Gå til innhold

Blodsukkermåling ved stikk i fingen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen og fikk testet blodsukkeret i forbindelse med en undersøkelse. Testen ble tatt ved stikk fingen. Det var en lærling/student som stakk. Jeg var kald på hendene da jeg kom (var iskaldt på venterommet deres...), så da hun stakk blødde det veldig lite. Hun knadde og klemte og masserte noe voldsomt for å få ut blod. 

Men nå har jeg lest at sånn skal man ikke gjøre, for da kommer det plasma (?) i testen, og man kan få feil resultat. 

Er det noen som vet hvilken vei feilen evt går? Får man høyere eller lavere verdi enn man egentlig skal?

Anonymkode: de184...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.mylife-diabetescare.no/mylife-diabeteskunnskaper-fullblod-kontra-plasma.html

Her står det litt om verdier for plasma kontra fullblod. Forøvrig synes jeg det er rart at lærlingen ikke hadde med seg en veileder. 

Hvor leste du at det kommer plasma i stedet for fullblod? Jeg hadde noen uker i høst hvor jeg målte blodsukkeret etter hvert måltid. Da sa ei jeg kjenner at man skal ikke kna og klemme fordi det kan gjøre at det blir vanskeligere å få ut blod senere, men hun sa også at det ikke gjorde noe i og med at det bare var for en kort stund. Så vil ikke tro at det har en kjempe stor betydning. Hvis man f.eks måler 3 ganger etter hverandre så vil man få 3 forskjellige resultater pga at det forandrer seg fortere i fingeren enn i f.eks armen. 

Skrevet
1 minutt siden, Brimi skrev:

http://www.mylife-diabetescare.no/mylife-diabeteskunnskaper-fullblod-kontra-plasma.html

Her står det litt om verdier for plasma kontra fullblod. Forøvrig synes jeg det er rart at lærlingen ikke hadde med seg en veileder. 

Hvor leste du at det kommer plasma i stedet for fullblod? Jeg hadde noen uker i høst hvor jeg målte blodsukkeret etter hvert måltid. Da sa ei jeg kjenner at man skal ikke kna og klemme fordi det kan gjøre at det blir vanskeligere å få ut blod senere, men hun sa også at det ikke gjorde noe i og med at det bare var for en kort stund. Så vil ikke tro at det har en kjempe stor betydning. Hvis man f.eks måler 3 ganger etter hverandre så vil man få 3 forskjellige resultater pga at det forandrer seg fortere i fingeren enn i f.eks armen. 

Jeg leste det på en jordmorside, blant annet. Har lest det to ulike steder. 

Det var en vanlig legesekretær tilstede, men hun fulgte kanskje ikke så godt med som hun burde. 

Skrevet

Plasma et bare en komponent i blod. Man SKAL egentlig ikke massere og holde på, men noen ganger blir det sånn. Tror det går helt fint.

• Liker 2
Skrevet

Blodsukker måles i plasma, så skjønner ikke helt hva du vil frem til her. 

Anonymkode: 0c885...a3e

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke jeg heller, det er jo derfor jeg spør ;) Jeg aner ikke hva de mente med at det kom plasma i blodet. 

Spørsmålet mitt var om det blir så mye feil av at de knar på fingeren for å presse blod ut at jeg bør få tatt en ny test. 

Skrevet

nei det går heilt fint. Trenger ikke uroe deg for at det blir feil. 
Samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor hu gjor det sia du trenger ein veldig veldig liten dråpe for blodsukker målning. 

Skrevet

Melkes fingeren ved blodprøvetakning så kan en få feile verdier. Enten for høyt eller for lavt. 

Er du iskald på hendene før en prøve eller før innlegging av veneflon så er klut med varmt vann, varmepute eller varmeflaske og  å få varmen i området rette middelet. Alternativt må prøven taes i armen eller foten. 

Anonymkode: 262b3...665

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kan måles med fullblod og med plasma :)

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør ikke jeg heller, det er jo derfor jeg spør ;) Jeg aner ikke hva de mente med at det kom plasma i blodet. 

Spørsmålet mitt var om det blir så mye feil av at de knar på fingeren for å presse blod ut at jeg bør få tatt en ny test. 

I følge artikkelen jeg linket til så blir det 10-15% feil.

Skrevet
23 timer siden, Meley skrev:

nei det går heilt fint. Trenger ikke uroe deg for at det blir feil. 
Samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor hu gjor det sia du trenger ein veldig veldig liten dråpe for blodsukker målning. 

Joda, men det kommer ofte en eeeenda mindre dråpe enn det man trenger hvis personen er veldig kald på fingrene :)

Skrevet
6 minutter siden, Brimi skrev:

Totalt sett er vel ikke 10-15% feil på en prøve nok til å si om det er noe drastisk feil med deg heller.. 6.6 istedenfor 6.0 f.eks.

Eventuelt 9 eller 11 istedenfor 10. Forhøyet er det uansett.

Hvis man originalt ikke har diabetes og får målt blodsukker så må det større avvik til er jeg ganske sikker på.

Skrevet
2 timer siden, Nuttery skrev:

Totalt sett er vel ikke 10-15% feil på en prøve nok til å si om det er noe drastisk feil med deg heller.. 6.6 istedenfor 6.0 f.eks.

Eventuelt 9 eller 11 istedenfor 10. Forhøyet er det uansett.

Hvis man originalt ikke har diabetes og får målt blodsukker så må det større avvik til er jeg ganske sikker på.

Akkurat. Så det bør ikke ha noe å si for TS :)

• Liker 1
Skrevet

Hva jeg har lært, så kommer blodet fra kapilærene, altså de små årene som ligger ut i huden. Hvis en klemmer for hardt så skvises cellevann ut sammen med blod og det tynnes ut. Dette skaper nok ikke et stort avvik, og er mer viktig hvis en er i grenseområdet for normalt nivå. Det er i grunnen mere viktig og ha rene hender, for om man f.eks har hatt i druer eller noe som inneholder søt saft, så kan det forårsake feilmåling

Anonymkode: f1ca2...e4f

Skrevet
4 timer siden, Brimi skrev:

Beklager jeg bare må; hvilken bestanddel i fullblod mener du blodsukkeret måles i? Erytrocytter? Granulocytter? Trombocytter?Leukocytter? Eller (tada) plasma?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager jeg bare må; hvilken bestanddel i fullblod mener du blodsukkeret måles i? Erytrocytter? Granulocytter? Trombocytter?Leukocytter? Eller (tada) plasma?

Aner ikke, jeg siterte artikkelen :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...