Gå til innhold

Ikke eu godkjent bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det farlig å kjøre rundt i ikke godkjent bil ? Min bror skulle ha godkjent bilen sin i april 17, å nå nekter jeg ham å kjøre rundt på barna mine

Anonymkode: f8967...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det farlig å kjøre rundt i ikke godkjent bil ? Min bror skulle ha godkjent bilen sin i april 17, å nå nekter jeg ham å kjøre rundt på barna mine

Anonymkode: f8967...568

Det er akkurat det du ikke vet, siden bilen ikke har vært til kontroll. *) Bilen kan være trygg som bare det, eller den kan være en dødsfelle. Ulovlig er det i alle fall, og han risikerer å bli stoppet og avskiltet når som helst. Det er en fordel om han ikke har barna dine i bilen den dagen han blir avskiltet på stedet, eller hva? 

I klartekst: Heia deg! Sånn skal det være! :) 

*) Jeg forutsetter her at bilen ikke har vært inne til kontroll. Dersom den har vært til kontroll og ikke blitt godkjent er sannsynligheten for at den er farlig mye større. 

Anonymkode: cb394...193

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det du ikke vet, siden bilen ikke har vært til kontroll. *) Bilen kan være trygg som bare det, eller den kan være en dødsfelle. Ulovlig er det i alle fall, og han risikerer å bli stoppet og avskiltet når som helst. Det er en fordel om han ikke har barna dine i bilen den dagen han blir avskiltet på stedet, eller hva? 

I klartekst: Heia deg! Sånn skal det være! :) 

*) Jeg forutsetter her at bilen ikke har vært inne til kontroll. Dersom den har vært til kontroll og ikke blitt godkjent er sannsynligheten for at den er farlig mye større. 

Anonymkode: cb394...193

Og for å presisere: Det er selvsagt en enda større fordel om han ikke har barna dine i bilen den dagen bremsene svikter på vei inn i et høytrafikkert kryss der han har vikeplikt, men i det første innlegget mitt tenkte jeg "hva er den minst skadelige ubehageligheten barna kan bli utsatt for?".

Anonymkode: cb394...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinbukk79

Nå er det slik at kontrollen skal tas innen angitt dato enten du vil eller ikke, har vedkommende ikke råd eller av andre årsaker ikke prioriterert, da har vedkommende seg selv å takke

Endret av steinbukk79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2017 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Før EU-kontrollen kom kjørte alle rundt med ikke EU-godkjente biler.
Det viktigste er jo bremsene, de kan du sjekke slik: http://www.teorinett.no/info/lexus/Sikkerhetskontroll_Lexus_IS220d/Bremser.html

Anonymkode: 50613...ad8

Og den listen sier svært lite om den faktiske tilstanden til bremsesystemet. Er det korrosjon på bremserør? Er det slitte/morkne bremseslanger? I verste fall kan du oppleve akutt tap av bremser hvis rør eller slanger ryker. Dette skal de se på en EU-kontroll.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.12.2017 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Før EU-kontrollen kom kjørte alle rundt med ikke EU-godkjente biler.
Det viktigste er jo bremsene, de kan du sjekke slik: http://www.teorinett.no/info/lexus/Sikkerhetskontroll_Lexus_IS220d/Bremser.html

Anonymkode: 50613...ad8

Kjempebra argument!  :ironi: Det er nesten i klasse med "på 70-tallet kjørte alle uten sikkerhetssele". 

Anonymkode: cb394...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Er det farlig å kjøre rundt i ikke godkjent bil ? Min bror skulle ha godkjent bilen sin i april 17, å nå nekter jeg ham å kjøre rundt på barna mine

Anonymkode: f8967...568

En bil uten EU godkjenning er ikke lov å kjøre fordi den regnes som trafikkfarlig både for fører/passasjerer og andre folk etter veien. 

Kjører personen rundt i en ikke EU godkjent bil, så gir du beskjed til Statens vegvesen og politiet, før personen blir skadet selv eller skader andre. Forsikringene på bilen er heller ikke gyldige når bilen ikke er godkjent. Skjer det noe, så blir fører økonomisk ansvarlig for skader han påfører andre, noe som kan beløpe seg til mangfoldige millioner kroner om han er uheldig. Snakk om å være "tulling".

Anonymkode: de9ac...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Er det farlig å kjøre rundt i ikke godkjent bil ? Min bror skulle ha godkjent bilen sin i april 17, å nå nekter jeg ham å kjøre rundt på barna mine

Anonymkode: f8967...568

Bilen kan være kjempebra den, men hva er forsikringsmessige konsekvenser dersom det skjer noe.

La oss si at ett av dine barn får en så stor skade at den blir funksjonshemmet. Vil barnet få den erstatning den ville hatt krav på? Om barnet får det det har behov for, har din bror økonomi til regresskravet fra forsikringsselskapet?

Jeg hadde ikke turt om jeg var broren din og ville ikke latt mine barn sitte på med broren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bil uten EU godkjenning er ikke lov å kjøre fordi den regnes som trafikkfarlig både for fører/passasjerer og andre folk etter veien. 

Kjører personen rundt i en ikke EU godkjent bil, så gir du beskjed til Statens vegvesen og politiet, før personen blir skadet selv eller skader andre. Forsikringene på bilen er heller ikke gyldige når bilen ikke er godkjent. Skjer det noe, så blir fører økonomisk ansvarlig for skader han påfører andre, noe som kan beløpe seg til mangfoldige millioner kroner om han er uheldig. Snakk om å være "tulling".

Anonymkode: de9ac...ba4

Økonomien er vel grunnen til den ikke er eu godkjent vil jeg tro, men han er i fast 100 % jobb, men bruker pengene opp på tull i stedet for å si det slik, går det an å tipse SVV anonymt, har de rett til å komme på privat eiendom for og innhente skiltene ? TS....

Anonymkode: f8967...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinbukk79
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomien er vel grunnen til den ikke er eu godkjent vil jeg tro, men han er i fast 100 % jobb, men bruker pengene opp på tull i stedet for å si det slik, går det an å tipse SVV anonymt, har de rett til å komme på privat eiendom for og innhente skiltene ? TS....

Anonymkode: f8967...568

Går ann å tipse SVV anonymt sikkert, men om denne saken får prioritering er vondt å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 12.52, Illuminatum skrev:

Bilen kan være kjempebra den, men hva er forsikringsmessige konsekvenser dersom det skjer noe.

La oss si at ett av dine barn får en så stor skade at den blir funksjonshemmet. Vil barnet få den erstatning den ville hatt krav på? Om barnet får det det har behov for, har din bror økonomi til regresskravet fra forsikringsselskapet?

Jeg hadde ikke turt om jeg var broren din og ville ikke latt mine barn sitte på med broren din.

Her uttaler du deg om noe du tydelig ikke vet. Blir man sakdet av eller i en bil, der bolen ikke har forsikringene sine i orden så trer en felles forsikringsordning inn og dekker skadelidtes tap, enten ved en minnelig ordning eller etter dom fra domstolen. Men forskjellen mellom å ikke ha forsikret bilen og å ha den forsikret er da at det gjøres regress fra eier av bilen uten forsikring mens det der bilen er forsikret vil i all hovedsak forsikringsselskapet til bilen dekke erstatningsutbetalingen. 

Altså barna får det de skal ha, mens eier av en bil, ikke EU godkjent og dermed uten gyldig forsikring og uten lov til å kjøre på veien, vil få erstatningskrav for skader bilen er innvolvert i. Dette kan beløpe seg til mange millioner og vil gjøre bileier til gjeldsslave resten av livet. 

Anonymkode: de9ac...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ingen som kan svare på om det er farlig eller ikke. Nå skal det siest at eu kontrollen er blitt overnazi med tanke på sikkerhet. Altså ubetydelige ting må også fikses på. Men hvis han ikke vet om det er rust på kritiske punkter og hvordan det er med bremsesystemet, så er det jo gambling. 

 

Anonymkode: f0141...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 18.17, AnonymBruker skrev:

Økonomien er vel grunnen til den ikke er eu godkjent vil jeg tro, men han er i fast 100 % jobb, men bruker pengene opp på tull i stedet for å si det slik, går det an å tipse SVV anonymt, har de rett til å komme på privat eiendom for og innhente skiltene ? TS....

Anonymkode: f8967...568

Ingen grunn til å tipse. Både SVV og politiet vet at bilen ikke er godkjent. De kan hente skiltene på privat eiendom, men det vanligste er at de tar skiltene når de treffer bilen langs veien, eller når de treffer på bilen på parkeringsplasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...