden, GauteS skrev:

Du kan jo spise desto mer egg, fisk eller melkeprodukter (ost), men ellers er det kombinasjonen belgfrukter pluss korn samtidig som er gangbar kilde for de essensielle aminosyrene. Disse er livsviktige å få tilført via kosten. Det er for enkelt å tro at protein = protein; kvaliteten (aminosyresammensetninga) er viktig. Det er slett ikke lett å sørge for å ha nok av alle essensielle aminosyrer tilgjengelig for kroppen til enhver tid om en ikke spiser kjøtt, fisk, egg og ost.

TS spiser jo fisk og kjøtt, bare ikke hele tiden. Man må ikke ha alle næringsstoffer til alle måltider.

Skrevet
5 minutter siden, Tvist said:

TS spiser jo fisk og kjøtt, bare ikke hele tiden. Man må ikke ha alle næringsstoffer til alle måltider.

Jeg holder fast på at sopp kan ikke erstatte kjøtt ernæringsmessig, selv om du helst vil forandre tema.

• Liker 2
Skrevet

Egg er billig, særlig hvis du kjøper fra innvandrerbutikk eller direkte fra bonden. Jeg kjøper ett brett (30 stk) egg for 50 kr. 

Hel kalkun til 30 kr/kg er jo billig kjøtt! Og ribbe til 39 kr/kg.

Anonymkode: 26c62...245

• Liker 2
Skrevet

TS igjen. Takk for flere gode innspill! Jeg har faktisk fått egg utgått på dato. Maaaange! Og det kommer godt med, spiser ett hver dag, evt mer hvis jeg bruker det i en rett. Igår spiste jeg kinesisk wok fra fryseren tilsatt soyasaus, ingefær, hvitløk og nudler. Det var også godt. Fra og med i kveld og tre dager får jeg servert god mat hjemme! Familie <3

• Liker 2
Gjest carmabell
Skrevet

Frosne grønnsaker, hakket tomat og kikerter/linser/bønner går det mye av her.

Skrevet
På 22.12.2017 den 10.44, GauteS skrev:

Ma trenger ikke det heller.All mat innholder proteiner,så så lenge mange har et variert kosthold og får i seg nok kalorier får man også i seg nok proteiner :)

Anonymkode: 86b4f...105

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ma trenger ikke det heller.All mat innholder proteiner,så så lenge mange har et variert kosthold og får i seg nok kalorier får man også i seg nok proteiner

Det er ikke riktig, dessverre. En normalvektig person på 80 kg må ha 80–96 g protein pr.dag (mer ved fysisk aktivitet i arbeid eller fritid, eller om hun er gravid/ammende).
Så da er det bare å studere Matvaretabellen. .For eksempel kan det nevnes at for at fyren over skal få nok protein ved å spise ris (kokt parboiled), må han spise 3,1–3,7 kg pr. dag, noe som gir dobbelt så mye energi som han har bruk for, altså blir han smellfeit. 

Ris inneholder protein, men bare knapt halvparten så mye som som kroppen trenger. Derfor må en spise proteinrike matvarer i tillegg: kjøtt, fisk, ost eller egg. Forvillede sjeler som ikke spiser noen av disse, har et problem. Men det lar seg løse, om en er ekstra påpasselig og matbevisst.

Skrevet
11 hours ago, GauteS said:

Det er ikke riktig, dessverre. En normalvektig person på 80 kg må ha 80–96 g protein pr.dag (mer ved fysisk aktivitet i arbeid eller fritid, eller om hun er gravid/ammende).
Så da er det bare å studere Matvaretabellen. .For eksempel kan det nevnes at for at fyren over skal få nok protein ved å spise ris (kokt parboiled), må han spise 3,1–3,7 kg pr. dag, noe som gir dobbelt så mye energi som han har bruk for, altså blir han smellfeit. 

Ris inneholder protein, men bare knapt halvparten så mye som som kroppen trenger. Derfor må en spise proteinrike matvarer i tillegg: kjøtt, fisk, ost eller egg. Forvillede sjeler som ikke spiser noen av disse, har et problem. Men det lar seg løse, om en er ekstra påpasselig og matbevisst.

Å få i seg protein er mye lettere enn hva folk tror. Forskningen bak protein er heller ikke endelig eller sikker, man estimerer at man trenger den type mengde protein, men det er langt fra noe som er kartlagt 100% vitenskaplig. Det sier også seg selv at dette er vanskelig å måle da mennesker har veldig ulik mengde muskler og trener veldig ulikt. Det er også forskjell på proteiner man trenger for å overleve, og for å bygge muskler

Man ser også i flere dyrearter at de som får i seg en restriktiv mengde protein lever lengre og er friskere, noe som sannsynligvis også gjelder mennesker. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4254277/#S4title

Blir litt "morsomt" at om noen år vil fasting og noe mindre inntak av proteiner være nøkkelen til et sunt og langt liv, hvordan body builders idag hiver i seg mye unødvendig protein som sannsynligvis vil gjøre at de eldes raskere og øker sjansen for kreft. 

Anonymkode: ad4f6...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...