AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #1 Skrevet 20. desember 2017 Jeg er en plante morder. Aner ikke hva jeg skal gjøre med plantene mine. De dør en etter en. Hvorfor? Kan noen gi meg noen råd? Har stort sett bare små grønne planter. En eføy blant annet. Eføyen er nesten død - den har mistet masse blader og har flere brune. En annen plante begynner på samme ferden. Knusktørre brunlige blader som faller av en etter en. Prøver å vanne de jevnlig - men ikke for mye. Ei dame på blomsterbutikken sa at jeg heller skulle vanne de litt for lite enn litt for mye. Så forsøker å ikke vanne de alt for mye når jeg vanner dem. De er sånn passe fuktig i jorda hele tida. Noen dager er de tørre i jorda - men aldri knusktørr. Noen står i vinduet, andre står litt lengre inn i stua. Jeg synes det er så fint med planter men klarer ikke ta vare på dem! Hvorfor dør plantene mine, når jeg vanner dem jevnlig? Anonymkode: 50271...8e3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 En plante er ikke en plante. Avhengig av hvilken plante det er, har de helt ulike behov. Noen trenger mye vann, og må aldri tørke ut, mens andre skal ha lite vann og ikke må stå fuktige hele tiden. Noen trenger mye lys, noen trenger lite. Noen vil ha mye direkte lys, mens andre typer dør av direkte sollys. Så du må jo lese på hvilken plante du har, og så lese deg opp på hvordan den skal behandles. Det høres ut som om du bør begynne med enklere planter enn eføy. "Ungkarsplanter" er gjerne noe for deg. Grønne planter som svigermors tunge, dragetre, osv. Og om bladene er knusktørre og faller av er det et klart tegn på at stakkars planten tørster i hjel. Vann den oftere. Se hvilken plante det er, og flytt den vekk fra solen om det står den ikke liker direkte lys. Anonymkode: 10543...79a
Gjest A National Acrobat Skrevet 20. desember 2017 #3 Skrevet 20. desember 2017 Det er en av grunnene til at jeg hater blomster og planter. Everything dies in the end!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #4 Skrevet 20. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: En plante er ikke en plante. Avhengig av hvilken plante det er, har de helt ulike behov. Noen trenger mye vann, og må aldri tørke ut, mens andre skal ha lite vann og ikke må stå fuktige hele tiden. Noen trenger mye lys, noen trenger lite. Noen vil ha mye direkte lys, mens andre typer dør av direkte sollys. Så du må jo lese på hvilken plante du har, og så lese deg opp på hvordan den skal behandles. Det høres ut som om du bør begynne med enklere planter enn eføy. "Ungkarsplanter" er gjerne noe for deg. Grønne planter som svigermors tunge, dragetre, osv. Og om bladene er knusktørre og faller av er det et klart tegn på at stakkars planten tørster i hjel. Vann den oftere. Se hvilken plante det er, og flytt den vekk fra solen om det står den ikke liker direkte lys. Anonymkode: 10543...79a Takk! Har begynt å lese meg opp. Jeg MÅ klare å ta vare på dem. Går det ann å redde dem selv om de har mistet mange blader? Hva gjør man med de visne bladene som henger igjen? Er det best å ta dem bort? Leste nettopp at det var best å vanne plantene nedenfra. Plasserte eføyen og den andre i ei skål med vann. De slukte vannet på under et minutt. Stakkars små. Jeg har nok undervannet dem. Den andre døende planten klarer jeg ikke å finne navnet på. Kjøpte den på en blomsterbutikk i en annen by. Den er så nydelig! Hvordan skal jeg klare å finne navnet dens? Den er litt sånn buske-aktig. Med mange, lange, tynne mellomgrønne blader. Anonymkode: 50271...8e3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #5 Skrevet 20. desember 2017 Du kan ta vekk døde blader. Noen planter skal ha vann på skålen. Andre skal ha vann direkte i jorden. Så dette må du også tilpasse etter hvilken plante det er du vanner. Noen tåler overhodet ikke å stå i vann, men skal være fuktige uten vann igjen i skålen. Google er din venn. Bruk bildesøket, og søk etter grønne planter. Eller gå inn på hagesentre, blomsterbutikker, osv sine nettsider, og se om du finner den der. Anonymkode: 10543...79a
blåtimen Skrevet 20. desember 2017 #6 Skrevet 20. desember 2017 Høres ut som meg, haha. Er fantastisk glad i planter, men helt elendig på å holde de i live...
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #7 Skrevet 20. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Google er din venn. Bruk bildesøket, og søk etter grønne planter. Eller gå inn på hagesentre, blomsterbutikker, osv sine nettsider, og se om du finner den der. Anonymkode: 10543...79a Tror jeg fant den. Men kun på et bilde. Finner den ikke på noen av nettsidene. Noen som synes den ser kjent ut? Det er planten helt til venstre i bildet. Minner litt om en dvergfjærpalme i fasongen. Men bladene er annerledes. Anonymkode: 50271...8e3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #8 Skrevet 20. desember 2017 Eføy har jeg aldri fått til å trives inne, de står så flott ute om sommeren og når jeg tar dem inn om høsten så dør de. Du må nok ha veldig høy luftfuktighet inne for å få dem til å trives. Prøv på lettere planter, svigermors tunge som noen har nevnt. Her er en oversikt over ganske lettstelte planter, overse at eføy er med på listen! Fatter ikke at den er med på en sånn liste, den er lettstelt ute om sommeren! Lykke til. Anonymkode: ca93d...ea7
fresia Skrevet 20. desember 2017 #9 Skrevet 20. desember 2017 jeg vanner plantene mine ekstremt sjeldent og de som har overlevd hittil smaragdpalme, pengetre og og dragetre har hatt dem lenge!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #10 Skrevet 20. desember 2017 Stalltips: jeg vanner 1 gang i uka(fast dag) og her er min strategi: - pottene med jord må være så store at plantene ikke tørker ut for fort. Og slik at røttene kan vokse og trives. - legg en skive grønn 'Oasis', 1 cm tykk eller mer, (fås hos blomsterhandler) nederst i potta. Plasser plastpotta med planten oppå. Vanner du for mye vil det overskytende suges opp i Oasisen, og du unngår at planterøttene står i vann og ikke får puste. Kapillærkreftene sørger for at planten kan trekke vann ut av Oasisen ved behov. - Alle plantene står i vinduet slik at de får nok sol. Om sommeren trekker jeg de mest lysømfintlige inn på sofabordet for at de ikke skal bli svidd av varmen gjennom ruta. - sats på planter med litt tykkere, saftige blad. De holder bedre på fuktigheten. Noen planter dør hos meg og, men da er det fordi de trenger å vannes flere ganger i uka - slike planter kan jeg ikke ha, så da finner jeg noe annet. Anonymkode: e1a0b...9df 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #11 Skrevet 20. desember 2017 Er det forresten en asparges/asparagus plante du har? De er ganske lettstelte. Og fine. Jeg vanner min 1 gang i uka da. Anonymkode: e1a0b...9df
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #12 Skrevet 20. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stalltips: jeg vanner 1 gang i uka(fast dag) og her er min strategi: - pottene med jord må være så store at plantene ikke tørker ut for fort. Og slik at røttene kan vokse og trives. - legg en skive grønn 'Oasis', 1 cm tykk eller mer, (fås hos blomsterhandler) nederst i potta. Plasser plastpotta med planten oppå. Vanner du for mye vil det overskytende suges opp i Oasisen, og du unngår at planterøttene står i vann og ikke får puste. Kapillærkreftene sørger for at planten kan trekke vann ut av Oasisen ved behov. - Alle plantene står i vinduet slik at de får nok sol. Om sommeren trekker jeg de mest lysømfintlige inn på sofabordet for at de ikke skal bli svidd av varmen gjennom ruta. - sats på planter med litt tykkere, saftige blad. De holder bedre på fuktigheten. Noen planter dør hos meg og, men da er det fordi de trenger å vannes flere ganger i uka - slike planter kan jeg ikke ha, så da finner jeg noe annet. Anonymkode: e1a0b...9df Takk for gode tips. Skal prøve ei skive oasis! Lurt. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det forresten en asparges/asparagus plante du har? De er ganske lettstelte. Og fine. Jeg vanner min 1 gang i uka da. Anonymkode: e1a0b...9df Hmm ja det så veldig likt ut når jeg googler det! Tusen takk! Forresten: Når dere sier "vanner". Hvor mye vanner dere egentlig? Et eggeglass? 1 dl? Et helt vannglass? Mer? Jeg tror kanskje jeg har brukt litt for lite vann de gangene jeg har vannet plantene mine. (Da tenker jeg på dere som har de samme plantene som meg: Eføy, Asparagus, Pletter og Draketre) Anonymkode: 50271...8e3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #13 Skrevet 20. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Har begynt å lese meg opp. Jeg MÅ klare å ta vare på dem. Går det ann å redde dem selv om de har mistet mange blader? Hva gjør man med de visne bladene som henger igjen? Er det best å ta dem bort? Leste nettopp at det var best å vanne plantene nedenfra. Plasserte eføyen og den andre i ei skål med vann. De slukte vannet på under et minutt. Stakkars små. Jeg har nok undervannet dem. Den andre døende planten klarer jeg ikke å finne navnet på. Kjøpte den på en blomsterbutikk i en annen by. Den er så nydelig! Hvordan skal jeg klare å finne navnet dens? Den er litt sånn buske-aktig. Med mange, lange, tynne mellomgrønne blader. Anonymkode: 50271...8e3 Grønnrenner? Elefantfot? Anonymkode: 36fe7...3a6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #14 Skrevet 20. desember 2017 Aspargus planten er ømtåelig. Skal ikke stå i sol, tåler ikke trekk, og må ikke tørkes ut. Anonymkode: 36fe7...3a6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #15 Skrevet 20. desember 2017 Fredslilje , den overlever nesten alt og henger flatt om den er uttørket. Bare å vanne så livner den til. Gullranke, svigermors tunge og grønnrenner overlever bortimot en atomkrig. Gjødsel noen ganger i året om du er grei og litt vann nå og da, ikke for ofte. En grei ting å se på er at de har kraftige, vokset og tykke blad, da tåler de mer. Anonymkode: 7414f...d5e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #16 Skrevet 20. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips. Skal prøve ei skive oasis! Lurt. Hmm ja det så veldig likt ut når jeg googler det! Tusen takk! Forresten: Når dere sier "vanner". Hvor mye vanner dere egentlig? Et eggeglass? 1 dl? Et helt vannglass? Mer? Jeg tror kanskje jeg har brukt litt for lite vann de gangene jeg har vannet plantene mine. (Da tenker jeg på dere som har de samme plantene som meg: Eføy, Asparagus, Pletter og Draketre) Anonymkode: 50271...8e3 Vannmengden kommer an på størrelsen til plastpotta, dvs. jordmengden. Jeg vanner på toppen og vanner så mye at det kommer ut en del vann fra bunn. Så kan du sjekke neste dag om den har sugd opp alt eller om det står igjen vann i bunn. Dette bør du i så fall helle ut. Og da vet du etterhvert ved erfaring hvor mye vann du må gi. Bruker du Oasis i bunn trenger du ikke tenke på dette, da suger jo Oasisen opp overskytende vann. Jeg tenker minst ett vannglass. Asparagusen tåler opptørking etter min erfaring (jorda blir skikkelig tørr), men bladene kan bli gule av slikt tørkestress. Vann 1 gang i uka (altså en god skvett så jorda blir fuktig igjennom) så blir den fin igjen. Min asparges står forresten ikke i vinduet når jeg tenker meg om- den ble litt for tørr der. Anonymkode: e1a0b...9df
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #17 Skrevet 21. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vannmengden kommer an på størrelsen til plastpotta, dvs. jordmengden. Jeg vanner på toppen og vanner så mye at det kommer ut en del vann fra bunn. Så kan du sjekke neste dag om den har sugd opp alt eller om det står igjen vann i bunn. Dette bør du i så fall helle ut. Og da vet du etterhvert ved erfaring hvor mye vann du må gi. Bruker du Oasis i bunn trenger du ikke tenke på dette, da suger jo Oasisen opp overskytende vann. Jeg tenker minst ett vannglass. Asparagusen tåler opptørking etter min erfaring (jorda blir skikkelig tørr), men bladene kan bli gule av slikt tørkestress. Vann 1 gang i uka (altså en god skvett så jorda blir fuktig igjennom) så blir den fin igjen. Min asparges står forresten ikke i vinduet når jeg tenker meg om- den ble litt for tørr der. Anonymkode: e1a0b...9df Minst et vannglass altså... Jeg har kanskje gitt dem et halvt glass eller mindre. Ikke rart de dør. Da har jeg begynt på livredning av Asparagusen og Eføyen. Stakkars Asparagusen har halvert seg i størrelse siden jeg fikk den. Bladene er gule og brune. Jeg gav den en god dose vann i går, den har sugd til seg alt og det ligger ikke noe vann i bunnen. Jorda er fuktig. Burde jeg gitt den mer vann i dag? Siden den har vært uttørka så lenge? Eller vente noen dager/ei uke? Hvis alt vannet forsvinner fra bunnen i løpet av en time - betyr det at den fortsatt er tørst og at jeg bør gi den mer vann helt til den ikke suger til seg mer? Jeg er så hjelpesløs altså. Og hva med bladene som er skikkelig tørre? Kan disse bladene bli normale igjen når den får nok vann? Jeg er så redd for å ta i Asparagusen for mye, for da ramler bladene av... Anonymkode: 50271...8e3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #18 Skrevet 21. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Minst et vannglass altså... Jeg har kanskje gitt dem et halvt glass eller mindre. Ikke rart de dør. Da har jeg begynt på livredning av Asparagusen og Eføyen. Stakkars Asparagusen har halvert seg i størrelse siden jeg fikk den. Bladene er gule og brune. Jeg gav den en god dose vann i går, den har sugd til seg alt og det ligger ikke noe vann i bunnen. Jorda er fuktig. Burde jeg gitt den mer vann i dag? Siden den har vært uttørka så lenge? Eller vente noen dager/ei uke? Hvis alt vannet forsvinner fra bunnen i løpet av en time - betyr det at den fortsatt er tørst og at jeg bør gi den mer vann helt til den ikke suger til seg mer? Jeg er så hjelpesløs altså. Og hva med bladene som er skikkelig tørre? Kan disse bladene bli normale igjen når den får nok vann? Jeg er så redd for å ta i Asparagusen for mye, for da ramler bladene av... Anonymkode: 50271...8e3 Ikke gi mer vann når jorda er fuktig, flere planter dør av for mye vann enn av for lite vann. Uttørka blader kan du bare fjerne, de vil ikke bli normale igjen. Anonymkode: ca93d...ea7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #19 Skrevet 21. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Minst et vannglass altså... Jeg har kanskje gitt dem et halvt glass eller mindre. Ikke rart de dør. Da har jeg begynt på livredning av Asparagusen og Eføyen. Stakkars Asparagusen har halvert seg i størrelse siden jeg fikk den. Bladene er gule og brune. Jeg gav den en god dose vann i går, den har sugd til seg alt og det ligger ikke noe vann i bunnen. Jorda er fuktig. Burde jeg gitt den mer vann i dag? Siden den har vært uttørka så lenge? Eller vente noen dager/ei uke? Hvis alt vannet forsvinner fra bunnen i løpet av en time - betyr det at den fortsatt er tørst og at jeg bør gi den mer vann helt til den ikke suger til seg mer? Jeg er så hjelpesløs altså. Og hva med bladene som er skikkelig tørre? Kan disse bladene bli normale igjen når den får nok vann? Jeg er så redd for å ta i Asparagusen for mye, for da ramler bladene av... Anonymkode: 50271...8e3 Det kan ikke skade å gi den litt mer vann og følge med etter en time om det vannet også har blitt trukket opp. Ligger det igjen vann kan du bare helle det bort igjen. Gule blad på Asparagus blir ikke grønne igjen, stilken er død. Så de kan du bare klippe av. Hvis ingen av stilkene ser sunne ut må du kanskje kjøpe ny plante.. Anonymkode: e1a0b...9df
Gjest Coolaid Skrevet 31. desember 2017 #20 Skrevet 31. desember 2017 På 20.12.2017 den 11.15, AnonymBruker skrev: Jeg er en plante morder. Aner ikke hva jeg skal gjøre med plantene mine. De dør en etter en. Hvorfor? Kan noen gi meg noen råd? Har stort sett bare små grønne planter. En eføy blant annet. Eføyen er nesten død - den har mistet masse blader og har flere brune. En annen plante begynner på samme ferden. Knusktørre brunlige blader som faller av en etter en. Prøver å vanne de jevnlig - men ikke for mye. Ei dame på blomsterbutikken sa at jeg heller skulle vanne de litt for lite enn litt for mye. Så forsøker å ikke vanne de alt for mye når jeg vanner dem. De er sånn passe fuktig i jorda hele tida. Noen dager er de tørre i jorda - men aldri knusktørr. Noen står i vinduet, andre står litt lengre inn i stua. Jeg synes det er så fint med planter men klarer ikke ta vare på dem! Hvorfor dør plantene mine, når jeg vanner dem jevnlig? Anonymkode: 50271...8e3 Du tror at du er en "plantedreper" - derfor før plantene dine. Jeg er tidligere gartner og vet at alle kan ta vare på planter. Glem alle de dårlige plantene dine og tenk nytt. Det er riktig at det er bedre å vanne litt for lite enn for mye. Her er mine beste tips til deg: 1. Stikk fingeren i jorda. Da kan du kjenne og vurdere sammenhengen mellom hvordan planten ser ut og hvor fuktig det er. Ikke overtenk dette, bare gjør det. Gjør du dette jevnlig så vil du naturlig forstå hva plantene dine trenger. 2. Vann på to måter. Enten ved å sette planten i vasken din på kjøkkenet med lunkent vann i. La den stå i en halv time og drikke selv. Trekk så ut proppen og la plantene renne av seg. Eller kan du holde planten over vasken, vanne ovenifra og når det drypper ut under, så slutter du å vanne. (Jeg anbefaler alltid vanning i vasken om jeg må velge) 3. Ofte er stueplanter laget i små potter. Det betyr at de ikke har så stor jordklump og dermed har lett for å tørke ut om du har det veldig varmt hjemme eller de står i vinduet om sommeren. Ha dette i tankene. Veldig generelt skal plantene dine ikke være veldig våte og heller ikke tørre. Hvilke planter har du? Legg gjerne ut bilder av plantetype, da er det lettere å gi råd. Ikke gi opp, kjør på - det gjør deg glad!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå